Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten nopeutta näppäilykäden sormiin tehokkaasti?
1 2
Solex
13.01.2010 18:53:04 (muokattu 13.01.2010 18:53:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläisellä on kitara ollut taustalla useita vuosia ja nyt alle vuosi sitten otin
pääsoittimeksi bassokitaran
 
Tuleeko se helkkarinmoinen näppäilynopeus vain pirusti soittamalla vai onko jotain treeniohjelmaa jolla se kehittyisi mahd. nopeasti. Näppäilykäden tarkkuudessa arvostan korkealle Steve Harrisia ja olisi hienoa jos pystyisi kehittymään itse joskus teknisesti niin taitavaksi että pystyisi soittaman tarkasti samoja juttuja kun Maidenin levyillä. Plektralla soittaminen ei mielestäni tuo samaa saundia ja fiilistä.
 
Meikäläisellä on vielä sekin ongelma, että olen vasenkätinen joka opetteli soittamaan kielisoittimia oikeakätisesti joten näppäilykäteni koordinaatio ja sormien voima ovat todella huonot.
 
Teijo K.
13.01.2010 19:32:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miusta nopsaan oppii soittamaan, soittamalla hitaasti. Malttaa vain treenata sen perustekniikan kuntoon ennen kuin alkaa kaahaamaan.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
sneaky snake
13.01.2010 19:46:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex: Tuleeko se helkkarinmoinen näppäilynopeus vain pirusti soittamalla vai onko jotain treeniohjelmaa jolla se kehittyisi mahd. nopeasti.
 
Minusta oma näppäilynopeus ei ole kehittynyt nimeksikään siitä, mitä se oli alussa. Tähän aloin kiinnittää erityistä huomioa siinä vaiheessa kun otekäsi alkoi juosta reilusti näppäilykäden ohi nopeudessa. Yrityksistä huolimatta en kuitenkaan ole saanut tuohon näppäilykäteen vieläkään lisää nopeutta, joten olen alkanut pitää tuota nopeuskattoa ihan vaan geneettisenä esteenä minun ja virtuositeetin välissä. Jos joku on tosiaan keksinyt harjoituskeinon nopeutta nostaa, olen kyllä korvana.
 
Nimimerkillä "Hammereita ei lasketa"
 
Vankeudesta ei tarvitse vapautua elääkseen ehdonalaisessa.
Typhus
13.01.2010 19:49:53 (muokattu 13.01.2010 19:50:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Miusta nopsaan oppii soittamaan, soittamalla hitaasti. Malttaa vain treenata sen perustekniikan kuntoon ennen kuin alkaa kaahaamaan.
 
Komppaan.
Hyvä tekniikka on kaiken A ja Ö nopeudessa.
Kannattaa kiinnittä huomiota esim. Turhaan sormien liikuttamiseen, eli koita tehdä mahdollisimman vähän "töitä" sen soiton kanssa.
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
jazzbass-74
13.01.2010 20:17:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Typhus: Komppaan.
Hyvä tekniikka on kaiken A ja Ö nopeudessa.
Kannattaa kiinnittä huomiota esim. Turhaan sormien liikuttamiseen, eli koita tehdä mahdollisimman vähän "töitä" sen soiton kanssa.

 
Komppaan myös tätä ja edellistä komppaamista. Kannattaa vaan edetä rauhallisesti ja kehittää tekniikkaa. Etu- ja keskisormella pääsee jo vauhtiin, mutta kannattaa ottaa nimetönkin pikkuhiljaa mukaan. Soittelet vaikka hitaita kuvioita ja yksittäisiä ääniä nimettömällä, niin siitä tulee huomaamatta soittosormi.
 
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
T.Nick
13.01.2010 20:48:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex: Meikäläisellä on kitara ollut taustalla useita vuosia ja nyt alle vuosi sitten otin
pääsoittimeksi bassokitaran
 
Tuleeko se helkkarinmoinen näppäilynopeus vain pirusti soittamalla vai onko jotain treeniohjelmaa jolla se kehittyisi mahd. nopeasti. Näppäilykäden tarkkuudessa arvostan korkealle Steve Harrisia ja olisi hienoa jos pystyisi kehittymään itse joskus teknisesti niin taitavaksi että pystyisi soittaman tarkasti samoja juttuja kun Maidenin levyillä. Plektralla soittaminen ei mielestäni tuo samaa saundia ja fiilistä.
 
Meikäläisellä on vielä sekin ongelma, että olen vasenkätinen joka opetteli soittamaan kielisoittimia oikeakätisesti joten näppäilykäteni koordinaatio ja sormien voima ovat todella huonot.

 
No mulla on kanssa sellanen tilanne, että oon muutoin vasenkätinen, mutta soitan oikeakätisesti. Joskus aikoinaan, kun piti alkaa hommaamaan soittimia, niin testasin mummon koristebalalaikalla, että kummin päin skulaaminen kävis paremmin. Sillo vasenkätine tuntu vielä paremmalta, mutta suurta eroa ei ollu. Tajus kuitenkin jo siinä vaiheessa, että niitä vasureita ei löydy samalla tavalla, kuin vaikka urheilukaupasta lätkämailat left/right.
 
Ei oo sellasta tunnetta, että oikeen käden heikompi motoriikka jotenkin rajoittais toimintaa. Kyl siin soittaes ne kädet vaan alkaa sopeutuu siihen hommaansa. Kun oot sitä skittaa soittanu, niin ihan ymmärrettävää, että se voi alkuun olla vähän sellasta hiplaamista basson kanssa.
 
Ja kolmas asia on, että kuten edellä on sanottu, ei sitä opi oikotien kautta. Onhan näitä vaikka minkämoisia hämähäkki-treenejä ja erinäköisiä, mutta niiden kaksi ongelmaa on, että ensinnäkään ne ei edistä musikaalista oppimista ja toiseksi ne ei ole äärimmäisen inspiroivia ja sitä kautta treenimotivaatio loppuu aina jossain vaiheessa. Ei nyt sillä, että niitä ei sais ollenkaan tehdä, mutta metsään menee, jos pääasiallinen tapa treenata bassonsoittoa on joku "mekaaninen" harjoitus.
 
Ja aina kehityksen myötä vaihtuu painopisteet sen suhteen, että minkä kokee tärkeimmäksi treenattavaksi osa-alueeksi. Lähe vaan treenaamaan nopeutta, mutta huomannet pian treenaavasi taimia tai skaaloja tai släppiä tai basson pyörittämistä pään ympäri.
 
Kipu lisää kiimaa
pekezu
13.01.2010 21:21:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kandee myös treenata näppäilykäden sormia niin, että huitominen on rentoa. Ei siis mitään kuollutlahna- lärpytystä, mutta ettei turhaan tee työtä pienillä sormilihaksilla, vaan niillä isoilla jotka liikuttaa sormia ihan tuolta kyynärvarresta asti. Pieniä lihaksia käyttämällä saa vaan paikat jumiin. Tätä kannattaa myös hyödyntää toisessakin kädessä.
 
Samaan syssyyn myös soittokädestä, eli vaikka miten hassulta kuulostaisikin ajatus siitä, että sormet tulisi olla pyöreät kieltä painettaessa, siihen kannattaa opetella. Nimim. 3v väärää tekniikkaa ja nyt pakon alla sormet pyöreiksi. Olisi voinut soitot lopetella suoraan, jos en olisi muuttanut tuota asijata.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
Solex
13.01.2010 22:23:50 (muokattu 13.01.2010 22:25:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia porukalle todella mukavista kommenteista. Taidan siis vain olla hieman kärsimätön joten koitan keskittyän nuottien määrän sijasta toistaiseksi laatuun.
 
Mutta, koska olen viheiliäinen kitaristi ja laiska googlaamaan niin kertokaapas tuon nimettömän funktio? Joskus joissain videolla olen kiinnittitänyt huomiota että bassokenraalit välillä nopeissa näppäilykielen vaihdoissa käyttävät nimetöntä apuna mutta ymmärsinkö oikein, on myös suotavaa opetella trioleja ja tasaista näpyttelyä yhdellä kielellä kaikkia kolmea sormia käyttäen?
 
spade
13.01.2010 22:29:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näppäilemällähän sen oppii, ei siihen oikoteitä ole. Nopeus tulee sit kuin itsestään ku on soitellut tarpeeksi eikä kahdella sormella välttämättä sitä kovin nopeaksi saa jolloin otetaan kolmas sormi mukaan. Itte huomas tän ku kauan oon ekana soitellut kahdella sormella laukkakompit sun muut mutta sormet väsy suht helposti kun biisien nopeus kasvoi bändin vaihdon myötä. Kolmen sormen tekniikka on niin paljon vähemmän kuluttavaa et kannattanee opetella jos tavoitteena on soitella niitä tempo 200> biisejä.
 
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
AriaProII
13.01.2010 23:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikeastaan kaksi tapaa.
 
(1) Kokeile naputtaa sormilla pöytään ja mieti, miten se tulee luontevimmin. Osalla tulee 1-2-3 ja toisilla (kuten minä) 3-2-1. Sitten treenaa tasajakoista soittoa jommalla kummalla. Jos ei toimi kokeile yhdistelmiä kuten 2-1-2-3-2-1-2-3 jne.
 
(2) Vasemman ja oikean käden sormet ovat yllättävn riippuvaisia toisistaan. Hommaa tämä kirja ja aloita harjoitukset:
 
http://www.amazon.com/Bass-Fitness- … ising-Handbook-Guitar/dp/0793502489
 
jazzbass-74
14.01.2010 00:04:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun käy vähän kateeksi vasenkätisiä, jotka ovat omaksuneet oikeakätisen soittimen. Vasurithan ovat tutkitusti taiteellisesti lahjakkaampia, kuin oikeakätiset. Mulla toi vasuri pelaa otelaudalla tosi paljon paremmin, kuin mitä oikea käsi kerkeää sinne syöttää, joten olenkohan henkinen vasuri?
 
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
JaS
14.01.2010 03:44:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitat niin paljon, et sattuu ja sit soitat lisää.
 
Parhaaks nopeustreeniks, siis sen jälkeen, ku jotenki oppi soittaa bassoa, oon kokenu sen, et keikoilla joutuu soittaa biisejä, jotka on pikkusen liian nopeita omille sormille. Siinä vaiheessa, ku sormet on tarpeeks hapoilla, ei voi muuta, ku soittaa rennosti. :)
 
Ei meikäläinen kahdella sormella pääse mihinkään yybernopeuksiin, mut harvemmin edes tarvii. Hevipuolella on tullu vastaan riffejä, joissa pitäis soitta nopeemmin, ja sen takii oon ruvennu tota nimetöntä treenaamaan.
 
Mun mielestä hyvät neuvot on hitaasta nopeeseen ja vuorosormin. Kannattaa opetella soittaa jutut tosiaan vuorosormin ja niin, et osaa alottaa kummalla tahansa sormella. Helpottaa ja nopeuttaa soittamista varsinki, jos tarvii hyppii kielillä. Ja jos kolmella sormella vetää, niin kannattaa varmaan opetella alottaa kaikki jutut millä tahansa sormella.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
j4kk1
14.01.2010 12:14:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Miusta nopsaan oppii soittamaan, soittamalla hitaasti.
 
No jos välttämättä halutaan opetella nimenomaan vaan nopeutta, eikä soittamaan hyvin, niin sitten antaa mennä vaan. Ensinnäkin kunnollinen lämmittely auttaa aika paljon siihen kuinka nopeasti pysty soittamaan. Varsinaiseksi nopeusreeniksi kannattaa kokeilla intervalliharjoituksia, joissa lähetään aluksi hitaasta temposta kiihdyttämään tahtia tasaisesti niin nopeaksi kuin vaan pystyy, lyhyehköjä pyrähdyksia, joiden jälkeen pidetään aina pieni tauko että hapot lähtee lihaksista. Oikean käden sormikoordinaatiota ja nopeutta voi reenata myös ilman bassoa, naputtelet aina kun kerkiät pöytää tai jotain.
 
Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
Jooba
14.01.2010 16:22:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Steve Digiorgiolla (Sadus, Testament, Death) oli hyviä oppitunteja muinoin netissä. Harmi, että hänen sivunsa ovat alhaalla nyt. Koitan tiivistää asian numeroilla.
 
Soita seuraavanlaisia harjoituksia. 1. etu, 2 keski, 3 nimetön (sormet siis)
 
1-2-1-2-2-1-2-1 ensimmäinen kuvio.
 
3-2-1-3-2-1-3-2-1-3-2-1 toinen
 
3-2-1-2-3-2-1-2 kolmas kuvio
 
1-2-3-2-1-2-1-2-3-2-1-2 neljäs kuvio
 
Eli näitä vetelet hitaasti aluksi joka kielellä. Pointti on siinä, että yhdellä kielellä pystyy totta kai treenaamaan nopeutta aika pitkälle, mutta mitä hyötyä siitä on jos ei pysty nopeasti vaihtamaan kielestä toiseen riffin mukaan. Sitten kun noi sujuu vapailla kielillä niin voit nuiden tekniikoiden kanssa soitella todella monipuolisesti. En tarkoita, että pakko olisi käyttää koko ajan kolmea sormea ja noilla kaavoilla, minusta ei siinä henk. koht. ole järkeä, mutta noiden jälkeen näpppäilykäsi vaan taipuu näppärästi kaikkeen.
 
Toisen koulukunnan edustaja on se vanhempi herra joka soittaa kaiken koko ajan kaavalla 3-2-1. Ihan sama mitä hän tekee sormet menevät aina tuossa järjestyksessä. Billy Sheehan oli muistaakseni nimi tai jotenkin noin kirjoitettuna.
 
Noita kun treenaat niin näppäilykäden tekniikka paranee, nopeus kasvaa (huom! oikein treenattuna, hitaasti alkaen ja siitä sitten tempoa vaivihkaa ylöspäin) ja pystyt oikeasti fiilistelemään omaa soittoasi. Muista treenata myös kestävyyttä ja ennen kaikkea, PIDÄ HAUSKAA. Ei musiikissa ole järkeä jos sitä ei voi fiilistellä vai mitä m.netin ihmiset? Kuuntelet biisejä joita olisi varmasti hauska soittaa ja ala soittelemaan niitä. Siinä sitä oppii parhaiten.
 
JudeJude
14.01.2010 16:30:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisi olla nimenomaan Sheehan joka jossain videolla totesi että soittotatsin kannattaa olla rennon hiplaileva ja vahvarin keskittyä mökän toistamiseen. Eli mahdollisimman kevyt tatsi sormiin, ja vahvarin asennoksi sitten "liian kovaa"
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Teijo K.
14.01.2010 16:36:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j4kk1: No jos välttämättä halutaan opetella nimenomaan vaan nopeutta, eikä soittamaan hyvin, niin sitten antaa mennä vaan. Ensinnäkin kunnollinen lämmittely auttaa aika paljon siihen kuinka nopeasti pysty soittamaan. Varsinaiseksi nopeusreeniksi kannattaa kokeilla intervalliharjoituksia, joissa lähetään aluksi hitaasta temposta kiihdyttämään tahtia tasaisesti niin nopeaksi kuin vaan pystyy, lyhyehköjä pyrähdyksia, joiden jälkeen pidetään aina pieni tauko että hapot lähtee lihaksista. Oikean käden sormikoordinaatiota ja nopeutta voi reenata myös ilman bassoa, naputtelet aina kun kerkiät pöytää tai jotain.
 
Väitän että loppujenlopuksi päädyt hitaammaksi basistiksi jos suinpäin ryntäät kaahaamaan nopeaa soittoa ilman perustekniikan hyvää osaamista kuin se henkilö, joka opettelee hyvän ja ekonomisen perustekniikan kunnolla ja sitten lähtee hakemaan nopeutta vasta.
 
Jos nyt nopeus on tärkeää.
 
Ja yksi vinkki. Älä hommaa kontraa. Siinä kyllä häviää se tatsi hiplailuun bassokitaralla ja soitto hidastuu huomattavasti. Testattu juttu. :) Joku voisi tietty sanoa ihan hyväksikin jutuksi tuota.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
hollstro
14.01.2010 16:45:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Väitän että loppujenlopuksi päädyt hitaammaksi basistiksi jos suinpäin ryntäät kaahaamaan nopeaa soittoa ilman perustekniikan hyvää osaamista kuin se henkilö, joka opettelee hyvän ja ekonomisen perustekniikan kunnolla ja sitten lähtee hakemaan nopeutta vasta.
 
Jos nyt nopeus on tärkeää.
 
Ja yksi vinkki. Älä hommaa kontraa. Siinä kyllä häviää se tatsi hiplailuun bassokitaralla ja soitto hidastuu huomattavasti. Testattu juttu. :) Joku voisi tietty sanoa ihan hyväksikin jutuksi tuota.

 
Toi Stanley Clarke taitaa olla sitten poikkeus tähän sääntöön. Soittaa hirmu pilitystä bassolla ja kontrallakin on aikamoinen virtuoosi.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Late1
14.01.2010 17:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Toi Stanley Clarke taitaa olla sitten poikkeus tähän sääntöön. Soittaa hirmu pilitystä bassolla ja kontrallakin on aikamoinen virtuoosi.
 
Ja Jussi Pattitussi ja monet muut...
 
Teijo K.
14.01.2010 17:58:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Toi Stanley Clarke taitaa olla sitten poikkeus tähän sääntöön. Soittaa hirmu pilitystä bassolla ja kontrallakin on aikamoinen virtuoosi.
 
Se oli vähän vitsiksi tarkoitettu heitto. :) Clarke pilittää tiukasti molemmilla soittimilla ja kuten joku tuossa muukin sanoi, niin moni muukin. Pakko todeta että niin hieno kontrabasisti kuin Clarke onkin, niin keksin heti useita joiden soundista tykkään huomattavissa määrin enemmän. he eivät sitten tosin pilitä.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Thefish
15.01.2010 09:13:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Se oli vähän vitsiksi tarkoitettu heitto. :) Clarke pilittää tiukasti molemmilla soittimilla ja kuten joku tuossa muukin sanoi, niin moni muukin. Pakko todeta että niin hieno kontrabasisti kuin Clarke onkin, niin keksin heti useita joiden soundista tykkään huomattavissa määrin enemmän. he eivät sitten tosin pilitä.
 
Niels-Henning?
 
"Rapuja piti uittaa todella pitkään noin haaleassa vedessä, eivätkä ne meinanneet edes kuolla. Lopputulos oli maultaan vetinen ja jotenkin stressihormooninomainen."-Jäärä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «