Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hienovireestä
1
JaS
13.01.2010 16:05:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostinpa juuri basson ja törmäsin todella outoon juttuun. Olin pistämässä säätöjä kohdilleen, kun huomasin jo korvalla, että D-kieli on todella pahasti epävireessä jostain 19 nauhan tienoilta. Ajattelin, että oktaavit ovat pielessä. Tein sen minkä yleensä teen, eli pistin oktaavit vireeseen mittarin kanssa niin, että vapaa kieli on vireessä ja 12 nauha on vireessä. No, mittarin kanssa tutkin ja huomasin, että 12 nauhan jälkeen äänet ovat edelleen epävireessä. 19 nauhan kohdalla ollaan jo melkein varttisävelaskeleen alavireessä.
 
Basso on halpa, joten ei olisi mikään ihme, jos nauhat olisi laitettu sinnepäin sieltä ylhäältä. Mutta kun muut kielet taas ovat melkein jopa ylävireessä sieltä ylimmiltä nauhoilta. Basso on siis HB:n 6-kielinen, joten D-kielen molemmin puolin on vertailukohdetta. Niin ja nauhoja löytyy se 24 kpl.
 
Silmällä en ainakaan pysty havaitsemaan, että nauhat olisi mutkalla tai otelaudassa olisi joku kuoppa tai kumpare, ja tällaisella heitolla luulisi sen jo olevan nähtävissä.
 
Olisiko kellään hajua, että mistä tällainen voi johtua? Voiko se olla kielistä kiinni vai onko kiinalaisen asteikon yläpää D-kieleltä vain vakiona vähän laiska? Voiko tälle tehdä jotain vai joudunko välttämään D-kieltä sitten tilusooloissa?
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
hollstro
13.01.2010 16:18:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nauhojen heitto on toki mahdollinen. Huonot kielet tekee tota ja joskus se että (singe coil) mikit on liian läheellä kieliä, jolloin magneettinen veto aiheuttaa vireongelmia/susiääniä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
JaS
13.01.2010 16:57:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: nauhojen heitto on toki mahdollinen. Huonot kielet tekee tota ja joskus se että (singe coil) mikit on liian läheellä kieliä, jolloin magneettinen veto aiheuttaa vireongelmia/susiääniä.
 
Toivon, ettei nauhat heitä, kielet kun menee joka tapauksessa vaihtoon. Kielien etäisyyskin mikeistä on joku 5mm, joten vaikee uskoa, että ne aiheuttais tota. Ja kun tosiaan se ilmiö on muilla kielillä päinvastanen, vaikkakin lievempi.
 
Huomasin myös, että 12 nauhan alapuolelta nauhat on sitten ylävireisiä, ja muilla kielellä sitten alavireisiä. Susikielet tai susibasso. :)
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
hollstro
13.01.2010 17:03:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaS: Toivon, ettei nauhat heitä, kielet kun menee joka tapauksessa vaihtoon. Kielien etäisyyskin mikeistä on joku 5mm, joten vaikee uskoa, että ne aiheuttais tota. Ja kun tosiaan se ilmiö on muilla kielillä päinvastanen, vaikkakin lievempi.
 
Huomasin myös, että 12 nauhan alapuolelta nauhat on sitten ylävireisiä, ja muilla kielellä sitten alavireisiä. Susikielet tai susibasso. :)

 
Ton mikkihomman voi kokeilla helposti. Säätää mikit reilusti alemmas ja jos ongelma ei muutu niin siinä ei ole vikaa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
JaS
13.01.2010 17:15:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, onneks tarviin tota bassoo seuraavan kerran vasta joskus maaliskuussa, ja se muutenkin tulee varabassoks keikoille, niin ei oo niin hätää näiden kanssa. Kokeilen vaihtaa ne kielet, kuhan saan aikaan ostaa satsin.
 
Oli vaan pakko kirjottaa tänne mnetiin, kun oli niin vinkee ilmiö, ettei oma ymmärryskyky riittäny. Nyt toisaalta tarkemmin ajatellen sanoisin, et jos kieli on toisesta päästä paksumpi ku toisesta, ni vois kuvitella, että se aiheuttais jotain ton tyyppistä(ja saundista päätellen on jotkut Warren red labelit).
 
Koklaan jossain vaiheessa säätää niitä mikkejäkin, jos se tois jotain helpotusta. Nyt pitää vaan lähtee soittelemaan. :)
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
okabass
14.01.2010 00:08:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaan viallista kieltä. Mulla oli kerran sellainen g-kieli, ettei sitä saanut millään ilveellä vireiseksi satulan ja about 5-7 nauhan väliltä. Ne oli Warwickin Red Labelit. Thomann lähetti kyllä koko setin tilalle.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
JaS
03.04.2010 15:23:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Veikkaan viallista kieltä. Mulla oli kerran sellainen g-kieli, ettei sitä saanut millään ilveellä vireiseksi satulan ja about 5-7 nauhan väliltä. Ne oli Warwickin Red Labelit. Thomann lähetti kyllä koko setin tilalle.
 
Joo, noissa kielissä oli kans sama vika. Eli 5-7 nauhalta myös epiksessä.
 
No, mutta... Sain vihdoinkin laitettua hieman laadukkaammat kielet(Elixir). Ja ongelma katosi tyystin. Edellisen omistajan mukaan taisi olla tuota surullista warren red labelia ne wanhat kielet tms. halpiskamaa.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
SnowCrow
03.04.2010 17:18:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kans tommonen romu 6-kielinen (H&S, lol?), josta menee jokasella kielellä epävireiseks 12-nauhasta eteenpäin. Kuulemma Warwickin Red Laabelit siinäkin, vois kokeilla joskus häipyykö ongelma kielten vaihdon jälkeen. :F
 
Isotalo
03.04.2010 21:46:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienovirettä ei kannata 24-nauhaisessa bassossa säätää pelkästään 12.nauhalta. Kyllä mä säädän mun perus jazzbassonkin niin, että ensin 12.nauhalta ja sitten huiluääni vielä 19.nauhalta ja sitten jonkinlainen keskiarvo niistä. Jos sulla on 24 nauhanen basso niin mitä jos sen koittas hienovirittää siitä 24 nauhalta. Kokeile edes, ei se mitään maksa.
 
JaS
04.04.2010 01:30:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Hienovirettä ei kannata 24-nauhaisessa bassossa säätää pelkästään 12.nauhalta. Kyllä mä säädän mun perus jazzbassonkin niin, että ensin 12.nauhalta ja sitten huiluääni vielä 19.nauhalta ja sitten jonkinlainen keskiarvo niistä. Jos sulla on 24 nauhanen basso niin mitä jos sen koittas hienovirittää siitä 24 nauhalta. Kokeile edes, ei se mitään maksa.
 
Kiitos vinkistä, mutta et tainnu lukee koko ketjuu. Kuten tossa pari postausta aiemmin sanoin, niin ongelma ratkes kielten vaihdolla.
 
Oon tosiaan tsekannu sen 24. nauhan kans, mut enpä ollu tullu ajatelleeks, et kyllähän sieltä tosiaan 19. nauhalta löytyy sama ääni huiluäänenä ja normisti. Aina oppii jotain uutta.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «