Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Iän vaikutus ääneen
1
Spiegel
31.12.2009 21:21:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tämän (tai oikeastaan kohta viime) vuoden aikana kiinnostunut laulamisesta yhä enemmän ja haluaisin kehittyä paremmaksi. Tunnen kehittyneeni esimerkiksi kesästä paljon, sillä olen harjoitellut paljon ja yllän nyt paljon helpommin korkeisiin nuotteihin. Lauluani on kehuttu melko paljon, mutta itseäni vaivaa silti se, että ääneni on kovin hento. En luonnostaan laula kovin kovaa, ja lauluni on melko hiljaista muminaa, vaikka haluaisin ääneni olevan vahva ja kirkas. Olen vasta 14-vuotias (täytän helmikuussa 15), joten haluaisin kysyä, voiko ääneni kehittyä vielä iän myötä vahvemmaksi, vai täytyykö minun vain harjoitella tekniikkaa saadakseni siihen voimaa? Väkisinhän ei kannata kovempaa laulaa, näin olen ymmärtänyt.
 
Lisäksi vielä toisenlainen asia: minkä verran musiikin teoriaa olisi hyvä tuntea, jos aikoo vakavissaan laulamista harrastaa? Itse en ole koskaan ymmärtänyt hirveästi oktaavialoista sun muista, laulan pääasiassa kuulon kautta. Kyllä minä nuoteista korkeustasot jotenkin tunnistan, mutta jos joku käskisi laulaa vaikka korkean c:n, en osaisi. Onko siis välttämätöntä osata lukea nuotteja ja tuntea erilaisia musiikillisia termejä? Olen kyllä valmis opettelemaan, jos se sitä vaatii.
 
MrsJones
01.01.2010 01:39:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä 15-vuotias laulaja on vasta alkutekijöissään. Lapsikuorolaisetkin joutuvat opettelemaan jossain määrin hommaa uudelleen äänenmurroksen jälkeen. Myös tyttäret, koskee nopean kasvamisen kausi heitäkin.
 
Teoriasta ei kyllä haittaa ole, joten sitä kannattaa tutkiskella vaikka kirjoista, että edes suurinpiirtein ymmärtää, jos joku selittääkin asioita teorian kautta. Harkitsisin myös jonkun säestysinstrumentin opiskelua, edes alkeet olisi hyvä osata. On helpompaa tehdä omia biisejä, kun osaa edes vähän rämpyttää tai pimputtaa.
 
Kuoro on myös ihan suositeltava paikka nuorelle laulajalle, siellä oppii äänen käyttöä ihan kivasti, ja saa tukea muilta, ainakin siihen asti että oma ääni kantaa soolouralle taikka bändiin.
 
Parempi on laulaa häläpäti hää, kuin olla hiljempää.
rintapek
01.01.2010 05:05:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrsJones: Kyllä 15-vuotias laulaja on vasta alkutekijöissään.
 
Erittäin totta. Viistoiskesäisen ja viiskymppisen ero on se, et alkupäässä kuuluu se into ja loppupäässä kuuluu ne kilometrit.
Noist kumpikin voi olla se hyvä tai huono juttu.
 
One kind of music only - the good kind
Thevisa
04.01.2010 16:16:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se äänen hentous on oikean tekniikan puuttumisesta kiinni. Koulussani on paljon enemmän tai vähemmän laulutaitoisia, ja heitä kuunnellessa olen pannut merkille, että laulua harrastamattomilla on heikko ja ilmava ääni, ja laulua harrastavilla kantava ja vahva.
 
wewwie
09.01.2010 01:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thevisa: Se äänen hentous on oikean tekniikan puuttumisesta kiinni. Koulussani on paljon enemmän tai vähemmän laulutaitoisia, ja heitä kuunnellessa olen pannut merkille, että laulua harrastamattomilla on heikko ja ilmava ääni, ja laulua harrastavilla kantava ja vahva.
 
Kyllä se ääni myös iän myötä muuttuu ja vahvistuu, ihan yli parikymppiseksi asti, eli pelkästä tekniikasta ei ole kyse.
 
14-vuotiaana ollaan kyllä jo aika aikasessa liikkeellä laulamisen kannalta ja melkosia muutoksia on varmasti vielä tiedossa.
 
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
Mimako
12.01.2010 21:39:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan topikkia...
 
http://irc-galleria.net/user/MiMaGo/video/115057281
 
Tuossa olisi laulunäytettä. Joten haluaisin tietää että onko tuossa nyt sitten "vahvuutta". Itseänikin kiinnostaisi tätä "vahvuutta" saada lisää
 
I do really care for music, do i?
Supreme74
13.01.2010 11:30:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiegel:Olen vasta 14-vuotias (täytän helmikuussa 15), joten haluaisin kysyä, voiko ääneni kehittyä vielä iän myötä vahvemmaksi, vai täytyykö minun vain harjoitella tekniikkaa saadakseni siihen voimaa?
 
Varmasti kehittyy iän myötä. Aivan takuulla. Ja lisää treeniä myös..
 
JOPPA
13.01.2010 17:23:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iän vaikutus ääneen
 
Miksi tuli herra nimeltä Lemmy Kilmister mieleen..?
 
Edit: sama kirjoitus on nyt kahdessa eri aiheessa täällänäin ; )
 
E:stä C#:ään
Jokapaikanapina
15.01.2010 15:41:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JOPPA: Miksi tuli herra nimeltä Lemmy Kilmister mieleen..?
 
Kerro lisää
 
JOPPA
19.01.2010 17:08:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokapaikanapina: Kerro lisää
 
No se on myös se tupakka ja viina Lemmyllä. Vanha mies kuitenkin jo. Hieno ääni kyllä on. Respect.
 
E:stä C#:ään
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «