Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassocombo käyttäminen subbarina
1
huda
12.01.2010 08:15:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin käyttää pikkukeikalla bassocomboa PA:n subbarina. Kyseessä olisi hartken joku tälläinen vehje. Onko kokemuksia että toimiiko tälläinen systeemi vai tapahtuuko täysi katastrofi ja bassocombo hajoaa. Olisin kiitollinen tiedosta etten hajota turhaan vehkeitä. :)
 
sneaky snake
12.01.2010 08:23:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No enpä kyllä itse käyttäisi, eihän sieltä alimpia sub-taajuuksia oikeastaan edes irtoa.
 
Ylivalottaja
Mr.Sit.com
12.01.2010 09:19:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei irtoa kaikista subeistakaan. Aika harvassa on ne tapaukset missä tulee matalempia ääniä kuin bassosta. Aika harva kosketinsoitinkaan menee alemmas kuin viisikielisen basson H.
Eli jos on pienet volyymit ja (mahdollisella) kosketinsoittajalla ei ole mitään bassosynaa missä soitetaan jossain oktaavia alempaa kuin basso niin miksei toimisi.
 
sneaky snake
12.01.2010 09:47:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr.Sit.com: Aika harvassa on ne tapaukset missä tulee matalempia ääniä kuin bassosta.
 
Njoo, se mihin bassokitara yltää ja mihin sitä toistava kaappi elementteineen yltää ovat kaksi ihan eri asiaa. Suosittelen tutustumaan toistokäyriin, aika usein -3db on bassokitaralle suunnitelluissa kaapeissa jo 60-70hz tienoilla. Tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus 4x10" kaapeissa, toki joku poikkeus on aina vahvistamassa sääntöä. Nykymusiikki taitaa melko pitkälle vaatia subbareilta toistoa 40hz asti, kun taas tuossa 15 vuotta sitten riitti että tuuttasi 50hz . .
 
. . en minä sitä kiellä, todennäköisesti bassokaapin elementin liikerata ei ylity pienellä äänenvoimakkuudella alataajuuksilla. Se vaan on ihan eri asia, kun kaapista aletaan ottaa keikkakäyttöön tarvittavia paineita. Siihen ei taatusti combossa riitä suorituskyky, eikä tahdo riittää myöskään bassokaapeissa, ne kun rakennetaan vastaamaan eri tarpeita kuin kaapit PA-hommissa.
 
Vankeudesta ei tarvitse vapautua elääkseen ehdonalaisessa.
Basismi
12.01.2010 14:18:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sieltä tuuttaa vain bassoa niin toimii miten toimii. Isoa tilaa tuolla ei täytä.
Jos pitäisi toistaa myös basarin jytkettä niin pienellä volalla voi edelleen toimia jotenkin jos ei odotukset ole korkealla.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
JaS
12.01.2010 15:51:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

huda: Ajattelin käyttää pikkukeikalla bassocomboa PA:n subbarina. Kyseessä olisi hartken joku tälläinen vehje. Onko kokemuksia että toimiiko tälläinen systeemi vai tapahtuuko täysi katastrofi ja bassocombo hajoaa. Olisin kiitollinen tiedosta etten hajota turhaan vehkeitä. :)
 
Miks? Jos se on pikkukeikka, niin mihin sä subbaria tarviit? Eikös siitä bassocombon läpi kannattais pikkukeikalla mieluummin soittaa bassoa? Ei sitä subbaria tarvii, jos tila on pieni ja pääkaiuttimet on tarkotettu ihan koko alueen toistamiseen.
 
Ja jos pointti on siinä, et pitäis saada syna kuuluviin, niin kytkette sen suoraan siihen bassokomeroon. Hartket yleensä toistaa sitä yläpäätäki jonku verran.
 
Kyl toi kuulostaa vähän siltä, et käyttösavut lähtee ulos ennen, ku saadaan mitään merkittävää hyötyä. Paljos teillä on siinä muussa PA:ssa potkua? Subbarissa ois varmaan ihan hyvä olla ainaki tuplat tehoo niihin yläpäihin nähden, ellei enemmän.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
himppe
13.01.2010 09:08:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr.Sit.com: No ei irtoa kaikista subeistakaan. Aika harvassa on ne tapaukset missä tulee matalempia ääniä kuin bassosta. Aika harva kosketinsoitinkaan menee alemmas kuin viisikielisen basson H.
Eli jos on pienet volyymit ja (mahdollisella) kosketinsoittajalla ei ole mitään bassosynaa missä soitetaan jossain oktaavia alempaa kuin basso niin miksei toimisi.

 
Pidetään taas mielessä että basson tuottama ääni on pääasiassa ensimmäistä harmonista eli 2x perustaajuuden korkuista ääntä. Ala-H on siis suurimmaksi osaksi 2x32Hz=64Hz ääntä.
 
Syna taitaa puskea perusääntä voimakkaimmin joten sen vaatimukset äänentoistolle (jos siis alimmatkin äänet halutaan kuuluviin) on aika paljon kovemmat kuin basson.
 
hollstro
13.01.2010 09:36:42 (muokattu 13.01.2010 09:37:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen joskus yrittänyt käyttää bassokompoa subbarina, eikä homma minua tyydyttänyt. Ihan perus PA:n tai kohtalaisten laulukamojen kanssa hommassa ei mun mielestä ole mitään järkeä. Ala-äänten toisto ei juurikaan parane, päinvastoin saundi saatta mennä pilalle koska subbarin sovittaminen pääkaiuttimiin on tuuripeliä (vaihe/taajuus)
 
Riskinä on myös kombon rikkominen jos haetaan kovaa äänenpainetta.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Teijo K.
13.01.2010 09:44:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Olen joskus yrittänyt käyttää bassokompoa subbarina, eikä homma minua tyydyttänyt. Ihan perus PA:n tai kohtalaisten laulukamojen kanssa hommassa ei mun mielestä ole mitään järkeä. Ala-äänten toisto ei juurikaan parane, päinvastoin saundi saatta mennä pilalle koska subbarin sovittaminen pääkaiuttimiin on tuuripeliä (vaihe/taajuus)
 
Riskinä on myös kombon rikkominen jos haetaan kovaa äänenpainetta.

 
Tämä. Kun sinne tulee päällekkäistä toistoa jossain 100-200Hz kieppeille niin toistokäyrästä tulee semmosta vuoristorataa tonne pahimmille huminakuminataajuuksille että sitä suorista enää itte pirukaan. Ja kuitenkaan ei saa yhtään lisätukea niille alueille minne sitä tukea yleensä subbarilla haetaan.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
huda
14.01.2010 09:02:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu. kiitos kaikille kommenteista ja vinkeistä. Kyllä se taitaa jäädä laittamatta sinne pa:n kaveriksi tuo bassocombo, tuskin ajaa asiaansa ja parempi olla hajottamatta vaikka hartke onkin kyseessä :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «