Aihe: Kyllä tietotekniikka sitten on ihmeellistä
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Pete V.
10.01.2010 14:17:14
WanhaWetäjä: Niin joo, luin huolimattomasti kyssärin enkä ymmärtänyt lukemaani, eikös myös noissa PuuCee -koneissa ole joku poltto-ohjelma jo oletuksena ja vakiona? Just joku Nero tms? Mulla tuli aikanaan PuuCeen kylkiäisinä just tuo Nero.Eli DVD:ltä koneelle ja uutta polttamaan?

No enivei, mä elän (onneksi) Mac-maailmassa jo neljättä vuotta, eli tietotekniikkaongelmat virus yms ongelmineen ovat mulle taaksejäänyttä elämää, kaikki toimii periaattella plug&play, nice!
Löytyy poltto-ohjelmaa moneen lähtöön, mm Toast 9 Titanium, + mulla on ulkoinen siirrettävä levy Macissa, se on osoittautunut erittäin hyväksi hankinnaksi nimenomaan matkakäytössä läppärin kera. Ja jos läppärin kovalevy rupee täyttyyn, ulkoselle voi siirtää tavaraa kuin myös käyttää sitä varmuuskopiointiin.

Juu, kyllä on, mutta se polttaa vaan ihan valmiita tiedostoja/kansioita sellaisenaan CD/DVD:lle, eikä voi mitenkään "käsitellä".

Nero poltto-ohjelma on saattanut tulla ostetun laitteistopaketin mukana kylkiäisenä, tai myös erikseen ostetun DVD-aseman mukana.

Kyllä Mac'itkin ovat jossain määrin tuttuja, mutta päätietämykseni on kyllä PC/Windows -puolella, ja, myös Linux'ejakin on pitkin hampain joskus pitänyt "tukea", vaatimattomalla tasolla kuitenkin.
Pete V.
10.01.2010 14:46:52 (muokattu 10.01.2010 14:48:09)
leprechaun: Oon aina ihmetellyt miten hyvin ja tiiviisti ohjelmat oli kirjoitettu esim Commodore 64:n aikaan. Vapaana oli koneen käyttiksen varauksen jälkeen 32k jossa joku ihan käyttökelpoinen lentopelisimu toimi.
Olen samaa mieltä että jos tekee jotain radikaalia koneella niin 2Gt on hyvä minimi. Netti- ja muihin samanlaisiin XP:ssä riittää 1Gt. 500Mt jota on paljon mm. läppäreissä tulee tilanne että mylly käyttää kovista jatkettuna muistina, siis se "virtuaali", ja kone ryytyy kun urheiluseura Elosalamat sateella kun kovis on tosi hidas RAMmina käytettäessä. Kyllä se repii kun kone saa jotain tehtyä vasta kolmannen kahvikupillisen jälkeen. Melodiakin on jo unohtunut siinä vaiheessa.

OK, mutta millä selität sen täysmittaisen Nuendon käytön alle 1GB:ssa myös raskaalla äänitys- ja editointikuormalla ml. paljon automatiikkaa jne.?
Ukko
10.01.2010 14:52:12

Pete V.: OK, mutta millä selität sen täysmittaisen Nuendon käytön alle 1GB:ssa myös raskaalla äänitys- ja editointikuormalla ml. paljon automatiikkaa jne.?

Sillä että Nuendolla audio luetaan kovolta eikä siinä ole silloin niin olennaista keskusmuistin määrä. Plugareiden käsittelyssä taas olennaisempaa on suorittimen kyky. Nyt tää lähtee harkkoihin (lahjattomat joutuu treenaamaan) mutta viennetään tästä taas illemmalla.
COVS jäsen nro 6
walttoni
10.01.2010 15:41:57
Pete V.: Niin, tietysti riippuu siitä mihin tarkoitukseen kyseistä aineistoa pitäisi käyttää ... jos on pelkää talteen/arkistoon laittoa, niin vaikka tuo kovalevy/tikku tai sitten DVD:lle poltto, mutta jos haluaa kopioida esim. videon/filmin DVD:lle niin se pitää polttaa ao. ohjelmalla juuri siihen tarkoitetulla rutiinilla.

Mulla on tässä polttava dvd-asema, mutta mä en osaa kopioida dvd:ltä yhtä videoklippiä koneelle ja siitä sitten tyhjälle dvd:lle. tai mikä perkele sen nykyaikaisen kasetin nimi on.
COVS2.
Pete V.
10.01.2010 16:32:06 (muokattu 10.01.2010 16:34:42)
walttoni: Mulla on tässä polttava dvd-asema, mutta mä en osaa kopioida dvd:ltä yhtä videoklippiä koneelle ja siitä sitten tyhjälle dvd:lle. tai mikä perkele sen nykyaikaisen kasetin nimi on.

No, juu, poltto-ohjelma pitäisi olla ... sillä sitten kun aloittaa homman, niin ensin se kopioi sen alkuperäisen DVD:n kovalevylle, eli kirjoittaa siitä "imagen", ja toisena vaiheena polttaa sen "imagen" kovalevyltä tyhjälle DVD:lle ...

Miten koko homma sitten ihan tarkkaan ottaen tehdään, riippuu poltto-ohjelmasta, mutta vaiheina ovat mm. kopioitavien kansioiden/tiedostojen valinta DVD:ltä, image-kovalevyn valinta ja sitten homman käynnistys, ja toisessa vaiheessa tyhjän DVD:n laitto asemaan, kovalevy-imagen valinta, DVD-yksikön valinta ja homman käynnistys, ja, tämä viimeinen osuus on sitten se "herkkä", mutta jos menee laakista läpi niin hyvä ...

Tyhjistä DVD:stä vielä, niitä on useampia tyyppejä, DVD-R ja DVD+R ja sitten myös -RW ja +RW, itse käytän ainoastaan DVD+R:ä, -R:t voivat olla suppeampia käyttölaajuudeltaan, rajoituksia ehkä DVD-soittimilla jne., ja, uudelleenkäytettävät RW:t ovat usein turhia ja lisäksi hitaampia polttaa, voi mennä helposti 1 h tai jotain ...

P.S. Jos sattuisi olemaan käytettävissä lattiakone ja siinä kaksi DVD-asemaa, toinen polttava, niin voisi kopioida "lennosta" suoraan toiselle ilman image-välivaihetta.
Pete V.
10.01.2010 21:08:30 (muokattu 10.01.2010 21:09:11)
Pete V.: Miten koko homma sitten ihan tarkkaan ottaen tehdään, riippuu poltto-ohjelmasta, mutta vaiheina ovat mm. kopioitavien kansioiden/tiedostojen valinta DVD:ltä, image-kovalevyn valinta ja sitten homman käynnistys, ja toisessa vaiheessa tyhjän DVD:n laitto asemaan, kovalevy-imagen valinta, DVD-yksikön valinta ja homman käynnistys, ja, tämä viimeinen osuus on sitten se "herkkä", mutta jos menee laakista läpi niin hyvä ...

Sorry, eipä taidakaan tarvita joitakin näistä vaiheista kopioitavien kansioiden/tiedostojen valinta DVD:ltä, image-kovalevyn valinta ja sitten homman käynnistys, ja toisessa vaiheessa tyhjän DVD:n laitto asemaan, kovalevy-imagen valinta, DVD-yksikön valinta ja homman käynnistys , ohjelma kopioi koko levyn/sisällön ehkä oikoisemmallakin tavalla jollain "Koko levyn kopiointi" -toiminnolla ...
Baryton-B
10.01.2010 21:11:32

Ukko: Sillä että Nuendolla audio luetaan kovolta eikä siinä ole silloin niin olennaista keskusmuistin määrä. Plugareiden käsittelyssä taas olennaisempaa on suorittimen kyky. Nyt tää lähtee harkkoihin (lahjattomat joutuu treenaamaan) mutta viennetään tästä taas illemmalla.

Olen käsittänyt, että Nuendo eroaa Cubasesta sillä, että Nuendolla voidaan tehdä kuvallista äänidataa (videota)? Itselläni on Nuendo 3 (ver. 4 hankittuna), mutta en ole kokeillut kuvaominaisuuksia. Luulisi kuitenkin, että silloin muistia tarvittaisiin paljon.

Myös täysverinen Photoshop CS4 tarvitsee paljon muistia, mutta ei tietenkään yhden pienen 1 Mt:n jpg kuvan vuoksi, vaan 'oikeassa' kuvankäsittelyssä, eli kyllähän monillakin nykyohjelmilla saa melkein koneen kuin koneen hyytymään.
Pete V.
10.01.2010 21:27:10 (muokattu 10.01.2010 21:28:50)
Baryton-B: Olen käsittänyt, että Nuendo eroaa Cubasesta sillä, että Nuendolla voidaan tehdä kuvallista äänidataa (videota)? Itselläni on Nuendo 3 (ver. 4 hankittuna), mutta en ole kokeillut kuvaominaisuuksia. Luulisi kuitenkin, että silloin muistia tarvittaisiin paljon.

Myös täysverinen Photoshop CS4 tarvitsee paljon muistia, mutta ei tietenkään yhden pienen 1 Mt:n jpg kuvan vuoksi, vaan 'oikeassa' kuvankäsittelyssä, eli kyllähän monillakin nykyohjelmilla saa melkein koneen kuin koneen hyytymään.

Niin, Nuendolla voi kyllä tehdä yhtä hyvin videon kuin äänenkin käsittelyä, äänitysstudiolla oli tietysti vain äänipuoli käytössä. Kuvien ja videoiden käsittelyssä varsinkin ammattipuolella ei sitten kyllä riitä mikään muistikoko, aina loppuu kesken, heh-heh, ja niinpä sitten on tullut tarvetta jo 64-bitin koneisiinkin tavanomaisen 32-bitin sijaan, joskus oli 16- ja 8-bitin koneitakin ...
Pete V.
10.01.2010 21:54:02
Pete V.: Ja, muistelen tuossa erästä studiotapausta, jossa oli 1GB muistia ja siellä tehtiin mm. big band äänityksiä 24 raidalle yhtäaikaa äänittäen, nikottelematta, eikä muistin käyttö vieläkään yltänyt 1GB saakka, kummallista ... OK, siellä oli kyllä viimeisen päälle pro 3x8ch. 96k äänikortit, huippunopeat levyt jne. ...

Ooo-koo, huomasinpa tuossa kuvauksessani pienen lapsuksen ... siis, analogiaikaan äänitettiin raidoille, taisi olla max. 16, mutta digitaaliaikaan kanaville, siispä 24 kanavalle (=ch.) yhtäaikaa äänittäen ...
marpula
10.01.2010 23:04:45
Pete V.: Jopas osui mieliin nostalgiaa 46 v. takaa! Etpä taida sinä sitten ihan 50 v. neito enää ollakkaan ...

Jopas nyt jotain, teit historiaa! Ei kukaan koskaan aikaisemmin ole minun harmaapartaista olemustani neidoksi nimitellyt...
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
leprechaun
11.01.2010 02:33:31

Baryton-B: Olen käsittänyt, että Nuendo eroaa Cubasesta sillä, että Nuendolla voidaan tehdä kuvallista äänidataa (videota)? Itselläni on Nuendo 3 (ver. 4 hankittuna), mutta en ole kokeillut kuvaominaisuuksia. Luulisi kuitenkin, että silloin muistia tarvittaisiin paljon.

Kuten Ukko jo tuossa sanoi niin Nuendo vaatii aika vähän RAMmia, taas sitten muistien latenssit pitäisi olla mahd lyhyet, emo hyvä sekä prosessori myös. Niin ja sitten maks tehokkuus taustapalveluille XP:ssä. Silloin ei tule paljoa viivettä vaikka tekisi 24-raitaisen äänitteen 24 bitillä ja 192kHz:llä ja päräyttäisi lisää raitoja kuunnellen samalla vanhoja. Väännän itse N2:sella, ihailen efektien ym. laskentasyvyyttä, mm. kompuroinnin kykenee saamaan lähes huomaamattomaksi. Kokeilin kasallista eri ohjelmia ennen kuin päädyin tähän.

Filmit Vegas 7:kalla, sekin pelaa yllättävän hyvin. Kaikki haluaa filmit vähintään HD:nä joka taas panee vähän vaatimuksia reaaliaikaisessa renderöinnissä piirisarjalle, prossulle ja muistien latensseille. E6750 prossulla on FSB nyt 1600MHz ja kellotaajuus 3,6GHz. Oman aikansa vei muistien latenssien hakeminen nopeimmilleen, etenkin Tras oli ongelmallinen mutta sainpa senkin kohtuulliseksi. Sen sijaan 2x1Gt eli 2Gt muistia tuntuu riittävän tosi hyvin tuollekin.
Pinnacle Studio 9+ on aika näppärä ei-kaupallisiin juttuihin jossa ei vaadita paljoa eikä enempää kun 2 kuvaa päällekkäin. Sillä on aika nopeaa tehdä kohtuullinen juttu eikä ohjelman nykyversio, kait 11 jotain, maksa kun satasen ja sillä kykenee myös HD:hen. Pinnaclessa tuntuu näytönohjain ja prossun laskentateho olevan nro1.

Nuo prostill kuvat tuppaavat olemaan nykyään 30-60Mt/kpl ja kun 100 kuvaa aukaisee ruudulle niin kyllähän kone huutaa. Joskus vuosia sitten hankin Photoshop 4:n eikä nyt vielä ole tullut tarvetta vaihtaa vaikka versiot taitaa mennä jo vaikka missä. Jossain gif-animaatioissa tulee käytettyä vanhaa Paintshop Pro 7:kaa, se oli kait viimeinen ilmaisversio tuosta. Pelaa sekin yllättävän hyvin.
Pete V.
11.01.2010 03:55:21
marpula: Jopas nyt jotain, teit historiaa! Ei kukaan koskaan aikaisemmin ole minun harmaapartaista olemustani neidoksi nimitellyt...

Juu, rohkaistuin, kun mietin kaikkia niitä ihania muutamaa tosiharvaa neitoa pyörimässä siellä TKK:n tietokoneen ympärillä joskus 1960-luvun puolivälissä, ja jonkun olen sitten vilaukselta nähnyt luonnossa vielä nyt ihan nykypäivinäkin ...
Baryton-B
11.01.2010 15:08:06

leprechaun: Kuten Ukko jo tuossa sanoi niin Nuendo vaatii aika vähän RAMmia, taas sitten muistien latenssit pitäisi olla mahd lyhyet, emo hyvä sekä prosessori myös...

Joo en tiedä miten filmien teko Nuendossa vaikuttaa muistiin. Itse olen tehnyt vain audiota. Finalella midi ja soitan soolon itse. Midit vaativat soittimeksi jonkun ja jos niitä käyttää tukuttain niin kai sekin muistia kuluttaa. Itse olen kokeillut kaikenlaista, mutta päätynyt laiskuuttani käyttämään vain Bandstand:a ja rummuissa Sound Canvasta. Mutta löytyy Kontakt 2 ja monta muuta. Erillisillä sampleilla saa nopeasti täytettyä kovalevyn.

Nuo prostill kuvat tuppaavat olemaan nykyään 30-60Mt/kpl ja kun 100 kuvaa aukaisee ruudulle niin kyllähän kone huutaa. Joskus vuosia sitten hankin Photoshop 4:n eikä nyt vielä ole tullut tarvetta vaihtaa vaikka versiot taitaa mennä jo vaikka missä. Jossain gif-animaatioissa tulee käytettyä vanhaa Paintshop Pro 7:kaa, se oli kait viimeinen ilmaisversio tuosta. Pelaa sekin yllättävän hyvin.

Täällä on pelkistetty kuvaus viimeisistä Adoben tuotteiden versioista. Photoshop CS3 on minulla käytössä. Siinä on gif animaation teko mahdollisuus ja tietenkin RAW-formaatti huomioitu. CS4: on asennettu toiselle koneelle, mutta en ole ehtinyt siihen tutustua, eli onko mitään oleellista uutta.
http://www.moonsoft.fi/products/cs4.aspx
EP
12.01.2010 18:48:00
Asensimpa tuossa sitten kokonaan XP uudestaan, alko kyrsimään ne jatkuvat ongelmat, varmaan lähti iäksi paljon sellaistakin mitä ei ois pitäny hävittää, mutta tehty mikä tehty!
Kaikkein tärkeimmät ainakin tuli varmuuskopsattua, eli nuotit ja vastaavat.

Laitoin sinne nyt tuon Ad-Awaren aluksi, sen ilmaisen, olisko jollakin muita hyviä ratkaisuja tuohon suojautumiseen kaikenmaailman "matoja" ja "viiruksia" vastaan?

Mielessä on kyllä tuon Normanin tai vastaavan päivittäminenkin, saattas olla ehkä järkevin vaihtoehto kotikoneisiin??
Ukko
12.01.2010 19:07:19

EP: Asensimpa tuossa sitten kokonaan XP uudestaan, alko kyrsimään ne jatkuvat ongelmat, varmaan lähti iäksi paljon sellaistakin mitä ei ois pitäny hävittää, mutta tehty mikä tehty!

Tein juuri saman liikkeen. On se kuitenkin kaikkein helpoin tie, ja kun asennettavat softat/data ovat järjestyksessä niin ei tuohon niin pitkää aikaa mene etteikö uudelleen asennus olisi järkevä ratkaisu. Mac miehet ovat tietysti asia erikseen.

Laitoin sinne nyt tuon Ad-Awaren aluksi, sen ilmaisen, olisko jollakin muita hyviä ratkaisuja tuohon suojautumiseen kaikenmaailman "matoja" ja "viiruksia" vastaan?

Älä käy niillä tietyillä viihdesivuilla ;)
COVS jäsen nro 6
EP
12.01.2010 19:15:05
Ukko:
..Älä käy niillä tietyillä viihdesivuilla ;)

Milläs ne pystyy välttämään? : )
Pete V.
12.01.2010 20:03:21
EP: Asensimpa tuossa sitten kokonaan XP uudestaan, alko kyrsimään ne jatkuvat ongelmat, varmaan lähti iäksi paljon sellaistakin mitä ei ois pitäny hävittää, mutta tehty mikä tehty!

Mielessä on kyllä tuon Normanin tai vastaavan päivittäminenkin, saattas olla ehkä järkevin vaihtoehto kotikoneisiin??

Sanoisinpa, että paras kotikoneisiin ilmainen virustorjunta on saksalainen englanninkielinen Avira AntiVir, "punainen sateenvarjo", olen asentanut sitä vuosikausia varmaan sataan koneeseen eikä ole ilmennyt missään mitään erityisiä ongelmia.

http://www.free-av.com/en/trialpay_ … tivir_personal__free_antivirus.html

Kannattanee ladata suoraan esim. Download.com'ista, eikä ryhtyä puuhastelemaan tarjotun kytkykauppajutun kanssa ...
EP
12.01.2010 20:41:59 (muokattu 12.01.2010 20:42:32)
Pete V.: Sanoisinpa, että paras kotikoneisiin ilmainen virustorjunta on saksalainen englanninkielinen Avira AntiVir, "punainen sateenvarjo", olen asentanut sitä vuosikausia varmaan sataan koneeseen eikä ole ilmennyt missään mitään erityisiä ongelmia.

http://www.free-av.com/en/trialpay_ … tivir_personal__free_antivirus.html

Kannattanee ladata suoraan esim. Download.com'ista, eikä ryhtyä puuhastelemaan tarjotun kytkykauppajutun kanssa ...

Toi Antivir on kyllä tuttu, empäs muistanutkaan,
Kiitos tuosta.

Ohjelman "omalta" sivulta kantsii joo aina ladata ja välttää kaikkea ylimääräistä.
pekkajau
12.01.2010 22:53:42
Nortonia olen aina käyttänyt.
http://www.youtube.com/watch?v=MwHWbsvgQUE
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)