Aihe: Perinteinen- vai "hifi" -basso?
1 2 3
molder
10.01.2010 13:34:01 (muokattu 10.01.2010 13:36:06)
poppamies: Kaikki basisti sortuu jossain vaiheessa apinaleipäpuiseen hi-fibassoon. Kaikki basisti päätyy kiutenkin jossain vaiheessa näihin laadukkaisiin perinteisiin. Fender, Musicman, Rickenbacker akselille.

Ihan hyvä huomio ja noinhan se joskus tietty menee. Mutta hyviä bassomerkkejä ja hyviä basisteja on niin julmetusti, että aika hankala yleistää. Mutta totta kyllä tuo on ainakin omien lemppareiden esim. Cliff Williamsin (MusicMAn) ja vaikka Geddy Leen (Jazzari) kohdalla mm. Chris Squier ( YES-yhtye) ja Lemmy ovat vissiin aina vetäneet Rickeneillä.. jopa Trujillokin on päästellyt viime aikoina Rikusta mehuja pihalle.
"The SOUND of VOLUME"
piivei
10.01.2010 13:51:16
Aika usein käy varmaan niinkin että se basso jolla hommat on aikoinaan opeteltu, jää sitten arsenaaliin eikä siitä hevin luovuta. Kyllähän siihen aikaa menee todella kauan ennen kuin soittimensa oppii tuntemaan täydellisesti.
Kaikki soundivariaatiot, soundierot eri kohdalta kaulaa soitettaessa, erilaisten säätöjen vaikutus soittamiseen ja soundiin ym ym. Se taas saattaa olla monen sattuman summa, onko se ensimmäinen työkalu esim. aktiivi- vai passiivimallinen, molemmilla pääsee varmasti haluttuun tulokseen jos se soitin on opeteltu kunnolla ja sen kans ollaan opeteltu soittamaan.
2541
10.01.2010 14:06:33

molder: mm. Chris Squier ( YES-yhtye) ja Lemmy ovat vissiin aina vetäneet Rickeneillä..

Squirellakin on ollut hifimpää, Tobiasta ja 6-kielistä Carvinia ja alkoihan sillä arsenaali laajeta jo 70-luvulla, kun tuli Jazz Bassoa, Thunderbirdiä ja Electraa. Taitaa nykyisinkin käyttää paljon sitä bassoa livenä millä kyseinen biisi on alunperin studiossakin vedetty.
PasiB
10.01.2010 14:11:39
Tana: Kiitokset itsellesi, ei kestänyt meikäläisen omatunto pitää kahta presaria. :)

Onko JAK tanssibändin kanssa kehissä kenties 5-kielisyytensä takia, vai muuten vain?

JAkilla on tullut soiteltua tanssimusaa uudesta asti, eli kohta 15 vuotta. Jotenkin ei osaa muulla sitä vetää, joskus ollut nelari mukana ja vähän vajaalle tuntui. Lisäksi JAKissa on hiton hyvä soundi juuri tanssimusaan. Siitä saa sellaisen mukavan pehmeän ja pyöreän soundin helposti ja kun etusen ohittaa, niin tulee enempi middleä kehiin.
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
okabass
10.01.2010 16:30:25 (muokattu 10.01.2010 16:35:30)
hollstro: Tarpeeksi kauan kun soittaa niin välilä pitää vaihtaa soitinta uuden inspiraationkin takia. Erilaiset bassot tuo uusia ideoita soittoon.

Joo. Olen soittanut -89 lähtien WAL:leilla. Oli ihan piristävää soittaa rok'und'rollia puolisentoista vuotta presarilla ja lepralla. Ja nyttemmin 7enderin American standard viitos presarilla satunaisesti ja juuri edellä mainitusta syystä.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
molder
10.01.2010 22:31:44 (muokattu 10.01.2010 22:34:37)
2541: Squirellakin on ollut hifimpää, Tobiasta ja 6-kielistä Carvinia ja alkoihan sillä arsenaali laajeta jo 70-luvulla, kun tuli Jazz Bassoa, Thunderbirdiä ja Electraa. Taitaa nykyisinkin käyttää paljon sitä bassoa livenä millä kyseinen biisi on alunperin studiossakin vedetty.

Perkule kun luullut aina, että se vetää vaan `Backerilla? Squire ja Thunder?Huh? Se pitäis kyllä nähdä ja kuulla; uskon kyllä tuon silti. Jotenkin sen Squiren saundi on silti joka levyllä aika napakan "Rickenbackermainen". Viimeisimmällä Suomen keikalla sillä oli kyllä Riku käytössä. Se oli se joku 35v.-tour..vai 40v?. Jollain 80-luvun videolla Chrisillä on kyllä jokin kamala päätön neliskanttinen grafiitti-basso tms. Ja tuo bassonvaihto ja uudet inspiraatiot on kyllä totta kans.
"The SOUND of VOLUME"
2541
10.01.2010 22:46:04

molder: Perkule kun luullut aina, että se vetää vaan `Backerilla? Squire ja Thunder?Huh? Se pitäis kyllä nähdä ja kuulla; uskon kyllä tuon silti.

http://forgottenyesterdays.com/graphics/2_591_15.jpg

Kuuntele vaikka "Release, Release" tai "Does It Really Happen?". Youtubessa on vielä "Gimme Some Lovin'" Rock In Riosta '85.
Thefish
13.01.2010 16:10:48
hollstro: Noi hifibassot istuu esim. fuusiojazziin hyvin. Työkalut työn mukaan. Soitan sen verram enemmän peruskauraa että hifibasso ei istu siihen. Eikä soitossani ole sellaista teknistä haastetta (täppi ,släppi jne...) että noiden perinnebassojen rakenne tai soittoergonomia millään tavalla omaa soitta rajoitaisi.

Kyllä ne "hifibassot" istuu ihan mihin musaan vaan haluaa niiden istuvan. Soittajasta se on kiinni.

Mulla ei ole ollut mitään ongelmia ton Neuserin kans istuttaa sitä uskottavasti erilaisiin musatyyleihin. Metallista flamencoon tai mitä ääripäitä sitä nyt ikinä keksiikään. Tuohan on siis näillä spekseillä "superhifi". On apinanleipäpuuta monessa kerroksessa ja aktiivielektroniikkaa kannen alla enemmän kuin tarpeeksi. Nauhatonkin vielä.

Summa summarum; Halutessaan siitä saa just semmosta soundia mitä mikäkin prokkis vaatii.

Summa summarum 2; Soittimenhallintakysymys.
"Rapuja piti uittaa todella pitkään noin haaleassa vedessä, eivätkä ne meinanneet edes kuolla. Lopputulos oli maultaan vetinen ja jotenkin stressihormooninomainen."-Jäärä
okabass
13.01.2010 16:26:35
Thefish: Kyllä ne "hifibassot" istuu ihan mihin musaan vaan haluaa niiden istuvan. Soittajasta se on kiinni.
Summa summarum; Halutessaan siitä saa just semmosta soundia mitä mikäkin prokkis vaatii.

Summa summarum 2; Soittimenhallintakysymys.

Samaa mieltä. Mulla on aktiivi WAL toiminut humpasta heviin. Samoin peruspresari. Sen vahvin sopivuus on minusta rock.
hollstro
13.01.2010 16:27:54 (muokattu 13.01.2010 16:28:11)

OK, mun ois pitäny kirjoittaa että hifibasso ei istu mulle juurimusaan, enkä ole saanut niistä sitä mun haluamaa saundia.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
poppamies
13.01.2010 16:29:19

hollstro: OK, mun ois pitäny kirjoittaa että hifibasso ei istu mulle juurimusaan, enkä ole saanut niistä sitä mun haluamaa saundia.

Olen samaa mieltä. Siihen ei istu kuin passiivi basso. Merkkiin en viitsi ottaa kantaa...
G strings are for strippers!
Thefish
13.01.2010 17:24:21
okabass: Samoin peruspresari. Sen vahvin sopivuus on puulämmitteisen saunan tulipesässä.
"Rapuja piti uittaa todella pitkään noin haaleassa vedessä, eivätkä ne meinanneet edes kuolla. Lopputulos oli maultaan vetinen ja jotenkin stressihormooninomainen."-Jäärä
J.Hollström
13.01.2010 17:51:09
Thefish: Summa summarum 2; Soittimenhallintakysymys.

Siksipä meillä amatööreillä on helvetin monta bassoa, joka tyyliin omansa.
okabass
13.01.2010 17:53:28 (muokattu 13.01.2010 17:54:53)
Thefish: puulämmitteisen saunan tulipesässä.

Niin no. Makuasia sano akka, kun kissalla pöytää pyyhki. 'Pirunkeuko' on kuitenkin parempi sytyke itsessään.
JussiKoo
13.01.2010 18:25:14
J.Hollström: Siksipä meillä amatööreillä on helvetin monta bassoa, joka tyyliin omansa.

Mulla ne kompensoi suoraan puutteita soittotaidossa.

Broidi keräsi aikanaan kruunukorkkeja. Mun mielestä se oli tyhmä juttu. Kivampi näiden instrumenttien kanssa on pelailla.
"Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)