Aihe: Fender Stratocasterin valinta
1 2 3 4 5 6 7 8
FensonGibder
12.12.2009 17:48:46
Ukkovaari: Oukki doukki.

Onneks ei tuosta silleen väliä ole kun olen kuitenkin tykästyny tuohon 69 mikeillä olevaan Fenderiin.

Varmasti hyvä peli - mullakin oli American Vintagessa -69 mikit ja ne oli kaikista selkeimmän kuuloiset mikit noin 20 kepukasta mitä oon omistanut.
Riffi, nyt.
B-tone-flat
12.12.2009 19:52:42
evil_twin: Tässähän ketjussa on hyvä kysyä iteki, nimittäin taas löi stratokuumeen päälle tässä hetki sitten.

Muutaman straton oon omistanu (jenkki standard, tokai goldstar ja squier enmuistamikä), mutta aina sitä on päätyny ne myymään ja soittamaan jollain gibson-tyyppisellä kaulalla varustetulla kitaralla, ku jotenki en vaan oo pystyny olemaan sinut sen kaulatuntuman kans. Nyt sitte ajattelin vielä yrittää kerran ja löytää sellasen straton mikä omaan kouraan sopis hyvin.

50's Strato soft-v kauloineen tuntu ihan yllättävän mukavalta soittaa ensituntumalta, mutta jos sattuis että löytyis jotain vielä asteen parempaa. 70's Straton u-kaulasta en tykänny eikä oikeen tuo modern c istu myöskään.

Soittotuntumaan vaikuttaa mun mielestä kaulaprofiilin lisäksi myös radius yllättävän paljon. Esim modern C ja 9.5" radius vastaan Modern C ja 7.25" radius on kaksi melko eri asiaa. Mullakaan ei mitkään isot nakit ole joten toi jälkimmäinen on paljon helpposoittoisempi. 7.25" radius ei myöskään välttämättä ole mikään tilutukseen sopiva koska kielet on pidettävä melko korkealla jos haluaa bendailla paljon. Kannattaa ainaskin kokeilla jos ei muuten sopivaa meinaa löytyä.
This is what you want, This is what you get!
Lonesome
12.12.2009 22:31:43
FensonGibder: Pointti oli se, että KAIKKIA fenkun mallit (mahdollisesti joitain siguja lukuunottamatta) suunnittelevat samat fenkun mestarit/suunnittelu ja markkinointi osasto. Tuo Designed By... on siis vain myynninedistämistä.

Ameriikassa se lienee tärkeää, että jotain edes on Jenkkilästä. Esmes mun Blue Flower Strato on viimeistelyn unohtaen aivan tavan Japanin 50's Fender. Mutta jotain Designed in Arizona-hehkuttelua tuostakin on kirjoiteltu. Helkutin hyvä kirkassoundinen vintage-tyylin stato kuitenkin, imho...
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
mattim
13.12.2009 00:18:04 (muokattu 13.12.2009 00:18:56)

evil_twin: 50's Strato soft-v kauloineen tuntu ihan yllättävän mukavalta soittaa ensituntumalta, mutta jos sattuis että löytyis jotain vielä asteen parempaa. 70's Straton u-kaulasta en tykänny eikä oikeen tuo modern c istu myöskään.

Mulla on useita Lespatyylisiä kitaroita (isolla 50 luvun kaulalla) ja kaksi Stratoa. Classic Player 50's strato on kuin kotonaan käsissäni. Toinen Stratoni 60's reissue on littanoine kauloineen hieman pikkuinen ja puuduttaa isot käteni nopeasti.

Matti
T.K.
14.12.2009 09:51:01
Joo, jotain omituista tuossa modern c profiilissa on. Kyllä se soolosoitossa toimii mutta kompeissa käsi rasittuu. Ja tuo kielisatulan leveys vaikuttaa myös se on fendereissä 42mm. tai 43mm.
Kaupassa tuntu hyvältä mut pidemmän päälle ei, siis tuo modern c.
msm40
18.12.2009 21:46:13
Dodi!

Tänään hain 62 Hot Rodin kuriirifirman autosta haltuuni kun ei kyseisen lafkan kanssa muuten meinannut mikään onnata. Jännä miten helposti esim. UPS:llä hommat toimii.. Noo, asiaan.

Sähköillä en vielä kerennyt kokeilemaan mutta akustisesti luuttu ns. toimittaa.. Kiva helinä ja sustaini vaikka tallakin on reilusti kelluvaksi säädetty. Kaula tuntuu RoadWornin jälkeen (vaikkei siinäkään ohut kaula ole) todella jöötiltä ja jopa paksummalta kun mun Stankku Lessussa!?! Which is nice.. Profiili tuntuisi olevan ihan normi C. Iloinen yllätys oli että bodyn nitrolakka on jo halkeillut tuoden näin reliikeistä pitävälle lisämojoa punttiin. Lisää tarinaa luutusta laitan kunhan kerkeän käpistelemään lisää. Ensivaikutelmalta kuitenkin kaikki minun mielestäni korjaamista vaativat vintage speksit ovat tässä erittäin onnistuneesti paikattu. Saas nähä miten pauhaa kun tilaamani Sheptonen AB Customit vielä saapuvat..
All you really need is a Tele... For now..
Jii-Gee
19.12.2009 00:14:05

msm40: Dodi!

Tänään hain 62 Hot Rodin
Kaula tuntuu RoadWornin jälkeen (vaikkei siinäkään ohut kaula ole) todella jöötiltä ja jopa paksummalta kun mun Stankku Lessussa!?! Which is nice.. Profiili tuntuisi olevan ihan normi C.

Laittaisitko mittoja tosta kaulasta?
Mikäs tossa olikaan radius,ja mitkä nauhat?
"Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta." -poppamies-
mattim
19.12.2009 10:54:51

Jii-Gee: Laittaisitko mittoja tosta kaulasta?
Mikäs tossa olikaan radius,ja mitkä nauhat?

Täältä löytyy speksit tuohon Hot Rodiin: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0100140846

Thick C on profiiliksi merkattu, olisiko sitten selkeästi paksumpi kuin C ?

Matti
msm40
19.12.2009 12:22:22
mattim: Täältä löytyy speksit tuohon Hot Rodiin: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0100140846

Thick C on profiiliksi merkattu, olisiko sitten selkeästi paksumpi kuin C ?

Matti

Kyllä toi on selkeästi paksumpi kuin Fenkun normi-C. Kuten sanoin, luokkaa Lessu.
mattim
19.12.2009 14:05:16

msm40: Kyllä toi on selkeästi paksumpi kuin Fenkun normi-C. Kuten sanoin, luokkaa Lessu.

Onko noita Hot Rodeja jossain kaupoissa suoraan testattavaksi asti näkynyt ? Alko kuumottamaan...

Matti
msm40
19.12.2009 14:28:16
mattim: Onko noita Hot Rodeja jossain kaupoissa suoraan testattavaksi asti näkynyt ? Alko kuumottamaan...

Matti

Kaippa noita isomman valikoiman omaavissa putingeissa pitäisi välillä näkyä, Kitarapaja jne. Täällä Jykylässä roikkuu samat luutut todella pitkään ja toiset sit taas menee heti noista parista kaupasta mitä täällä nyt on.
rosberg
27.12.2009 19:15:30
mattim: kaksi sanaa - Eric Johnson
Aina sladdissa.
StratoPablo
10.01.2010 00:51:34
Löysinpäs tälläisen ketjun niin en avaa uutta. Mulla on kova valinnanvaikeus uuden Fenkku Straton hommaamisessa. Olen jo varma, että American strato se tulee olemaan, mutta kuinka paljon eroa American standard stratolla ja American deluxe stratolla on. HSS mikityksellä olisi lähestulkoon pakko saada, kun musiikkini mitä soitan on raskaampaa metallia, kuten Dream Theater. Ongelma on kuitenkin se, että noita deluxeja ei tahdo millään saada edes siedettävän näiköisenä HSS mikeillä, mikä on sinänsä naurettavaa, mutta standard Americaneissa olisi kyllä valinnan varaa omaan makuun aivan mahtavasti.

Minkä verran noilla on siis soitettavuudessa ja osissa eroa? Tämä kysymys siksi, että American Deluxea on kovasti kehuttu lähes Customeiden veroiseksil. Kysytäänpä samalla, että kuinka paljon HSS mikit vaikuttaa särön kanssa soitettaessa, kun en todennäköisesti soita Dream Theatteriä raskaampaa. Eli lyhyesti yhteenvetona humpparilla vai ilman ja Deluxe vai Standard?
Satu ja Tuija
10.01.2010 01:04:05
Humppari ja Strato...NoNoNo...
StratoPablo
10.01.2010 01:40:11
Satu ja Tuija: Humppari ja Strato...NoNoNo...

Mistäs tälläinen ajatus? Vaikka eihän perinteisesti humpparit olekaan normaalisti stratoissa.
Satu ja Tuija
10.01.2010 01:48:00
StratoPablo: Mistäs tälläinen ajatus? Vaikka eihän perinteisesti humpparit olekaan normaalisti stratoissa.

No just sen takia. Perinteinen humppari, niin Lé Paul, tai joku Charvil, jos haluu jonku hurjan kammen millä tehdä hienoja musiikillisia juttuja. Mut ei humppari kuulu Stratoon...
loner
10.01.2010 02:01:06
voi vittu..
Ziggy Bubba
10.01.2010 10:46:49

Satu ja Tuija: Humppari ja Strato...NoNoNo...

Mitäs ihmettä tossa nyt on? En ole ikinä tajunnut tommosta purismia kamojen suhteen. Noita traditioita rikkomalla voi just saada jotain siistiä aikaan.

Vaikkapa nuo Telecaster Deluxet ja Customit on nykyään kuuminta hottia, vaikka niitä kuuleman mukaan sylettiin kovasti silloin 70-luvulla kun tulivat pihalle. Hyvä että Fender uskalsi muokata klassikkoaan, eiks je?
The Crookmachine Project
jomppu
10.01.2010 11:02:26
StratoPablo: Löysinpäs tälläisen ketjun niin en avaa uutta. Mulla on kova valinnanvaikeus uuden Fenkku Straton hommaamisessa. Olen jo varma, että American strato se tulee olemaan, mutta kuinka paljon eroa American standard stratolla ja American deluxe stratolla on. HSS mikityksellä olisi lähestulkoon pakko saada, kun musiikkini mitä soitan on raskaampaa metallia, kuten Dream Theater. Ongelma on kuitenkin se, että noita deluxeja ei tahdo millään saada edes siedettävän näiköisenä HSS mikeillä, mikä on sinänsä naurettavaa, mutta standard Americaneissa olisi kyllä valinnan varaa omaan makuun aivan mahtavasti.

Minkä verran noilla on siis soitettavuudessa ja osissa eroa? Tämä kysymys siksi, että American Deluxea on kovasti kehuttu lähes Customeiden veroiseksil. Kysytäänpä samalla, että kuinka paljon HSS mikit vaikuttaa särön kanssa soitettaessa, kun en todennäköisesti soita Dream Theatteriä raskaampaa. Eli lyhyesti yhteenvetona humpparilla vai ilman ja Deluxe vai Standard?

Eikös näissä nykypäivän American Standard stratoissa ole runkoon louhittu tallapaikalle tilaa humpparillekkin?? Ja onhan niitä yksikelaisen kokoisia humppareitakin. Siis jos ei ulkonäöllisesti pätevää kitaraa löydy kuin Standardeista, niin yksi vaihtoehto on sitten mikkien vaihto.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)