Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pinch harmonicsien "tuunaaminen"
1
Trendkill
09.01.2010 13:45:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko noita kyseisiä ulvahdyksia/vinkumisia "tuunata" jotenkin muutenkin kuin treenata soittotekniikkaa? Kielten korkeussäädöillä, kieliseteillä, nauhoilla, mikeillä ja niiden etäisyydellä kieliin tai jollain muulla millä tahansa konstilla liittyy se sitten mihin vaan, saada pinchit toimimaan paremmin?
 
Toisilla kitaroilla ne vaan onnistuvat helpommin kuin toisilla ja/tai ovat hieman erityylisiä. Osalla skitoista ne "ulvovat" nätisti ja toisilla kitaroilla "ulvonta" ei ole niin läpitunkevaa, vaan hieman "rosoisempaa" (vaikka mikit olisivat samat). Eli jostain niitä eroja tulee..
 
Ja ne ketkä asiasta tietävät, niin kertokaahan vinkkejä! Kiitos etukäteen vastanneille!
 
Juippi!
09.01.2010 13:54:30 (muokattu 09.01.2010 13:54:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni ainakin kielien paksuus vaikuttaa. Esim. Helpointa on saada semmonen oikein ulvova pinch harmonic g-kieleltä, tai vielä ohkaisemmalta(B ja E-kieleltä).
 
GuitarDemon
09.01.2010 13:55:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkut sanovat että EMG:n mikeillä tulisi paremmat harmonicsit.
En sitten tiedä kannattaako sen takia mikkejä vaihtaa.
 
Rock 'n Roll
Antti1
09.01.2010 13:56:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GuitarDemon: Jotkut sanovat että EMG:n mikeillä tulisi paremmat harmonicsit.
En sitten tiedä kannattaako sen takia mikkejä vaihtaa.

 
Ei se merkki niitä paranna, vaan korkea ulostulo ja heikompi magneettinen veto. Se on aktiivimikin iloja se.
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
GuitarDemon
09.01.2010 13:57:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoitteluni, unohdin mainita että esim EMG:n ne 81/85 mikit.
 
Rock 'n Roll
Antti1
09.01.2010 13:58:54 (muokattu 09.01.2010 13:59:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GuitarDemon: Pahoitteluni, unohdin mainita että esim EMG:n ne 81/85 mikit.
 
Tai mitkä tahansa muutkin aktiivimikit, jotka täyttää noi em. ominaisuudet. Merkistä riippumatta.
 
Mut ikävä kyllä tämäkin on soittotekninen juttu ihan siinä, missä mikä tahansa muukin juttu. Jos osaat paremmin, niin se lähtee paremmin. Pinchit onnistuu myös nylonkielisellä akustisella, eikä tarvii mikkejä ja säröjä ollenkaan.
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
GuitarDemon
09.01.2010 14:00:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kuitenkin. Esimerkkinä kuitenkin nuo
 
Rock 'n Roll
aristoteles666
09.01.2010 14:39:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tai mitkä tahansa muutkin aktiivimikit, jotka täyttää noi em. ominaisuudet. Merkistä riippumatta.
 
Mut ikävä kyllä tämäkin on soittotekninen juttu ihan siinä, missä mikä tahansa muukin juttu. Jos osaat paremmin, niin se lähtee paremmin. Pinchit onnistuu myös nylonkielisellä akustisella, eikä tarvii mikkejä ja säröjä ollenkaan.

 
samaa mieltä, näin se vain on, ei oikotietä onneen.
 
Viski
09.01.2010 14:48:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mut ikävä kyllä tämäkin on soittotekninen juttu
 
Miten niin ikävä kyllä? Kyllä minua ainakin vituttas jos kaveri vieressä vetäis 100000€ kamoillaan pinchejä kuin vettä vaan, eikä omalla 20€ ritsalla olisi mitään mahdollisuutta samaan.
 
Antti1
09.01.2010 14:50:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viski: Miten niin ikävä kyllä? Kyllä minua ainakin vituttas jos kaveri vieressä vetäis 100000€ kamoillaan pinchejä kuin vettä vaan, eikä omalla 20€ ritsalla olisi mitään mahdollisuutta samaan.
 
Ei mua vituttais, kun kerran on jo ne kamat. ;)
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
Åboensis
09.01.2010 15:35:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pinch harmonics -tekniikan keksijä Roy Buchanan (joka ilmeisesti itse kutsui tuottamiaan korkeita ääniä nimellä "whistlers"), on sanonut useammassakin haastattelussa, että ne onnistuvat parhaiten, kun vahvistin on kovalla ja trebleä on riittävästi (Buchanan itse soitti pitkälti Fender Vibroluxilla, jonka hän käänsi paitsi ns. täysille, myös osoittamaan pois päin yleisöstä). Lisäksi hänen mukaansa tekniikkaa ei voi tehdä helposti, vaan kieleen pitää kohdistaa tarpeeksi puristusta tai painetta (pressure), ja että se toimii parhaiten ohuimmilla kielillä. Omassa kitarassaan (vuoden -53 telecaster, lempinimeltään "Nancy") Buchanan kaiketi käytti myös melko ohutta kielisatsia.
 
Ensimmäisen kerran pinch harmonics muuten kuultiin levyllä vuonna -62 julkaistulla singlellä "Potato peeler", jonka Buchanan levytti rumpali Bobby Greggin kanssa. Käsittääkseni Buchanan sai äänen ensimmäisellä kerralla aikaan vahingossa, mutta liitti tekniikan saman tien varsin laajaan soittokikkarepertuaariinsa, koska "kaikki diggasivat siitä".
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
Minushuman
09.01.2010 18:23:43 (muokattu 09.01.2010 18:24:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GuitarDemon: Jotkut sanovat että EMG:n mikeillä tulisi paremmat harmonicsit.
En sitten tiedä kannattaako sen takia mikkejä vaihtaa.

 
Mulla lähtee parhaiten kyllä passiivi mikeillä. 2 kitaraa joissa on EMG 81/85 ja parhaiten lähtee Gibson Les Paul jossa passiivi Burstbuckerit.
 
E:typoja
 
"A man's got to know his limitations." - Harry Callahan
epi2
09.01.2010 19:09:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman kokemuksen mukaan ne lähtee paremmin humbuckereilla kuin singlecoileilla, ja että se soi paremmin, jos saundissa on paljon ylämiddle taajuuksia. Sellasella kasari-lead tyyppisellä saundilla ne toimii parhaiten.
 
The Clansman
09.01.2010 22:12:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en kyseistä kikkaa edes osaa, mutta olen kuullut puhuttavan että myös vahvistimella on vaikutusta tähän.
Totta vai tarua?
 
haluaisin haastaa venäjän kaksintaisteluun!
pietari-poika
09.01.2010 22:30:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Clansman: Itse en kyseistä kikkaa edes osaa, mutta olen kuullut puhuttavan että myös vahvistimella on vaikutusta tähän.
Totta vai tarua?

 
Onhan sillä vaikutusta mutta kuten ylempänä sanottiin, se onnistuu vaikka nylonkielisellä akustisella kunhan taitaa homman.
 
tommiot
09.01.2010 22:38:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pietari-poika: Onhan sillä vaikutusta mutta kuten ylempänä sanottiin, se onnistuu vaikka nylonkielisellä akustisella kunhan taitaa homman.
 
Tai vaikka bassolla ilman plektraa... Toki ne vehkeet vaikuttaa siihen miltä se kuulostaa.
 
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Exhausted
10.01.2010 11:33:55 (muokattu 10.01.2010 11:36:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omien kokemusten mukaan parhaiten onnistuu kielillä A, D ja G, nauhoilta 2-10. Toki on mahdollista muualtakin, muta nämä on helpoimmat positiot. Kitarasaundissa mitkään muut potikat kuin särön määrä ei vaikuta oikeastaan siihen, miten ne kuuluu. On se silti totta, että jos kitara ei soi akustisesti hyvin, niin ei sillä saa hyvin lähtemään pinchejä. Muistakaa myös, että pinch harmonicin korkeus ja saundi riippuu siitä, mistä kohtaa kieltä sen soittaa. Lisäksi korkeus ei pysy samana otetta vaihtaessa, sillä oikea kohta on suhteessa kielen pituuteen, eli etäisyyteen tallasta painettuun nauhaan. Lisäksi samasta otteesta on mahdollista saada monta eri pinchiä paikkaa vaihtamalla. Eri kitaroilla ne oikeat kohdatkin varmasti löytyvät vähän eri tatsilla.
Krice
10.01.2010 16:41:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitset ainakin EMG H4 -mikit ja MXR Zakk Wylde Overdriven, jota ajetaan vahvistimen särökanavaan.
 
habakoski
12.01.2010 01:03:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen huomannut että pinchit irtoaa parhaiten aamunkoitteessa permanentatun tukan kanssa, öljytankkerin kannella tiukassa vastatuulessa vetäen.
 
Joo ei vaan. Itse huomasin tuossa EMG-settiä piitkästä aikaa kitarakaupassa testatessani, että sellaisellapa lähtee aika häijyn helposti kunnon kiljumiset. Tuntui jopa liiankin helposti ujeltavan. Toisaalta aika makea soundi. Go figure.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «