Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ibanez Artwood Studio
1
tcitc
30.12.2009 14:00:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys.
 
Oon tässä nyt jonkun aikaa katellu teräskielisiä akustisia mikillä ja tää ibanezin artwood studio on hypänny silmille tässä hintaluokassa (elikkä maksimi ois tällä kertaa 800e). Onkohan kellään täällä kokemuksia kyseisestä kepistä jaettavaks taikka muita samaan hintaan löytyviä, parempia vaihtoehtoja? Mitenkäs nuo materiaalivaihtoehdot, tuossa siis seetrikansi ja ruusupuukoppa.
 
Kiitoksia jo etukäteen.
 
http://www.thomann.de/fi/ibanez_acs1150ecent.htm
 
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
Ukkovaari
30.12.2009 16:20:30 (muokattu 30.12.2009 16:29:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuolla kelpaa vedellä ja pitäs olla ihan laatu kitara.
Itellä on Ibanezin AW800 ECENT, joka on vanhempaa mallia, kopaltaan eri näköinen ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen siihen, hinta omassa oli halvempi ja tuo sinun pasteemasi linkissä oleva on uudempaa mallistoa Artwood sarjasta.
 
Pitäis olla oikein hyvä elektroakkari tuo.
 
Toinen vähän halvempi vaihtoehto joka voisi tulla kyseeseen on
 
http://www.thomann.de/fi/ibanez_aws1000ecent.htm (tämä on oikeastaan tuosta mun AW800 ECENT:stä ikään kuin uudempi painos/versio ja tuo sun pasteemasi linkissä oleva on kopaltaan siis erillainen.
 
En tiedä mistä meinaat viimekädessä ostaa mutta kysäsepä hinta Levytukku Oy:stä vaikka Jannelta. Levytukku Oy on Ibanezin maahantuoja Suomessa ja tuolta olen kaikki Ibanezini ostanu Thomannia halvemmalla aina. Levytukku Oy:stä on mun Ibanezit lähteny reilusti Thomannia halvemmalla eli puhutaan ihan useammasta satasesta euroissa.
 
tcitc
30.12.2009 16:28:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukkovaari: Kyllä tuolla kelpaa vedellä ja pitäs olla ihan laatu kitara.
Itellä on Ibanezin AW800 ECENT, joka on vanhempaa mallia, kopaltaan eri näköinen ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen siihen, hinta omassa oli halvempi ja tuo sinun pasteemasi linkissä oleva on uudempaa mallistoa Artwood sarjasta.
 
Pitäis olla oikein hyvä elektroakkari tuo.
 
Toinen vähän halvempi vaihtoehto joka voisi tulla kyseeseen on
 
http://www.thomann.de/fi/ibanez_aws1000ecent.htm (tämä on oikeastaan tuosta mun AW800 ECENT:stä ikään kuin uudempi painos/versio ja tuo sun pasteemasi linkissä oleva on kopaltaan siis erillainen.

 
Joo tuota oon myös katellu, en tiiä vaan mistä oon saanu fiksaation että seetrikansi ja ruusupuukoppa pieksis jollain tapaa kuusikannen ja mahonkikopan. Onko näin? Ja sit tuon acs:n pyöreämpi muoto miellyttää enemmän, heh...
 
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
Ukkovaari
30.12.2009 16:32:45 (muokattu 30.12.2009 16:36:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tcitc: Joo tuota oon myös katellu, en tiiä vaan mistä oon saanu fiksaation että seetrikansi ja ruusupuukoppa pieksis jollain tapaa kuusikannen ja mahonkikopan. Onko näin? Ja sit tuon acs:n pyöreämpi muoto miellyttää enemmän, heh...
 
Kerkesin tuohon ylempään jo editoida Levytukku Oy:stä juttua.
 
Voi hyvinkin olla että nuo eri kansipuut soivat eritavalla, hitsi kun siitä on nyt aikaa kun viimeksi kävin Levytukku Oy:ssä, ois voinu tuonkin testata.
 
Kopan paksuus lienee noissa aika lailla sama? Joka tapauksessa ite tykkään että elektroakustinen on kopan paksuudeltaan sellainen reilu eikä ohkainen, antaa sitten akustisesti soitettuna isompaa ääntä pihalle ja vaikuttaahan se myös sitten vahvistettuun ääneenkin.
 
Tuosta AW800 ECENT:stä löytyy sounditestiä linkistä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=yhs4eA1Ne-o
 
tcitc
30.12.2009 16:55:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukkovaari: Kerkesin tuohon ylempään jo editoida Levytukku Oy:stä juttua.
 
Voi hyvinkin olla että nuo eri kansipuut soivat eritavalla, hitsi kun siitä on nyt aikaa kun viimeksi kävin Levytukku Oy:ssä, ois voinu tuonkin testata.
 
Kopan paksuus lienee noissa aika lailla sama? Joka tapauksessa ite tykkään että elektroakustinen on kopan paksuudeltaan sellainen reilu eikä ohkainen, antaa sitten akustisesti soitettuna isompaa ääntä pihalle ja vaikuttaahan se myös sitten vahvistettuun ääneenkin.
 
Tuosta AW800 ECENT:stä löytyy sounditestiä linkistä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=yhs4eA1Ne-o

 
Joo kyllä ihan suomesta on tarkotus ostaa, toimiipi tuo thomann vaan niin mukavana suuntaa antavana katalogina. Ihan jees tarjouksen oon saanu jo tuosta ja ainahan sitä saapi tinkiä lisää.
 
Kiitoksia näytteestä, ei tuo pahalta ainakaan kuulosta :)
 
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
Tiommi
02.01.2010 13:27:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen ollut nyt pari viikkoa tässä kyseisen Ibanez acs-1150 mallin omistaja. Ostin Suomesta 850 eurolla ja sain kaupan päälle capoa, hihnaa ja muuta... Itse kitarasta en kyllä paljon negatiivista keksi. Tietysti jos tuota vertaa joihinkin dreadnought-mallisiin kitaroihin niin ei tuo niin lujaa soi akustisesti. Johtuen ilmeisesti tuosta kaikukopan koosta. Mutta sähköjen kanssa soitettuna kitara on minusta erinomainen. Soundissa on mukavan kuuloinen yläpää ja kitaran sustain yllätti myös minut. B-band taitaa mainostaa itseään sillä, että soundi ei ole niin muovinen kuin piezot yleensä. Tein myös vertailua kokeillen PA:an kautta muutamaa muuta kitaraa rinnan Ibanezin kanssa. Muita malleja oli Taylorin 300 sarjan keppi fishman etuasteella ja mikillä, kaksi Takaminen akustista vissiin Takaminen omalla elektroniikalla sekä joku Larriveen soololovella varustettu malli. Minun mielestäni Taylor oli ehdottomasti mukavin soittaa noista kaulan puolesta, mutta kyllä Ibanez oli parhaimman kuuloinen, myös kallimpaan Larriveen malliin verrattuna. Ehkä johtuen juuri kivasta yläpään soundista. Yksi juttu mikä tuossa etuasteessa häiritsee on volume-liukusäätimen sijoitus, sitä on nimittäin tullut pari kertaa kesken soiton paidan hihalla "säädettyä". Kiva kesken soiton kun volumet häviää yhtä-äkkiä.
 
Myös kaula on erittäin mukava soittaa, ebenpuinen otelauta vaikuttaa ilmeisesti asiaan vähän. Soitettavuutta ovat myös pari kaveria kehuneet. Omassa kitarassa tosin kaulaliitoskohdassa on jotain pieniä jälkiä, aivan kuin joku olisi jollain työkalulla raapinut mutta tämä on lähinnä kosmeettinen juttu. Vireessä kitara pysyy erittäin hyvin ja on kevyt. Seetrikansi on ilmeisesti tummempi soundiltaan kuin spruce (eikös se ole kuusi- suomeksi? ;D). Kompatessa esim. Taylorissa oli kirkkaampi soundi. Tämä johtui varmaankin Taylorin ruusupuu otelaudasta ja kuusikannesta. Jos tuota seetri kannen ja eebenpuu-otelaudan yhdistelmää vertaa kuusi kansi/ruusupuu otelautaan niin tuon ACS-1150 kanssa kompatessa tuli sellainen olo varsinkin kompatessa kuin olisi soittanut kompressoria vasten. Etuasteen viritysmittari on kyllä paras mitä olen nähnyt, sillä on nopea virittää ja sitä ei tule helposti vahingossa kesken keikan painettua päälle.
 
Mutta tuossa joitain minun ajatuksia tuosta Ibanez ACS-1150 kitarasta. Mielestäni jos soittaa paljon ilman sähköjä, kannattaa ehkä hommata joku kitara, jossa on isompi runko (ei sillä etteikö kitara soisi lujaa akustisesti!). Ja jos kitaran soundia pitäisi kuvata jotenkin yhdellä sanalla niin se olisi ehkä "kaunis". Varsinkin melodioita soitettaessa ja sormillä näppäillen. Asc-1150 ei ehkä ole sellainen rämä rock n roll akustinen "räiskyvine" soundeineen. Mutta hyvä kitara! En vaihtaisi pois! Suosittelen! Paksummat kielet kyllä vaihdan seuraavaksi!
 
Tiommi is one of the greatest guitarist in this century! -Yngwie J Malmsteen
Tiommi
02.01.2010 13:28:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NIIN ja ohan se myös nätti kitara!
 
Tiommi is one of the greatest guitarist in this century! -Yngwie J Malmsteen
Strutsi
06.01.2010 11:27:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittellä on Ibanez AW40
Kansi on kuusta, kokopuuta ja runko mahonkia. Muistan liikkeessä testanneeni saman sarjan kokopuukoppaista kitaraa ja tässä on vähän "kylmempi" sointi siihen verrattuna. Mutta omasta mielestäni kuulostaa oikein hyvältä ja soundi on oikein erotteleva.
Maksoin muistaakseni 400e tästä, ei taida ko. malli vain olla enää tuotannossa
 
Liittykää kuvataidehuoneeseen!
Kuvataide
"Music, most of the time has a rythm. So it's handy to have one" -Paul Gilbert tiluttamisesta
Mase
08.01.2010 23:12:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multa löytyy AWS1000: http://www.thomann.de/fi/ibanez_aws1000ecent.htm
Ostin joskus n. vuosi sitten Tampereen musiikista muistaakseni hintaan 580e. Testasin samalla AW800-malliakin ja mun mielestä AWS1000 soi _paljon_ paremmin sekä sähköjen kanssa että ilman. Muistaakseni noissa kahdessa on erilainen tukirimoitus kannessa(kevyemmin soiva flying top studioissa ja normaali X-bracing AW-sarjassa) + 1000:ssa (ja 1150:ssa) tiltattava kaula(säädetään hihnatapista) => todella hyvä action... ACS-mallista ei ole kokemusta.
 
Mulla ei ole toistaiseksi mitään pahaa sanottavaa ko. kepistä ensimmäisen ~20 keikan kokemuksella. Tällä mennään kauan...
 
Ibanezin webbisivulta löytyy varsin hyvät speksit:
http://www.ibanez.co.jp/products/ag … 01&year=2009&cat_id=3&series_id=171
http://www.ibanez.co.jp/products/ag … 01&year=2009&cat_id=3&series_id=171
 
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
Strutsi
08.01.2010 23:28:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa spekseissä ei näkynyt skaalaa...
 
Ei varsinaisesti liity nyt juuri tähän, mutta tietääkö joku onko jossain ibanezin akustisessa kitarassa baritoni-vireelle soveltuvaa skaalaa? Eli siis jotain 27' ylöspäin.
 
Liittykää kuvataidehuoneeseen!
Kuvataide
"Music, most of the time has a rythm. So it's handy to have one" -Paul Gilbert tiluttamisesta
Mase
08.01.2010 23:34:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Strutsi: Noissa spekseissä ei näkynyt skaalaa...
 
Ei varsinaisesti liity nyt juuri tähän, mutta tietääkö joku onko jossain ibanezin akustisessa kitarassa baritoni-vireelle soveltuvaa skaalaa? Eli siis jotain 27' ylöspäin.

 
skaala 645mm => ~25.5" ja samoja noi on mun mielestä kaikissa ibanezeissa... 27" skaalaa tuskin löytyy kovin äkkiä.
 
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
Strutsi
08.01.2010 23:42:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mase: skaala 645mm => ~25.5" ja samoja noi on mun mielestä kaikissa ibanezeissa... 27" skaalaa tuskin löytyy kovin äkkiä.
 
Tjooh, kuuntelin tässä Pat Methenyn One Quiet Nightia ja ihastuin ikihyväksi siihen baritoni-soundiin. Kuulostaa nimittäin _todella_hyvältä
 
Liittykää kuvataidehuoneeseen!
Kuvataide
"Music, most of the time has a rythm. So it's handy to have one" -Paul Gilbert tiluttamisesta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «