Aihe: Privaattia - vai julkista?
1 2
isojussi
07.03.2004 10:36:40
Mulla on aina ollut sellainen käsitys, että lava-/kapakkamuusikot eivät halua soittaa yksityistilaisuuksia, kun "niissä on niin paljon sitä ikävää käkkimistä".

Mä kun teen melkein pelkästään yksityistilaisuuksia ja vielä tykkään niistä: Eilenkin oli taas pahuksen mukava keikka, vaikka joutui odottelemaan - tosin vain pari tuntia, kun mesta oli parin kilsan päässä kotoa ja vein rojut paikalle etukäteen.

Kapakka- ja lavakeikat mulla onkin sitten satunnaisia tu(u)rauksia..

Miten on arvoisat kuppiloissa ja paviljongeissa hääräävät kollegat, onko mulla ollut väärä käsitys? Tosin näin on mulle parikin ammattitanssimuusikkoa sanonut.
Osta mut - ma olen kaupan!
baron
07.03.2004 14:35:07

Mulla on aina ollut sellainen käsitys, että lava-/kapakkamuusikot eivät halua soittaa yksityistilaisuuksia, kun "niissä on niin paljon sitä ikävää käkkimistä".

Mä kun teen melkein pelkästään yksityistilaisuuksia ja vielä tykkään niistä: Eilenkin oli taas pahuksen mukava keikka, vaikka joutui odottelemaan - tosin vain pari tuntia, kun mesta oli parin kilsan päässä kotoa ja vein rojut paikalle etukäteen.

Kapakka- ja lavakeikat mulla onkin sitten satunnaisia tu(u)rauksia..

Miten on arvoisat kuppiloissa ja paviljongeissa hääräävät kollegat, onko mulla ollut väärä käsitys? Tosin näin on mulle parikin ammattitanssimuusikkoa sanonut.

Meidan harrastelijaporukka on samaa mielta kuin sina eli tykkaa enemman privaateista.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa
R.W. Piuha
07.03.2004 15:29:22 (muokattu 07.03.2004 15:31:13)

No,aikasemmin kun kapakkabändit oli sen 3-5 iltaa samassa mestassa,tai jopa 2 viikkoo, niin ei siihen sekaan oikeen mitään hää/yksityis yms-keikkaa voinut ottaa,ne kun piti(pitää) sopia ajoissa,ja ei oikeen kannatanut(kannata) yhden keikan takia lyödä jotain lauantaita lukkoon,kun ne hinnatkaan ei niin ratkaisevasti olleet parempia,eli kenties tästä se on jäänyt tuo vastahakoisuus...nythän on toinen tilanne,kun keikat on muutenkin kortilla,ne tehdään,mitä saadaan..

Ite olen kyllä aina pitänyt mukavana vaihteluna satunnaisia privaattikeikkoja,mutta eihän niillä elä...

Siis mukavina SILLÄ varauksella että illan ohjelma on etukäteen joko paperilla tai muuten sovittu,ja soitto loppuu sillon kun on sovittu,jos jatketaan,niin eri korvauksesta;-)

Ja kyllä sitä sen pari tuntia odottelee,mutta sitten noi klo 14 roudaukset kun soitto alkaa kasilta..ne ei ole kivoja..
WanhaWetäjä
07.03.2004 17:46:20

Mä olin aikanaan bändissä jonka liideri ei suostunut tekeen hääkeikkoja/pikkujoulukeikkoja just niiden aiheuttaman lisävaivan/venttailun takia,ja just ton liksapolitiikan takia,toimiston kautta kun se liksa ei ollut yhtään kummosempi,se sama minimi mutta "ylimääräsellä"
vaivalla(häävalssit yms.ohjelma),siinä mielessä kyllä ymmärrettävä ratkaisu;vanha soittorosvo menee mieluummin helpoimman kautta vanhaan malliin.....
Eddy
07.03.2004 20:29:27 (muokattu 07.03.2004 20:31:00)
mutta ravintolakeikat kyllä sitten onkin tosi kovaa duunia ja niitä pyritään jopa välttämään, koska kellontarkkaa soittamista...

No ei se soitto aina niin _kellontarkkaa_ oo kuppilabäneilläkään...
Haitariahan minä olisin halunnu aina soittaa...
jeppeq
07.03.2004 20:55:48
Edustan tuota lava- /tanssiravintolagenreä.

Häät yms- tyyppiset pilheet olemma jättäneet max 1-2 /vuosi määriin, juuri tuon "speciaali"-lisän ( odottelu. mahd. toivebiisilistat, roudaus "eilen" etc. ) vuoksi. Esittämämme musiikki on jo vuosien varrella vakiinnuttanut tyylinsä, jokaiselle jotain - hyvin toimivaa. Miksi lähteä "jojoilemaan" yhden illan vuoksi, ellei siitä ole "jotain erikoishyötyä" - yleensä rahasta puhutaan.

Toisaalta tuo yksityisbileosasto olisi kivaa, edellyttäen, että järjestäjä on osaava. Tarkoittaa, että "ai teillä on noin paljon tavaraa..." -tyyppisiä kommenttejä ei ilmaannu ja siellä mahdollisessa esiintymisasujen vaihtopaikassa ei ole kinkkutiinu ja 6 täytekakkua tai kaason meikkipakki kaikkine varusteineen pitkin penkkejä jne. Positiivisia poikkeuksiakin on toki nähty vuosien varrella.

Jos alalla haluaa pärjätä, tulee olla realisti "mikä on mun jutun kohdeyleisö" ja keskittyä siihen. Tai sitten olla monipuolinen ja pystyä vaihtamaan "juttua" ammattimaisesti. Realisteillä ja hommansa hyvin hoitavilla on kysyntänsä. realistiikkaa on myös tsekata kenen yhtiön kautta hommansa hoitaa, tämä viitaten toimistoihin. Omat on omia.

Baarissa/lavoilla soittamiseen on olemassa tietyt "säännöt"; setti on yleensä 45 min ja tauko 15 min. Ei se ole orjallista - se on tapa jolla toimitaan. Jos "löysäillään" niin sekin kostautuu. Ens maanantaina joku soitaa jonnekin, että nehän vaan.. Järjestäjän kanssa tosin voi aina sopia vaikka alkuillan myöhemmästä aloituksesta. Ja taitavat osaavat sopivasti viivästyttää asioita, ettei sitä huomaa....

Jos on kiva soitaa, aikakin kuluu siivellä ( vielä 20v jälkeenkin.. )

Olihan MA Nummisellakin kitaran lavan "omalla puolella" teipattuna kello, josta tsekkasi settien pituudet. Ja järjestäjät oli mielissään: "koskaan se ei kelloa katellut esiintyessään.."

Näinpä !!

PS. Kummasti tuo koffin IVb helpottaa vapautumaan, meni muuten vartti kirotusvirheitä korjaillessa :)
bebbe
07.03.2004 21:08:06
Väärinkäsitysten välttämiseksi täytyy korjata, että en tarkoittanut sillä kellontarkalla soittamisella, etteikö haluttais soittaa. Päinvastoin yksityisbileissä voidaan heittää 1,5 tunnin settejä ja sit taas joku 20 min, siis tilanteen ja muun ohjelman mukaan. Vaan tarkoitin omia kokemuksia noista ravintoloista, kun yleensä on sattunut, että siellä on joku "tiukkapipo" kellottamassa ja muuten vinoilemassa joka asiasta. Joten olen kokenut yksityistilaisuudet sekä lavatanssit huomattavasti hauskemmiksi. Mut ymmärrän, että jos hommaa tehdään ammattilaisesti, niin ns. "räätälöityjen" keikkojen tekeminen rassaa, kun tulee tosiaan niitä erityistoiveita sekä etukäteen roudauksia jne.. Näin harrastuspohjalta ja keskim 2 keikkaa kuukaudessa niitä tekee yleensä ilomielin.
Eddy
07.03.2004 21:23:54
Väärinkäsitysten välttämiseksi täytyy korjata, että en tarkoittanut sillä kellontarkalla soittamisella, etteikö haluttais soittaa.

Tankoprinssi ja bebbe sama henkilö?
Haitariahan minä olisin halunnu aina soittaa...
Tankoprinssi
07.03.2004 21:43:44

10 points ja papukaija sulle Eddy. Bebbe on rokkari ja Tankoprinssi humppamiäs. Molempia tarvitaan ja kaksoiselämää vietetään. Mutta nyt Bebbe mokas "kännipäissään" (ei sais juosa Karhun vaffaa, mustaa) ja meni kommentoimaan "Tankon2 tekstiä. joten "ole tarkka ota Pirkka".
bebbe
07.03.2004 21:46:06
S....nan Tanko pidä tanko housuissas ja kirjoita edes oikein.
jeppeq
07.03.2004 22:12:47
Olin jo itse "on naamioitunut"...

Joo, rokkijuttu on ihan eri genre...

muutaman kerran oon ollut joukussa, ja jos olisin aikanaa reenannut oikeessa kuviossa, varmaan tekisin myös samaa.. ''2 x setti, vuokra PA - joka potkii.., kori kaljaa ja jallu automaattina".

Tarvii vaan hoitaa oikea biisisetti ja olla viksu järjestäjälle. Humppabändin quitar siirty "alkuperäiseen" elementtiinsä ja on kertoillut näin olevan. pari kertaa oon ollut mös toteamassa. Vähän harmittaaki, 2x45 verrrattuna 5x45 + 1x30 on kuitenkin vähemmän...

Eihän munata kuitenkaan eläviä soittajia - "noinniku periaatteeellisesti........................"
jeppeq
07.03.2004 22:12:47 (muokattu 07.03.2004 22:13:26)
poistin tuplan..
baron
08.03.2004 00:17:49

Jos menin off/topiciksi niin menkoon. Ma tykkaan soittamisesta ja soitan niin paljon kuin mahdollista. Tuo jostain ennen soittajanurani alkua opittu, 45 minuuttia soittoa ja 15 minuuttia breikkia on vaan niin kaytannonlaheinen, sen ajan jalkeen haluaa kuselle, tupakalle, kaljalle, jaloitella (istuvat soittajat) istua (seisovat soittajat) eli vaikka ei koskaan kelloa katsotakaan, niin suunnilleen noin se kaytannossa menee.

Kun aikoinaan olin vain yleisona, ihmettelin miksi bandi on koko ajan tauolla, vasta vaihdettuani toiselle puolelle tajusin, etta duuniahan sekin vain on, ei pelkkaa huvittelua, vaikka turakaisella nain pitaa nakya.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa
kaukopoika
08.03.2004 11:50:07
Asiahan on tietysti kaksipiippuinen,yksityispuolella on aina riski,että tulee niitä ylimääräisiä töitä,kuten esim:se ,että pitää opetella joku uusi kappale häävalssiksi,kun mikää vakkari ei käy.Tämä harmittaa sikäli,että meidänki tapauksessa kun on viis henkee bändissä,osa perheellisiä,osa vuorotöissä jne.. niin se yhden biisin treenin järjesteleminen ei tosiaan oikein motivoi kun muutenki se on kova puhelin sessio aina.Ja kyllä mä oon kans eräänki kerran tehny niitä eilen ja klo 14.00 roudauksia.Privaattien hää,synttäri,kyläjuhlien yms. keikkojen hyvät puolet on taas muunmuassa se,että liksat on aina "verovapaita" ja usein paremmmat kuin ´julkisella puolella.Myös monipuolista ateriointia ja kahvi ja välipala osastoa ei voi väheksyä,kun taas noilla lava ja ravintola keikoilla ruokailu usein rajoittuu siihen hampurilais ja makkara valikoimaan,joka sekin sitten useimmiten maksaa vielä erikseen,päinvastoin kun yksityistilaisuuksissa.Tietenki sitte jos taas ajatellaan ihanteellista lava tai ravintolakeikkaa,niin kyllähän tänäpäivänä jo on takahuoneetki siedettäviä jopa sosiaalitiloineen ja esiintymislava asiallinen ja pesee mennen tullen sen tyypillisen Tuhti traktorin peräkärry lavan mukavuudessa.Eikä sitä sitten usein enää tulla lisäsettejä pyytämään,joskus noissa maalaishäissä kyllä menee pitkälle aamutunneille,mutta myös liksa on sitte ihan eri.
vanhami
08.03.2004 12:27:43
Etupäässä yksityiskeikkaa, ja ihan tyytyväinen olen asian tilaan.

Itseasiassa olen laskeskellut, että ei välttämättä tarvii lähtee tuonne maakuntiin riekkumaan pitkin öitä paljonkaan, että keikkaa riittää.

Aina yhdelle asiansa osaavalle ammattitaitoiselle hyvin asiansa hoitavalle bändille/trubaduurille löytyy keikkaa ihan kotinurkilta tasaisesti ympäri vuoden. En nyt sano, että meidän bändit täyttäisi noita kriteereitä, mutta näin sitä olen vaan miettinyt.

Joka ilta on jossain jotain häppeningiä. On firmojen tilaisuuksia, syntymäpäiviä, häitä etc etc. Yksityistilaisuuksissa on omat haittansa, mutta myös hyötynsä, eikä vähiten liksapuoli. Varsinkin, jos pystyy laskuttamaan omalla firmalla suoraan tilaajaa hommalla pitäisi elää ihan hyvinkin.

Vielä ei olla keikkamäärässä siinä tasossa, missä sen pitäisi olla, mutta kokoajan paranee. Tärkeintä on ainakin mulla se, että teen bändin lisäksi yksin keikkaa. Ne on hyvä lisä. Tuskin meistä mitän isoja staroja ikinä tulee, mutta kunhan vaan jengi oppii muistamaan sen jannun nimen jolta ne sai viimeksikki ihan hyvää elävää musaa ja se on meikäläinen, niin kaikki on ok. ;)

Asiakkaat on yleensä paljon orientoituneempia tilanteesen, kuin jossain kapakassa, missä niitä turakaisia on määkimässä kystä kyllä. Paskaa sataa yksityistilaisuuksissakin, mutta vähemmän.

Kaikista tärkeintä noitten keikkojen myynnissä on ennakoiminen. Kaikki suurimmat ja eniten vituttavat mokkelot voidaan sopia tarkalla etukäteissuunnittelulla siten, että kaikki menee putkeen. Tässä on bändin leaderilla kaikista tärkein työ. Panostakaa siihen, niin hirvipeijaiset ym menee putkeen.

Mika
Sertzo S
08.03.2004 15:14:00
Privattikeikat ok. Mutta kerran piti vetää hanurilla virsistä lähtien kaikkea- ja alta hilseen, oli tilaajalla sellainen käsikirjoitus, että...tirskui vähän ureaa punttiin, mutta maksoi reilusti.
JK
10.03.2004 07:57:57
Kaikista tärkeintä noitten keikkojen myynnissä on ennakoiminen. Kaikki suurimmat ja eniten vituttavat mokkelot voidaan sopia tarkalla etukäteissuunnittelulla siten, että kaikki menee putkeen. Tässä on bändin leaderilla kaikista tärkein työ. Panostakaa siihen, niin hirvipeijaiset ym menee putkeen.

Yksityiskeikkaa tehdään ja tuntuu pääkaupunkiseudulla olevan enemmänkin kuin pystytään/halutaan tehdä. Ja se on huomattu että hyvin hoidettu keikka poikii helposti lisää. Puskaradio tuntuu toimivan erittäin hyvin. Tällekin kesälle olis keikkatarjouksia paljon enemmän kuin on mahdollista ottaa.
Yksi ohjelmatoimisto tossa lähestyi, mutta ne jätämme väliin...

Ja asiasta, eli tuo etukäteen asioiden sopiminen on ENSIARVOISEN tärkeää, jos sillä asenteella lähtee että "kyllä se siellä paikanpäällä selviää" niin varmasti joku menee munilleen

Nykyään alkavat nuo pääkaupunkiseudun yksityistilaisuuksien järjestämispaikat olla monetkin tuttuja jopa henkilökunnan suhteen ja se helpottaa huomattavasti.
Jotkut paikat ovat ottaneet bändin "listoilleen" ja yhteen paikkaan on nyt tehty vuoden aikana 5 keikkaa kun ovat paikan varaajat kyselleet bändiä ja paikka on meitä suositellut.
"Mahdollisuudet on fifty-sixty... "
baron
10.03.2004 15:57:32

Kyllahan se etukateen suunnitteleminen on OK, mutta kyllahan privaattikeikalla pitaa olla varautunut lennosta improvisoimaan.

Johtajan puhe kestaa aiottua kauemmin, myyntipaallikko keksii, etta hankin haluaa esiintya, sihteerin jarjestama tietokilpailu kannisille kestaa ja kestaa, extraohjelmasta ei ole muistettu sanoa bandille tai se keksitaan lennosta.
Fuzzy Boner
10.03.2004 17:03:59
Molemmissa on puolensa... Ehkä yleisillä keikoilla jengi tulee todellakin kuuntelemaan musaa enemmänkin...
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron! "Maapallo on kaikille meille auki, kun vain tehdään töitä"(M.Nykänen 3.3.2004)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)