Aihe: Vahvistinpähkäilyä osa 1037: Kallis vai halvempi paranneltuna?
1
Hannu H.
06.03.2004 19:42:04 (muokattu 06.03.2004 19:43:45)

Putkivahvistimista siis kyse..

Elikkä olisikohan kannattavampaa ostaa kalliimpi vahvistin ja pitää se sellaisenaan vaiko ostaa jonkinverran halvempi ja vaihtaa siihen parempia osia, kuten elementti ja/tai putket? Esimerkki pariksi otettakoon vaikka fender hotrod deluxe ja peavey classic 30.

Joitakin muita vastaavanlaisia vahvistimia tietenkin voi tämän pääkysymyksen ohella laitella. Teho luokka sellainen että voi kotona ja bändinkanssa soitella + mahdolliset keikat joskus tulevaisuudessa(tuskin stadionille ihan lähi aikoina tulossa keikkaa..)

Budjetilla ei tässä vaiheessa suurempaa väliä, kunhan nyt jonkinlaisen järkevyyden (1000e) rajoissa pysytään. Budjetti on toistaiseksi vielä auki. Selviää lähempänä kesää sitten varmemmin.

ja heti edittiä: Elikkä musiikki tyylinä rock/blues/yms.
"Niin paljon on aihetta lauluun." R. Helismaa
kivi
06.03.2004 19:43:48 (muokattu 06.03.2004 19:53:31)
Esimerkki pariksi otettakoon vaikka fender hotrod deluxe ja peavey classic 30.

Kumpi noista oli se, jota ajattelit ensin parannella;-)

No ok, molemmat ovat yllättävän hyviä vahvistimia, mutta Peavey todella hyötyy putkien vaihdosta, ainakin mikäli tarkoitus on saada muutakin kuin säröä. Toisaalta, kaikki putkivahvistimet ovat just niin hyvät kuin putkensa, ja putket ovat kulutustavaraa.

Ottaisin hotrodin, ja syy on pelkästään siinä, että Fender on Fender ja Peavey on Peavey. Siihenkin joutuu joskus kyllä vaihtamaan putket, mutta siihen se sitten jääkin. Ei Peaveynkään elementti oikeasti ole niin huono, vaan kyseessä on monen tekijän summa. Voi sen silti vaihtaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Hannu H.
06.03.2004 19:44:32

Kumpi noista oli se, jota ajattelit ensin parannella;-)

Eikös tuosta otsikosta jo aika hyvin selviä "kallis vai halvempi paranneltuna?" Elikkä peavey olis se paranneltava... :)
superfly
06.03.2004 19:47:08
Omistan itse tuo Classic 30:sen ja kävin tänään testailemassa mm. tuota Hot Rod Deluxea. On se ihan eri luokan peli, jos puhutaan hyvistä särösaundeista verrattuna tuohon Classiciin. Loistavat rokkisäröt ja kevytrosot Deluxesta irtoaa. Puhtailla saundeilla tuo Classic ei häviä ihan niin paljoa. Ja hinta oli Deluxella 990 euroa, eli mahtuu vielä budjettiisikin. Classicin modaus olisi varmaan ihan mielenkiintoinen projekti. Ensimmäisenä se tuhnupaska Blue Marvel- elementti vaihtoon.
Harppu on alaston piano
Jani The Rock
06.03.2004 19:59:05

Sanoisin tähän, että kannattaa ajan kanssa etsiä sellainen vahvistin jonka soundista oikeasti tykkää. Ja säästää vaikka lisää rahaa, jos se on tarpeen. Mun mielestä ei ole mitään tolkkua ostaa vaan jotain ja ajatella, että "mä modailen tästä sitten hyvän". Tarjontaa on kumminkin niin paljon. Putiikkiluokan vehjekään ei välttämättä ole juuri se oikea vaikka se maksaisi kymmenen tuhatta, ja edullisessakin luokassa on paljon oikeasti hyväsoundisia pelejä.
Rough and tough and plenty mean.
kivi
06.03.2004 20:48:20
Sanoisin tähän, että kannattaa ajan kanssa etsiä sellainen vahvistin jonka soundista oikeasti tykkää. Ja säästää vaikka lisää rahaa, jos se on tarpeen. Mun mielestä ei ole mitään tolkkua ostaa vaan jotain ja ajatella, että "mä modailen tästä sitten hyvän".

Näinhän se on. Varsinkin kun se modailu kuitenkin jää tekemättä, ihmisluonto on sellainen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
LaXu
06.03.2004 21:04:09
Sanoisin tähän, että kannattaa ajan kanssa etsiä sellainen vahvistin jonka soundista oikeasti tykkää. Ja säästää vaikka lisää rahaa, jos se on tarpeen. Mun mielestä ei ole mitään tolkkua ostaa vaan jotain ja ajatella, että "mä modailen tästä sitten hyvän". Tarjontaa on kumminkin niin paljon. Putiikkiluokan vehjekään ei välttämättä ole juuri se oikea vaikka se maksaisi kymmenen tuhatta, ja edullisessakin luokassa on paljon oikeasti hyväsoundisia pelejä.

Samaa mieltä. Mielestäni on järkevämpää hommata vahvistin joka kuulostaa jo valmiiksi hyvältä kuin alkaa modailemaan huonompisoundista peliä ja todeta, että siitä ei tullutkaan lopulta ihan mieleinen.

Tietysti löytyyhän niitä vahvistimia, joissa on valmiina vain huonot putket tms. Se on vähän sama niin kuin kitarat, jotka ovat muuten hyviä, mutta elektroniikkapuoli on heikko. Sellaisista saa pienellä virittelyllä hyviä pelejä. Mutta jos ryhdytään vaihtelemaan kajarit ja puolet sisuskaluista uusiksi sopii miettiä, tuliko alun perinkään ostettua oikea laite.
Hannu H.
06.03.2004 21:09:27

Teillä on perin hyvät pointit kyllä... eiku lihavan kukkaron kanssa kesällä musakauppa kierrokselle... :)
Peter Gunn
06.03.2004 23:14:02

Osta valmiiksi modattu Peavey torilta. 700 euroa. Halpa! Ei ny vaiskaa.
Bee-äf
07.03.2004 13:57:50
Omistan itse tuo Classic 30:sen ja kävin tänään testailemassa mm. tuota Hot Rod Deluxea. On se ihan eri luokan peli, jos puhutaan hyvistä särösaundeista verrattuna tuohon Classiciin. Loistavat rokkisäröt ja kevytrosot Deluxesta irtoaa. Puhtailla saundeilla tuo Classic ei häviä ihan niin paljoa.

Omat kokemukset ovat tasan päinvastaiset. Fenderin särösoundit on vitsi - enkä taida olla yksin mielipiteeni kanssa.
outo_O
07.03.2004 15:03:22 (muokattu 07.03.2004 15:13:38)
Omat kokemukset ovat tasan päinvastaiset. Fenderin särösoundit on vitsi - enkä taida olla yksin mielipiteeni kanssa.

ainakin kaverin fenderin trankku pelistä lähtee sellaset marsu boostit, että luulee olenvansa itse kuningas kirkin vieressä.. epäilin jopa piilotettuja putkia, mutta ei löytynyt. (tässä kohdassa hymyillään)

jäi mun cube 30 pahasti tuhnuseksi pöntöksi.. mitäs tollasesta fenderin M-80 pelistä kannattaa maksaa, soundit siinä on todella upeat, erittäin dynaamiset ja muutenkin soivat äänet. ei noita kyllä missään myydä, mutta ajattelin, että jos niitä ilmaantuu torille.

Edit: niin ja ei sillä rectifier sounditkaan jää ollenkaan cuben jalkoihin, WONDERMACHINE!
itelläs on paska allekirjotus !
kivi
07.03.2004 15:46:35

Sen sijaan Fenderit toimivat erittäin hyvin pedaalisäröjen kanssa. Fenderien omat särösoundit eivät tosiaan ole kovin legendaarisia, ehkä jotain Princetonia lukuunottamatta (Princeton oli se Fender, josta kehiteltiin ekat MesaBoogiet).

(Ja tätä 12W putki-Princetonia ei sovi sekoittaa punanuppi-Princetoniin, joka ei ole millään tavalla legenda.)
(Handsome Dick Manitoba)    
superfly
07.03.2004 16:12:02

Totta kaikkien muiden Fendereiden kohdalla paitsi juuri tuon Hot Rod Deluxen kanssa. Siinä on hyvät säröt. Piste.
Harppu on alaston piano
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)