Aihe: Perinteinen- vai "hifi" -basso?
1 2 3
jazzitukka
26.12.2009 01:02:19
calster: OFFTOPIKKIA huolella!
JAZZITUKKA: Mistä sä sun EURO Spectorin ostit?.
Pääseekö niitä suomessa testaamaan jossain liikkeessä?

Ostin yllätys yllätys thomannilta.Oon vähän hullunrohkee pelimies kun tollai
testailematta tollasia tilailen. googletin vaan kaikenmoisia keskusteluja ja mielipiteitä tuotteesta ympäri planeetan,enkä sit voinu enää olla tilaamatta.
Enkä muuten oo katunu hetkeekään.
molder
26.12.2009 01:33:32 (muokattu 26.12.2009 01:43:12)
Onko se perinteinen presari tai jazzari se ainoa oikea basso jolla voi soittaa?
v: Ei tarvi olla perinteinen. Voi soittaa P/J-mikitykselläkin tms.Special/De Luxella ;)

Eikä asiassa ole mitään väiteltävää. Jos kuuntelee esim. vaikkapa omien "lempi"-basistien tuotoksia, niin eiköhän sieltä löydy kaikki maailman bassot ja mallit, hifinä tai "tumppuna" tms. Paul McCartneyn "tumppuilu" ei ole yhtään sen huonompaa kuin joku DreamTheater osaston 6-string hifistely ; erilaista kylläkin.( Välissä Geddy Lee Rikuilut/Jazzaroinnit)
"The SOUND of VOLUME"
UncleZ
08.01.2010 13:36:39

Aktiivi jazzari 5 string vois olla se kaiken kattava basso, tosin kun soitin niitä muutamia läpi, ne ei jostain syystä tuntuneet oikealta.

Missään muussa en ole huomannut aktiviimikkejä tarvivan kuin kielten tumppuuntumisen kompensoinnissa. Omassa systeemissä kaikki potkulaudan saundit on säädetty uusia kieliä varten ja kun kielet vanhenee, niin sormi/plektra/särö jne. äänet muuttuvat. Tuolla on merkitystä siksi, että bassokanavasta tulee myös vähän erikoisimpia "soittimia" ulos, kuten kitarabasso unisono, 12 kielinen, 8 kielinen basso, banjo ja muutamia itämaisia kuten ruan ja shamisen.
mr.bungle
08.01.2010 14:26:56

"hifi"-bassoissaki on hirveesti eroja. Se on vähän teennäinen kategoria. Mun käytössä Warwickit ei oo juur toiminu, vaikka niitä oon omistanu ihan liikaa. Ne puskee saundia liian leveellä kaistalla ja liian pitkällä sustainilla. Avarammassa saundimaailmassa ne toimis, tai jos haluis miksata bassosta jyräävän botnen ja helisevän yläkerran tai jotain bysanttilaista dädää. Sit esmes Pedulla ja Carvin taas toimii mulla hyvin. Niistä tulee semmonen isku-rintaan-saundi mitä haen. Vaikka onkin "hifiä".
bassolla hanuriin
Basismi
08.01.2010 15:15:31 (muokattu 08.01.2010 15:19:52)
Hifipasson määritelmä on vähän hankala. Itse rajaisin sen ulkonäköseikkoihin, eli hifissä on hienoa puuta kannessa ja monta eriväristä soiroa kaulassa. Tai muuten eksoottinen ulkonäkö. Englanninkielinen termi "exotic bass" onkin paljon kuvaavampi.

Itsellä on aika perinteinen soitinarsenaali ihan imagosyistä, en ilkeäisi olla keikalla jonkun kelta-vihreä sunbursti MTD:n kanssa.

Soundipuoli onkin sitten haastavampi. Samasta bassosta kun voi saada molempia, esim jatsarista saa sekä tumppua että hifiä tarpeen mukaan. Puhumattakaan siitä että aljetaan kompuroitten, equjen ja säristimien kanssa pelaamaan.

Asiasta puheenollen tässä oikein makoisa hifisoundi hifipassosta:
http://www.youtube.com/watch?v=2yaNcKW1dUA
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
J.Hollström
08.01.2010 15:43:13
Basismi: en ilkeäisi olla keikalla jonkun kelta-vihreä sunbursti MTD:n kanssa.

Missä sua voisi nähdä keikalla?
Teijo K.
08.01.2010 15:48:57

aho: Mielestäni kummassakin on puolensa ja omassa käytössä on molempia.

Taannoisissa studiosessioissa perinteinen Fender Precision oli lyömätön ja hifi-mailat seisoivat telineessä. Presarin soundissa oli jotain sellaista "luonnetta" tai "karaktääriä", joka sopi musiikkiin ja sitä ei muista mailoista saanut kaivettua, vaikka kuinka yritti. Toisissa sessioissa voisi olla toisin.

Hifimmät mailat mulla on olleet jonkinasteista huippuluokan käsityötä, jotka soivat kautta linjan todella hienosti, ovat äärettömän helpposoittoisia ja basson säätö yms on helppoa. Lisäksi aktiivielektroniikka mahdollistaa monipuolisen soundivariaatiot, verrattuna esim. varsin yksiulotteiseen presariin.

Jos autiolle saarelle lähtisi kanssani vain yksi soitin, se olisi silti Precision.

Mä ottaisin kontran niin ei tarttis olla ekana miettimässä sen saaren sähköistämisen ongelmia. :)

Jokaisella basistilla "pitää" olla sellainen basso että on itse tyytyväinen. Kelle se nyt on mikäkin. Mutta ei ole mitään yhtä vastausta tähän. Melkein ritsalla kuin ritsalla kyllä "pärjää" missä vaan normisoittotilanteessa, jos se "pärjääminen" riittää.
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
jazbaz
08.01.2010 22:56:36

Mikäs se semmoinen jatsari on, jossa on aktiivimikit..? Hifikö? No emmä nyt tiiä...
"Bass sings Bles-sings"
JukkaPena
08.01.2010 23:21:24
Miikss: Onko se perinteinen presari tai jazzari se ainoa oikea basso jolla voi soittaa?

Tällä foorumilla vaikuttas liikkuvan niin laidasta laitaan-basistia, että en usko tuohon olevan mitään suoraan vastausta. Jos joku haluu sitä tosi alkuperäistä James Jamerson-tyylistä motown-tumputusta niin tuskin aktiivivehjeen kouraan lyöminen osuu ihan oikeaan. Jollekki kilinää ja kolinaa rakastavalle hevimiehelle voi olla sit se aktiivipeli enemmän.

Miikss: Tai pitääkö bassosta löytyä säätövaraa ja erilaista soundia enemmän kuin vahvarista?

Mä vaadin sitä erilaista soundia ensin itseltäni, toiseksi bassosta ja viimesenä vahvistimelta eli "kyllä ja ei".
Vahvistimella et pysty kovin järkevästi vaikuttamaan, kuulostaako basson soundi basson kaula- vai tallamikiltä, joten ne on pystyttävä tekemään bassosta. Jos taas equttaa halutaan niin teen sen mieluumin vahvistimesta, koska jos basso menee PA:han niin haluan antaa äänimiehelle mahdollisimman puhdasta signaalia. Teen sitten vahvistimeen säädöt lavan akustiikan ja omien mieltymysteni mukaan.

Jos Music Man StingRay (5-kielinen tuplahumpparilla) lasketaan hifivehkeeksi (en ole näistä kategorisoinneista kovin perillä), niin olen hifisti. Useimmiten tulee soiteltua keikalla sähköbassoa ja kontraa sekaisin niin tykkään siitä, että sähköbasso kuulostaa sähköbassolta ja mieluumin vähän modernimmalta semmoiselta.

Jos oon pelkästään sähköbasson kanssa keikalla niin tuosta bassosta löytyy riittävän perinteinen soundi (ainakin mitä lähempänä/päältä otelautaa soittaa), mutta vastaavasti saa semmosen modernimman murinan.

Mun mielestä suorilta käsin ei kannata tuomita kumpaakaan vaan kokeilla. Jos se basso tuntuu sopivan hyvin omaan soittotyyliin/tyyleihin niin se on sitten sopiva. Ei ainakaan mulle ole siinä vaiheessa hirveästi merkitystä, onko passivi vai aktiivi, kuin että jälkimmäisessä joutuu vaihtamaan pariston joskus.
"Se tekee siitä sen..."
Basismi
09.01.2010 00:09:26
J.Hollström: Missä sua voisi nähdä keikalla?

Henkassa yleensä, mutta harvoin. Voin varoittaa ens kerralla jos kiinnostaa.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
epeli
09.01.2010 01:05:17

Leo Lindgren: Bassopuolella tykkäilen kyllä aktiiveista. Ei se että aina tarttis säätää vaan se että KUN tarttee säätää niin sitten on sitä säätövaraa. Jos nyt on jostain syystä jotenki skeida soundi jossain tilanteessa ni onpahan boostia jos tarvii.

Tärkeintä bassossa on että:
1) siitä tulee ääntä
2) kaula on tikku (Ibanez SR, wanhat wengekaulaiset Warwickit)
3) basso ei ole mustavalkoinen lapio (Fender-lookki on bannassa)

Lisäksi minulla:

4. Ehdottomasti vain ja ainoastaan Ibanez
5. 35" skaala
6. Kohdan 3. lisäksi sen on näytettävä "heviltä" muttei kuitenkaan mikään veikeän perkeleellinen B.C.Rich (hyi)
(7. Bartolinin mikit)

Itellä on nykyään käytössä Ibanez BTB405QMTK ja se on loistopeli. Aktiivi-eq:n ansiosta sillä voi soittaa vaikka pomppuheviä (Fieldy-soundi), tavallista heviä, jazzia tai funkkia. Ainoana miinuksena on Ibanezin omat mikit. Bartolini ois parempi.
"Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real"
Tana
09.01.2010 23:59:27 (muokattu 10.01.2010 00:02:01)

Onko kukaan muu huomannut, että jotenkin perinteisemmän oloisissa musatyyleissä (humppa, lattari, iskelmä yms yms.) On usein hifimpiä bassoja ja tuoreemmissa (rock, pop jne.) jutuissa perinteisempiä sähköbassoja?

Pois luettakoon suurin osa metallista (hifit määrännee täällä) ja kaikkein perinteisimmät (kontraa, etnisiä akustisia soittimia) musatyylit.

Monilla vanhoilla rokkareilla ja studioketuilla tuntuu myös hifimpi puoli olevan hallussa. Ei tässä nyt ehkä suuresti pointtia ollut, kunhan tälleen "on-se-jännä" -tyyliin pohdiskelin. :)

E: Ja nyt mietin niin, että Hifi = Ei Presari, Jazzari, Musari, Riku, Gibson...
Ginga
10.01.2010 00:09:15
Tana: Onko kukaan muu huomannut, että jotenkin perinteisemmän oloisissa musatyyleissä ..

Ite oon viimeaikoina huomannu hiukan samaa. Monesti huomaa että funkkarit ja sun muut fuusiojatsarit käyttää släppäilemiseen samoja ns. hifibassoja kuten vaikkapa kasari-rokkarit. Ja uskoisin myös että Warwickia käytetään vähintään yhtä paljon hevissä kun kevyemmässäkin.
Ehkä jotenkin "hifimpi" meno sopii sekä moderniin heviin ja rokkiin siinä missä puhtaaseen släppäilyynkin?
poppamies
10.01.2010 00:11:56

Kaikki basisti sortuu jossain vaiheessa apinaleipäpuiseen hi-fibassoon. Kaikki basisti päätyy kiutenkin jossain vaiheessa näihin laadukkaisiin perinteisiin. Fender, Musicman, Rickenbacker akselille.
G strings are for strippers!
Tana
10.01.2010 00:45:17

poppamies: Kaikki basisti sortuu jossain vaiheessa apinaleipäpuiseen hi-fibassoon. Kaikki basisti päätyy kiutenkin jossain vaiheessa näihin laadukkaisiin perinteisiin. Fender, Musicman, Rickenbacker akselille.

No mut, esim. John Paul Jones? Nathan East? Anthony Jackson? Roger Glover? Jack Bruce? Onhan noita kauhiat kasat. Mut sit on niitä perinteisilläkin soittavia vähintään yhtä lailla, ei voitane siis yleistää kumpaankaan suuntaan.
Hullu basisti
10.01.2010 08:41:14
Tana: No mut, esim. John Paul Jones? Nathan East? Anthony Jackson? Roger Glover? Jack Bruce? Onhan noita kauhiat kasat. Mut sit on niitä perinteisilläkin soittavia vähintään yhtä lailla, ei voitane siis yleistää kumpaankaan suuntaan.

Kyllä ja eiks Geezerilläki ollu jotain Vigieriä yms. välillä. Nyt se endorssaa Laklandeja, en tiedä sit onks noissa jotain aktiivihässäköitä sisällä.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
PasiB
10.01.2010 09:39:10
poppamies: Kaikki basisti sortuu jossain vaiheessa apinaleipäpuiseen hi-fibassoon. Kaikki basisti päätyy kiutenkin jossain vaiheessa näihin laadukkaisiin perinteisiin. Fender, Musicman, Rickenbacker akselille.

Näin on päässyt itselleni käymään, pääsoittimena on presari (vielä kerran kiitos jäsen Tanalle) vaikka käytössä olisi Ala-kuhan Jussin tekemä aktiivi. No, JAK pääsee aina tanssibändin kanssa kehiin, tosin nykyään harvakseltaan.
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
Tana
10.01.2010 13:09:57

PasiB: Näin on päässyt itselleni käymään, pääsoittimena on presari (vielä kerran kiitos jäsen Tanalle) vaikka käytössä olisi Ala-kuhan Jussin tekemä aktiivi. No, JAK pääsee aina tanssibändin kanssa kehiin, tosin nykyään harvakseltaan.

Kiitokset itsellesi, ei kestänyt meikäläisen omatunto pitää kahta presaria. :)

Onko JAK tanssibändin kanssa kehissä kenties 5-kielisyytensä takia, vai muuten vain?
hollstro
10.01.2010 13:32:35

Noi hifibassot istuu esim. fuusiojazziin hyvin. Työkalut työn mukaan. Soitan sen verram enemmän peruskauraa että hifibasso ei istu siihen. Eikä soitossani ole sellaista teknistä haastetta (täppi ,släppi jne...) että noiden perinnebassojen rakenne tai soittoergonomia millään tavalla omaa soitta rajoitaisi.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)