Aihe: Keskustelua seitsemänkielisistä kitaroista.
1 2 3 4 546 47 48 49 5062 63 64 65 66
trih
08.01.2010 13:07:32
call_of_c: Tulee jotenkin merisairas olo tuota kaulaa katsoessa.

Ei uskois. Luulis cthulhu-miehellä olevan parempi mitä (meri)sairaampi luomus.

Mä en usko, että haetaan matalasta vireestä rankkuutta. Nuorien bändien idolit ovat viritelleet alemmas ja siten on vaan seurattu idolin jalanjälkiä. Joku dropped-c taitaa olla jenkkiläisten emo-bändien standardi ja kaikki fanit luultavasti seuraavat perässä makuuhuonekitaroinnissa. Kun Wylde viritti Een alas Geehen Counterfeit God biisissä niin en mä ekaa kertaa kuullessa ajatellu tai edes huomannu, että onpas ala-vire.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Kivijalka
08.01.2010 14:44:52
Numb: Nytten kun tuli puheeksi, niin eipä tuota Wanhaa Sapattia tule kuunneltua sillä korvalla, että jaa jaa, onpas Iommi vetänyt alavireeseen :)

Hehe, ennen oli miehet rautaa ja laivat oli laivantekoainetta. :)

Nykyään revitään kitarat alavirittäjien käsistä ja avaruusäänipedaalit kokeiluhaluisten jaloista pois: "Ei näitä mitkään Hendrixit tai Iommitkaan vanhoina hyvinä päivinä käyttäneet! Eiku..."
Myyn kaiken, myyn myös huomisen! A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
terolt
08.01.2010 23:50:16
Onko jollain laittaa äänipätkää tai vaikkapa youtube-videota hyvästä 8-kielisellä saadusta soundista, joka ei mene sillä alimmalla kielellä muhjuks? Kitaravahvareita tai kaappeja ei oo suunniteltu toistamaan semmosia taajuuksia ja tähän mennessä kaikki kuulemani pätkät on olleet karseita. Ihan mielenkiinnostakin haluaisin kuulla, onko noissa kitaroissa enää mitään järkeä.

http://www.youtube.com/watch?v=L_NDrgQ7hl4

Tämä kaiffari on kyllä mun lemppari nykyään...
Kaikki mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
terolt
08.01.2010 23:51:47
Oho, mitähän taas tuli tössittyä... no kuitenkin, ko. linkki siis Vladille =)
Kaikki mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
Spike
09.01.2010 01:12:00
Dino?

http://www.youtube.com/watch?v=2JJ5ZXVqCzU&feature=related

Noi jotkut riffit on kyllä aika bloody roots 101010100000
Vladi
09.01.2010 12:07:52
Spike: Dino?

http://www.youtube.com/watch?v=2JJ5ZXVqCzU&feature=related

Noi jotkut riffit on kyllä aika bloody roots 101010100000

Tätä äijää oon kuullu joskus ennenkin, omasta mielestäni hirveetä paskaa. Ei tossa basistilla oo enää mitään virkaa. Toi edellinen 8-kielisen video oli paljon parempi. Oli muuten aika jännä vire sillä, puoli sävelaskelta ylös koko kitara "normaalista" vireestä.
Kyllä se siitä.
Raist
09.01.2010 12:34:29
Vladi: Tätä äijää oon kuullu joskus ennenkin, omasta mielestäni hirveetä paskaa. Ei tossa basistilla oo enää mitään virkaa. Toi edellinen 8-kielisen video oli paljon parempi. Oli muuten aika jännä vire sillä, puoli sävelaskelta ylös koko kitara "normaalista" vireestä.

Eipä taida sillä puolella sävelaskeleella kauheen dramaattista eroa saada aikaan enää kun mennään siellä B:n alapuolella :D
kimurantti1
09.01.2010 15:36:43
Vladi: Tätä äijää oon kuullu joskus ennenkin, omasta mielestäni hirveetä paskaa. Ei tossa basistilla oo enää mitään virkaa. Toi edellinen 8-kielisen video oli paljon parempi. Oli muuten aika jännä vire sillä, puoli sävelaskelta ylös koko kitara "normaalista" vireestä.

Plus että kaveri itsekin sanoo kommenteissa alapuolella, ettei diggaa 8-kielisistä kitaroista, ja muutenkin se soittaa tossa pätkässä 95% ajasta ylempää, heh. Kovasti diggailen 7-kielisistä, mutta kahdeksatta kieltä mäkään en ymmärrä. Eikä siis sillä, eihän sellaista soitinta ole tarkoitettukaan soitettavaksi niin kuin kitaraa perinteisesti soitetaan, eikä varsinkaan mitään Hendrix tms-kamaa. Se on eri soitin. Mä en vaan ole kuullut vielä hyvää musaa, johon sitä kahdeksatta kieltä olisi tarvittu. Jos kuulisin, niin mun mielipiteeni todennäköisesti muuttuisi. Meshuggah kyllä toimii, mutta useimmiten paremmin kun vire pysyy matalimmillaan jossain A:ssa.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
DJ Tuska
10.01.2010 14:14:16
onko kukaan testannut tuota ibanez apex2 ja onko siinä mitään eroja oikeastaan tuohon rg7321?
Räbbänä
10.01.2010 15:03:47 (muokattu 10.01.2010 15:05:15)
DJ Tuska: onko kukaan testannut tuota ibanez apex2 ja onko siinä mitään eroja oikeastaan tuohon rg7321?

Mahonkirunko, tom-talla, piuhan jakki/inputti Jemien yms. kalliimpien tapaan ja DIMarzion Paf 7 mikit. RG:ssä taas lehmusrunko, Ibanezin omat mikit ja perinteisempi hardtail talla, joka kuitenkin täksi vuodeksi päivittynyt johonkin erilaisempaan.

Tuossa tuo piuhan paikka: http://i150.photobucket.com/albums/ … 7GR/IMG_1219_small.jpg?t=1263128663
Painajaismainen: Tätä keskustelua ei sitten käyty.
slapvete
10.01.2010 16:12:08
DJ Tuska: onko kukaan testannut tuota ibanez apex2 ja onko siinä mitään eroja oikeastaan tuohon rg7321?

Nuo PAF7:t soundaavat kyllä huomattavasti paremmilta kuin RG7321:n mikit, jotka ovat aika onnettomat. Kaulaprofiilit ovat aika lailla samanlaiset molemmissa. Ja kuten todettua, tallaratkaisut ovat erilaiset.

Jos vanhaa Universea ei ole varaa hommata, niin nuo budjettiluokan Ibat on aika samanhenkiset. Tietty mahonki soundaa hieman erilaiselta, samoin tuo lessutyyppinen talla. Pikkudetaljeja. Heittona: osta 7321 ja mnetin torilta siihen uudet mikit heti, sillä saa ihan all right seiskan kohtuuhintaan.
slapvete
10.01.2010 17:51:16
Jucciz: Kerronpa esimerikin elävästä elämästä: juttelin reilu viikko sitten erään suomalaisen suht tunnetun raskaan osaston laulajattaren kanssa tästä asiasta pitäessäni studiotekniikan tuntia ja hän kertoi kokevansa ongelmalliseksi sen, että bändinsä kitaristit soittavat niin matalasta vireestä. Keikkatilanteessa on kuulemma vaikeaa lähteä laulamaan tarkasti oikeasta sävelestä kun kitaroiden soundi on yhtä puuroa, vaikka monitorointikalustossa vikaa ei ole. Kuulemma vielä enemmän nyppii se, että kitaristit aikovat laskea virettä jatkossa entisestään. Ei tää ole pelkästään blues-pierujen (jollaiseksi itseäni en huononakaan päivänä laske) kiukuttelua, vaan näille näkemyksille ja mielipiteille on löydettävissä ihan hyviä käytännön syitä ja havaintoja.

Ei se ole vireen vika, jos kundit eivät osaa soittaa. Itse olen joutunut soittamaan bänditouhuissa C#-vireestä, ja se toimii kyllä ongelmitta, JOS BÄNDI SOITTAA TARKASTI. Seiskoilla soittaessa, kun se demoninen matala B on kuvioissa mukana, soittotarkkuuden merkitys korostuu entisestään. Suuri osa bändeistä vetelee livenä aivan liialla etuastesäröllä ja aivan liian paljon "sinne päin", ja alaviretöhinöissä tragedia on heti valmis (liika etuastegaini on muutenkin kahden kitaran poppoissa helppo tapa muhjuttaa kaikki, vaikka vire olisi F:ssä). Liisätään yhtälöön vielä keskinkertainen bassotaiteilija, ja livesoundi muistuttaakin jo sitten esteettiseltä anniltaan lähinnä neuvostoliittolaista klemmareilla perunakiljukännissä korjattua sementtimyllyä.

Kyllä sen bändin pitää soida vireestä huolimatta. Matalammissa vireissä "panokset kovenee" heti, ja soiton tarkkuuteen kohdistuvat vaatimukset nousevat jyrkästi - etenkin, kun bändissä on kaksi kitarataittelijaa. Yhden skeban orkestereissa kaikki toimii vaivattomammin. Kovinkin miksaaja on voimaton, jos lavalta ei tule kuin approksimaatiokuraa. "Shit in, shit out", sanoo ameruukin poijjaat.

Kivointa omasta mielestä on silti soittaa normivireessä yhden kitaran bändeissä. Se on vaan niin paljon helpompaa. Mutta helppous ei tee siitä välttämättä "parempaa".
MauCer
12.01.2010 16:23:35
Joskus kuulin sanottavan "Once you go 7, you're never going back." Nyt ymmärrän miksi.
1.5 Viikkoa sitten toi musta mies mustalla pakettiautolla paketin. Olin niin iloinen että vippasin vielä kuskille vitosen omaan taskuunsa.
Paketissa loikoili Schecterin C-7 fr tummanpunaisella värityksellä. Siitä se sitten lähti. Nyt kun ottaa vanhan explorerin käteen, tuntuu se luonnottoman ohuelta, ja ennen niin matala ja muriseva e-mollikin kuulostaa laimealta. Toisaalta exploreri tuntuu olevan hyvä nopeaan tilutukseen, mutta siihen se jääkin.
junnnu
12.01.2010 16:27:12
MauCer: Joskus kuulin sanottavan "Once you go 7, you're never going back." Nyt ymmärrän miksi.
1.5 Viikkoa sitten toi musta mies mustalla pakettiautolla paketin. Olin niin iloinen että vippasin vielä kuskille vitosen omaan taskuunsa.
Paketissa loikoili Schecterin C-7 fr tummanpunaisella värityksellä. Siitä se sitten lähti. Nyt kun ottaa vanhan explorerin käteen, tuntuu se luonnottoman ohuelta, ja ennen niin matala ja muriseva e-mollikin kuulostaa laimealta. Toisaalta exploreri tuntuu olevan hyvä nopeaan tilutukseen, mutta siihen se jääkin.

Siksi tarttee olla tällainen ;)

http://i269.photobucket.com/albums/ … arat/Radix%20Zetta%207/P1100236.jpg
"Raha ei tuo onnea, mutta mielummin itken Jaguaarissa kuin bussissa"
guitarz
01.05.2010 22:00:33
Oon kait siirtymässä 6-kielisistä 7-kielisiin kun tykkään niitten voimakkaasta soundista.Onks 6-kielisestä siirtyminen vaikeeta?
I trust my guitar!
Räbbänä
01.05.2010 22:05:28
guitarz: Oon kait siirtymässä 6-kielisistä 7-kielisiin kun tykkään niitten voimakkaasta soundista.Onks 6-kielisestä siirtyminen vaikeeta?

Ei ainakaan omalla kohdallani ollut sen suurempia vaikeuksia. Parille tuttavalle oli kyllä alkuun vaikea hahmottaa ja oppia tajuamaan sen ylimääräisen B-kielen olemassaolo.
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin."
Mr. Speed
01.05.2010 23:06:58
guitarz: Oon kait siirtymässä 6-kielisistä 7-kielisiin kun tykkään niitten voimakkaasta soundista.Onks 6-kielisestä siirtyminen vaikeeta?

Hetken ku totuttelee, niin ei ongelmaa.
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
guitarz
02.05.2010 12:40:49
Jaa Mitä mieltä olette Ibanez rg7321 nyt tähän alkuun?
I trust my guitar!
Räbbänä
02.05.2010 12:48:28
guitarz: Jaa Mitä mieltä olette Ibanez rg7321 nyt tähän alkuun?

Ihan pätevä perusseiska. Tämän vuotiseen malliin taisi joitain pieniä uudistuksiakin tulla, mm. tallaan. Samaan hintaluokkaan osuu myös Ibanezin RGA7, josta en kylläkään omakohtaista kokemusta omaa.

Käytettynä tuohon hintaan voisi kyllä saada vanhempia Japanissa valmistettuja RGA741 ja RG7621 malleja.
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)