Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lakkaus siveltimellä
1 2
Hössö
07.01.2010 11:56:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Kitaraprojekti olisi maalausta/lakkausta vaille valmis. Kylmällä kun ei oikein maalailla ulkona, enkä viitsisi sotkea varastoa aerosolimaalilla ja -lakalla, päädyn todennäköisesti petsaamaan rungon sisällä. Onko siveltimellä mitään mahdollisuuksia saada peilipintaa ja minkälaista lakkaa suosittelette käytettävän, jos työvälineenä käytetään juuri sivellintä. Miten on kaulan laita, minkälaista lakkaa/vahaa suosittelette.
Runko on leppää ja kaula vaahteraa.
 
En kiireessä ehtinyt juurikaan etsiä haulla, olen tässä juuri lähdössä maali-/lakkaostoksille.
 
Insinööri tietää muun muassa kaiken
reverend
07.01.2010 12:00:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dicco-nitrolakalla ja siveltimellä olen yhden Telen lakannut. Hyvän pinnanhan noinkin saa aikaiseksi, vaatiii vain enemmän hiomista kun pinnasta tulee väkisinkin epätasaisempi kuin suihkutettuna.
 
Hössö
07.01.2010 12:04:24 (muokattu 07.01.2010 12:08:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reverend: Dicco-nitrolakalla ja siveltimellä olen yhden Telen lakannut. Hyvän pinnanhan noinkin saa aikaiseksi, vaatiii vain enemmän hiomista kun pinnasta tulee väkisinkin epätasaisempi kuin suihkutettuna.
 
Ahaa, montako kerrosta laitoit lakkaa? Hioitko joka kerroksen jälkeen ja vaatiiko kovan hinkutuksen viimeisen kerroksen jälkeen? Miten on tuon nitrolakan saatavuus ja miten se käyttäytyy petsin päällä?
 
Insinööri tietää muun muassa kaiken
reverend
07.01.2010 12:11:53 (muokattu 07.01.2010 12:13:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hössö: Ahaa, montako kerrosta laitoit lakkaa? Hioitko joka kerroksen jälkeen ja vaatiiko kovan hinkutuksen viimeisen kerroksen jälkeen? Miten on tuon nitrolakan saatavuus?
 
Muistaakseni laitoin n.10 kerrosta lakkaa ja suoritin välihionnat parin kerroksen välein. Viimeiset hionnat taisi olla jollain 1000-1200 hiomapaperilla ja lopulta Fareclan hiomatahnalla. Kyllähän tuo aika paljon vaati hiomista, että sai halutun pinnan.
Lakkaa löytynee kaikista rautakaupoista, petsin päällä toimimisesta siveltimellä lakattuna ei ole kokemusta.
http://www.tikkurila.fi/kotimaalari … o_huonekalulakka_kiiltava.363.shtml
 
Hössö
07.01.2010 12:14:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reverend: Muistaakseni laitoin n.10 kerrosta lakkaa ja suoritin välihionnat parin kerroksen välein. Viimeiset hionnat taisi olla jollain 1000-1200 hiomapaperilla ja lopulta Fareclan hiomatahnalla. Kyllähän tuo aika paljon vaati hiomista, että sai halutun pinnan.
Lakkaa löytynee kaikista rautakaupoista, petsin päällä toimimisesta siveltimellä lakattuna ei ole kokemusta.
http://www.tikkurila.fi/kotimaalari … o_huonekalulakka_kiiltava.363.shtml

 
Kiitos sulle kovasti! Kyllä m.netissä näköjään voi vielä saada asiallisia vastauksia, vaikka viimevuosina se on tuntunut melko mahdottomalta.
 
Lähdenpäs tästä ostoksille:)
 
Insinööri tietää muun muassa kaiken
skeba
07.01.2010 12:16:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja vielä varmuuden vuoksi muistutan että siitä lakasta kannattaa tehdä tinnerillä melko ohutta. Lakkapurkin ohjeella tulee todennäkösesti kitaran lakkaukseen liian paksua.
 
Lisäksi kantsii muistaa hioa puupinta hyvin sillä lakkaus korostaa kaikki epätasasuudet (kokemusta on).
 
reverend
07.01.2010 12:19:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skeba: Ja vielä varmuuden vuoksi muistutan että siitä lakasta kannattaa tehdä tinnerillä melko ohutta. Lakkapurkin ohjeella tulee todennäkösesti kitaran lakkaukseen liian paksua.
 
Lisäksi kantsii muistaa hioa puupinta hyvin sillä lakkaus korostaa kaikki epätasasuudet (kokemusta on).

 
Joo, tuo Diccohan on melko paksua lakkaa jos sitä ei ohenna, reilusti saa käyttää tinneriä. Toki kannattaa tehdä jollekin jämäpalalle koelakkaus ennenkuin käy kitaran kimppuun.
 
Hössö
07.01.2010 12:27:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai se sama nitrolakka käy myös kaulaan?
 
Insinööri tietää muun muassa kaiken
HeNe.334
07.01.2010 15:12:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaulaan olen käyttänyt diccoa kahdessa kitarassa
toisessa taitaa olla 9 kerrosta ja on vähän nihkeä
 
toisessa sitten on kaulassa vaan 4 kerrosta ja on liukas
 
Ei se ole viellä pilalla
Hössö
07.01.2010 15:52:38 (muokattu 07.01.2010 15:59:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on tarpeet hankittu. Huomasin tuossa diccon kyljessä seuraavan tekstinpätkän: "Lakattavan pinnan on oltava kuiva, lämpötilan vähintään +20 celciusastetta ja ilman suhteellisen kosteuden alle 70%".
 
Kuinka tarkkaan tuota ohjelämpötilaa on noudatettava? En näet saa nostettua varaston lämpötilaa kuin korkeintaan +15 asteeseen.
 
Insinööri tietää muun muassa kaiken
MPU
07.01.2010 16:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se kuivuu viileämmässäkin. Vie vaan vähän pitemmän aikaa. Anna kuivua kerrosten välillä päivä ainakin. Liian paksu kerros nopeasti lakattuna lohkeilee myöhemmin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Hössö
07.01.2010 16:07:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Kyllä se kuivuu viileämmässäkin. Vie vaan vähän pitemmän aikaa. Anna kuivua kerrosten välillä päivä ainakin. Liian paksu kerros nopeasti lakattuna lohkeilee myöhemmin.
Marko

 
Asja selvä:) Pitääpäs mennä ja kokeilla.
 
Täällä ne asialliset m.nettiläiset näköjään majailee;)
 
Insinööri tietää muun muassa kaiken
HeNe.334
07.01.2010 16:21:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaran lakkasin diccolla viimek 1 viikko sitten kajaanin korkeuksilla
autotallissa eli oli joku 15 astetta lämmintä
 
Ei se ole viellä pilalla
Hössö
07.01.2010 16:27:00 (muokattu 07.01.2010 16:29:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites muuten, kannattaako kaulan ja rungon liitoskohtaa lakata? Lakataanko kenties sekä kaulasta että rungosta liitoskohdat ohuemmalti. Kyseessä pulttikaulainen strato.
 
Insinööri tietää muun muassa kaiken
Hössö
07.01.2010 18:54:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sivelin ensimmäisen kerroksen lakkaa pintaan ja hyvältähän se näyttää, loimu korostuu mukavasti. Jätin liitoskohdan lakkaamatta sekä kaulan että rungon osalta, aika naftihan se on jo valmiiksi, siihen sitten vielä 6-7 lakkakerrosta, tiukkaa tekisi:) Tietenki jos yhen kerran vetäis lakalla, mutta tiiäppä tästä nyt sitten...
 
Insinööri tietää muun muassa kaiken
HeNe.334
07.01.2010 20:01:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nitro lakasta pitää muistuttaa että sivellessä pensseli kulkee joka kohdasta
vain yhdesti siten pensseli ei tartu pinnassa olevaan lakkaan
 
Diccohan sulattaa uuden kerroksen osaksi alempaa joten sulava kohta on tahmea
 
näin eräs vanhempi puuseppä minulle kertoi
 
Ei se ole viellä pilalla
Hössö
07.01.2010 21:16:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiskohan pari viimeistä kerrosta kokeilla vetää vaahtomuovisiveltimellä, onko kokemusta?
 
Insinööri tietää muun muassa kaiken
HanskiS
07.01.2010 22:05:54 (muokattu 07.01.2010 22:30:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hössö: Voiskohan pari viimeistä kerrosta kokeilla vetää vaahtomuovisiveltimellä, onko kokemusta?
 
Ei ole kokemusta, mutta pelkään että lakka sulattaa vaahtomuovin?
Jatka vaan loppuun asti sillä pensselillä millä olet aloittanut. Ei niillä pensselin jättämillä epätasaisuuksillä ole paljon väliä, koska joka tapauksessa lakkapinta on hiottava ennen kiillotusta. Diccolakan valumat ovat pahoja. Niitä pitää varoa, koska valuman kohdalta lakka sulaa usein pohjia myöten. Kun tällaista, päältäpäin kuivunutta valumaa yrittää hioa niin siihen kohtaan ilmestyy äkkiä syvä monttu. Yhtä kitaraa lakkasin parvekkeella viileässä kevätsäässä. Sen takapuoli on nyt täynnä pieniä hiushalkemia. En tiedä johtuvatko halkemat siitä, että ilma oli viileää vai laitoinko lakkaa liian paksuina kerroksina tai jostain muusta? Päätin kuitenkin seuraavan kerran noudattaa valmistajan ohjeita. Ei kai niitä huvikseen sinne purkin kupeeseen laiteta.
 
Olen lakannut Dicolla kaksi akustista ja kaksi sähkökitaraa. Tästä minulle on kehittynyt syvä viha- rakaus-suhde Diccopensselihommaan. Diccolla lakaaminen pensselillä on raastavaa puuhaa. Lakkaan nykään kotona huonekalut, listat ym Diccolla. Diccopensselimiehet on kovia kundeja. Ruisku-ukot on vellihousuja.
 
-M-
11.01.2010 21:26:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole kokemusta, mutta pelkään että lakka sulattaa vaahtomuovin?
 
Ei se sulata, ainakaan mun käyttämääni vaahtomuovia. Ja kokeilemalla johonkin jämäpalaan se selviää. Itse olen käyttänyt vaahtomuovia useiden eri lakkojen kanssa ja viimeksi lakkailin diccolla, tarpeeksi kun vain ohentaa niin pinnasta tulee erittäin tasainen. Diccon kanssa ei vaan kannata jäädä miettimään että mistä tuli lakattua ja mistä ei, nopeus on valttia.
 
Mä lakkaillessani leikkailen "pensseliksi" sopivan paksuisen vaahtomuovipalan vanhasta patjasta ja taitan leikatun palan kaksin kerroin. Taittamalla vaahtomuovin kaksinkerroin saa pensseliin hyvän "kärjen" jolla lakata. Ei tule pensselille paljoo hintaa ja toimii ihan yhtä hyvin kuin kaupasta ostetut. Jos haluaa advanced mallin, niin teippaa sen vaahtomuovin sopivan kepukan päähän, on varsikin sitten.
 
Itseäni enemmän pelottaa ruiskulakkaus valumien vuoksi kuin työskentely vaahtomuovin kanssa.
 
Phuuh...taas susi...
Pentinpuro
11.01.2010 23:28:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen joskus jotain huonekaluja lakannut Diccolla ja silloin muistaakseni levitin tullolla sen. Äkäisesti menee sitten päähän tuo katku, että tuuletuksesta kannattaa huolehtia.
 
Niin no, no niin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «