Aihe: Raskaan musiikin sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 529 30 31 32 33112 113 114 115 116
Snapo
06.01.2010 23:10:56
Emminä taida jaksaa.. Ei tuohon squirrelliin huvita koskea vaikka olis vahvaimet ja kaverin multiefekti ja muut härpäkkeet kotona.. Carvinia odotan edelleen. Inttiinhä mä kyllä lähden maanantaina et saattaa tulla jatkossa entistä hiljaisempaa mun osalta. Oon nappaillu näitä taustoja kyllä talteen, että varmasti myöhemmän äänitän ihan reenausmielessä noihin jotakin.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
John Titor
06.01.2010 23:53:12

Tonski: Pärghkele kun on noi lopun harmoniat vaikeita jopa sointujen plokkailunkin jälkeen! Tässähän saa jo pidempään funtsia mitä soittaa.

HÖPSIS.

Alussa pärjää mollimoodeilla. Selkeimmät vaihtoehdot:

A) ekalle soinnulle aiolista, tokalle aiolista
B) ekalle soinnulle aiolista, tokalle doorista
C) ekalle soinnulle fryygistä (paitsi ihan ekalla soinnulla b2-säveltä kannattaa välttää), tokalle soinnulle doorista

Tämän jälkeen mollissa I-II7 (tai V7/V), eli aiolista tai harmonista mollia ja harmonisen mollin vitosta.

Lopussa on seuraavanlainen idea: I(m)-V(7)/bIII-modulaatio kohdesointuun-Im(alkuperäisessä sävellajissa bIIIm)-V7/V, sitten seuraavat 4 sointua I(m)-V(7)/bIII-modulaatio kohdesointuun-I(m) (eli taas bIII alkup. sävellajissa)-V7/bIII
Eli pampam, kahden soinnun välein vaihtuu sävellaji, jos nelisoinnuin mentäisiin niin soinnut ois E-mollista lähtien Emmaj7-D6 (seiskaton dominantti, siksi seiskaa kannattaa välttää)-Gmmaj7-A7, sitten Dmmaj7-C6-Fmmaj7-Eb7.

Ei siinä sen ihmeempää. Ihan lopussa on harhapidätys, 7sus jossa pidätys onkin perussävelessä.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Vladi
07.01.2010 00:21:05
John Titor: HÖPSIS.

C) ekalle soinnulle fryygistä (paitsi ihan ekalla soinnulla b2-säveltä kannattaa välttää), tokalle soinnulle doorista

Tämän jälkeen mollissa I-II7 (tai V7/V), eli aiolista tai harmonista mollia ja harmonisen mollin vitosta.

Lopussa on seuraavanlainen idea: I(m)-V(7)/bIII-modulaatio kohdesointuun-Im(alkuperäisessä sävellajissa bIIIm)-V7/V, sitten seuraavat 4 sointua I(m)-V(7)/bIII-modulaatio kohdesointuun-I(m) (eli taas bIII alkup. sävellajissa)-V7/bIII
Eli pampam, kahden soinnun välein vaihtuu sävellaji, jos nelisoinnuin mentäisiin niin soinnut ois E-mollista lähtien Emmaj7-D6 (seiskaton dominantti, siksi seiskaa kannattaa välttää)-Gmmaj7-A7, sitten Dmmaj7-C6-Fmmaj7-Eb7.

Ei siinä sen ihmeempää. Ihan lopussa on harhapidätys, 7sus jossa pidätys onkin perussävelessä.

Hämmentävää, mutta mä ymmärsin melkein kaiken mitä tuohon pääsit pätemään. Ilmeisesti sitä on viimeisen vuoden aikana tullut opittua jotain...
Kyllä se siitä.
Räkkipeli
07.01.2010 01:01:39
John Titor: HÖPSIS.

Voi vitti ku ois tää teoria asteen verran pidemmällä et ymmärtäs nuo sointumerkintäsi! :/ Haluisin kyllä perehdyttää itseäni, mutten tiedä oikein miten lähtis liikkeelle. Teoriaopintoja on takana vaan 1/3.
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
Vladi
07.01.2010 01:20:19
Räkkipeli: Voi vitti ku ois tää teoria asteen verran pidemmällä et ymmärtäs nuo sointumerkintäsi! :/ Haluisin kyllä perehdyttää itseäni, mutten tiedä oikein miten lähtis liikkeelle. Teoriaopintoja on takana vaan 1/3.

Buahahaa, mulla on 3/3 suoritettu, olen siis parempi muusikko. Huumoritutka käyttöön sit ;)
Kyllä se siitä.
John Titor
07.01.2010 01:39:59 (muokattu 07.01.2010 01:41:21)

Vladi: Hämmentävää, mutta mä ymmärsin melkein kaiken mitä tuohon pääsit pätemään. Ilmeisesti sitä on viimeisen vuoden aikana tullut opittua jotain...

Noni, ruttaa soolo sissään!

Räkkipeli: Voi vitti ku ois tää teoria asteen verran pidemmällä et ymmärtäs nuo sointumerkintäsi! :/ Haluisin kyllä perehdyttää itseäni, mutten tiedä oikein miten lähtis liikkeelle. Teoriaopintoja on takana vaan 1/3.

Selitän joskus kännissä! :D
Astemerkinnätkö ei oo tuttuja?
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Räkkipeli
07.01.2010 02:21:37
John Titor: Selitän joskus kännissä! :D
Astemerkinnätkö ei oo tuttuja?

En kyl voi sanoo tältä seisomalta että tietäisin niistä tarpeeks. Eli ei herätä selkeitä kelloja tommoset sanastot. Olis kyl helvatan jees jos sais jeesiä joskus tohon hommaan. Ihan vaik käytännön tasolla.
Nii just sillee et siin alotteluvaiheessa käydään asiat läpite jonka jälkeen kunnon känni päälle, ja aamulla huomaa et meni kaikki jutut ihan harakoille. :D Dejavujaperkeles!
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
aalataur
07.01.2010 09:07:11

Vladi: Buahahaa, mulla on 3/3 suoritettu, olen siis parempi muusikko. Huumoritutka käyttöön sit ;)

0/3 suoritettu. Mätin rumpuja joskus opistolla monta vuotta mutta kävin tasan 0 kertaa teoriassa.. Tyhmä jätkä! Oisit päässy paneen..
Vladi
07.01.2010 09:48:02
aalataur: 0/3 suoritettu. Mätin rumpuja joskus opistolla monta vuotta mutta kävin tasan 0 kertaa teoriassa.. Tyhmä jätkä! Oisit päässy paneen..

Oon muuten kans soittanu musaopistolla about 1,5v rumpuja. Oli muuten todella hyödyllistä, rytmitaju parani niin älyttömän paljon sinä aikana, osaan kuunnella rumpaleita aivan eri lailla sen ansiosta ja olihan se hauskaakin ;) Voin suositella jokaiselle soittimesta riippumatta.
Kyllä se siitä.
Tonski
07.01.2010 13:09:15 (muokattu 07.01.2010 21:29:15)

John Titor: Ei siinä sen ihmeempää. Ihan lopussa on harhapidätys, 7sus jossa pidätys onkin perussävelessä.

Noniin :D Mulla oli oikeestaan selvitettynä kaikki paitsi sen viimesen kohdan sointujen laadut, missä on se neljän soinnun kierto lopulta päättyen D:lle.

E:
Nonin siellä on jotain huonoa inferior
E2:
Aa että kävi vituttaan nyt tässä skabassa kun en funtsinu viimestä osiota kunnolla ja toi on aina niin puuroa toi äänenlaatu... Todellisuus iskee kirveellä päähän!
ihku
Snapo
07.01.2010 22:23:42
Onpa hyvää settiä Tonskilta :)
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Vladi
07.01.2010 22:27:24 (muokattu 07.01.2010 22:29:07)
Mä venytän osallistumistani viimeiseen asti. Nyt on periaatteessa koko soolo äänitettynä, mutta laitan jotain kohtia uusiks, joihinkin tuplaan kitarat jne... Vois ainakin YRITTÄÄ tehdä kerrankin hommat kunnolla, tosin laadusta en sitten tiedä.

E: Ja Tonski vetää niin hyvin, että lupaan tarjota hänelle vapaavalintaisen pullan jos joskus istumme kahvilla. Nice deal, eh?
Kyllä se siitä.
aalataur
07.01.2010 22:31:04 (muokattu 07.01.2010 22:36:26)

Hyvää on Mr. T:n setti. Sadistisen vaikee tausta. Ensin pitkään tuota samaa, mahdoton keksiä siihen mielenkiintoista sanottavaa noin pitkälle ajalle. Sitten tulee tuo loppupyöritys, jossa tausta on sitten liiankin vaihteleva. Alkuperäinen soolo on vitun hyvä alusta loppuun ja haastaa erittäin vahvasti Michael Romeon sen omassa lajissa. Nuo kromaattiset jutut on erittäin ovelan kuuloisia, sitten toi loppujuttu missä sävellaji vaihtuu on ihan huikee. Yksi lempisooloistani ihan kaikkien aikojen/soittajien soolot mukaanlukien. Sehän tässä onkin ongelmana... ei oikein inspiroiva asetelma.
Tonski
07.01.2010 22:35:30 (muokattu 07.01.2010 22:41:49)

aalataur: Ensin pitkään tuota samaa, mahdoton keksiä siihen mielenkiintoista sanottavaa noin pitkälle ajalle.

Joo, oli kans tää. Ois ehkä pitäny nähdä enemmän vaivaa ja tosissaan keksiä jokin kliimaksin kaltanen siihen modulaatioharmoniakohtaan, sais olla tyytyväisempi.. Paras kohta tossa taustassa on kyllä ehdottomasti se Cm ja D7 vamppi sen pitkään tulevan riffin jälkeen, se alkuperänen soolokin siihen... HUH

EDIT:
Btw, jos ei tuu 3 enempää osanottajia niin ulkopuolinen äänestysapu ei varmaan ois pahitteeks? Mites taustan isä Titor itse?
ihku
hevikukko
08.01.2010 02:40:58
Kuuntelin taustan 3 kertaa ja soitin muutaman vedon. Yhtään ns. pyöräytystä en kokeillut edes loppuun. Ei oo aikaa reenata tätä sooloa sorry vaan. Maybe next time.
Mitäs tähän nyt sanoisi ;)
Vladi
08.01.2010 12:28:14
Voi elämä, ku tuli räpellystä. Varsinkin tuo loppusointujuttu tuli sähellettyä ihan täysin, loppu ideat ku seinään enkä vaan osannu.

Enks kerralla vedetään I-IV-V-pohjaista biisiä, eikös? :D
Kyllä se siitä.
John Titor
08.01.2010 12:44:27

Tonski: Joo, oli kans tää. Ois ehkä pitäny nähdä enemmän vaivaa ja tosissaan keksiä jokin kliimaksin kaltanen siihen modulaatioharmoniakohtaan, sais olla tyytyväisempi.. Paras kohta tossa taustassa on kyllä ehdottomasti se Cm ja D7 vamppi sen pitkään tulevan riffin jälkeen, se alkuperänen soolokin siihen... HUH

EDIT:
Btw, jos ei tuu 3 enempää osanottajia niin ulkopuolinen äänestysapu ei varmaan ois pahitteeks? Mites taustan isä Titor itse?

Jaa-a, täytyypi kokeilla mitä keksii, jos tulee treenattua tässä viikonloppuna. On vähän muuttopuuhat vielä vaiheessa. Toisaalta mä oon ehkä sanottavani sanonut tuohon taustaan Matiaisen kautta jo aiemmin :D Se FiF-soolo on siis mun kirjoittamaa kamaa siitä Cm-D7-vampista lähtien, Matiakselle hatunnosto esityksestä.

Mut ei ollut paskempi toi sun vetos, propsit!
Tonski
08.01.2010 13:40:08

Vladi: Voi elämä, ku tuli räpellystä. Varsinkin tuo loppusointujuttu tuli sähellettyä ihan täysin, loppu ideat ku seinään enkä vaan osannu.

Enks kerralla vedetään I-IV-V-pohjaista biisiä, eikös? :D

Hyvä veto oli etenkin niissä sointupohjasemmissa kohdissa, mä kannatan edelleen sitä extremeraskasta blueskiertoa tapposäröillä ja tuplapedaaleilla. :D

John Titor: Jaa-a, täytyypi kokeilla mitä keksii, jos tulee treenattua tässä viikonloppuna. On vähän muuttopuuhat vielä vaiheessa. Toisaalta mä oon ehkä sanottavani sanonut tuohon taustaan Matiaisen kautta jo aiemmin :D Se FiF-soolo on siis mun kirjoittamaa kamaa siitä Cm-D7-vampista lähtien, Matiakselle hatunnosto esityksestä.

Kyllä! Tuup mukaan äänestää varmaan kiva kuunnella miten oman bändin pohjille on erilaisia tulkintoja vedelty.
ihku
Krice
08.01.2010 17:59:09

Yritin osallistua tähän kisaan, mutta en kuule taustasta muuta kuin jotain matalaa pörinää. Saako joku tuosta taustasta jotain selvää?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)