Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miellyttävä/pehmeä säröpedaali avosoinnuille?
1 2 3
anttipi
06.01.2010 20:41:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin taas kerran päivittää pedaalilautaani. Kaipaisin ehdotuksia OD/säröpedaaliksi.
 
Musatyyli on kitarapoppista/rokkia, jossa käytän paljon avosointuja miedolla säröllä ja silloin tällöin myös vitossointuja hieman tykimmällä säröllä. Kitarana on Warmothin Telecaster Seymour Duncanin Hot Stack ja Hot For Tele -mikeillä.
 
Kriitereinä olisi ainakin:
-pehmeys (ei fuzzia, grungepörinää tai ylenmääräistä "crunchia")
-erottelevuus (avosointujen helinä ei saisi puuroutua)
-ei turhaa keskiäänikorostusta (vaffarista middlet muutenkin melkein nollilla; ei siis Tubescreamer)
-mielellään mahdollisuus säätää ala- ja yläpäätä
-melko "transparentti"
 
Ajattelin käyttää Bad Monkeyta boostina 2x12" putkicomboni (Labogan tekemä Fame) puhtaaseen kanavaan semikliinille peruskomppisoundille. Sen perään tulisi sitten tämä tykimpi pedaali kovempaa runttausta vaativiin osiin.
 
Tähän mennessä kyseiseen tarkoitukseen on kokeiltu:
Bad Monkey - ei riittävästi säröä, kohisee pirusti isommilla gaineilla, keskiäänivoittoinen
Barber Electronicsin Small Fry - ei riittävästi säröä
Barber Electronics LTD SR - ei riittävästi säröä
 
Harkinnassa (mutta en ole kokeillut):
Fulltone OCD
ISP Fetish
Maxon D&S (tai D&S II)
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
Antti1
06.01.2010 20:43:43 (muokattu 06.01.2010 20:44:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tommoseen mä suosittelisin automaagisesti kahta erillistä vahvaria: toinen murolle ja toinen puhtaille. Sparkle Drive kannattaa pistää testilistaan myös, vaikka sekin on vähän sellainen keskiäänihärveli ehkä. Onko ne keskiäänet nyt niin kamala juttu sitten?
 
E: Ja yksi hyvä konsti on käyttää useampia mietoja gainasteita, eli paljon erilaisia säröjä yhtäaikaa.
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
Väsykäsi
06.01.2010 20:47:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaus kysymykseesi on: Paul Cochrane Timmy. Ei maksa liikaa ja soundaa transparentilta. Tilaukset suoraan herralle itselleen, jos jaksat odottaa puoli vuotta, niin tämä vois olla sun pedaali. Kokeilin sellasta soitonopettajalla enkä halunnut lopettaa; oli niin herkullinen soundi. Toinen halvempi vois olla Danelectron Transparent overdrive v.1.
 
http://www.myspace.com/paulcaudio
 
Punkrokkari -> Runkpoppari -> Poprunkkari. -Juicy
anttipi
06.01.2010 20:57:15 (muokattu 06.01.2010 21:00:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ne keskiäänet nyt niin kamala juttu sitten?
 
En tiedä kamalasta, mutta tosiaan middlet on melkein nollassa vaffarista jo nyt, joten en kaipaa mitään suurta korostusta. V30-elementeistäkin luovuin sen keskiäänikorostuksen vuoksi, mutta taitaa olla Celestionien ominaisuus, kun keskiääntä piisaa vielä noilla Century G12:llakin. Tai sitten se vaan on mun vahvarin ominaisuus.
 
Vastaus kysymykseesi on: Paul Cochrane Timmy (...) Danelectron Transparent overdrive v.1.
 
Mites näissä riittää säröä? Timmyä katselin aikanaan, kun päädyin ostamaan LTD SR:n. Ajattelin nyt kuitenkin myydä sen pois, koska Bad Monkey näyttää toimivan boostina ihan hyvin.
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
epi2
06.01.2010 21:03:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt en kyllä tajuu? Mikä keskiäänissä on vikana? Musta ne ainakin on kitaran koko ydin.
 
anttipi
06.01.2010 21:04:34 (muokattu 06.01.2010 21:04:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

epi2: Nyt en kyllä tajuu? Mikä keskiäänissä on vikana? Musta ne ainakin on kitaran koko ydin.
 
Ei mitään, kun niitä on sopivasti! (Ja se mikä on sopivasti, on tietysti makuasia.)
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
Antti1
06.01.2010 21:05:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Ei mitään, kun niitä on sopivasti!
 
Ootko sä kokeillut eq-poljinta ennen etuastetta muokkaamassa sitä sisäänmenevää signaalia? Pääsiskö sillä maaliin?
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
anttipi
06.01.2010 21:07:22 (muokattu 06.01.2010 21:07:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ootko sä kokeillut eq-poljinta ennen etuastetta muokkaamassa sitä sisäänmenevää signaalia? Pääsiskö sillä maaliin?
 
Kyllä ihan hyvin tuloksiin olen päässyt sillä vahvistimen omalla middle-potikallakin, mutta koska paljon säätövaraa ei tälläkään hetkellä enää ole, en haluaisi tähän soppaan pedaalia, jossa on kovin voimakas keskialuekorostus.
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
Väsykäsi
06.01.2010 21:08:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Mites näissä riittää säröä? Timmyä katselin aikanaan, kun päädyin ostamaan LTD SR:n. Ajattelin nyt kuitenkin myydä sen pois, koska Bad Monkey näyttää toimivan boostina ihan hyvin.
 
Itelle riittäisi mainiosti, mutta koska sun mausta en tiedä suosittelisin katsomaan vaikka ne Youtube videot. =)
 
Punkrokkari -> Runkpoppari -> Poprunkkari. -Juicy
Antti1
06.01.2010 21:11:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Kyllä ihan hyvin tuloksiin olen päässyt sillä vahvistimen omalla middle-potikallakin, mutta koska paljon säätövaraa ei tälläkään hetkellä enää ole, en haluaisi tähän soppaan pedaalia, jossa on kovin voimakas keskialuekorostus.
 
Senpä takia kysyin just tota eq-poljinta. Ei sitä gainia oo pakko ottaa hienosti nimetystä säristimestä, eq:lla saa myös boostia ja nimenomaan halutuille alueille.
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
anttipi
06.01.2010 21:20:50 (muokattu 06.01.2010 21:36:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Senpä takia kysyin just tota eq-poljinta. Ei sitä gainia oo pakko ottaa hienosti nimetystä säristimestä, eq:lla saa myös boostia ja nimenomaan halutuille alueille.
 
Signaaliketjuni menee näin: kompura -> mieto särö/boosti -> kovempi särö -> muut härpäkkeet. Tuohon perussoundiin olen ihan tyytyväinen. Tuskin pelkkä EQ riittää korvaamaan tuota kakkossäröä kuitenkaan.
 
Eli tarvitsen joka tapauksessa toisen säröpedaalin. Enkä voi pelkästään sitä varten hankkia EQ-pedaalia, koska joutuisin aina kovemmat säröt päälle/pois laittaessani sotkemaan kahta eri pedaalia.
 
E: Timmystä kuulutaan kerrottavan, että sopii paremmin miedoksi säröksi ketjun alkupäähän. Kovemmilla gaineilla muuttuu kuulemma helposti rosoiseksi (?).
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
Kiinankeisari
06.01.2010 21:40:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kriitereinä olisi ainakin:
-pehmeys (ei fuzzia, grungepörinää tai ylenmääräistä "crunchia")
-erottelevuus (avosointujen helinä ei saisi puuroutua)
-ei turhaa keskiäänikorostusta (vaffarista middlet muutenkin melkein nollilla; ei siis Tubescreamer)
-mielellään mahdollisuus säätää ala- ja yläpäätä
-melko "transparentti"

 
OCD sopii muuten noihin vaatimuksiin, mutta siinä on pelkkä tone-potikka enkä tiedä onko se erityisen pehmeä: ennemminkin rouhea tai jopa ärhäkkä (erityisesti HP-modessa). tuosta saa mun mielestä ihan hyvän käsityksen:
 
http://www.youtube.com/watch?v=4diQzCr87qA
 
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
jarmo vh
06.01.2010 21:41:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kriitereinä olisi ainakin:
-pehmeys (ei fuzzia, grungepörinää tai ylenmääräistä "crunchia")
-erottelevuus (avosointujen helinä ei saisi puuroutua)
-ei turhaa keskiäänikorostusta (vaffarista middlet muutenkin melkein nollilla; ei siis Tubescreamer)
-mielellään mahdollisuus säätää ala- ja yläpäätä
-melko "transparentti"

 
Mun mielestä kaikki kriteerisi täyttyvät tuossa:
 
http://www.xotic.us/effects/bb_preamp/
 
Voin suositella vaikka myinkin omani pois tarpeettomana.
 
No tuohan kuulostaa ihan samanlaiselta pörinältä kuin äsken.
Jucciz
06.01.2010 21:43:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinankeisari: OCD sopii muuten noihin vaatimuksiin, mutta siinä on pelkkä tone-potikka enkä tiedä onko se erityisen pehmeä: ennemminkin rouhea tai jopa ärhäkkä (erityisesti HP-modessa). tuosta saa mun mielestä ihan hyvän käsityksen:
 
http://www.youtube.com/watch?v=4diQzCr87qA

 
Jännä juttu. Mä itse kuvailisin OCD:ta ennemmin sanalla "pehmeä" kuin "rouhea", mut riippuu toki aina vertailukohteesta ja siitä, miten nuokin sanat ymmärtää. OCD:ta kannattaa kyllä vähintäänkin testata: mä otan siitä yleensä Hendrixmäiset fiilistelykomppipuolirososoundit ja sen tyyliset. Toimii kivasti myös boostattuna. Mä kyllä ajelen omaani LP-moodissa, HP:lle en oo oikeen keksinyt käyttöä.
 
anttipi
06.01.2010 22:07:01 (muokattu 06.01.2010 22:14:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarmo vh: Mun mielestä kaikki kriteerisi täyttyvät tuossa:
 
http://www.xotic.us/effects/bb_preamp/

 
Mikäli Youtuben perusteella voi mitään päätellä niin tykkäsin kyllä tästä, enemmän kuin OCD:sta. Täyteläinen - näytti irtoavan myös sellaista lämmintä Cheap Trick -semisäröä, josta tykkään.
 
Onko kenelläkään kokemusta tuosta ISP Fetishistä? En tiedä spedusta mitään, mutta tämän pätkän perusteella vaikutti ihan hyvältä (ei liian räikeä särö vaikka tone oli täpöillä, tosin taitaa värittää perussoundia aika lailla):
http://www.youtube.com/watch?v=w09CX6XOy9U
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
kimurantti1
06.01.2010 22:24:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiemmin ehdotettu Sparkle Drive ei kyllä vastaa noihin vaatimuksiin. Se on nimenomaan Tube Screamer portaattomalla puhtaan signaalin säädöllä. Aloitusviestissä annettuihin kriteereihin kävisi musta Xotic Effectsin RC Booster. Ei kovin jytky, vaan tarkoitettu nimenomaan pikkuröpöön. Todella läpinäkyvä, ja siitä löytyy bass- ja treble-potikat.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Krice
06.01.2010 22:41:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi:
-pehmeys (ei fuzzia, grungepörinää tai ylenmääräistä "crunchia")

 
Pehmeys=fuzz.
 
oiva tumpeloinen
06.01.2010 22:43:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Aiemmin ehdotettu Sparkle Drive ei kyllä vastaa noihin vaatimuksiin. Se on nimenomaan Tube Screamer portaattomalla puhtaan signaalin säädöllä. Aloitusviestissä annettuihin kriteereihin kävisi musta Xotic Effectsin RC Booster. Ei kovin jytky, vaan tarkoitettu nimenomaan pikkuröpöön. Todella läpinäkyvä, ja siitä löytyy bass- ja treble-potikat.
 
RC:tä mäkin olisin ehdottanut, mutta tarve saada isompaa säröä ei oikein istu siihen.
 
kimurantti1
06.01.2010 22:44:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Pehmeys=fuzz.
 
Munattomuus + attackittömyys + mutaisuus = fuzz
 
Näin mun mielestäni, jos sitä futsia otetaan siitä pedaalista enemmän. :-D Boosterina lead-käyttöön ne on ihan jees..
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
kimurantti1
06.01.2010 22:46:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: RC:tä mäkin olisin ehdottanut, mutta tarve saada isompaa säröä ei oikein istu siihen.
 
Eikun joo. Mulla oli vaan mielessä, että piti saada avosointuihin säröä ja silti heleää soundia. Se ei isommilla säröillä onnistu. No mutta jos enemmän ja läpinäkyvää säröä pitää saada, niin siihen mulla olisi heittää Xoticin BB Preamp.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «