mack the knife 06.01.2010 14:27:22 | |
---|
Mitä väliä sillä on, jos sitä nappulaa käyttää. Mä ainakin haluan tehdä hommasta helppoa enkä soita rokkia H:sta. Enkä yhden naissolistin biisiä Ab -mollista. Sitä vartenhan se on siihen koneeseen laitettu, että sitä käytetään. Hieno vielä kun midillä napsahtaa transpose kaikkiin koneisiin saman tien. COVS n:o 1. |
baron 06.01.2010 15:26:45 (muokattu 06.01.2010 15:27:50) | |
---|
mack the knife: Mä menin Lammilla soittamaan sun pianolla Vanhaa svingiä, oliko se viime kesänä vai toissa. Ihmettelin, että eikö se Bb-mollista pitänyt mennä kunnes huomasin, että transposehan se siinä. Enkä tiennyt mistä se piti laittaa takaisin. Muistatko kun huusin apuun? Muistan. Mä en noita TM-miittejä oo pitänyt oikeina keikkoina, jos piisi, jonka mä mielestäni osaan jossain sävellajissa, menee siellä jossain muussa oon kyllä käyttänyt ja jos unohdan poistaa, kyllä Mack on pitänyt huolen että saan siitä infon! (Niin ei tää oo vinoilua, oon ollut pelkästään kiitollinen) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
tarmo 06.01.2010 15:30:04 | |
---|
baron: Muistan. Mä en noita TM-miittejä oo pitänyt oikeina keikkoina, jos piisi, jonka mä mielestäni osaan jossain sävellajissa, menee siellä jossain muussa oon kyllä käyttänyt ja jos unohdan poistaa, kyllä Mack on pitänyt huolen että saan siitä infon! (Niin ei tää oo vinoilua, oon ollut pelkästään kiitollinen) Musta noi miitit kuulostaa tosi vakavilta paikoilta. Pitää vielä vuosi-pari treenailla likkejä, että uskaltautuu osallistumaan. Vähän samanlainen fiilis kuin Charlie Parkerilla, joka oli saanut ensimmäisten NYC jamien jälkeen siipeensä. Pitää vaan treenata ihan kaikki, ihan kaikissa säviksissä. "kentillä tavataan, veljet". Hihhii... |
mack the knife 06.01.2010 15:34:33 | |
---|
tarmo: Musta noi miitit kuulostaa tosi vakavilta paikoilta. Pitää vielä vuosi-pari treenailla likkejä, että uskaltautuu osallistumaan. Vähän samanlainen fiilis kuin Charlie Parkerilla, joka oli saanut ensimmäisten NYC jamien jälkeen siipeensä. Pitää vaan treenata ihan kaikki, ihan kaikissa säviksissä. Eikä pidä. Mä en ainakaan osaa ja silti uskaltaudun. Esim. en uskalla mennä naissolistien bändeihin vaikka pääsisin, kun niillä on vaikeita äänilajeja. En mä osaa soittaa F#m:stä yhtään mitään, Bbm:kin on vaikea. COVS n:o 1. |
Bronks 06.01.2010 15:54:50 | |
---|
mack the knife: Eikä pidä. Mä en ainakaan osaa ja silti uskaltaudun. Esim. en uskalla mennä naissolistien bändeihin vaikka pääsisin, kun niillä on vaikeita äänilajeja. En mä osaa soittaa F#m:stä yhtään mitään, Bbm:kin on vaikea. Hehee, tosta muistuu mieleen joku treeni, jossa solisti kiikutti uudeksi biisiksi Taikakuun Hiljainen on laulu rakkauden. Menee F#-mollissa. Kun tuli mun pianosoolo, ei osunu vissiin yhtään säveltä kohdilleen. Hyvä ettei kustu housuun. Keikalla jos tuli samassa soolossa yksikin väärä ääni (ja tuli), ei millään pysyny nauru sisässä. Välitön flashback. Don't take me serious, I'm just playing. |
kenonen 06.01.2010 16:25:59 | |
---|
Taikanappia käytän hyvin herkästi nykyään, kun sellainen ylellisyys rolandin haitarissa nykyään on. Klassikko on vaan unohtaa se päälle. Toisen bändin mapissa on yli puolet biiseistä eri sävellajissa, kuin nuotit ovat, helpotttaa elämää kovasti. Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8 |
KoskPaavo 06.01.2010 19:31:32 | |
---|
tarmo: Musta noi miitit kuulostaa tosi vakavilta paikoilta. Pitää vielä vuosi-pari treenailla likkejä, että uskaltautuu osallistumaan. Vähän samanlainen fiilis kuin Charlie Parkerilla, joka oli saanut ensimmäisten NYC jamien jälkeen siipeensä. Pitää vaan treenata ihan kaikki, ihan kaikissa säviksissä. Sinne vaan, noissa jameissa ei ihan vakavia ole oltu, kolmessa oon käynyt. Humppamuseon intendentti |
mack the knife: Kelle on tehty tämä: Yölinnussa just ennen duuriosaa joku käy laulamassa korvaan, että Hei kuuultaiiinen nuoooruuuus. Mun osalta se oli siinä, en saanu mitenkään enää kaaliin sitä oikeaa melodiaa. Mulle on käyny just noin, eikä millään saa kiinni Yölinnun duuriosaa päähän, no sit kun on Kultaista nuoruutta soitettu vähän aikaa niin vedetään siinä samalla sitten Kultainen nuoruus loppuun asti. Sitten on alettu jo monella keikalla tekeen näin ihan tahallaan kun kuitenkaan Yölintu ei pysy Yölintuna. Joten biisin nimi on Yölinnun nuoruus ;) |
MakkeJ 07.01.2010 12:42:59 | |
---|
Mokaaminen on leipälajini.. Kaksi kertaa muistan että on käynyt niin, että säädin hetken mielijohteesta basson kaularautaa kotona ennen keikalle lähtöä ja susihan siitä tuli. En ottanut huomioon siirtymää ja lämpötilanvaihtoja ja puun käyttäytymistä halpisbassoissani. Ekalla kerralla pakkanen kiristi kaulaa niin paljon että kielet olivat melkein kiinni otelaudassa ja surisivat mukavasti kun ei meinannut löytyä yhtään soivaa nuottia koko kaulan mitalta. Oli ekassa setissä vitsit vähissä ennen kun sain tauolla korotettua kieliä niin paljon että pystyi soittamaan keikka läpi. Toisella kerralla, eri basso, taas säädin kaulan niin löysäksi, että vire muuttui heti pikavirityksen jälkeen kun kaula huojui löysänä. Huomasin tämän vasta häävalssin intron jälkeen ja häpesin suunnattomasti kun epävireiset alataajuudet kumahtivat kaikuvassa juhlatilassa. Onneksi ilmeisesti kukaan muu kun bänditoverit eivät ilmeisesti huomaneet tätä. No nämä tapahtumat olivat keikoilta, jossa laitetaan kamat pystyyn ja aletaan soittaa heti perään ilman soundcheckejä tai testauksia. loud&proud |
vesku.ka 07.01.2010 14:02:55 (muokattu 07.01.2010 14:03:09) | |
---|
MakkeJ: No nämä tapahtumat olivat keikoilta, jossa laitetaan kamat pystyyn ja aletaan soittaa heti perään ilman soundcheckejä tai testauksia. Näin toimii keikkoja ja kilometrejä nähneet ammattilaiset. Saman rahan siitä saa. Ja tää ei oo mitään vittuilua. Eipä sitä itsekään enää aikaa juuri tsekkeihin käytetä. Samat paikat ja kamat. Basson vireen toki aina katon. Sivutoiminen harrastelija tanssimuusikko. COVS nro. 9. |
KoskPaavo 07.01.2010 15:56:56 | |
---|
vesku.ka: Näin toimii keikkoja ja kilometrejä nähneet ammattilaiset. Saman rahan siitä saa. Ja tää ei oo mitään vittuilua. Eipä sitä itsekään enää aikaa juuri tsekkeihin käytetä. Samat paikat ja kamat. Basson vireen toki aina katon. Suoraan sanoen mua ihan vituttaa nää loputtomat "tsä, tsä tsäät" mikkiin samoinkuin rumpujen hakkaaminen. Yks kolaus kuhunkin , se riittää. Ennen keikkaa voi oluella marinoida korvat balanssiin. Humppamuseon intendentti |
isojussi 07.01.2010 16:09:35 | |
---|
KoskPaavo: Suoraan sanoen mua ihan vituttaa nää loputtomat "tsä, tsä tsäät" mikkiin samoinkuin rumpujen hakkaaminen. Yks kolaus kuhunkin , se riittää. Ennen keikkaa voi oluella marinoida korvat balanssiin. Jepjepjep - turha niitä on liikaa sohlata ennen keikkaa, vasitenkin kun akustiikkaa muuttuu kumminkin, kun porukkaa pakkaa bileisiin. Nopee testi, että kaikki toimii ja sitä mä ajan läppäriltä pätkän aina samaa biisinpohjaa. Siitä kuulee nopeesti, että saundit on about ok ja mökää tulee molemmin puolin ja monitorista, jos semmonen on käytössä. Yks ääni kiipparista ja laulumikkiin "yks-kaks-kol". Se on siinä - minuutin saundtsekki. maksimissaan. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
half 07.01.2010 17:11:12 | |
---|
KoskPaavo: Suoraan sanoen mua ihan vituttaa nää loputtomat "tsä, tsä tsäät" mikkiin samoinkuin rumpujen hakkaaminen. Yks kolaus kuhunkin , se riittää. Ennen keikkaa voi oluella marinoida korvat balanssiin. Nimenomaan näin. Pari olutta ja tunti rentoa keskustelua ennen keikkaa on tärkeä riitti. COVS jäsen N:o 5 |
mack the knife 07.01.2010 17:16:26 | |
---|
Hyvä jätkät. Näin se menee. Joka soittimesta yks ääni ja mikkiin: MÖ! COVS n:o 1. |
jon lord 07.01.2010 17:50:48 | |
---|
Kyllä se riittää kun katsoo että linjasta tulee signaali. Katsoo sitten volumet lennosta, jos jaksaa. COVS jäsen N.o 3 |
tarmo 07.01.2010 18:36:00 | |
---|
mack the knife: Hyvä jätkät. Näin se menee. Joka soittimesta yks ääni ja mikkiin: MÖ! Jeah. Tuohan se on parasta, kun ensin on tsekannut levysoundeja kolme päivää ennen keikkaa. Mutta joskus näin toimitaan... "kentillä tavataan, veljet". Hihhii... |
Meisseli 07.01.2010 19:24:21 | |
---|
Kyllähän ne joskus kannattaa kattoa. Eipä silti, en kannata sitä tunnin basarinpolkemista minäkään. Musiikin opiskelija |
hvinnamo 07.01.2010 19:34:47 | |
---|
Joo, kyllä se huono soundi sitten vituttaakin.Mutta yleensä aika nopeat soundcheckit johtuen jo siitäkin että emme roudaa kamoja yleensä etukäteen,muutakuin eri maksusta.Joten yleisön ollessa paikalla ei kovin pitkää viitsi säädellä...Rummut ovat monesti vaikein ruuvattava. |
Thefish 07.01.2010 20:21:49 | |
---|
Tietty, sillon kun ollaan saippualaatikkojen kans liikenteessä, ei sitä tsekattavaa paljon edes ole. Tai semmosta mihin vois jotenkin vaikuttaa. Pääasia että signaalia tulee. Sit kun on vähän isompi setuppi pykälässä, useampi monitoriryhmä, kovalevyä ja sensemmosta, asiallinen tsekki on ihan helvetin tarpeellinen. Tykkäsi tai ei. "Rapuja piti uittaa todella pitkään noin haaleassa vedessä, eivätkä ne meinanneet edes kuolla. Lopputulos oli maultaan vetinen ja jotenkin stressihormooninomainen."-Jäärä |
Jamz 07.01.2010 21:05:11 | |
---|
Mulla on yleensä aina laput joka biisiin, vaikka osaisin kuinka hyvin ulkoa. Tästähän se riemu monesti alkaakin, kun vetelee selkärangasta jotain tuttua ja kesken biisin sattuu vilkaisemaan epähuomiossa lappua, niin sitten saattaa yhtäkkiä tulla totaalinen tippuminen. Sitten ollaankin kuutamolla ja huolella:) Raja se on raittiudellakin. |