Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Toimiiko YAMAHA RHH-135 HI-HAT Roland TD-12 -aivon kanssa?
1
aleinone
08.12.2009 13:37:52 (muokattu 08.12.2009 13:42:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikko jo kertookin, eli onkohan kellään kokemusta toimiiko kyseinen Yamahan hihat -padi Rolandin aivon kanssa?
Yamaha olisi T -kaupassa satasen halvempi kuin Rolandin VH-11, joten hinnan puolesta houkuttelisi Rolandin kampetta enemmän.
 
Googlella tuli kommentteja puolesta ja vastaan. Josko jollakulla olisi ihan omakohtaista kokemusta aiheesta.
 
Tietenkin jos jollain nurkissa pyörii joutilas VH-11, niin voisin sen sopuhintaan ostaa;-)
 
29
08.12.2009 16:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä olisi kyllä mielenkiintoisin tarjolla oleva haitsupadi. Mistäs olet noita puoltavia kommentteja löytänyt? Itse olen löytänyt vain lähinnä, että auki/kiinni toimii, mutta ei sitten mitään siltä väliltä.
Itse ehkä VH-11 edelle asettaisin Jobekyn konterolleri + vaikka Yamaha PCY-135 kombinaation. Taitaisi silti olla noin 100€ halvempi.
 
aleinone
08.12.2009 21:11:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistähän tuon Jobekyn kontrollerin saisi hommattua?
 
29
08.12.2009 21:25:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aleinone: Mistähän tuon Jobekyn kontrollerin saisi hommattua?
 
Tuoltahan sen suoraan sähköpostilla valmistajalta: http://jobekydrums.co.uk/
 
Itse tilasin tuolta 12" basarin ja kaikki toimi hienosti.
VDrumsin foorumilla muutama on kehunut, mutta kun nämä mielipiteet tahtoo olla niin subjektiivisia...
Jos itsellä olisi tilanne, että pitäisi ehdottomasti saada "aidosti" toimiva haitsu, niin testisin varmasti. Olen vain sen verran tottunut ja tyytyväinen ihan tuohon CY5/FD8 comboon, että ei nyt ainakaan viitsisi hankkia. Tosin jos tuohon päädyt, kokeilet ja tänne kirjoittelet hehkutusviestin, niin ei kai siinä sitten enää muuta voi... ;)
 
Tuon kanssahan tosiaan voi ainakin teoriassa käyttää mitä padia tahansa hi-hat standissa. Tällainen ketju juurikin tuosta kontrollerista ja Yamaha PCY-135:sta jos kiinnostaa. http://vdrums.com/forum/showthread.php?t=52642&highlight=jobeky+yamaha
 
aleinone
08.12.2009 21:35:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liian helppoa olisi ollutkin.. "THIS ITEM IS OUT OF STOCK!" sanottiin kotisivulla.
 
Pitääköhän pirulauta tehdä tuollainen itse. Sopiva liukupotentiometri minulla jo olisikin, "hardware" vaatisi vähän pohtimista.
 
29
08.12.2009 21:46:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuten se webshoppi oli ainakin syksyllä vielä vaan UK asiakkaille. Muiden piti tilata nimenomaan sähköpostilla. Voihan sitä tietenkin kysellä, millä aikataululla tollasen sais tilattua.
 
Yritin tältäkin foorumilta etsiskellä, kun muistaakseni joku täälläkin oli tollasen tilannu ja kertoili, että aika yksinkertainen viritelmä on kyseessä. En nyt vaan löytäny viestiä tai ketjua.
 
Jos DIY-viritelmään päädyt, niin dokumentoi tänne, kuinka onnistuu.
 
anttipi
09.12.2009 00:45:00 (muokattu 09.12.2009 01:07:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ehkä VH-11 edelle asettaisin Jobekyn konterolleri + vaikka Yamaha PCY-135 kombinaation.
 
Itse olin ajatellut Rolandin FD-8:a kontrolleriksi ja siihen symbaaliksi saman puljun CY-5. "Tyydyn" liikkumattomaan haitsuun, koska se on kuulemma varmempi ratkaisu BFD2:n kanssa (ja ainakin halvempi).
 
Kiinnostaisikin tietää, miten PCY-135 toimii haitsupadinä? Pari hommaan joka tapauksessa crashiksi ja rideksi. Mutta Vdrumsin foorumilta muistan lukeneeni jotain PCY-135:n reunatriggeröinnin epätasaisuudesta verrattuna CY-5:een, mikä viittaisi siihen, että se ei ole optimaalinen hi-hatiksi? Toisaalta CY-5 on kooltaan turhan pieni. (EDIT: Tai siis ei mitään, noihan on melkein saman kokoiset)
 
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
29
09.12.2009 08:44:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni tuollainen kyllä on, mutta en ole sitä haitsuna kokeillut. Voihan se tosiaan olle, että olisi epäherkempi tuo reuna. CY-5 triggaa kyllä erinomaisesti.
Ei ne kyllä samankokoiset ole. CY-5 taitaa olla 10", mutta siinä ei ole keskellä tuo reikä, joten lyöntipinta-alaa on saatu vähän lisää. PCY-135 on 13".
 
anttipi
12.12.2009 03:47:27 (muokattu 12.12.2009 04:20:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, päädyin sitten kuitenkin tilaamaan tuon otsikon haitsupedaalin Megadrumiin liitettäväksi.
 
Ja kaiken järjen mukaan, vaikka RHH-135:ssä on jokin erikoismagneettisensorihärdelli, pedaalin auki/kiinni-asennot välittyvät moduuliin samassa "muodossa" kuin muistakin pedaaleissa (potikka, optinen) - en tajua, miten muutenkaan ne voisivat välittyä. Ja koska hi-hattia voi käyttöohjeen mukaan käyttää DTXpress III:a vanhempienkin mallien kanssa, joiden haitsuissa ei ole tuota mystistä magneettia, ei tässä mistään rakettitieteestä voi olla kyse.
 
Joulun pyhiksi on luvassa melkoista säätörumbaa, sillä noiden semiauki-säätöjen löytäminen on kuulemma aikaa vievää Megadrumin kanssa. Minulla ei ole edes tiedossa, onko kukaan siinä tyydyttävästi onnistunut.
 
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
anttipi
12.12.2009 21:07:37 (muokattu 13.12.2009 00:09:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelen, jos tuossa ylhäällä oleva kirjoitukseni on rustattu humanistin logiikalla. Tietenkin siis se tieto hi-hatin eri avoimuusasennoista menee pädistä moduulille piuhaa pitkin aina samalla tavalla riippumatta siitä onko kyseessä optinen, magneetti- vai potikkasysteeemi eli jännitteen vaihteluna (korjatkaa jos olen väärässä). Eihän sähkörumpupädistä sen kummempaa "dataa" voi lähteä.
 
Ja liittyen tuohon Yamahan haitsujen yhteensopivuuteen Rolandin kanssa ja päinvastoin: olen ymmärtänyt, että RHH-135 on korkeaimpendanssinen kontrolleri ja esim. Rolandin FD-8 matalaimpendanssinen. Lisäksi Yamahan ja Rolandin kontrollerien napaisuus saattaa olla eri. Eli moduulissa pitäisi olla noita varten säätömahdollisuuksia (Megadrumissa esim. on), mikäli aikoo ristiin käyttää. Taas kerran: korjatkaa jos olen väärässä!
 
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
29
13.12.2009 11:03:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Pahoittelen, jos tuossa ylhäällä oleva kirjoitukseni on rustattu humanistin logiikalla. Tietenkin siis se tieto hi-hatin eri avoimuusasennoista menee pädistä moduulille piuhaa pitkin aina samalla tavalla riippumatta siitä onko kyseessä optinen, magneetti- vai potikkasysteeemi eli jännitteen vaihteluna (korjatkaa jos olen väärässä). Eihän sähkörumpupädistä sen kummempaa "dataa" voi lähteä.
 
Juu. Näinhän se nimenomaan menee.
 
Ja liittyen tuohon Yamahan haitsujen yhteensopivuuteen Rolandin kanssa ja päinvastoin: olen ymmärtänyt, että RHH-135 on korkeaimpendanssinen kontrolleri ja esim. Rolandin FD-8 matalaimpendanssinen. Lisäksi Yamahan ja Rolandin kontrollerien napaisuus saattaa olla eri. Eli moduulissa pitäisi olla noita varten säätömahdollisuuksia (Megadrumissa esim. on), mikäli aikoo ristiin käyttää. Taas kerran: korjatkaa jos olen väärässä!
 
MegaDrumissa on etupaeelissa kuykin, jolla voi säätää korkean tai matalan impedanssin kontrollerille. Lisäksi varsinaisissa säädöissä on tuo vielä erikseen. Minulle jäi kyllä epäselväksi, tuleeko nuo noiden molempien ollessa päällä jonkinlainen ""tuplavaikutus" vai ei.
 
anttipi
13.12.2009 21:47:54 (muokattu 13.12.2009 21:50:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

29: MegaDrumissa on etupaeelissa kuykin, jolla voi säätää korkean tai matalan impedanssin kontrollerille. Lisäksi varsinaisissa säädöissä on tuo vielä erikseen.
 
Dmitri (joka laittoi rakentamansa Megadrumin eilen postiin) lupautui oma-aloitteisesti asentamaan mulle impendanssikytkimen lisäksi etupaneeliin myös kontrollerin napaisuuskytkimen, kun marmatin tietotaitoni puutetta noissa säätöasioissa. Hyvää palvelua! (Ei muuten tainnut edes viikkoa mennä tilauksen jättämisestä.)
 
Minulle jäi kyllä epäselväksi, tuleeko nuo noiden molempien ollessa päällä jonkinlainen ""tuplavaikutus" vai ei.
 
Jos kontrolleri on korkeaimpedanssinen, pitää kytkinvalinnan lisäksi laittaa valikosta AltIn: Yes (tms.) En tiedä miksi, mutta näin siellä neuvotaan.
 
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
anttipi
05.01.2010 23:16:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos joku on harkitsemassa RHH-135:tä Megadrumin kanssa, totean, että ei välttämättä kannata. Olin kaiken kaikkiaan pettynyt tohon kontrollerin toimintaan. Onnistuin saamaan puoliavoimia haitsuääniä vain hyvin pienelle pedaalin liikkuma-aluelle, ja lisäksi vaikutti siltä, ettei kytkin lähetä CC-viestejä portaattomasti vaan muutaman "portaan" välein. Se on tietysti ymmärrettävää, koska käyttöohjeen mukaan kyseessä on monialuekytkin.
 
Tällainen 4(?)-aluekytkin on varmaan OK Yamahan DTXtreme III:ssa, joka on valmiiksi tälle mallille optimoitu, koska eihän niitä haitsusämplejäkään ole kuin auki, semiauki, 1/2 auki, semikiinni ja kiinni.
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
29
05.01.2010 23:42:33 (muokattu 05.01.2010 23:43:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuplaa...
 
29
05.01.2010 23:42:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Jos joku on harkitsemassa RHH-135:tä Megadrumin kanssa, totean, että ei välttämättä kannata. Olin kaiken kaikkiaan pettynyt tohon kontrollerin toimintaan. Onnistuin saamaan puoliavoimia haitsuääniä vain hyvin pienelle pedaalin liikkuma-aluelle, ja lisäksi vaikutti siltä, ettei kytkin lähetä CC-viestejä portaattomasti vaan muutaman "portaan" välein. Se on tietysti ymmärrettävää, koska käyttöohjeen mukaan kyseessä on monialuekytkin.
 
Tällainen 4(?)-aluekytkin on varmaan OK Yamahan DTXtreme III:ssa, joka on valmiiksi tälle mallille optimoitu, koska eihän niitä haitsusämplejäkään ole kuin auki, semiauki, 1/2 auki, semikiinni ja kiinni.

 
Minkätuntuinen pädi tuo noin niinku muuten oli? Harmi kun se ei vissiin toimi TD-12 kanssakaan. Tykkään noista Yamahan saman sarjan symbaalipädeistä ainakin kovasti.
 
anttipi
06.01.2010 00:36:44 (muokattu 06.01.2010 00:39:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

29: Minkätuntuinen pädi tuo noin niinku muuten oli? Harmi kun se ei vissiin toimi TD-12 kanssakaan. Tykkään noista Yamahan saman sarjan symbaalipädeistä ainakin kovasti.
 
Tosi hyvän tuntuinenhan se on - vaikuttaisi olevan PCY-135, mutta kontrollerilla. Noita PCY-135:ä mulla on jo 2 kpl ja aion tilata kolmannen haitsupädiksi. Kirjoitin jossain toisessa ketjussa, että PCY-135:n reunatriggeröinti olisi jonkun mielestä ollut huono, mutta en ole kyllä moista puutetta havainnut.
 
RHH-135 maksaa yli parisataa. PCY-135 on vähän yli satkun ja hall-anturi hi-hat kustantanee kaikkinensa maks. parikymppiä. Palautin RHH:n Thomannille ja nyt voin sijoittaa vaihtorahat rumpupenkkiin. :)
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
29
06.01.2010 11:40:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Tosi hyvän tuntuinenhan se on - vaikuttaisi olevan PCY-135, mutta kontrollerilla. Noita PCY-135:ä mulla on jo 2 kpl ja aion tilata kolmannen haitsupädiksi. Kirjoitin jossain toisessa ketjussa, että PCY-135:n reunatriggeröinti olisi jonkun mielestä ollut huono, mutta en ole kyllä moista puutetta havainnut.
 
RHH-135 maksaa yli parisataa. PCY-135 on vähän yli satkun ja hall-anturi hi-hat kustantanee kaikkinensa maks. parikymppiä. Palautin RHH:n Thomannille ja nyt voin sijoittaa vaihtorahat rumpupenkkiin. :)

 
Mites muuten MegaDrum:in kanssa? Oletko saanut kolmialueisuuden noissa symbaalipadeissä toimimaan kunnolla? Ilmeisesti mesh-padit sait jo "jäähdytettyä"?
 
anttipi
06.01.2010 13:25:49 (muokattu 06.01.2010 13:32:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

29: Mites muuten MegaDrum:in kanssa? Oletko saanut kolmialueisuuden noissa symbaalipadeissä toimimaan kunnolla? Ilmeisesti mesh-padit sait jo "jäähdytettyä"?
 
En ole vielä ehtinyt juuri säätämään, mutta Megadrumin foorumilta löytyviä threshold-asetuksia käyttämällä sain BFD2:ssa kaikki PCY-155:n kolme aluetta rekisteröitymään omille MIDI-nuoteilleen. Eli ainakin Yamahan 3-aluepädit toimivat. (BFD2:ssa tosin ei ole kaikille symbaaleille jokaista aluetta sämplättynä, mutta sehän ei ole Megadrumin vika.)
 
Mesh-pädeille rakensin siis ulkoisen jännitteenjakoboksin muovikoteloon, jossa on viisi sisäänmenoa/ulostuloa. Sisällä on kaksi 50 kohm trimmeripotikkaa per kanava, joita ruuvaamalla saa helposti signaalin viilennettyä Megadrumin säätöalueelle sopivalle tasolle. Toisesta kanavakohtaisesta potikasta säädetään kalvotriggerin signaalia, toisesta vannetta. Pikkutarkkaa ruuvailua se ei vaadi; kunhan saa signaalin suurin piirtein sille tasolle, että Megadrumin oma säätövara riittää dynamiikan hienosäätöön.
 
Ajatus jännitteenjakajien värkkäämisestä tuntui aluksi jopa pelottavalta, mutta käytännössä sellaisen osaa näköjään rakentaa tällainen humanistiporopeukalokin. Ei se vaadi kuin muutaman piuhan kolvaamista per kanava, ja selkeä Dmitrin postaama kaavio piuhojen liittämisestä potikoihin löytyy Megadrumin foorumilta. Myönnettäköön, että sähkömiesveljeni tosin auttoi ystävällisesti alkuun. :)
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «