Aihe: Ne omat mokat
1 2 3 4 5 6
Timi
05.01.2010 18:22:07
Brahe veneellä kerran erään kiipparistin kanssa duona räpellettiin ja laulaa piti kans.Eiku valssi käyntiin ja ties kuinka monta introa kun en saanut äänestä kiinni!Instruna loppuun ja seuraavaan biisiin.Oikeastaan sain kiinni mutta skaala ei ois riittänyt.Sama homma ja tuttu kipale mutta ei natsannut.Hyttiin häpeemään sekä nurkasta kaverille haitari syliin ja kokeilemaan et mikä vittu mättää?Ei sit mikään!Laulu kajahti just siitä mistä pitikin ja eiku lauteille.Taas sama juttu!Käsittämätöntä piipitystä tai onnetonta mörinää!!!Teki mieli vetää pelastusliivit ylle ja kauhoa maihin.Kunnes Kari hiffas et transponointinäppylä oli toisessa laidassa.
Vaikea.Mutta varma!
hvinnamo
05.01.2010 18:44:30
Transponointinappulan kanssa on tullu kyllä joskus mokailtua myös.Kun on senverran huono soittaja että tulee välillä käytettyä,jos on opetellut jonkun biisin jostain sävellajista :)
baron
05.01.2010 18:48:27

hvinnamo: Transponointinappulan kanssa on tullu kyllä joskus mokailtua myös.Kun on senverran huono soittaja että tulee välillä käytettyä,jos on opetellut jonkun biisin jostain sävellajista :)

Kiitti kysymästä! Mä oon aina muistanut pistää transpose-nappulan päälle kun piisi alkaa mutta hyvin usein unohtanut ottaa pois kun piisi on loppunut ja sitten seuraavan piisin alussa vilkuillaan toisiamme miettien kenellä on väärä sävellaji.
Siksi en enää sitä käytäkään.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
KoskPaavo
05.01.2010 19:29:34
Kyllä minäkin sitä transsunappulaa yritän välttää. ,mutta joskus kiireessä on pakko turvautua. Lähinnä se tapahtuu niin että laulusolistilla on ihan eri laji kuin se mikä siinä lapussa on .
Humppamuseon intendentti
Pete V.
05.01.2010 20:16:17 (muokattu 05.01.2010 20:17:26)
KoskPaavo: Kyllä minäkin sitä transsunappulaa yritän välttää. ,mutta joskus kiireessä on pakko turvautua. Lähinnä se tapahtuu niin että laulusolistilla on ihan eri laji kuin se mikä siinä lapussa on .

No juu, niinhän minäkin trp:lla useasti joudun käyttämään, mutta kun se on vaan tuolla päässä "prosessorissa", niin ei varmaan jää päälle hetkeksikään ylimääräistä, pikemminkin saattaa hetkittäin satunnaisesti vaihtaa asentoa, ja taas miettimään mikähän se korjattu sävellaji taas nyt piti ollakaan, ensin siis ihan vaan yksinkertaisesti yrittää keksiä sen nk. in C ja sitten taas siihen sävelaskeleen "transponointiprosessointi" päälle ...
jannu79
05.01.2010 20:36:23

Välikommentti.
Voi pojat ja kiitos. Kylläpä naurattaa.
Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
KoskPaavo
05.01.2010 20:42:51
Pillimiehillä transsunappula täytyykin olla kaalissa, mutta, mutta,,,, eipä siinä tarvitse muuntaa kuin se yksi ääni kerrallaan , sointuhemmoilla se onkin eri tarina.
Humppamuseon intendentti
Pete V.
05.01.2010 21:25:02
KoskPaavo: Pillimiehillä transsunappula täytyykin olla kaalissa, mutta, mutta,,,, eipä siinä tarvitse muuntaa kuin se yksi ääni kerrallaan , sointuhemmoilla se onkin eri tarina.

Ooo-koo, hyväksytään ... non sine laude approbatur vs. improbatur, tai jotain sinne päin ...
haitari
05.01.2010 23:07:59

Kyllä se tuo taikanappi on kiipparissa kaiken pahan alku ja juuri.

Toinen hämmennyksen aiheuttaja on, kun joku bändin jäsen huutaa lavan toiselta reunalta, että C-molli ja itse luet siitä huulilta, että D-molli. Ja taas lähtee vähän riitasoinnulla liikenteeseen...

Pitkästä aikaa taas naurattaa oikein kunnolla, kun lukee näitä juttuja, hyvä ketju!!!
www.keikkamestari.com
KoskPaavo
05.01.2010 23:10:55
haitari: Kyllä se tuo taikanappi on kiipparissa kaiken pahan alku ja juuri.

Toinen hämmennyksen aiheuttaja on, kun joku bändin jäsen huutaa lavan toiselta reunalta, että C-molli ja itse luet siitä huulilta, että D-molli. Ja taas lähtee vähän riitasoinnulla liikenteeseen...

Pitkästä aikaa taas naurattaa oikein kunnolla, kun lukee näitä juttuja, hyvä ketju!!!

Tämmöselle kuulovammahemmolle vielä pahempi juttu, ei riitä dee, gee, cee,, pitää olla daavid, gaabriel, cecilia , huh.
Humppamuseon intendentti
Pete V.
06.01.2010 00:03:44
KoskPaavo: Tämmöselle kuulovammahemmolle vielä pahempi juttu, ei riitä dee, gee, cee,, pitää olla daavid, gaabriel, cecilia , huh.

Juu, daavid, gabriel jne. hyvä, ja ehkäpä miel. ei mollia tai duuria perään, jos se kuitenkin sitten on väärä, kts. aiempi kirjoitukseni, saa sanoman vastaanottaja sitten tulkita sen samantien mielestänsä oikein ...
walttoni
06.01.2010 00:08:39
KoskPaavo: Tämmöselle kuulovammahemmolle vielä pahempi juttu, ei riitä dee, gee, cee,, pitää olla daavid, gaabriel, cecilia , huh.

Mulle näytetään ne sävellajit...
COVS2.
Timi
06.01.2010 00:09:34 (muokattu 06.01.2010 00:21:47)
hvinnamo: Transponointinappulan kanssa on tullu kyllä joskus mokailtua myös.Kun on senverran huono soittaja että tulee välillä käytettyä,jos on opetellut jonkun biisin jostain sävellajista :)

Meitin nykyinen kiiparisti ei käytä transunäppylää.Yrittää soittaa siin sävellajissa ko pitäisi.Ja jos ei onnaa.Antaapi olla.
Paitsi viimekeikalla joku kotiasetuksissa yllätti.Joku liipasin ei ollukkaan niinko pitäis.No joo.Minsa ja yllättyneitä naamavirneitä hiukan kehiin.Onnex oli vasta tsekkaus .
Vaikea.Mutta varma!
hvinnamo
06.01.2010 03:49:53
Kyllä käytän t-pose nappulaa koska en oikeasti osaa soittaa.Esitykseni perustuu lähes yksinomaan lihasmuistiin.Sormet ja aivot muistavat jonkin kappaleen soinnut ja melodian mutta en välttämättä osaa korvakuulolta niitä löytää ainakaan ns.lennossa.Mutta tietenkin 95% kappaleista soitan oikeasta sävellajista.En osaisi transponoida päässäni esim. jonkun tangon välisoittoa.Yksinkertaisia melodioita osaan soittaa lähisävellajeista ja ymmärrä että jos dm:ssa menevän kappaleen seuraava sointu on vaikka gm, niin fm:ssa vastaava olisi Bbm.Kovin paljoa muuta en osaakaan.Esim. pystyn välttävästi laulamaan leadia mutta "ääniä" en juuri ollenkaan.Olen siis epämusikaalinen ihminen ja hyvä jos jollakulla on ollut sen kustannuksella hauskaa,kuten olen käsittänyut asian.Tuhannen keikkaa olen silti tehnyt ja saanut niistä rahaakin.Lopputuloksena tästä voidaan sanoa että Suomi on paskan luvattu maa.Amerikassa minut olisi jo tapettu? :)
tope2
06.01.2010 10:47:31
Omista mokista ei tule juuri nyt mitään mieleen, mutta muistan joskus lukeneeni jonku puoliammattilais-kitaristin muusikkoelämäkertakirjoituksesta, että se olis ollu aikanaan yhden kerran Jarmo-Juhanin bändikeikalla kännissä eikä soitosta tullu mitään. Sen jälkeen se oli päättäny, ettei toista kertaa ota keikalla.

Hurjii jutui!!
tarmo
06.01.2010 11:07:47
hvinnamo: Kyllä käytän t-pose nappulaa koska en oikeasti osaa soittaa. :)

Jätin hymiön.

Kun kolailee käsinkirjoitettua hiirenpaskatangolappua jostain sivuvasemmalle piilotetusta nuottitelineestä, luonnottomassa asennossa jonkun artistipaavalin tuurisäestyskeikalla, jossa rakenteet elää solistin onnistumisen mukaan, ja jossa pitäis soittaa kuulemma kaikki mahdolliset tiluliluliit, välisoitot, introt ja melodiat, ja jossa artisti ilmoittaa lavalla vetävänsä tritonuksen lappusävistä alempaa, TRANSPOSE on ainoastaan järkivalinta. Ainakin jos haluaa tehdä työnsä hyvin. Tuokaa mulle se tyyppi, joka ei noissa tilanteissa niele ylpeyttään ja paina transposea, niin mä kumarran syvään :)
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
Thefish
06.01.2010 12:42:19
Primavistana kuuntelun ollessa täysin päin persettä, vasemmassa korvakäytävässä tulehtunut rasvapatti joka blokkaa 70% normikuulosta. Hidas samba. Lappu semmonen kopionkopio rakennetiketti, josta tippuessa ei pääse takaisin sitten millään.

Kaiken kukkuraksi, esiteltyäni pahoittelut nollasuorituksesta pystölle, tokaisi hän, että "sehän oli tosi makee versio!".

Tuli kyllä ajateltua että toi mimmi on aivan kujalla kaikesta.
"Rapuja piti uittaa todella pitkään noin haaleassa vedessä, eivätkä ne meinanneet edes kuolla. Lopputulos oli maultaan vetinen ja jotenkin stressihormooninomainen."-Jäärä
Lyyki
06.01.2010 13:48:09
Yölintu biisistä lisää hauskuuksia. Bändin kanssa sovittiin että valssi on Yölintu ja rupesin heti muistelemaan sanoja. Biisi vaihtukin just ennen lähtölaukausta Rantakoivun alla, enkä huomannu laulaessani mitään ennen ku vasta kohdassa "kaaartaaaa taivaallaaa". Sen jälkeen ei tullu soitosta enää mitään sillä setillä.
mack the knife
06.01.2010 14:22:06
baron: Kiitti kysymästä! Mä oon aina muistanut pistää transpose-nappulan päälle kun piisi alkaa mutta hyvin usein unohtanut ottaa pois kun piisi on loppunut ja sitten seuraavan piisin alussa vilkuillaan toisiamme miettien kenellä on väärä sävellaji.
Siksi en enää sitä käytäkään.

Mä menin Lammilla soittamaan sun pianolla Vanhaa svingiä, oliko se viime kesänä vai toissa. Ihmettelin, että eikö se Bb-mollista pitänyt mennä kunnes huomasin, että transposehan se siinä. Enkä tiennyt mistä se piti laittaa takaisin. Muistatko kun huusin apuun?
COVS n:o 1.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)