Aihe: Hovioikeus tulkitsi pitkän keikkailun pysyväksi työsuhteeksi
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12
walttoni
05.01.2010 15:47:26
sirdickyj: Sorry, oli pakko! Peace, ja tää on musta oikeesti hyvä ketju, koskee meitä kaikkia ikään ja tulotasoon tai auton merkkiin katsomatta.

Olet oikeassa, pitkästä aikaa ketju jossa on mukana myös asiaa.
COVS2.
sirdickyj
05.01.2010 15:52:08
walttoni: Mainittu henkilö on Suomen Ohjelmatoimistojen liitto ry:n puheenjohtaja.

En tiedä, kuka tuo herra on, mutta sillä, että on jonkun liiton puheenjohtaja, ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, että ymmärtäisi tuosta asiasta tyhjentävästi kaiken.

Jos asia olis noin yksiselitteinen, ei mikään toimisto maksais noita keikkaliksoja tulla tavalla, kuin tuossa esitetään, eli noin että tulee veroseiraamuksia.

Esim. me ollaan saatu liksoja kautta aikain noin, joku on laskuttanut osuutensa jne. Eikä ole tullut veroseuraamuksia, ja tiedän, että noihin maksaneisiin toimistoihin on tehty verotarkastuksia.

Sensijaan pelkkiä kulukorvauksia ei tosiaan voi saada, aina pitää jäädä palkkaa maksettavaksi.

Musta tossa nimenomaan pyöritään sen veteenpiirretyn viivan ympärillä, että onko ohjelmatoimisto työnantaja vai työtilaisuuksien välittäjä. Ja musta toi, että palkkion voi nostaa parhaaksi katsomallaan -toki laillisuuden puitteissa- tavalla, tekee sen eron, että onko "työnantaja" vai ei.
Kaikilla on oikeus minun mielipiteeseeni
hvinnamo
05.01.2010 16:02:53
En tiedä asiasta mutta jos mulla on joku töissä keikkaluonteisesti ja mä sanon sille et me kotiin,hommasi ovat loppu,niin ei sillä ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä kotiin.Jos ei esimerkiksi työn jälki tyydytä tai rupeaa naama kyllästyttämään muuten.Kyllä mun mielestä jokaisella pitäis olla oma firma ja kaikki ay-liikkeet lopettaa.Sosialistien vouhotuksia kaikki liitot ja palkkaturvat.Joku valtion ylläpitämä peruspalvelu taso olisi kyllä syytä säilyttää.En ole ikinä mistään sosiaaliluukulta penniäkään saanut ja itse olen itseni elättänyt.Ja jos hommia ei ole niin keksin jotain muuta.Tiedän että tämä kirjoitus ärsyttää heti ja saan muutaman puniikin kimppuuni.Työllä ja talkoilla tämä maa on rakennettu eikä rutisemisella ja työttömyyskassoilla."Pieniä ovat silakat joulukaloiksi".No niin, jään odottelemaan että paskaa sataa niskaan :)
sirdickyj
05.01.2010 16:17:30
hvinnamo: En tiedä asiasta mutta jos mulla on joku töissä keikkaluonteisesti ja mä sanon sille et me kotiin,hommasi ovat loppu,niin ei sillä ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä kotiin.Jos ei esimerkiksi työn jälki tyydytä tai rupeaa naama kyllästyttämään muuten.Kyllä mun mielestä jokaisella pitäis olla oma firma ja kaikki ay-liikkeet lopettaa.Sosialistien vouhotuksia kaikki liitot ja palkkaturvat.Joku valtion ylläpitämä peruspalvelu taso olisi kyllä syytä säilyttää.En ole ikinä mistään sosiaaliluukulta penniäkään saanut ja itse olen itseni elättänyt.Ja jos hommia ei ole niin keksin jotain muuta.Tiedän että tämä kirjoitus ärsyttää heti ja saan muutaman puniikin kimppuuni.Työllä ja talkoilla tämä maa on rakennettu eikä rutisemisella ja työttömyyskassoilla."Pieniä ovat silakat joulukaloiksi".No niin, jään odottelemaan että paskaa sataa niskaan :)

en tiä muuta mutta mua vituttaa että sä olet löytäny tommosen valkosen lohikäärmepaidan, kun mä löysin vaan mustan. valkosia oli vaan M-kokoa.

mitä kirjoitukseesi tulee, niin täyttä paskaahan se on.
Rantsu
05.01.2010 16:30:44
walttoni: Syssyllä yhdessä seminaarissa, missä Baronkin oli läsnä, eräs suuren ohjelmatoimiston johtaja sanoi, että bändille ei voi verohallinnon tulkinnan mukaan maksaa niin, että yhdelle maksetaan palkkaa/ yhdelle palkkiota/yhdelle yritystuloa. Tuo pisti silmään kohdassa läpilaskutus. Veroseuraamuksia on odotettavissa tuolla kaavalla sekä maksajalle että maksunsaajille. Siitä kuulosti olevan kokemusta.

Pitää paikkansa, mun muistini mukaan muutama "keissi" oli jossain, en kyllä muista missä, muutama vuosi sitten...? Oisko peräti verottaja purkanut jotain firmoja. Perusteena taisi olla se, että kun palkkatyöllä on omat tunnusmerkkinsä ja yritystoiminnalla taas omansa (liittyen esim. työaikaan, työn valvontaan ja työvälineisiin), niin silloin samoilla lauteilla vierekkäin soittavista kavereista toinen ei voi tehdä palkkatyötä ja toinen yrittää.
Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa.
walttoni
05.01.2010 16:48:04
Rantsu: Pitää paikkansa, mun muistini mukaan muutama "keissi" oli jossain, en kyllä muista missä, muutama vuosi sitten...? Oisko peräti verottaja purkanut jotain firmoja. Perusteena taisi olla se, että kun palkkatyöllä on omat tunnusmerkkinsä ja yritystoiminnalla taas omansa (liittyen esim. työaikaan, työn valvontaan ja työvälineisiin), niin silloin samoilla lauteilla vierekkäin soittavista kavereista toinen ei voi tehdä palkkatyötä ja toinen yrittää.

Muistat Rantsu keissin ihan oikein. Näin juuri kävi.
COVS2.
sirdickyj
05.01.2010 17:25:35
Rantsu: Pitää paikkansa, mun muistini mukaan muutama "keissi" oli jossain, en kyllä muista missä, muutama vuosi sitten...? Oisko peräti verottaja purkanut jotain firmoja. Perusteena taisi olla se, että kun palkkatyöllä on omat tunnusmerkkinsä ja yritystoiminnalla taas omansa (liittyen esim. työaikaan, työn valvontaan ja työvälineisiin), niin silloin samoilla lauteilla vierekkäin soittavista kavereista toinen ei voi tehdä palkkatyötä ja toinen yrittää.

Paskapuhettahan toi on, meidänkin julkisivua ja parvekkeita korjas vierekkäoin kaks sälliä, toinen oli pääurakoitsijalla töissä ja toinen toimi itsenäisenä yrittäjänä, aliurakoitsijana.

Ei tossa ole mitään eroa, verottajan näkökulmasta.

Joku, viisaampi, enemmän tietävämpi ja enemmän bändien keikkoja myyvä, laskuttava ja palkkoja laskeva taho, on sanonut, että verottaja sekä eri oikeusasteet ei jaksa paneutua noihin hommiin kunnolla, ja kun kaikenmaailman veivaamista ilmene, niin käsitellään hommat äkkiä ja sit tärkeempien hommien pariin.

Kiteutettunä, muussa tapauksessahan ei tota Taavitsaisen hommaakaan olis eri oikeusasteissa eri perustein ratkaistu eri tavalla.

Tulkintaa, ja sitä tekee aina ihmiset.
hvinnamo
05.01.2010 17:45:03
sirdickyj: en tiä muuta mutta mua vituttaa että sä olet löytäny tommosen valkosen lohikäärmepaidan, kun mä löysin vaan mustan. valkosia oli vaan M-kokoa.

mitä kirjoitukseesi tulee, niin täyttä paskaahan se on.

Joo, sekin on jo revennyt(paita) :( Ps. kuuntelin tossa teidän mp3:sia ja täytyy sanoa että ainakin soittaa osaatte.Eli bändi kuulosti kyllä aikas hyvältä!
Rantsu
05.01.2010 17:59:02
sirdickyj: Paskapuhettahan toi on--- Ei tossa ole mitään eroa, verottajan näkökulmasta.

Joku, viisaampi, enemmän tietävämpi ja enemmän bändien keikkoja myyvä, laskuttava ja palkkoja laskeva taho, on sanonut, että verottaja sekä eri oikeusasteet ei jaksa paneutua noihin hommiin kunnolla---

Juu, voi olla. Toistaiseksi vaan taitaa niin, että kun tällaisia juttuja tulee, niin valitettavasti verottaja ja oikeusasteet ne ratkaisee, eikä sinä tai tämä viisaampi ja tietävämpi kaveri. :)
Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa.
sirdickyj
05.01.2010 18:27:49
hvinnamo: Joo, sekin on jo revennyt(paita) :( Ps. kuuntelin tossa teidän mp3:sia ja täytyy sanoa että ainakin soittaa osaatte.Eli bändi kuulosti kyllä aikas hyvältä!

tänks! ainakin noi muut osaa, soittaa ja laulaa. mie vaan hiihdän perässä...tai jtn.
sirdickyj
05.01.2010 18:28:09
Rantsu: sirdickyj:

Juu, voi olla. Toistaiseksi vaan taitaa niin, että kun tällaisia juttuja tulee, niin valitettavasti verottaja ja oikeusasteet ne ratkaisee, eikä sinä tai tämä viisaampi ja tietävämpi kaveri. :)

ei näitä perusteetta kukaan ratkaise.
baron
05.01.2010 18:39:47 (muokattu 05.01.2010 18:45:39)

walttoni: Syssyllä yhdessä seminaarissa, missä Baronkin oli läsnä, eräs suuren ohjelmatoimiston johtaja sanoi, että bändille ei voi verohallinnon tulkinnan mukaan maksaa niin, että yhdelle maksetaan palkkaa/ yhdelle palkkiota/yhdelle yritystuloa. Tuo pisti silmään kohdassa läpilaskutus. Veroseuraamuksia on odotettavissa tuolla kaavalla sekä maksajalle että maksunsaajille. Siitä kuulosti olevan kokemusta.

Joo kyllä kuulin. Ihmettelin mutta en kommentoinut. Kun mä silloin tällöin kerään kokoon tilapäiskokoonpanoja niin kyllä ihan oikeesti on tapahtunut että jotkut saavat osuutensa palkkatulona asiaankuuluvin vähennyksin ja jotkut laskuttavat jonkun yrityksen, oman tai jonkun muun piikkiin ja saavat "puhtaana" oman osuutensa.
Kellehän veroseuraamuksia on tulossa, jos "bruttolaskuttaja" on omassa lafkassaan hoitanut kaiken asianmukaisesti?

Tästä herää kysymys mikä on bändi? Jos tilaisuudessa on useampi esiintyjä, kai ne saa laskuttaa jokainen omalla systeemillään? Jos ne esiintyy yhtä aikaa, pitääkö sitten olla yhtenäinen laskutus?
Jos mä kutsun herra A:n, herra B:n ja rouva C:n musisoimaan johonkin tilaisuuteen ollaanko me bändi, myös veroteknisesti?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sirdickyj
05.01.2010 20:11:24
baron: Joo kyllä kuulin. Ihmettelin mutta en kommentoinut. Kun mä silloin tällöin kerään kokoon tilapäiskokoonpanoja niin kyllä ihan oikeesti on tapahtunut että jotkut saavat osuutensa palkkatulona asiaankuuluvin vähennyksin ja jotkut laskuttavat jonkun yrityksen, oman tai jonkun muun piikkiin ja saavat "puhtaana" oman osuutensa.
Kellehän veroseuraamuksia on tulossa, jos "bruttolaskuttaja" on omassa lafkassaan hoitanut kaiken asianmukaisesti?

Tästä herää kysymys mikä on bändi? Jos tilaisuudessa on useampi esiintyjä, kai ne saa laskuttaa jokainen omalla systeemillään? Jos ne esiintyy yhtä aikaa, pitääkö sitten olla yhtenäinen laskutus?
Jos mä kutsun herra A:n, herra B:n ja rouva C:n musisoimaan johonkin tilaisuuteen ollaanko me bändi, myös veroteknisesti?

Niinku sanoin, paskapuhettahan toi on. Tollee voi ihan hyvin tehdä, kun sanoit. Ihan sama, mitä kokemusta sillä ukolla tuola oli. Onhan myös mahdollista, että on tullut jossain kohtaa signaaliketjua väärinymmärrys.

Kuten sanoin, meidän parveketta korjas urakoitsijan listoilla oleva ukko ja aliurakoitsija samaan aikaan. Ei siinä ole mitään ongelmaa, toihan on ihan arkipäivää.

Tosta keikanmyyntihommasta on mun kuuleman mukaan jatkuvaa kissanhännänvetoa, että millon se keikka ilmoitetaan, ja mikä on sitten sovittu työtilaisuus.

Faktaa on, että sen keikan saa yleisten ohjelmantoimitusehtojen mukaan perua 30vrk ennen keikkaa, yksipuolisella ilmoituksella, ja myös myyjä voi ilmoittaa, ettei keikkaa tee tämä-ja-tämä artisti, se jää sitten myyjän ja ostajan väliseks, että tekeekö sen joku muu vai eikö tee kukaan, ja myyjän ja myytävän väliseks, että kuinka toi myytävä suhtautuu tähän.

Olen kuullut eräältä Extra-viihteellä myynnissä olevalta taholta, että sieltä tulee työmääräykset vasta just ennen ton 30vrk määräajan täyttymistä, ettei kukaan tulkitse alustavaa ilmoitusta keikasta sitovaksi tilaukseksi.

Tää taas hiukan asian vierestä, mutta ei sikäli, että tossa Taavitsaisen jutussakin oli käytetty yhtenä perusteena, että noi alustavasti ilmoitetut keikat oli suurimmaksi osaksi toteutuneet.
iikkuli
05.01.2010 20:25:31 (muokattu 05.01.2010 20:27:28)
sirdickyj: Kuitenkin siinä kerroit itsekin lähteneesi oletuksesta, että k.o. työntekijä sai Taavi OY:ltä palkkaa. Mä lähdin siitä, että tuo asia pitäisi tietää ensin, koska se MUN_MIELESTÄ vaikuttaa tohon juttuun ratkaisevasti, ja vielä suuremmin tai vähintään yhtä paljon siltä osin, että maksoiko k.o. firma jotain ennalta sovittua kiinteää palkkaa vai ei.

Oli alan yleinen käytäntö tai ei, niin tuollaisiakin tapauksia on.

MUN-MIELESTÄ tossa jutussa oli Hesarin tietojen mukaan osapuolina nimenomaan Taavitsaisen virma yhtenä ja kitaristi yksityishenkilönä toisena. Ei esimerkiksi kitaristin toiminimi tai konserni. Ja tuomittinhan Vitsaisen puulaki nimenomaan maksamaan irtsanomisajan PALKKA. Että kai se kitaristi on siltä PALKKAA saanut aiemminkin.
SPEKULOISIN JOS...
baron
05.01.2010 22:08:51

Itse asiassa jos jatketaan "syrjähypyllä" niin ei mulla ole ollut kuin pari keikkaa joissa oon ollut "työsuhteessa" keikan tilaajaan/maksajaan eli mulle on maksettu sovittu liksa palkkana miinus ennakonpidätys ja tilaaja/työnantaja on "omasta fikastaan" maksanut työnantajakulut lisäksi.
Aina muulloin soiton tilaajalafka on maksanut toiselle lafkalle, jonka duunari mä oon ollut.
Näitä lafkojahan voi olla sitten ketjussa mutta periaatteessa oot sitten sen viimeisen lafkan palkansaaja, jollet ole oikea itsenäinen yrittäjä jolla on Y-tunnus ja joka itse maksaa omat eläkevakuutuksensa ja ennakkoveronsa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tankero
05.01.2010 22:19:49
Ukko: Ei jaksa alkaa väittelemään mutta aikamoista paskanjauhantaa osaat harrastaa. Sinä voit kyllä mennä tekemään duunia talkoilla niin paljon kuin haluat. Totuus on kuitenkin se että ei talkootöillä eletä.

Arvelinkin, että otat kantaa. Samaa mieltä.
Ei kai tuo vinnamon kirjoitus voinut olla tosissaan kirjoitettu? Tai sitten voi.
Humppajyrä
Rantsu
06.01.2010 00:13:25
sirdickyj: Faktaa on, että sen keikan saa yleisten ohjelmantoimitusehtojen mukaan perua 30vrk ennen keikkaa, yksipuolisella ilmoituksella

Näin on.

Olen kuullut eräältä Extra-viihteellä myynnissä olevalta taholta, että sieltä tulee työmääräykset vasta just ennen ton 30vrk määräajan täyttymistä, ettei kukaan tulkitse alustavaa ilmoitusta keikasta sitovaksi tilaukseksi.

Jaa, niillä sitten varmaan on joskus myös tilanteita, että "työmääräys" muuttuukin kainoksi kyselyksi, että olisko sille ja sille keikalle ketään lähtijöitä. :)

Mutta tää nyt tosiaan isolla hymiöllä varustettuna. Sä taisit kuitata mun jonkin kommentin paskapuheeksi, mutta mitenkähän mullekin tulee fiilis, etten usko ihan täysillä kaikkea, mitä sä sanot?

Tosta keikanmyyntihommasta on mun kuuleman mukaan jatkuvaa kissanhännänvetoa, että millon se keikka ilmoitetaan, ja mikä on sitten sovittu työtilaisuus.

No eikö se ole ihan ymmärrettävää, jos jostain syystä niiden alustavien ilmoitusten ja toteutuneiden keikkojen lukumäärät tai ajankohdat eroaa huomattavasti toisistaan?
Pete V.
06.01.2010 01:07:01
Nyt kun asia sinänsä on varmaan hyvinkin perusteellisesti puitu ja ollaan ehkä löydetty konsensus, eli, pitkäaikaisen palkkatyön luonteiseen työhön kuuluu myös irtisanomisaika, onkohan näin ... niin, josko hieman asiaa sivuten kierähdän vähän sivuraiteelle ...

En tunne tapauksen taustoja tai henkilöitä tarkemmin, mutta hiukan kiinnitti huomiota se viikko toisessa bändissä ja itse hankittu tuuraaja tässä bändissä ... ei sillä, etteikö niin saisi/voisi tehdä, mutta minkähänlaisia mahd. psykologisia työryhmädynamiikkaan läheisesti liittyviä asioita se on saattanut herättää mieliin ...

Irtisanominenhan lähti loppuviimeeksi liikkeelle siitä, että laulava rumpali poistui muihin kuvioihin ja tarvittiin tilalle lauluvoimaa, jota kitaristi ei edustanut, mutta mitenkähän se uusi rumpali? Tässä kohdassa voi kysyä, saiko bändi mahd. esimakua laulavasta kitaristista silloin tuurausviikolla, vaikka rumpali vielä oli kuvioissa ... ja, sitten aikaa myöten eri vaikutuksista tilanne muuttuikin todelliseksi tarpeeksi ...

Tällaisia tuuraajatilanteitahan tulee milloin mistäkin syystä, ja jos tuuraaja sattuu olemaan jotenkin "sopivampi" jonkun asian suhteen, niin saattaa kohta sitten saada vakituisenkin pestin. Näitä vaikuttavia asioitahan on lukuisia lähtien persoonasta ja luonteesta, taiteellisten taitojen ja kykyjen kautta sosiaaliseen sopeutumiseen ja kaveruussuhteisiin ryhmässä.
hvinnamo
06.01.2010 03:21:21
Ukko: Ei jaksa alkaa väittelemään mutta aikamoista paskanjauhantaa osaat harrastaa. Sinä voit kyllä mennä tekemään duunia talkoilla niin paljon kuin haluat. Totuus on kuitenkin se että ei talkootöillä eletä.

Ei jaksa tosiaan alkaa väittämään,mutta kiitos kommentista :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)