Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulun nauhoitus
1
sellutehdas
05.01.2010 18:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo elikkä mielitekis nauhottaa tietokoneelle hieman lauluhommia. Oon vain näistä hommista sen verran pihalla, että mitähän kaikkia kamoja tätä varten ois hyvä hommata? :)
 
Antti1
05.01.2010 18:44:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellutehdas: Joo elikkä mielitekis nauhottaa tietokoneelle hieman lauluhommia. Oon vain näistä hommista sen verran pihalla, että mitähän kaikkia kamoja tätä varten ois hyvä hommata? :)
 
Riippuu vähän mitä haluat tehdä ja millä tasolla, homman voi hoitaa miljoonalla tavalla. Perusperiaate on kuitenkin laulaja - mikki - mikrofoniesivahvistin - äänikortti - nauhoitusohjelma. Siihen voi upottaa kymppitonnin, tai sitten hommasta selviää kytkemällä koneen omaan korttiin jonkin kympin halpismikin.
 
Mä suosittelen selaamaan studiopalstalta äänityshommien alkuun -ketjua, sieltä löytynee vastauksia sun kysymyksiin. Aloita vaikka lopusta alkuunpäin kahlaamaan, niin saat ajankohtaisempia vastauksia samoihin pohdintoihin. Tietokonepuolelta sit taas löytyy vastauksia softiin: Sonarin ja Cubasen kevytversiot, Reaper, Kristal, Audacity jne.
 
Jos päädyt äänikorttiin, niin kannattaa katsoa myös tuleeko siinä joku softa mukana. Sitä kannattanee käyttää, yleensä ovat oikein kelvollisia.
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
Simo78
05.01.2010 22:38:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jos päädyt äänikorttiin, niin kannattaa katsoa myös tuleeko siinä joku softa mukana. Sitä kannattanee käyttää, yleensä ovat oikein kelvollisia.
 
Mä ostin line6 gx-äänikortin ja sen mukana tullut ohjelma näytti ihan järjettömän sekavalta, ainakin kun oon cubaseen tottunut. Lähinnä huvin vuoksi tuon koneelle latasinkin, tod.näk ois ihan toimiva pikkunauhoitteluun kuiteskin...
 
Tommittaja
06.01.2010 12:09:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

esim itte nauhotan omaa *kitaraa* (mikki toimii samalla periaatteella) näin: kitara kiinni vahvistimeen ja vahvistimesta output (kuulokeliitäntä) tietokoneen line-iniin. periaatteessa et tarvitse edes mikkiä, sillä kuulokkeet toimivan samanlailla kuin mikkikin jos käyttää niitä toisipäin (kuuloke kiinni inputtiin ja laulat kuulokkeeseen :D)
 
eli esivahvistin - äänikortti (kaikissa tietokoneissa on :D kokeilet vaan mihin kun laittaa niin kuuluu ääntä) ja mikki (+tietokone :P)
 
I'm bad to the bone, honey ------------------------------- www.youtube.com/user/TommittajaFIN
doctrine
21.01.2010 23:05:55 (muokattu 21.01.2010 23:07:16)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ihan pieni vinkki tähän väliin, jos sun äänikortissa ei jostain syystä ole linjasisääntuloa ja ajattelit mikkiliitäntään laittaa, niin esivahvistimesta (siitä kitaravahvistimesta / mikä ikinä onkaan) mastervola nollille. Muuten alkaa pyhä savu nousemaan...
 
Nimimerkillä äänikortteja ostellut.. ;P
 
http://www.payloadband.info/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «