Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson kunnossapito
1
Valkyrian
05.01.2010 15:54:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten bassoa tulisi hoitaa kaularaudan ja kielten korkeuden säätämisen lisäksi? Itse en muuta tee kuin kielten vaihdon yhteydessä käsittelen otelaudan sitruunaöljyllä ja pyyhin pahimmat pölyt ja pinttymät. Jotenkin tuntuu että soitinta tulisi vähän enemmän helliä?
 
J.Nikkanen
05.01.2010 16:05:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valkyrian: Miten bassoa tulisi hoitaa kaularaudan ja kielten korkeuden säätämisen lisäksi? Itse en muuta tee kuin kielten vaihdon yhteydessä käsittelen otelaudan sitruunaöljyllä ja pyyhin pahimmat pölyt ja pinttymät. Jotenkin tuntuu että soitinta tulisi vähän enemmän helliä?
 
Mä kattelen ja putsailen tuota sähköosastoa silloin tällöin. Pölyt pois ja cleaneria potikoihin jos on tarvis. Samalla kattelen onko piuhat suurinpiirtein kiinni ja paikoillaan. Tallassa intonaatioruuvit joskus irrottanut ja suihkutellut WeeDee-Nelikymppistä kun olivat perkuleet ottaneet pintaansa hieman ruostetta. Viritinkoneistosta suurimmat paskat pois (ATKoossa kun on avomallit) ja kevyttä, kalvon jättävää voiteluainetta laittanut niihin. Ehkäpä vähän turhaa hommaa kuitenkin?
 
pekezu
05.01.2010 16:11:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sitä bassoa hinkata tartte. Öljyäminen kieltenvaihdon yhteydessä on ihan ok. Ja jos haluaa niin pölyä ja mähnää voi pyyhkiä aina kun siltä tuntuu. Perussäätöjen lisäksi ei tartte sitten kun soittaa.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
JussiKoo
05.01.2010 16:23:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valkyrian: Miten bassoa tulisi hoitaa kaularaudan ja kielten korkeuden säätämisen lisäksi? Itse en muuta tee kuin kielten vaihdon yhteydessä käsittelen otelaudan sitruunaöljyllä ja pyyhin pahimmat pölyt ja pinttymät. Jotenkin tuntuu että soitinta tulisi vähän enemmän helliä?
 
Toi riittää jo pitkälle.
 
Itse tarkistan samalla virittimet ja voitelen sekä kiristän tarvittaessa. Kaulan pultit (jos on pulttikaula) kiristän myös kielten vaihdon yhteydessä. Tallan kiinnityksen tarkistus on hyvä tsekata silloin tällöin. Elektroniikan toimivuus kantsii tarkistaa. Se tosin tulee yleensä selväksi soiton yhteydessä.
 
Onhan niitä vahoja yms., joita voi käyttää jos haluaa. Itseäni viehättää soitetun näköiset instrumentit. Mm. Presarissa on kielten korkeuden säätöruuvit ihan jumissa, mutta onneksi säädöt on ok.
 
Semmoinen vinkki/toive on, että työkalut olisivat oikeaa mitoitusta ihan ruuvarista alkaen. Ei ole kivaa, kun esim. kuusiokolot on ihan pyöreänä, kun on käytetty esim. tuumaisten tilalla millisiä avaimia. Tai niinkun rikussa on aiemmat säädöt tehty jollain pihdeillä. Harmittaa sekin, jos pleksin ruuvit on kuluneet niin, ettei auki saa.
 
"Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead."
J.Nikkanen
05.01.2010 16:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock-Ola: Toi riittää jo pitkälle.
 
Itse tarkistan samalla virittimet ja voitelen sekä kiristän tarvittaessa. Kaulan pultit (jos on pulttikaula) kiristän myös kielten vaihdon yhteydessä. Tallan kiinnityksen tarkistus on hyvä tsekata silloin tällöin. Elektroniikan toimivuus kantsii tarkistaa. Se tosin tulee yleensä selväksi soiton yhteydessä.
 
Onhan niitä vahoja yms., joita voi käyttää jos haluaa. Itseäni viehättää soitetun näköiset instrumentit. Mm. Presarissa on kielten korkeuden säätöruuvit ihan jumissa, mutta onneksi säädöt on ok.
 
Semmoinen vinkki/toive on, että työkalut olisivat oikeaa mitoitusta ihan ruuvarista alkaen. Ei ole kivaa, kun esim. kuusiokolot on ihan pyöreänä, kun on käytetty esim. tuumaisten tilalla millisiä avaimia. Tai niinkun rikussa on aiemmat säädöt tehty jollain pihdeillä. Harmittaa sekin, jos pleksin ruuvit on kuluneet niin, ettei auki saa.

 
Mä mun mustaa akustista kitaraa vahailin joskus jollain halvatun kalustevahalla, ja nykyään se perskule on aivan harmaa. Syytän vahaa. Se oli pahaa.
 
snaku
05.01.2010 16:57:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse oon hyvin laimeella fairi seoksella pyyhkässy nihkeellä rätillä ja lähtee ainakin sormen jäljet ja muut normaali käytöstä johtuvat eritteet.
 
JussiKoo
05.01.2010 18:05:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Mä mun mustaa akustista kitaraa vahailin joskus jollain halvatun kalustevahalla......... Syytän vahaa. Se oli pahaa.
 
Ei niitä kannata juoda :)
 
"Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead."
hemmo
05.01.2010 18:12:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BASSON KUNNOSSAPIDON PERIAATEOHJELMA:
 
Basistien periaateohjelman tarkoituksena on luoda selkeät linjaukset soittajien tavasta hoitaa omaisuuttaan eli määritellä omistajien enemmistön hyväksymä pitopelistrategia.
Tavoitteena on varmistaa, että basisteilla on mahdollisimman selkeä tieto ritsojen alkuperästä, tehdyistä muutoksista ja korjauksista sekä suunnitteilla/tiedossa olevista korjauksista. Ohjelma ei voi olla täysin tyhjentävä, vaan sitä ylläpidetään ja täydennetään kunkin soittimen elinkaaren aikana tarpeen mukaan.
Soitinkaupan yhteydessä omistaja on lain mukaan velvollinen kertomaan tiedossaan olevat virheet ja puutteet, uusi ostajaehdokas myös haluaa tietää mitä on ostamassa, mutta myyjä ei välttämättä aina koe etunsa mukaiseksi kertoa merkittävistä seikoista.
Ristiriitaisuuksien välttämiseksi halutaan esittää basistien hyväksyttäväksi selkeä toimintaohjelma, jonka keskeiset osat on myös voitava esittää julkisesti. Tällainen toimintamalli ei vielä ole valtakunnan tasolla muotoutunut millään tavoin yleiseksi käytännöksi, mutta tulee olemaan edellytys alalla, jotta tarpeettomilta oikeusprosesseilta vältytään.
 
Huippulia!
tauranen
05.01.2010 18:41:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä aina joulun ja juhannuksen tienoilla pyyhin pölyt nimenomaan johnson pledgellä, autenttinen haju tuo ainakin joulun. Muuten ei ole tarvinnut huoltaa, paitsi jos jotain huomaa. Ehjää ei kannata korjata.
 
Kaularautaan en ole koskenut yli 20 vuoteen, mutta ehkä johtuu osittain siitä että asutaan 92 vuotta vanhassa hirsitalossa, jossa ilmeisesti ilmankosteus on optimaalinen soitinpuulle, eikä kaula ole elänyt.
 
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
jazzbass-74
05.01.2010 21:59:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhojen kiilloitus ainakin joka toisen kielten vaihdon yhteydessä. Ohutta teräsvillaa ja tuollainen työkalu vaikka T-kaupasta: http://www.thomann.de/fi/goeldo_ws045_fretboard_guard.htm Tällä välttää isommat viilaukset, jotka kuluttavat enemmin nauhoja. Sitruunaöljyä otelautaan. Ainakin ruusupuiseen. Pledgeä Bodyyn. Siis lakattuun ja maalattuun. Kaulan suoruuden, eli sopivan kaarevuuden tarkistus. Sitten vaan kovaa soittoa.
 
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
L.Ruoska
05.01.2010 23:38:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Threadin aloittaja tekee jo enemmän kuin useimmat ikinä soittimensa eteen :) Itse öljyän kanssa otelaudat kieltenvaihdon yhteydessä ja lakkapintaiset soittimet kiillotan Dunlopin Guitar Polishilla. Puupintaisille sitruunaöljyä.
 
Btw, älkää ainakaan karhunvillalla tjsp kattilanhinkkausvillalla vedelkö (ruusupuista) otelautaa. Ennenkuin kukaan sanoo että "d'oh ääliö" niin sanoin puolustuksekseni vain sen, että mistäs sitä nyt tietää ennenkuin kokeilee.. basso oli halpa ja sain siitä vielä myydessä reilusti enemmän kuin maksoin mutta silti tuli lievästi pöljä olo kun tein muutamaan nauhanväliin kauheat skraadut ruusupuiseen otelautaan kun öljyämisen yhteydessä ajattelin vähän hinkata pahimpia spasmoja veke..
 
Valkyrian
05.01.2010 23:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hemmo: BASSON KUNNOSSAPIDON PERIAATEOHJELMA:
 
Basistien periaateohjelman tarkoituksena on luoda selkeät linjaukset soittajien tavasta hoitaa omaisuuttaan eli määritellä omistajien enemmistön hyväksymä pitopelistrategia.
Tavoitteena on varmistaa, että basisteilla on mahdollisimman selkeä tieto ritsojen alkuperästä, tehdyistä muutoksista ja korjauksista sekä suunnitteilla/tiedossa olevista korjauksista. Ohjelma ei voi olla täysin tyhjentävä, vaan sitä ylläpidetään ja täydennetään kunkin soittimen elinkaaren aikana tarpeen mukaan.
Soitinkaupan yhteydessä omistaja on lain mukaan velvollinen kertomaan tiedossaan olevat virheet ja puutteet, uusi ostajaehdokas myös haluaa tietää mitä on ostamassa, mutta myyjä ei välttämättä aina koe etunsa mukaiseksi kertoa merkittävistä seikoista.
Ristiriitaisuuksien välttämiseksi halutaan esittää basistien hyväksyttäväksi selkeä toimintaohjelma, jonka keskeiset osat on myös voitava esittää julkisesti. Tällainen toimintamalli ei vielä ole valtakunnan tasolla muotoutunut millään tavoin yleiseksi käytännöksi, mutta tulee olemaan edellytys alalla, jotta tarpeettomilta oikeusprosesseilta vältytään.

 
...hä? Mikä ohjelma?
 
rattledad
06.01.2010 01:41:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Mä mun mustaa akustista kitaraa vahailin joskus jollain halvatun kalustevahalla, ja nykyään se perskule on aivan harmaa. Syytän vahaa. Se oli pahaa.
 
Olisko sisältänyt silikonia tai jotain? Kaularautaa pitäisi tosiaan varmaan joskus harvoin liikauttaa ihan vaan siksikin että ei jumittuisi, tippa öljyäkään ei varmaan tekisi pahaa.
 
*****
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «