Aihe: keinoja harjoitella tuplabasarilla/pedaalilla soittamista
1 2 3 4 5 6 7 8
Kailis
05.01.2010 18:15:06

80-luvun sudenkuoppaa lukuunottamatta.

Voi voi. Ja just sun näppikseltä =(
toba
05.01.2010 18:20:37

Ainiin, nyt vielä kun tässä jaksaa surffailla, muistui mieleeni eräs ehkä jollainlailla havainnollistava asia tässä kun tuplabasaroinnista on tullut vähän eripuraa ja joutunut eri ihmisille selventämään omia näkemyksiä.

Mike Mangini - Tuplabasaroinnin kestävyyden maailmanmestari, soitto balanssissa ja tarkkaa ja mieluista kuunneltavaa. (AINAKIN minunmielestä) Myös 12-raajapariharjoituksen keksijä jos en väärin muista. Eli varmasti vedellyt kyseisiä harjoituksia paljon!

Tim Waterson - Maailman nopein tuplabasarin polkija. Erilaisia kikkakolmosia ja muita teknisiä hienouksia kyllä tuntuu harjoitusmaailmassa löytyvän mutta itse soitto on munmielestä KAIKISSA videoissa ihan paskan kuulosta mitä olen tsiigaillut.

Jos nyt jollekin selvensi ihan näin konkreettiset esimerkit.
Liver-Box
05.01.2010 18:30:59

Tunnuksesi on pistetty jäähylle, joka on voimassa 26.04.2006 00:06 asti. Jäähyn syy: "kristityt o homoja ja bläkki parasta." Ei näin.
Rumpukapulat
05.01.2010 18:31:40 (muokattu 05.01.2010 18:33:47)

Kertaan vielä oman kommenttini - rudimenttireenejäkin naputellaan yleensä virveliin. Pelkästään käsin, pelkästään yhteen rumpuun. Tämä on se yleisin tapa. Sitten siirrytään - jos siirrytään - settisoittamiseen samoilla treeneillä. Lopulta nämä treenit löytävät tiensä itse bändisoittamiseen, mm. fillien ja huomattavasti vaivattomamman soiton muodossa.

Tällä katselmuksella itsekin näkisin, että jos tahtoisin alkaa kehittämään tuplabasarityöskentelyä, treenaisin pelkästään niitä tuplabasareita. Ehkäpä vielä rudimenttipohjaisesti. Metronomin kanssa. Kun homma alkaa luistaa, otetaan enemmän settiä käyttöön(hh/ride ja virveli) ja veetään niitä samoja treenejä. KUKAAN tähän ketjuun kirjoittaneista ei ole sulkemassa pois settisoittamista tuplabasaritreeneissä, mut allekirjotan sen, että alkuun kannattaa keskittyä vain siihen yhteen asiaan mitä on tarkoitus kehittääkin.

Oletan siis, että ketjun aloittajalla on jo rummunsoiton perusteet hallussa, eli se komppi kulkee ilman tuplabasareita. Paitsi jos tämä on trolli, silloin ei kulje, mut ihan sama, näkemykseni tästä asiasta ei muutu.
markkuliini
05.01.2010 18:32:30 (muokattu 05.01.2010 18:42:44)

Kailis: Voi voi. Ja just sun näppikseltä =(

Ei kaikki silloin äänitetty huononkuuloista ole. Mutta huomattavasti paljon suuremmalla prosentilla kuin vaikka 70-luvulla. 80-luvulla tehtiin mun mielestä liian luonnottoman ja keinotekoisen kuuloista musiikkia. Lämpöä puuttui.

Edit: Ei sillä että aina pitäisi kuulostaa siltä että bändi soittaa keskenään samassa tilassa, mutta 80-luvun vahvuuksia sen vaikutelman luominen ei kyllä ollut.
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
ferodoz
05.01.2010 18:33:04

toba: Olen tyhmä. Joo mutta sä irrotat aika hyvin ton nyt asianyhteydestä, sikäli että tuolla viestillä EN vastannut aloittajan kysymykseen, vaan toisen ihmisen.

Irtosit itseasiassa aivan oma-aloitteisesti siitä asiayhteydestä. Annoin yhden treenin minkä olen kokenut aloittelijavaiheessa tarpeelliseksi, ja rupesit välittömästi esittelemään raajaparitoimintaa ;)
Eihän se oo mun vika ettei joillain oo rytmi veres. Näiden körttiläisten kulttuuriinhan kuuluu vain palli, haitari ja äijjä. - Remu
markkuliini
05.01.2010 18:39:07

toba:
Ihan kuin se harjoitus olisi joku seuraus sille mitä tapahtuu kun NÄIN harjoittelee...

Tuossa on juuri se syy-seuraus-suhde. Se harjoitus on SYY (ei siis seuraus), miksi soitto menee johonkin suuntaan. Jos paljon treenaa ihan mitä vaan, niin se vaikuttaa siihen "oikeaankin soittamiseen" vaikkei haluaisikaan.
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
ferodoz
05.01.2010 18:40:54

vähä mä oon taas ylpeä ittestäni, laitoin asiallisen viestin ensimmäiseksi tähän ketjuun, ja siitä saatiin taas monta sivua juttua aikaan kun yksi ihminen on erimieltä eikä osaa selkeästi perustella näkemyksiään ;) näitähän piisaa.
Eihän se oo mun vika ettei joillain oo rytmi veres. Näiden körttiläisten kulttuuriinhan kuuluu vain palli, haitari ja äijjä. - Remu
toba
05.01.2010 18:41:00

ferodoz: Irtosit itseasiassa aivan oma-aloitteisesti siitä asiayhteydestä. Annoin yhden treenin minkä olen kokenut aloittelijavaiheessa tarpeelliseksi, ja rupesit välittömästi esittelemään raajaparitoimintaa ;)

Ai, äsken justiinsa vilkasin ja näytti kylläkin siltä että sun sikäli ihan hyvän treenin perään laitoit että PELKÄLLÄ BASARILLA, jota kyseenalaistin, enkä edes samassa viestissäni puhunut raajaparitoiminnasta, vaan 4:llä raajalla soittamisesta.
toba
05.01.2010 18:43:40

ferodoz: vähä mä oon taas ylpeä ittestäni, laitoin asiallisen viestin ensimmäiseksi tähän ketjuun, ja siitä saatiin taas monta sivua juttua aikaan kun yksi ihminen on erimieltä eikä osaa selkeästi perustella näkemyksiään ;) näitähän piisaa.

Joo. Vähän sama ku mä sanoisin että yhdellä ihmisellä luetun ymmärtämisessä jotain vikaa. Mut, näitähän piisaa..
markkuliini
05.01.2010 18:44:17

Rumpukapulat:
Tällä katselmuksella itsekin näkisin, että jos tahtoisin alkaa kehittämään tuplabasarityöskentelyä, treenaisin pelkästään niitä tuplabasareita. Ehkäpä vielä rudimenttipohjaisesti. Metronomin kanssa. Kun homma alkaa luistaa, otetaan enemmän settiä käyttöön(hh/ride ja virveli) ja veetään niitä samoja treenejä. KUKAAN tähän ketjuun kirjoittaneista ei ole sulkemassa pois settisoittamista tuplabasaritreeneissä, mut allekirjotan sen, että alkuun kannattaa keskittyä vain siihen yhteen asiaan mitä on tarkoitus kehittääkin.

Komppaan. Ihan liian usein siirrytään soittamaan asioita päällekkäin, vaikka yksittäiset osat ontuvat.
ferodoz
05.01.2010 18:47:29

markkuliini: Komppaan. Ihan liian usein siirrytään soittamaan asioita päällekkäin, vaikka yksittäiset osat ontuvat.

Ja juurikin tätä asiaa oon koittanu viimeisen kaks sivua selittää nimim. toballe. :)
toba
05.01.2010 18:49:01 (muokattu 05.01.2010 18:49:49)

markkuliini: Komppaan. Ihan liian usein siirrytään soittamaan asioita päällekkäin, vaikka yksittäiset osat ontuvat.

Totta tuokin, totta myös se että "liian" usein harjoitellaan yksittäisiä osia jolloin asioiden päällekkäin soittaminen ontuu.

EDIT: Oiskohan esim. Tim Waterson tähän ihan ok esimerkki? :)
ferodoz
05.01.2010 18:49:41

toba: Joo. Vähän sama ku mä sanoisin että yhdellä ihmisellä luetun ymmärtämisessä jotain vikaa. Mut, näitähän piisaa..

Täs tapaukses en ole ilmeisesti ainut, ketä et onnistunu vakuuttamaan raajapariargumenteilläs. :) sen mitä täs nyt kattelin niin aika moni komppaa sitä että keskitytään yhteen asiaan kerrallaan. Vittuku tuo " raajapari " on kyllä ärsyttävä sana.
ferodoz
05.01.2010 18:51:46

toba: Totta tuokin, totta myös se että "liian" usein harjoitellaan yksittäisiä osia jolloin asioiden päällekkäin soittaminen ontuu.

EDIT: Oiskohan esim. Tim Waterson tähän ihan ok esimerkki? :)

voiko esim käsiä tai jalkoja treenata liikaa? mitä sitten käy jos niitä treenaa liikaa, kumoaako ne toisensa ja sitte on rumpujen kans aiva avuton?
markkuliini
05.01.2010 18:52:59

toba: ...totta myös se että "liian" usein harjoitellaan yksittäisiä osia jolloin asioiden päällekkäin soittaminen ontuu.

Minun havaintojen mukaan harvemmin.
toba
05.01.2010 18:54:30

ferodoz: Täs tapaukses en ole ilmeisesti ainut, ketä et onnistunu vakuuttamaan raajapariargumenteilläs. :) sen mitä täs nyt kattelin niin aika moni komppaa sitä että keskitytään yhteen asiaan kerrallaan. Vittuku tuo " raajapari " on kyllä ärsyttävä sana.

Niin, minäkin olen sitä kompannut että keskitytään ENSIN yhteen asiaan kerralla, niinkuin ensimmäisessäkin viestissä sanoin, maailmassa on vaan näitä tekniikan hirmuja jotka ovat selkeästi keskittyneet yhteen asiaan kerrallaan mutta kokonaisuus ei ole balanssissa. Mutta mulle se on loppupeleissä ihan sama että ketä mä täällä vakuutan, ketä en, mutta se että ruvetaan väkisin lässyttämään että "öhöhöö et osaa perustella" niin rupeaa kyllä vituttamaan. Enkä ole kyllä itseäni pussiinkaan puhunut, vaikka sitäkin vaihtoehtoa jo tarjosit. Ja ei sillä, munpuolesta voidaan lopettaa tää keskustelu tähän. Eiköhän mun näkemys tullut jo selville perusteluineen?
ferodoz
05.01.2010 18:57:18 (muokattu 05.01.2010 18:57:49)

toba: Niin, minäkin olen sitä kompannut että keskitytään ENSIN yhteen asiaan kerralla, niinkuin ensimmäisessäkin viestissä sanoin, maailmassa on vaan näitä tekniikan hirmuja jotka ovat selkeästi keskittyneet yhteen asiaan kerrallaan mutta kokonaisuus ei ole balanssissa.

Eli sulla on kokonaisuus balanssissa, mutta et osaa pelkästään käsillä tai jaloilla mitään? :P olet jättänyt toisinsanoen varsinaisen treenaamisen pois. :) oma näkemys aiheesta: Kaikki liittyy kaikkeen! opettelet käsillä tai vaikka nyt sitten jaloilla jonkun haastavan rudimentin hyvin, niin sitä voi hyödyntää oikeastaan melkein mihinkä vain.
toba
05.01.2010 18:58:27

ferodoz: voiko esim käsiä tai jalkoja treenata liikaa? mitä sitten käy jos niitä treenaa liikaa, kumoaako ne toisensa ja sitte on rumpujen kans aiva avuton?

Ei liikaa tietenkään, enkä niin sanonutkaan. Mutta jos niitä erikseen harjoitellaan eikä osata yhdistää niin.. Esim. minä itse olen laiskuuttani treenaillut viimeaikoina erilaisia komppeja AIVAN LIIAN VÄHÄN. Ja sen kyllä kuulee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)