Aihe: keinoja harjoitella tuplabasarilla/pedaalilla soittamista
1 2 3 4 5 6 7 8
ferodoz
05.01.2010 02:34:30

Rumpukapulat: Sillonkin kun rudimentteja vedetään ni eikö ole kuitenkin melko yleistä treenata niitä pelkästään virveliin.

Osuit asian ytimeen. Juuri tätä ajoin takaa itsekkin, en vain osannu sitä kertoa riittävän selvästi. :) onneksi jollain on sana hallus :D
Eihän se oo mun vika ettei joillain oo rytmi veres. Näiden körttiläisten kulttuuriinhan kuuluu vain palli, haitari ja äijjä. - Remu
hollmi-5
05.01.2010 08:38:43
Rumpukapulat: Sillonkin kun rudimentteja vedetään ni eikö ole kuitenkin melko yleistä treenata niitä pelkästään virveliin. Tottakai koko setin soittaminen rudimenteilla on myös suositeltavaa, mutta alleviivaan sanaa yleensä. Ei aina, tai pelkästään, vaan yleensä. Enemmissämäärin. Niin.

Alkuun kyllä. Rudimenttien hajoittaminen setille onkin sitten se varsinainen juju tässä hommassa. Siis toki taas mielestäni. Joku perusparadiddle on nopeasti aika tylsä pelkkään virveliin, mutta setille hajoitettuna siitä saa irti monen monta juttua, joille on käyttöä.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Strumbali
05.01.2010 08:42:35
Jos metronomi löytyy, niin sieltä voisi tarkistaa ne 8-osat ja 16-osat ja verrata siihen jalkatyöskentelyyn tai soittaa päälle niin, että nakutus häviää. Se on ihan jepulis, jos saa tasaista basarityöskentelyä hitaammallakin tempolla. Soiton nauhoittaminen kertoo yleensä tilanteen, missä mennään. Esimerkkinä voisin heittää Megadethin End Game kappaleen, jonka lopun basarit ei ole mitenkään nopeat, mutta kylläpä vain toimii, jos ne saa soitettua samaan tapaan tasaisesti.
Mähän sanoin, että sä sanoit.
Kailis
05.01.2010 08:54:34

Deino: Kailis yrittää jo liikaa.

Ei tarvitse kun ajattelen sua.
OPJ1974
05.01.2010 09:18:13

hollmi-5: Alkuun kyllä. Rudimenttien hajoittaminen setille onkin sitten se varsinainen juju tässä hommassa. Siis toki taas mielestäni. Joku perusparadiddle on nopeasti aika tylsä pelkkään virveliin, mutta setille hajoitettuna siitä saa irti monen monta juttua, joille on käyttöä.

Ja muuten on yllättävän vaikiaa soveltaa noita rudimentteja koko setille niin, että se kuulostaa muultakin kuin tukutukselta - samalla tulee siis harjoitettua dynamiikkaakin ja... no, ei voi sanoa, että groovea, mutta sellaista rentoutta; Mulla ainakin tuo menee niin.
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
toba
05.01.2010 12:55:33

ferodoz: Ketjun aloittaja kysyi mielestäni tuplabasaritreeniä, etkä aivotyöskentelytreeniä. ;)

Rumpujensoiton harjoittelu = Aivotyöskentelyä. Tuplabasaritreeni ei edelleenkään kanna pitkälle yksinään -> Miten kehityt käsillä jos et niitä treenaa, miten soitat käsillä ja jaloilla samaan aikaan jos et sitä treenaa? Koitanko katsoa sitten asioita liian pitkälle?

Löydät sen ihan varmasti edestäsi jos reenailet pelkillä jaloilla niin että sujuu. Usko mua. :) en tarkoita sitä että sun pitäis seuraavan 3 vuoden ajan soittaa pelkkiä basareita, vaan sitä, että siitä on aivan uskomattoman paljon hyötyä jos treenaat ensin jalat kuntoon ja sitte rupeat vasta soittamaan ns. setillä.

Mä sanoin jo että homman (munmielestä) kannattaa soittaa puhtaasti läpi kyseisellä raajaparilla ja sitten ottaa loput raajat mukaan. Olen todella varma että jaloissakin tatsi muuttuu kun kädet otetaan mukaan, joten näkisin edelleen tässätapauksessa että homma kannattaa tehdä kaikilla raajoilla lähes alusta alkaen. Kädet vaan reilusti mukaan vetämään vaikka beatkomppia ja peili jalkojen viereen ja siitä lunttaamaan.

Edit: eikä tuota nuottipyramidia ihan hetkessä skulaa, kyllä se aikansa vaatii.

Sen vähän minkä minä olen rumpujensoitosta oppinut, on se, että monet harjoitukset kyllä skulaavat kunhan vaan laitetaan tarpeeksi hidas tempo nakuttamaan!
Kailis
05.01.2010 12:59:37 (muokattu 05.01.2010 13:00:32)

soittaa puhtaasti läpi kyseisellä raajaparilla ja sitten ottaa loput raajat mukaan.

Nyt on jalat ja kädet hallussa. Mitäs noita muita raajoja on?
toba
05.01.2010 13:44:36

Kailis: Nyt on jalat ja kädet hallussa. Mitäs noita muita raajoja on?

Voithan sä kyrvälläs läpsytellä ja leikkiä että se on sun raaja.
ferodoz
05.01.2010 13:46:23

toba: Rumpujensoiton harjoittelu = Aivotyöskentelyä. Tuplabasaritreeni ei edelleenkään kanna pitkälle yksinään -> Miten kehityt käsillä jos et niitä treenaa, miten soitat käsillä ja jaloilla samaan aikaan jos et sitä treenaa? Koitanko katsoa sitten asioita liian pitkälle?

Mä sanoin jo että homman (munmielestä) kannattaa soittaa puhtaasti läpi kyseisellä raajaparilla ja sitten ottaa loput raajat mukaan. Olen todella varma että jaloissakin tatsi muuttuu kun kädet otetaan mukaan, joten näkisin edelleen tässätapauksessa että homma kannattaa tehdä kaikilla raajoilla lähes alusta alkaen. Kädet vaan reilusti mukaan vetämään vaikka beatkomppia ja peili jalkojen viereen ja siitä lunttaamaan.

Sen vähän minkä minä olen rumpujensoitosta oppinut, on se, että monet harjoitukset kyllä skulaavat kunhan vaan laitetaan tarpeeksi hidas tempo nakuttamaan!

Sä nyt et vissiin ollenkaa edes halua tajuta. sun logiikalla ei olisi esimerkiksi mitään järkeä harjotiella rudimenttejä, siinähän kehittyvät pelkät kädet ja jalat surkastuu samantien pois. Ja määrittele toi puhtaasti läpi. Kantaakos se sitten pitkälle että saat pienimmällä mahdollisella tempolla mentyä jonkun jalkaharjoituksen läpi ja siirryt samantien opettelemaan jotain 280 bpm 16osia.? Ei kannata hirveästi päteä kun et selvästikkään joko tiedä mitä minä ajoin takaa, tai sitten et halua ymmärtää koko ketjua missä siis puhutaan TUPLABASARITREENISTÄ eikä setillä soittamisesta.
Eihän se oo mun vika ettei joillain oo rytmi veres. Näiden körttiläisten kulttuuriinhan kuuluu vain palli, haitari ja äijjä. - Remu
toba
05.01.2010 14:21:05 (muokattu 05.01.2010 14:27:20)

ferodoz: Sä nyt et vissiin ollenkaa edes halua tajuta. sun logiikalla ei olisi esimerkiksi mitään järkeä harjotiella rudimenttejä, siinähän kehittyvät pelkät kädet ja jalat surkastuu samantien pois.

Aijaa, silti olen itse harjoitellut niitä esim. niin että kotona pädiin ja treeniksellä jalat komppaamaan + jokaisella raajaparilla erikseen. Että senverran MUN logiikasta.

Ja määrittele toi puhtaasti läpi. Kantaakos se sitten pitkälle että saat pienimmällä mahdollisella tempolla mentyä jonkun jalkaharjoituksen läpi ja siirryt samantien opettelemaan jotain 280 bpm 16osia.?

Ei välttämättä, mutta se kantaa että nostaa lukemaa esim. muutama pykälä kerrallaan, mun logiikalla. Puhtaasti läpi = niin että iskut sijoittuvat mahd. tarkasti sinne minne niiden kuuluisikin + tietty mahdollisimman sillä dynamiikalla millä halutaan.

Ei kannata hirveästi päteä kun et selvästikkään joko tiedä mitä minä ajoin takaa, tai sitten et halua ymmärtää koko ketjua missä siis puhutaan TUPLABASARITREENISTÄ eikä setillä soittamisesta.

Enköhän ymmärtänyt, mutta tämä on vähän sama kun autolla ajaminen. Kyllä autokoulua käyvä voi kysyä vaikka kuinka moneen otteeseen pedaaleiden polkemiseen vinkkejä, mutta kantaako se itse ajamisessa hirveän pitkälle? Veikkaan että jossain vaiheessa on kuitenkin tarkoitus siirtyä siihen kokonaisuuteen, autolla ajamiseen. Silloin mennään metsään jos ei kädet ja jalat pysty toimimaan yhdessä. Oliko tarpeeksi rautalankaa? Vieläkö haluat väitellä?
markkuliini
05.01.2010 14:28:59 (muokattu 05.01.2010 14:29:12)

Seuraavalle, joka vielä sanoo kammotuksen 'raajapari', tungetaan Derek Roddyn uutuus-dvd poikittain sinne minnä aurinko ei paista. Sen toiminnon jälkeen saa sanat 'grindaus' ja 'blastaus' ihan uudet ja tuoreet merkitykset. :D
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
markkuliini
05.01.2010 14:50:09 (muokattu 05.01.2010 15:02:21)

toba: Jes, saan siis sen ilmatteeksi suoraan postilaatikkoon!

Jaa, sää kutsut sitä postilaatikoksi... Okei... Saatko paljonkin postia? :P
"Täältä tulee posteljooni. Tämä maksikirje tarvisi kuittauksen." XD

Miksi kammoksut käsitettä raajapari?

Se treeni josta tuo on lainattu, sisältää sellaista soittofilosofiaa joka on mun mielestä melko epämusikaalista. Se, että jokaisella raajaparilla (EN OLLUT SEURAAVA!!!) opetellaan samat asiat on mun mielestä täysin epäolennaista musikaalisen ja mielenkiintoisen soittamisen kanssa. Esim. ei minusta vasemmalla kädellä liidaaminen ole tärkeää, tai vasemman jalan ja oikean käden väliset tuplalyönnit.
Itse ajattelen soittamisesta hieman niinkuin vaikka nyrkkeilystä. Oikealla ja vasemmalla kädellä on erilaiset roolit ja jopa asennot, mutta on hyvä osata lyödä molemmilla voimakkaasti tarpeen tullen. Jaloilla on oma roolinsa, osittain ne ovat sidoksissa käsien toimintaan, mutta ovat silti eri roolissa.

Mun mielestä musikaalinen soitto ei synny rajattomista mahdollisuuksista, siitä että on jokainen mahdollinen kombinaatio käytettävissä. Mun mielestä se päin vastoin jopa tukahduttaa sitä liioilla vaihtoehdoilla. Musikaalinen soitto syntyy minusta siitä että kuuntelee omaa soittoaan ja käyttää rajallisia työkalujaan tehokkaasti ja monipuolisesti hyväksi.

Edit: En siis sulje kokonaan pois noita raajojen välisiä treenejä, mutta aika pieneen rooliin ne sais kokonaisuudessa jäädä. On PALJON tärkeämpiäkin asioita treenata.
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
Epämuusikko
05.01.2010 15:00:02
toba: Jes, saan siis sen ilmatteeksi suoraan postilaatikkoon! Miksi kammoksut käsitettä raajapari?

Miksi olet ainoa joka sitä sanaa käyttää?

+ Markkuliinin indepencende-pilvilinnojenpudotuksen komppaus.
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
ferodoz
05.01.2010 15:24:06

toba: Enköhän ymmärtänyt, mutta tämä on vähän sama kun autolla ajaminen. Kyllä autokoulua käyvä voi kysyä vaikka kuinka moneen otteeseen pedaaleiden polkemiseen vinkkejä, mutta kantaako se itse ajamisessa hirveän pitkälle? Veikkaan että jossain vaiheessa on kuitenkin tarkoitus siirtyä siihen kokonaisuuteen, autolla ajamiseen. Silloin mennään metsään jos ei kädet ja jalat pysty toimimaan yhdessä. Oliko tarpeeksi rautalankaa? Vieläkö haluat väitellä?

Jos tuota kommenttiasi ajatellaan, niin et voi siirtyä autolla ajamiseen, ennenkuin osaat käyttää polkimia. Se siitä sun autokouluteoriasta. Sama pätee rumpuihin, et voi soittaa biisiä missä on tuplabasaria, jos et osaa soittaa tuplabasaria.

Huomaa muuten melko selvästi että et ole koskaan soittanut mitään muuta kuin metallia. :D

Ja mielestäni sinä sen väittelyn aloitit. Mä (ainakin omasta mielestäni) laitoin melko asiallisen jalkatreenin minkä olen itse huomannut tehokkaaksi, ja sä rupesit puhumaan ku ei voi ajaa autolla jos ei osaa heti tehdä kaikkia asioita yhtäaikaa. :D Touché! ;D
ferodoz
05.01.2010 15:29:06

markkuliini: Se treeni josta tuo on lainattu, sisältää sellaista soittofilosofiaa joka on mun mielestä melko epämusikaalista. Se, että jokaisella raajaparilla (EN OLLUT SEURAAVA!!!) opetellaan samat asiat on mun mielestä täysin epäolennaista musikaalisen ja mielenkiintoisen soittamisen kanssa. Esim. ei minusta vasemmalla kädellä liidaaminen ole tärkeää, tai vasemman jalan ja oikean käden väliset tuplalyönnit.
Itse ajattelen soittamisesta hieman niinkuin vaikka nyrkkeilystä. Oikealla ja vasemmalla kädellä on erilaiset roolit ja jopa asennot, mutta on hyvä osata lyödä molemmilla voimakkaasti tarpeen tullen. Jaloilla on oma roolinsa, osittain ne ovat sidoksissa käsien toimintaan, mutta ovat silti eri roolissa.

Mun mielestä musikaalinen soitto ei synny rajattomista mahdollisuuksista, siitä että on jokainen mahdollinen kombinaatio käytettävissä. Mun mielestä se päin vastoin jopa tukahduttaa sitä liioilla vaihtoehdoilla. Musikaalinen soitto syntyy minusta siitä että kuuntelee omaa soittoaan ja käyttää rajallisia työkalujaan tehokkaasti ja monipuolisesti hyväksi.

Edit: En siis sulje kokonaan pois noita raajojen välisiä treenejä, mutta aika pieneen rooliin ne sais kokonaisuudessa jäädä. On PALJON tärkeämpiäkin asioita treenata.

Plussat heitin!
toba
05.01.2010 16:10:01

ferodoz: Jos tuota kommenttiasi ajatellaan, niin et voi siirtyä autolla ajamiseen, ennenkuin osaat käyttää polkimia. Se siitä sun autokouluteoriasta. Sama pätee rumpuihin, et voi soittaa biisiä missä on tuplabasaria, jos et osaa soittaa tuplabasaria.

Mun autokouluteoria oli itseasiassa juurikin toimiva mitä tuohon sun kommenttiin tulee. Ajattele asiaa näinpäin -> Et voi soittaa biisiä jossa on tuplabasaria, jos osaat pelkästään tuplabasaria. Jos olet harjoitellut biisin missä on tuplabasaria, osaat tod.näk myös soittaa biisin missä on tuplabasareita. Jos osaat käyttää auton polkimia mutta et muuta, et voi siirtyä autolla ajamiseen. Ainiin, sori, jos biisissä ei ole muuta kuin tuplabasaria, niin sillonhan väitteeni onkin aivan dorka ;)

Huomaa muuten melko selvästi että et ole koskaan soittanut mitään muuta kuin metallia. :D

Aijaa, no höh. Ehkä joku päivä vielä. Tässäkin muuten tullaan vähän saman tyyliseen juttuun. Monipuolinen soittotaito on todellakin hyvästä. Sama ajattelutapa munmielestä koskee myös tota basarointi -juttua. En usko että todellakaan esim. aivotyöskentelyn kannalta olisi huono asia jaloille soittaa vaikkapa monimutkasia jazz-patterneita käsillä päälle. Sanokaa vielä tähän perään että karkasin kontekstista, niin en ole yllättynyt.

Ja mielestäni sinä sen väittelyn aloitit. Mä (ainakin omasta mielestäni) laitoin melko asiallisen jalkatreenin minkä olen itse huomannut tehokkaaksi, ja sä rupesit puhumaan ku ei voi ajaa autolla jos ei osaa heti tehdä kaikkia asioita yhtäaikaa. :D Touché! ;D

Jalkatreeni oli kieltämättä asiallinen omasta mielestänikin, mutta kyseenalaistamisen ja lukuisien perustelujen jälkeen ei silti vaan osata sulattaa sitä tosiasiaa, että treenin läpikäymisen jälkeen on hyvä osata hyödyntää sitä vapaina olevien raajojen kanssa. Vai oletko erimieltä?
ferodoz
05.01.2010 16:24:33 (muokattu 05.01.2010 16:25:36)

toba: Mun autokouluteoria oli itseasiassa juurikin toimiva mitä tuohon sun kommenttiin tulee. Ajattele asiaa näinpäin -> Et voi soittaa biisiä jossa on tuplabasaria, jos osaat pelkästään tuplabasaria. Jos olet harjoitellut biisin missä on tuplabasaria, osaat tod.näk myös soittaa biisin missä on tuplabasareita. Jos osaat käyttää auton polkimia mutta et muuta, et voi siirtyä autolla ajamiseen. Ainiin, sori, jos biisissä ei ole muuta kuin tuplabasaria, niin sillonhan väitteeni onkin aivan dorka ;)

Aijaa, no höh. Ehkä joku päivä vielä. Tässäkin muuten tullaan vähän saman tyyliseen juttuun. Monipuolinen soittotaito on todellakin hyvästä. Sama ajattelutapa munmielestä koskee myös tota basarointi -juttua. En usko että todellakaan esim. aivotyöskentelyn kannalta olisi huono asia jaloille soittaa vaikkapa monimutkasia jazz-patterneita käsillä päälle. Sanokaa vielä tähän perään että karkasin kontekstista, niin en ole yllättynyt.

Jalkatreeni oli kieltämättä asiallinen omasta mielestänikin, mutta kyseenalaistamisen ja lukuisien perustelujen jälkeen ei silti vaan osata sulattaa sitä tosiasiaa, että treenin läpikäymisen jälkeen on hyvä osata hyödyntää sitä vapaina olevien raajojen kanssa. Vai oletko erimieltä?

Mikä vittu siinä on niin vaikea ymmärtää että sen löytää edestään jos jalat toimii ja niitä on treenannu myös pelkästään? :D Ootkohan ny aiva sisäistäny tämän soiton opettelun? Tästä sun kommentista nyt vois päätellä että sun mielestä niitä jalkoja ei tarvi opetella, kyllä ne sitte tulee mukaan jos pistää korvalappustereot täysille ja rupeaa räkimään tuplia. :D ei tosiaankaan näin.

Mä haluaisin oikeasti kuulla miltä sun soitto kuulostaa jos et KOSKAAN ole treenannut mitään muuta kuin patoutumametallia ja pelkästään settiä soittamalla.

treenin läpikäymisen jälkeen...

ai nytkö se on käyty läpi, viimeksi se oli vain pari kertaa vedetty läpi ja sitte keskityttiin jo setillä soittamiseen ;) Ookko huomannu jotta rupeat puhumaan itteäs pussiin?

En ole väittäny edelleenkään että sun pitäis lopun ikää treenata pelkillä basareilla. Mutta niinkuin olen satakertaa sanonut, niin jos opettelet jalkatekniikan PELKILLÄ BASAREILLA, siis kyllä, PELKILLÄ BASAREILLA, niin löydät sn ihan varmasti edestäsi.

Oliko sulla vielä jotain "hyviä" raajapari-argumenttejä asian tiimoilta? mikäli on niin anna tulla vain, vastailen ihan mielelläni ja tiputan sut sieltä Derek Roddy- pilvilinnoista :).
ferodoz
05.01.2010 16:31:35

toba: Et voi soittaa biisiä jossa on tuplabasaria, jos osaat pelkästään tuplabasaria.

Kysyjä sanoi kysymyksessään että on soittanut 3 vuotta rumpuja, joten oletan hänen osaavan soittaa jollain tasolla. Tästä pääsemme taas siihen että käsiä ja yhtä jalkaa on treenattu ennemminkin, enemmän tai vähemmän. Oli käsitreeniä sitten vedetty miten paljon hyvänsä, niin ihan satavarma tosiasia on se että jalat on kehityksestä jäljessä jos nyt vasta on innostunut tuplia soittelemaan. :) voitko väittää vastaan.? Tällä mainitsemallani jalkatreenillä (joiden merkityksen Markkuliini tarkensi melko kiitettävällä tavalla) saadaan sitä koordinaatiota jalkoihin aika tehokkaasti. Mutta kuten sanottua, se ei ole tärkeimmästä päästä sitä varsinaista tuplabasaritreenausta, vaan OMASTA mielestä hyvä konsti päästä alkuun.

Tästä voi muodostua vielä ihan mukava tiistaipäivä kunhan toba tuosta kerää ittensä ja laittaa jotain oikein nasevaa patoutumamieskommenttia tulemaan ;)
toba
05.01.2010 16:35:05 (muokattu 05.01.2010 16:35:41)

markkuliini: Se treeni josta tuo on lainattu, sisältää sellaista soittofilosofiaa joka on mun mielestä melko epämusikaalista. Se, että jokaisella raajaparilla (EN OLLUT SEURAAVA!!!) opetellaan samat asiat on mun mielestä täysin epäolennaista musikaalisen ja mielenkiintoisen soittamisen kanssa. Esim. ei minusta vasemmalla kädellä liidaaminen ole tärkeää, tai vasemman jalan ja oikean käden väliset tuplalyönnit.

Mua jotenkin ärsyttää (ja olen ennenkin kuullut) tuon sanan "epämusikaalista" käyttö samassa asianyhteydessä ja olen erimieltä asiasta. Perustelu: Raajapareista saa musikaalisia harjoitteita aikaiseksi, eikä munmielestä kaiken muutenkaan aina tarvitse kuulostaa niin musikaaliselta, taas se kuinka positiivisesti se on vaikuttanut ainakin meikän balanssiin ja se, kuinka paljon portteja se tulee avaamaan soitossa on tie siihen musikaalisuuteen ja myös monipuolisuuteen. Näin asian näen.

Joo on tuokin varmasti ihan passeli näkemys. Itse ainakin uskon vahvasti että ilman käsien ja jalkojen yhteistoimintaa, ei esimerkiksi käsi+jalka kombinaatio fillit tulisi toimimaan niin saumattomasti. Tosin ei toimi vieläkään, niin paska rumpali kun olen, nyyh.

Olen erimieltä. Vaikka oletkin varmasti helvetisti minua kehittyneempi ja kokeneempi rumpalina, en todellakaan itse poissulje rajattomia mahdollisuuksia. Munmielestä rajallisuus jo itsessään käsitteenä on aika "rajoittava" tekijä asiassa kuin asiassa. Anteeksi jos leikin kaikkitietävää arvon soiton opettajan silmissä, mutta mä en vaa kyllä lähde allekirjoittamaan sua.

Edelleen muistetaan myös se, että raajaparitreeneistä saa lukuisia (lähes lukemattomia) hyödyllisiä treenejä aikaiseksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)