Aihe: Elton John
1 2 3 4
Andy Six
29.12.2009 09:28:29
Elton on aina ollut paradoksi; Helvetin hienoja biisejä(kuten Your Song) ja tunteikasta tulkintaa...Ja sitten vastapainoksi kammottava raiskaus hienosta Candle in the wind-biisistä Dianan kuoleman jälkeen ja aku ankaksi ja kaiken maailman markkinapelleiksi pukeutumista....Joku saattaa pitää näitä ulkoisia ominaisuuksia osana miehen persoonaa,mutta itse olen sitä mieltä,että jos hän olisi vain laulanut ja soittanut pianoa,häntä arvostaisivat monet musiikkidiggarit, jotka pitävät häntä näiden ulkoisten juttujen takia naurettavana pellenä,joka ei ole ikinä tehnyt mitään hyvää....Hänellä on kuitenkin lahja saada ihmiset haltuun pelkällä pianonsoitolla ja laulullaan...Vahinko,että hän valitsi pellen roolin luontaisen lahjakkuutensa peitoksi....
Planetist
29.12.2009 09:44:06
CeeCeeÄr: Vahinko,että hän valitsi pellen roolin luontaisen lahjakkuutensa peitoksi....

Philip Normanin kirjassa muistaakseni kerrottiin Eltonin lähteneen tähän pellerooliin ekan amerikankiertueen yhteydessä. Eltonilla oli huoli että amerikkalaiset naureskelevat pullealle silmälasipäiselle pianistille, joten tyyppi päätti ennaltaehkäistä tämän olemalla tarkoituksella naurettava näky.
Isodee
29.12.2009 10:37:21
mikainen: Tumbleweed connection jos rootsia haetaan.

Komppaan. Mutta voin suositella oikeastaan mitä albumia vaan Eltonin "kultakaudelta" joksi itse katson kuuluvan vuosina 1971-73 ilmestyneet albumit:

1971 Madman Across the Water
1971 Tumbleweed Connection
1972 Honky Chatèau
1973 Don't Shoot Me, I'm Only the Piano Player
1973 Goodbye Yellow Brick Road

Nyt kun laitoin nuo albumit tuohon, niin täytyy itsekin ihmetellä miten järkyttävällä tahdilla Elton teki tuohon aikaan musiikkia. Viisi klassikkolevyä kahdessa vuodessa. Huh huh.
mikainen
29.12.2009 17:38:04
Isodee: Komppaan. Mutta voin suositella oikeastaan mitä albumia vaan Eltonin "kultakaudelta" joksi itse katson kuuluvan vuosina 1971-73 ilmestyneet albumit:

1971 Madman Across the Water
1971 Tumbleweed Connection
1972 Honky Chatèau
1973 Don't Shoot Me, I'm Only the Piano Player
1973 Goodbye Yellow Brick Road

Nyt kun laitoin nuo albumit tuohon, niin täytyy itsekin ihmetellä miten järkyttävällä tahdilla Elton teki tuohon aikaan musiikkia. Viisi klassikkolevyä kahdessa vuodessa. Huh huh.

Tumbleweed taisi ilmestyä briteissä jo 1970.
Isodee
29.12.2009 19:12:00
mikainen: Tumbleweed taisi ilmestyä briteissä jo 1970.

Ok, my bad. Ei pitäisi luottaa niin sokeasti allmusic.comiin..
mikainen
30.12.2009 17:01:41
Isodee: Ok, my bad. Ei pitäisi luottaa niin sokeasti allmusic.comiin..

No, Jenkeissä vasta 1971 josta tuo tieto tuonnekin on varmaan eksynyt.
akuankkakomppi
31.12.2009 14:53:03
Ketjun innoittamana panin Yellow Brick Roadin soimaan. Uskomattoman komeat soundit on.
Toinen asia mistä tykkään, on biisien yleinen rakenne. Hieno laulumelodia, siihen hyvin sopiva komppi, päällä Eltonin Steinway(?).
Kerrassaan mainiota aattopäivän muzakkia!
Call me a relic, call me what you will. Say I'm oldfashioned say I'm over the hill. Today's music ain't got the same soul, I like that old time rock'n'roll" -Bob Seger
jurpontor
31.12.2009 16:39:24
Samaa sanoisin kuin tuo edellinen. Käsitys miehestä muuttui kertaheitolla huomattavasti positiivisempaan suuntaan. Hieno muusikko.
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
randombass
01.01.2010 01:14:40
Niin, ja tuottaja Gus Dudgeon on yksi suurimmista alan miehistä mutta silti surullisen vähän tunnettu ja tunnustettu.
dundrufman
02.01.2010 23:23:13
Mulle Elton John ei kelpaa muuta kuin soittamaan pianoa Bolanin videoilla! Sen verran Disney-poju on kyseessä - katsokaa vaikka video Juutuubassa Eltonin ja Doghertyn pilaamasta "The Children Of The Revolution"-biisistä (muka hyväntekeväisyyttä)! "Tuotteliaisuus" ei ole merkki luovuudesta - oikeastaan päinvastoin. Muutenkin ns. "pianonklinkuttajat" ajattelevat musiikin liian monimutkaisena. Joten siitä potku heidän munilleen!
mikainen
03.01.2010 01:20:58
dundrufman: Mulle Elton John ei kelpaa muuta kuin soittamaan pianoa Bolanin videoilla! Sen verran Disney-poju on kyseessä - katsokaa vaikka video Juutuubassa Eltonin ja Doghertyn pilaamasta "The Children Of The Revolution"-biisistä (muka hyväntekeväisyyttä)! "Tuotteliaisuus" ei ole merkki luovuudesta - oikeastaan päinvastoin. Muutenkin ns. "pianonklinkuttajat" ajattelevat musiikin liian monimutkaisena. Joten siitä potku heidän munilleen!

Oletko siis kuunnellut herran tuotantoa 1970-75 vuosilta? Ymmärrän kyllä kommenttisi nyky-Eltonista.
dundrufman
03.01.2010 20:49:39
mikainen: Oletko siis kuunnellut herran tuotantoa 1970-75 vuosilta? Ymmärrän kyllä kommenttisi nyky-Eltonista.

Kyllä olen ja ihmettelen vieläkin, miten Elton on joidenkin mielestä hyvä. Ilmeisesti Haarma&Holopainen-mafia sai ihmiset 70-luvulla "ymmärtämään", että tämä helvetin homppeli on edes jotenkin hyvä jossain! Näinhän ei ollut kuten ei ollut Beatleskaan (mikä vitun muka ROCK-bändi tämäkin oli) aikoinaan tai edes Bowie (vaikka Haarma kusee kundin perään vielä nykyäänkin ollessaan liki eläköitymässä). Ihmiset vain eivät kuuntele korvillaan ja ajattele aivoillaan!

Oikeastaan riittää kun kuuntelee 3 Bolanin albumia: "The Electric Warrior", "The Slider" ja "Tanks", niistä riittää todellista tunnetta "joka suuntaan" ja vielä ilman "Disney"-vaikutteita, vaikka Bolan pukeutuikin "Mickey Mouse"-teepaitaan Wembley-keikaillaan!
Makkari
03.01.2010 22:19:59
Ihmiset vain eivät kuuntele korvillaan ja ajattele aivoillaan!

Tai sitten toiset ihmiset vain pitävät erilaisesta musiikista kuin toiset.
Kailis
03.01.2010 22:52:11

Nobeastsofierce
04.01.2010 18:58:10
dundrufman: Kyllä olen ja ihmettelen vieläkin, miten Elton on joidenkin mielestä hyvä. Ilmeisesti Haarma&Holopainen-mafia sai ihmiset 70-luvulla "ymmärtämään", että tämä helvetin homppeli on edes jotenkin hyvä jossain! Näinhän ei ollut kuten ei ollut Beatleskaan (mikä vitun muka ROCK-bändi tämäkin oli) aikoinaan tai edes Bowie (vaikka Haarma kusee kundin perään vielä nykyäänkin ollessaan liki eläköitymässä). Ihmiset vain eivät kuuntele korvillaan ja ajattele aivoillaan!

Oikeastaan riittää kun kuuntelee 3 Bolanin albumia: "The Electric Warrior", "The Slider" ja "Tanks", niistä riittää todellista tunnetta "joka suuntaan" ja vielä ilman "Disney"-vaikutteita, vaikka Bolan pukeutuikin "Mickey Mouse"-teepaitaan Wembley-keikaillaan!

Mistä sie keräät sienes?
Isodee
04.01.2010 18:58:57
Ilmeisesti Haarma&Holopainen-mafia sai ihmiset 70-luvulla "ymmärtämään", että tämä helvetin homppeli on edes jotenkin hyvä jossain! Näinhän ei ollut kuten ei ollut Beatleskaan (mikä vitun muka ROCK-bändi tämäkin oli) aikoinaan tai edes Bowie (vaikka Haarma kusee kundin perään vielä nykyäänkin ollessaan liki eläköitymässä). Ihmiset vain eivät kuuntele korvillaan ja ajattele aivoillaan!

Provohan tämä taisi olla, mutta sanotaan nyt silti. Mä olen syntynyt 1977 ja olen kyllä muodostanut mielipiteeni ihan näillä omilla pikku aivoilla ja korvilla. En tähän viitsi enempää lähteä kiistelemään.

Tuo Rowan Atkinson-pätkä on ihan klassikko!
Makkari
09.01.2010 17:42:58
mikainen: Tumbleweed connection jos rootsia haetaan.

Ei tää Elton John/John Elton-juttu vielä tainnutkaan ratketa, sillä levykaupassa Elton Johnia jonkin aikaa etsittyäni löysin sen yllättäen E:n enkä J:n kohdalta! Kaikki muut olivat sukunimen mukaan. :) No, mukaan tarttui Tumbleweed connection, ja on ilman muuta hieno levy. Goodbye yellow brick roadia kokeilin spotifyssa, mutta ei vielä ainakaan oikein iskenyt. Menee ehkä liian "taiteelliseksi" mun makuuni. Mutta joo, kiitos sivistävästä ketjusta!
dundrufman
11.01.2010 23:10:51 (muokattu 16.01.2010 00:11:25)
----------------------------------------------------
dundrufman
11.01.2010 23:27:01 (muokattu 16.01.2010 00:11:45)
------------------------------------------------------
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)