Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: otelaudan uusimista, apua kaivataan
1
darkus
02.01.2010 15:52:17 (muokattu 02.01.2010 15:56:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, eli tosta mun modatusta rr3:sta lähti tänään otelauta silitysraudan kanssa veks. Seuraavaks on tarkotus vetästä otelautaan ja lapaan reunalistat. Kysymys on tälläinen.
 
Kummassa on pienempi vaiva ja isompi onnistumismahdollisuus:
 
tapa1. Tehdään binding over frets gibson tyyliin, eli hion vaan pienellä nauhahiomakoneella otelaudan kummaltakin sivulta 1,5mm pois, ja liimaan listat asetonilla. Nauhoja ei siis oteta pois. Sitte joka nauhavälistä saa raaputella listat otelaudan tasalle ja muotoilla nauhojen kohdalta listat tarkkaan.
 
Täs ois ainakin se etu, ettei mun tarttis nauhottaa otelautaa uusiks tai edes tasoitella nauhoja. kuhan vaa kiillottaa.
 
tapa2. Nauhat veks, listat kiinni, ja samat vanhat nauhat pikaliimatipan kanssa takas. Tässä joutuis nauhojen tangeja tietty vähän viilailemaan.
 
EDIT: pieni mittailu osoitti, että listoissa ei ole tarpeeksi korkeutta. Eli ainoa vaihtoehto on tapa2. Eli saako vanhat nauhat takaisin paikoilleen?
 
Kiitos etukäteen,
-darkus
 
Im the future breed, evil and mean, a fucking killing machine.
Juniper
02.01.2010 17:07:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita suosiolla uudet nauhat.
Uudet nauhat kun saa noin kympillä (kolme tankoa).
Uusien nauhojen kanssa kun pääsee paljon helpommalla verrattuna, että koittaa vanhoja kohdistaa tismalleen samaan asentoon kuin missä ne on ollut jne...
 
darkus
02.01.2010 17:38:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo siis kyllä multa nauhamateriaalia löytyy, ongelma on vaan siinä etten oo kauheen hyvin onnistunu tossa nauhojen tasaseks hiomisessa ja takaspyöristämisessä sun muussa onnistunu vielä.... Vaikeinta ko. hommassa oli naputella ne nauhat otelautaan nätisti ja vielä sillein että jokakohdasta nauha oli otelaudan pinnassa kiinni.
 
Meinaan kyllä tehä koko otelaudan valmiiksi ennenkuin liimaan sen takaisin kaulaan kiinni. Eli siis nauhoittaa ja siistiä nauhojen päät kanssa, koska saan sen homman tehtyä silloin nauhahiomakoneella tosi lähelle.
 
Miten muuten vanhat nauhat lähtee irti helpoiten? Sen olen ainakin kuullut, että skalpellilla kun vetää viillot nauhan alle molemmin puolin niin eip lohkase paloja otelaudasta kun ottaa nauhat pois.
 
Kiitos tästä juniper!
 
-darkus
 
Im the future breed, evil and mean, a fucking killing machine.
Juniper
02.01.2010 18:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viillot on hyvä. Hohtimista saa hyvän nauhanirroitustyökalun kun hioo leuat teräviksi.
Kolvilla on myös hyvä lämmittää nauhoja, jolloin niissä mahdollisesti olevaa liima antaa periksi ja nauha muutenkin tuntuu luistavan helpommin kuumana.
 
Uusien nauhojen laittamisessa nauhaprässi on lyömätön. Samalla työkalulla kun saa myös puristettua itsepintaisimmatkin nauhat kiinni liimauksen ajaksi.
 
tonicaster
03.01.2010 12:42:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon huomannu vasarointi hommissa sen että ohjeiden mukainen ylikaareva nauha istuu otelautaan kuin täi tervaan...=)
 
näit on tehty ja teetetty, ja yks on onnistunu.
darkus
03.01.2010 13:14:15 (muokattu 03.01.2010 13:21:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis kuules nyt :D Siis kyl mie oon aika reippaanlaisesti taivuttanu noita nauhoja, kyllä ne pysyy. Viimeksi kun tein reunalistallista lautaa, hioin radiuksen vasta listojen liimaamisen jälkeen, ja tais jäädä parille nauhalle urat liian matalaksi. Ala niitä sitten siinä syventämään jollain helvetin kalliilla erikoisraaputtimella, joka pitäs tilata stewmacilta.....
 
EDIT:
Sitten vielä.... kun lapsen tahto on kova ja lapaankin tulee siis listat. En halua laittaa jackson logoa uudestaan siihen (itte printtailemalla suht helppo homma, tehty jo kerran) Niin miten on fiksuinta jyrsiä se ura tolle reunalistalle? Teippiä jyrsintäkohtiin niin ei maalit ja lakat lohkeile? Muutenkin kun lavassa on noita jyrkkiä mutkia, niin pelottaa että jyrsin keikkaa ja tekee kivoja tuhojälkiä.Viime projektin kanssa kävi just noin, sai tehä pikkusen paikkailuja sinne, onneksi jäi maalin alle piiloon.
 
Mulla ei ole sellasta pöytää mihin ton yläjyrsimen sais kiinni. Eli, pitäskö eka rykästä kaikkialle mihin uskaltaa mennä sen jyrsimen kanssa, ja sitten viilalla ja taltalla loput?
 
Sitte se maalipinta pitäs suojata jollain siklauksen ajaks..... ja lista tekee jyrkkiä mutkia ja pitää kuumapuhaltimella auttaa, mites sen lakan silloin suojaa?
 
Paljon tulee kysymyksiä, toivottavasti joku viisaampi viitsii neuvoa =)
 
-darkus
 
Im the future breed, evil and mean, a fucking killing machine.
kulmahiomakone
03.01.2010 14:11:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Niin miten on fiksuinta jyrsiä se ura tolle reunalistalle? Teippiä jyrsintäkohtiin niin ei maalit ja lakat lohkeile? Muutenkin kun lavassa on noita jyrkkiä mutkia, niin pelottaa että jyrsin keikkaa ja tekee kivoja tuhojälkiä.Viime projektin kanssa kävi just noin, sai tehä pikkusen paikkailuja sinne, onneksi jäi maalin alle piiloon.
 
En lähtis yläjyrsimellä säheltämään lapaan uraa. Joko alajyrsin tai sitten joku tämän tyylinen ratkaisu: http://jarmos.kaverit.org/tyokalu.html
 
Itse olen käyttänyt alajyrsintä ja terän alapuolisella laakerilla varustettua terää. Laakerikaupasta sitten sopivasti terän halkaisijaa pienempi laakeri. Jos otelauta on kiinni, niin lapaan voi kiinnittää (vaikka viritinrei'istä) sopivan paksuisen levyn, että saa ajettua uran lapa pöytää vasten.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
darkus
03.01.2010 16:44:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kulmahiomakone: En lähtis yläjyrsimellä säheltämään lapaan uraa. Joko alajyrsin tai sitten joku tämän tyylinen ratkaisu: http://jarmos.kaverit.org/tyokalu.html
 
Itse olen käyttänyt alajyrsintä ja terän alapuolisella laakerilla varustettua terää. Laakerikaupasta sitten sopivasti terän halkaisijaa pienempi laakeri. Jos otelauta on kiinni, niin lapaan voi kiinnittää (vaikka viritinrei'istä) sopivan paksuisen levyn, että saa ajettua uran lapa pöytää vasten.

 
Tossa on vielä sellanen juttu, etä koska kitara on modattu, siinä on liimakaula. Se hankaloittaa hieman tota alajyrsin hommaa.
 
Mutta, täytyy varmaan vanerista askarrella joku alajyrsin systeemi.
 
-darkus
 
Im the future breed, evil and mean, a fucking killing machine.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «