Zeeboo 22.12.2009 23:43:11 (muokattu 22.12.2009 23:46:56) | |
---|
Tonski: Tossa linkissä minkä pistin edelliseen viestiini. Ton kertsiosan analysointi sointuasteittain tuntuu mulle muutenkin vähän oudolta, liekö sitten korkeemman asteen teoriaa. Ei vaan aukee silleen, että Em on se ensimmäinen aste. E: Aa, siis onko noi kauttamerkein pistetyt välidominantteja! Millanen on VI/VII? Tolppa I:ssä opetettiin vain viidennen ja seittemännen asteen välidominantit. Taitaa viitata tilapäisiin modulaatioihin & sointujen funktioihin. VI/VII meinaa sävellajin VII asteelle VI asteen sointua. Tuossa esimerkissä, jos kertsi on E-mollissa, niin VII aste on D#dim7, ja D#:lle taas VI aste olis C. Tuossa esimerkissä on merkattu Bb/C , joka voisi olla yhtä hyvin C11 tai C9sus4... Kai sen voi merkata VI/VII:na. RIII... ei muista, varmaan nolottaa kun tulee selitys vastaan. Teorioista on näköjään pitkään, tarttee kerrata. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
baron 23.12.2009 00:12:24 | |
---|
Zeeboo: . RIII... ei muista, varmaan nolottaa kun tulee selitys vastaan. Mua alkoi sen verran kiinnostaa että vilkaisin Salmenhaaran klasarisointukirjan ja Tabellin jazzkirjan ja kumpikaan ei tuntenut. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 23.12.2009 12:16:10 (muokattu 23.12.2009 16:47:18) | |
---|
Mun Tolppa I -kurssi on oikeestaan menossa tänä vuonna, oli just välikoe ennen joululomaa. Ei vaan muistaakseni käyty tällasia VI/VII-merkintöjä, vaan jollekin asteelle (/x) käytiin viidennen ja seittemännen asteen välidominantit (V/x, VII/x), niin toi VI/VII hämäs. Nyt sain kuitenkin jonkunlaisen tolkun tosta, kiitos. Tosissaan ei googlellakaan löytyny tosta RIII-asteesta mitään. EDIT: Btw eikö toi Gsus4add9 oo myös kvarttipino A:sta..? ihku |
baron 23.12.2009 19:21:16 (muokattu 23.12.2009 20:26:25) | |
---|
Tonski: EDIT: En osaa tohon vastata (liikaa glögiä!) mutta Gsusb9 on kovien hevijätkien sointu! Btw eikö toi Gsus4add9 oo myös kvarttipino A:sta..? Näyttäisi olevan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Ambitus 23.12.2009 20:46:41 (muokattu 23.12.2009 20:54:17) | |
---|
Tonski: Mun Tolppa I -kurssi on oikeestaan menossa tänä vuonna, oli just välikoe ennen joululomaa. Ei vaan muistaakseni käyty tällasia VI/VII-merkintöjä, vaan jollekin asteelle (/x) käytiin viidennen ja seittemännen asteen välidominantit (V/x, VII/x), niin toi VI/VII hämäs. Nyt sain kuitenkin jonkunlaisen tolkun tosta, kiitos. Tosissaan ei googlellakaan löytyny tosta RIII-asteesta mitään. EDIT: Btw eikö toi Gsus4add9 oo myös kvarttipino A:sta..? hmmm...RIII...oiskohan se relatiivikorvaukseen viittaava. vittu...niin monta vuotta ku viimeks noita käyny läpi. Selvitetään! edit: eniveis noi soinnut on oikein. Tarkastin äsken. Eli niitten pohjalta homma varmasti aukeaa. Alkuperäiseen viestiin oli kirjoittanut "Noi tolpat saattaa olla hieman mitä sattuu.", joten niissä saattaa olla virheitä. Kuha roiskii sinnepäin. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?! |
baron 23.12.2009 21:09:15 | |
---|
Ambitus: hmmm...RIII...oiskohan se relatiivikorvaukseen viittaava. vittu...niin monta vuotta ku viimeks noita käyny läpi. Selvitetään! edit: eniveis noi soinnut on oikein. Tarkastin äsken. Eli niitten pohjalta homma varmasti aukeaa. Alkuperäiseen viestiin oli kirjoittanut "", joten niissä saattaa olla virheitä. Kuha roiskii sinnepäin. Mä tunnen relatiividominantin eli nää seiska-asteen dominanttifunktioiset. Mutta mun mielestä ne tolppa-analyysissä merkitään Vr? Mitä muita relatiivikorvauksia on olemassa? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 23.12.2009 21:13:27 (muokattu 24.12.2009 00:16:29) | |
---|
Mikä on relatiivikorvaus? The relative major/minor substitution shares two common tones and is so called because it involves the relation between major and minor keys with the same key signatures, such as C major and A minor. Mitähän tämä niinkun käytännössä tarkottaa? Minkälaisia relatiivikorvauksia C-duurissa olis? ihku |
Ambitus 24.12.2009 02:31:07 | |
---|
baron: Mä tunnen relatiividominantin eli nää seiska-asteen dominanttifunktioiset. Mutta mun mielestä ne tolppa-analyysissä merkitään Vr? Mitä muita relatiivikorvauksia on olemassa? Näin muistaakseni rouva Railonkoski mulle opetti popjatsilla, että relatiivikorvaus merkitään r-ja asteen numero. Tonskille: yleisin relatiivikorvaus olisi C-duurissa Ab-Bb-C tyyppinen kuljetus. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?! |
baron 24.12.2009 10:04:08 (muokattu 24.12.2009 14:29:20) | |
---|
Tonski: Mikä on relatiivikorvaus? Mitähän tämä niinkun käytännössä tarkottaa? Minkälaisia relatiivikorvauksia C-duurissa olis? Normaali II-V-I C-duurissa on Dm7-G7-C. Jos se vedetään kuudennelle asteelle niin Dm7-G7-Am. Jos me pihistetään tää rinnakkaismolliin menevä takaisin C-duuriin niin siitä tulee Fm7 - Bb7 - C ja tässä tää Bb7 on relatiivinen dominantti. Normaali II-V-I C-mollissa on Dm7b5 - G7 - Cm7 Jos se vedetään kuudennelle asteelle niin Dm7b5 - G7 - Ab Jos se varastetaan takaisin C-duuriin niin F#m7b5 - H7 - C ja tässä tää mollista pihistetty H7 on relatiivinen dominantti. (Korjatkaa ihmeessä jos tossa on jotain väärin) Edit: Nää on pihistetty klasarien harhalopukkeista joissa mennään johonkin muuhun toonikatehoiseen sointuun kuin ensimmäiseen asteeseen. Edit2: Näissä mun esimerkeissä tää "valetoonikat" on VI ja bVI astetta. Kait se olisi mahdollista vetää kolmanteen ja neljänteenkin asteeseen? Ja onhan kakkonenkin toonikatehoinen. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 24.12.2009 18:52:41 | |
---|
Tonski: ...Btw eikö toi Gsus4add9 oo myös kvarttipino A:sta..? Jos pikkuisen harrastetaan välimerkkiharasmenttia, niin G7sus4add9. Tulee myös F mukaan & täydentää pinon: A, D, G, C, F, Bb Joulua & kaikkea asiaan liittyvää keskustelu- & kiivailukumppaneille! "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Bedcompany 03.01.2010 10:29:30 | |
---|
Mitäs nämä soinnut on nimeltään: e--- h--- g-0- d-0- a-3- e-5- e--- h--- g-0- d-0- a-5- e-7- |
Zeeboo 03.01.2010 11:20:21 | |
---|
Bedcompany: Mitäs nämä soinnut on nimeltään: e--- h--- g-0- d-0- a-3- e-5- Am11 e--- h--- g-0- d-0- a-5- e-7- G-duuri (terssikäännös) "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Bedcompany 03.01.2010 11:27:00 (muokattu 03.01.2010 11:27:31) | |
---|
Am11 G-duuri (terssikäännös) Ai jahas jahas! Itse kyllä ajattelin että tuo eka ois Am7add4 ja toinen ois Hm13. Voisko olla niinkin? |
baron 03.01.2010 11:49:14 (muokattu 03.01.2010 11:55:27) | |
---|
Bedcompany: Ai jahas jahas! Itse kyllä ajattelin että tuo eka ois Am7add4 ja toinen ois Hm13. Voisko olla niinkin? 1. Eka on A7sus 2. 13 merkintä ainakin jatsissa usein tarkoittaa vain sitä että soinnussa on sekä seksti että septimi ja jos noonin halutaan olevan mukana se merkitään erikseen. 11 ei kuulu 13 sointuun Kun Hm13 simppelisti on H D F# G# A niin ei siitä oikein G:n terssikäännöstä saa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 03.01.2010 12:01:40 | |
---|
Bedcompany: Ai jahas jahas! Itse kyllä ajattelin että tuo eka ois Am7add4 ja toinen ois Hm13. Voisko olla niinkin? Miksei. Nämähän voidaan ruotia jokaisen soinnussa olevan äänen mukaan. Tuo Am7add4 on ihan yhtä oikea kuin Am11. Ehkä oikeampikin, kun tuossa sun soinnusa ei ole ysiä mukana. Vaikka tällainen käännös, jossa on samat äänet merkataan kuitenkin melkolailla järestään m11:ksi.
||---|---|---|---|---|--- ||---|---|-o-|---|---|--- ||---|---|---|---|-o-|--- ||---|---|---|---|-o-|--- ||---|---|---|---|---|--- ||---|---|---|---|-o-|---
Tuo m13 taas... kolmisointua kun aletaan laajentamaan, niin siihen pohjana olevaan sointuun pinotaan lisä-ääniä terssin välein, joko suuren tai pienen. Jos soinnussa on 13-ääni, niin siinä terssipinossa pitäisi olla myös 7, 9 ja 11. Noin periaatteessa. "Joutavat" äänet joutavat olla soittamatta, varsinkin jos eivät tuo sointuun lisäväriä. Toisaalta, vajaamuodot toimivat kanssa hemmetin hyvin. Hyvä esimerkkei vois olla vaikka:
G13 (joissain lapuissa tämä merkataan G6/7) ||---|---|---|---|---|--- ||---|---|---|---|-o-|--- ||---|---|---|-o-|---|--- ||---|---|-o-|---|---|--- ||---|---|---|---|---|--- ||---|---|-o-|---|---|---
Mutta joo, ihan, ja vähintään yhtä oikeita on sun analyysit. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
baron: 1. Eka on A7sus Mitenkäs tuo A:n ja C:n pieni terssi? 2. ... Kun Hm13 simppelisti on H D F# G# A niin ei siitä oikein G:n terssikäännöstä saa. Paitsi, että tuossa esimerkissä ei ole kuin G, D ja H... => H, D, G ? "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
baron 03.01.2010 13:05:31 (muokattu 03.01.2010 13:24:47) | |
---|
Zeeboo: Mitenkäs tuo A:n ja C:n pieni terssi? Sorry en huomannut C:tä. Ootte oikeassa ja mä väärässä eli Am7add4(no5) tai add11. Mut saa siitä D7sus. Paitsi, että tuossa esimerkissä ei ole kuin G, D ja H... => H, D, G ? Niin, siksi siitä ei saa kuin G:n. Tuo m#5 ei yleensä käytetä kun se on juuri duurisoinnun terssikäännös ja Hm13 ei kirveelläkään. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 03.01.2010 13:26:29 | |
---|
baron: ....Niin, siksi siitä ei saa kuin G:n. Tuo m#5 ei yleensä käytetä kun se on juuri duurisoinnun terssikäännös ja Hm13 ei kirveelläkään. Aaa... sorry, viärin luin. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Bedcompany 03.01.2010 15:18:03 | |
---|
Tietääkös kukka mikä tämä on? e-0- h-9- g-6- d--- a--- e--- Minä tiedän. Testaan vaan että tietääkö joku muukin;) |
baron 03.01.2010 15:21:54 (muokattu 03.01.2010 15:30:34) | |
---|
Bedcompany: Tietääkös kukka mikä tämä on? Minä tiedän. Testaan vaan että tietääkö joku muukin;) Dbm (Voisin lyödä vetoa että ajattelit jotain muuta?) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |