Aihe: Noloja tilanteita keikalla
1 2 3 4 519 20 21 22 23
Hirsimäki
03.01.2010 01:42:06
conjuring: juu oli täs 20.11 keikka kaaamos puhallus tapahtumassa lappeenrannassa (soitan bassoa tässä bändissä) ja yht äkkii kesken biisii tuli aivan järjetön kutina palleihin.
yritin saada sitä pois jollain jalan liikkeillä moshatessani jaksoin kummiski keikan loppuun asti (kylhä tää sit helpotti), mutta kaverit huomasi että kaikki ei ollut ihan kunnossa XD

Itekki soitin samassa tapahtumassa! Siellä tosin en töppäillyt muuta kuin peruskauraa eli piuhoihin kompuroimista, kitaristin tönimistä ja muuta...

Ja eräällä toisella keikalla meinasin useampaan otteeseen kaataa koko synatelineen...
Ja joskus hypätessäni bassokombon päälle meinasin pudota...
Ja kerran saundista ei saanut mitään selvää liian särön takia...
Kerran laitoin väärän piuhan kiinni bassoon...
Kerran olin keikalla Savitaipaleella...
http://www.myspace.com/courabou
Antti1
03.01.2010 10:12:15
rintapek: Edelleenkään mä ny en näe asiassa mitään eroa?

Jokainen keikka on keikka. Eka semmoinen oli kolkytävuotta sitten koulun pjumppasalissa? Enstäs sitten?
Ihan jokainen keikka on ollu just ihan oikea keikka. Ei tos vaihdu ko budjetti ja mittasuhteet. Rollarit stadikalla ny aina vaan on hieman eri juttu.

En ymmärrä yhtään mitä vouhotat, kenelle tekstisi suuntaat, tai miksi.
Sell the kids for food, weather changes mood.
Hyrne
03.01.2010 20:23:48
Olin soittamassa rumpuja yhessä biisissä koulun juhlassa. Ennen esitystä oltiin huomattu että rumpujen virveli(rummut oli muuten sähköset) ei soinu välillä kun sitä iski. Sitä ei sitten mitenkään saatu korjattua ja oli aika noloa ku soittaessa komppia virvelin iskut jäi pois. Koko homma tuntu kaatuvan omiin käsiinsä vaikka se oli sen virvelin takia.
fox
04.01.2010 01:30:49

Antti1: En ymmärrä yhtään mitä vouhotat, kenelle tekstisi suuntaat, tai miksi.

Kaipa se rintapek meinas vähän "yleisellä tasolla" tuota.. Onhan toki niin, että joka ainoo julkinen esiintyminen, keikka tahi konsertti, on tasan katottava samanarvoiseksi. Kaikkein suurimman _nolon tilanteen_ bändi tekee, jos jostain syystä sinne rokkibaariin ei oliskaan eksynyt ku 5-10 kuulijaa, jos niille paikalla olijoille ryhtyy kuittailemaan jotain tyyliin: "onpas teitä paljon, no soitetaan ny sitten jotakin!" tai vastaavaa. Eihän se niitten paikallaolijoiden vika oo, jos ei bändi "vedä" väkeä..
Pikkusen tässä päivystäessä noita lueskelin..ja tosiaan aattelin, että ihan kaikella ystävyydellä vois jotain kommentoida, tyyliin "ei setä v**le, setä neuvoo.."
Ensittäinkin, jos nolot tilanteet on ihan ite aiheutettuja kaiken maailman kaljan ja viinan läträämisellä ja siitä aiheutuneilla mokilla, niin kannattas sellainen tosiasia myöntää, että keikalla ollaan ns. duunissa, ja yleensä duunissa ei dokata.. Keikanjärjestäjät hyvin helposti luokittelee sellaset bändit, joilla ei homma pysy kasassa ko. meiningin takia, sellasiksi joita ei kauheesti kannata buukata. Semminkin ku ei sitä nimee ole ylettömästi. Moinen maine saattaa seurata hyvinkin pitkälle soittokunnan uralla, eikä kauheasti edesauta jatkossa, olkoonkin, että saattaa bändillä itellään olla kovinkin "omaa kivaa" ja "rokki-meininkiä".
Toiseksi, ihan liikuttuneena lukee noita muutamia kirjoituksia, takana on ehken 1-2 keikkaa ja aivan "kauhusta kankeena" päivitellään jotain juttua joka ihan oikeesti kuuluu livemeininkiin. Jos piuha irtoo kesken kovan menon -so what? Ei kannata eikä tarvii moisesta tehdä minkäänmoista numeroo, soitto jatkuu ja melko varmasti kukaan yleisössä ei ees huomaa, jos ko. juttu ei tuu oikein varta vasten alleviivatuksi muitten soittajien tai ittensä toimesta. Soitto ei lopu, karavaani kulkee ym.
Livehommat nyt vaan on sellasia, että aina sattuu ja tapahtuu ihan olosuhteiden, kalustohäiriöiden, yleisön toimien tai muun takia. Joten ei ehdoin tahdoin kannata niit harmeja houkutella vartavasten ihan omilla toimilla.
Kannattaa siis välttää kännivetoja, ylenmäärästä "lavakoreografiaa" jos ei moisia temppuja oo sovittu ja ehdottomasti kannattaa soittaa hyvin treenattuja biisejä, mielellään hyvin tsekatuilla kamoilla (kyllä se vielä treenikämpällä pelas!" ja jos mahdollista, ennen keikkaa tehdyllä soundtsekillä.
Tämmöstä ajankulukseni kirjottelin...
Älkääkä luulkokaan että mä tahi bändikaverini olis noloilta tilanteilta keikalla välttyneet..on paukkunu sulakkeet, kosahtaneet kaiuttimet, on tiputtu rumpuraiserilta kun jakkara on lähestyny reunaa ja menny yli, on lyöty rystyset auki pellinreunaan ym. =)
Mutta se on sitä "ihanaa" livetoimintaa!
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Antti1
04.01.2010 01:41:46 (muokattu 04.01.2010 01:44:03)
fox: Kaipa se rintapek meinas vähän "yleisellä tasolla" tuota..

Kun mun kuulaan ei vaan nyt jostain syystä mahdu. Mä tulkisen sen tähän malliin.

Antti1: Koulun juhlat yms. oli kuitenkin perushommaa ensimmäiseen oikeaan rokkikeikkaan verrattuna.

Siihen rintapek vastaa: Edelleenkään mä ny en näe asiassa mitään eroa?

Jokainen keikka on keikka. Eka semmoinen oli kolkytävuotta sitten koulun pjumppasalissa? Enstäs sitten?
Ihan jokainen keikka on ollu just ihan oikea keikka. Ei tos vaihdu ko budjetti ja mittasuhteet. Rollarit stadikalla ny aina vaan on hieman eri juttu.

Mun mielestä toi on suunnattu mulle, mutten yhtään ymmärrä miksi, koska mitään moista en tietääkseni ole laukonut. Tokaisin ainoastaan, että koulun bändikursseilla, musaopen johtamissa muissa esityksissä jne. systeemit oli aika selkeitä ja muuttujia kovin vähän. Sillä käytännössä oli hyvin vähän mitään tekemistä niiden ensimmäisten omien bändien toiminnan kanssa, tai bänditoiminnan ylipäätään. Oikeastaan mä en oo koskaan niitä edes keikoiksi laskenut, enkä laske vieläkään. Ne oli enemmänkin jotain musiikkiesityksiä muun mekkalan joukossa. Ton koulusekoilun jälkeen/lisäksi/ohella tuli sitten ne ensimmäiset rokkikeikat, jossa oli lamppuja, paljon bändejä, mikit vahvareissa jne. Siellä sitten alkoikin homma kusemaan ja jännäkakka livahti housuun yms.

Jos joku vieläkin rintapekia nakertaa, niin vastaan mielelläni selkeästi esitettyihin kysymyksiin. Selkeitä siksi, että minäkin ymmärtäisin ihmettelyn aiheen. :)
Epämuusikko
04.01.2010 14:40:02
rintapek: Edelleenkään mä ny en näe asiassa mitään eroa?

Onhan niissä aika iso ero.
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
tepeh
04.01.2010 19:38:06
Hyrne: Olin soittamassa rumpuja yhessä biisissä koulun juhlassa. Ennen esitystä oltiin huomattu että rumpujen virveli(rummut oli muuten sähköset) ei soinu välillä kun sitä iski. Sitä ei sitten mitenkään saatu korjattua ja oli aika noloa ku soittaessa komppia virvelin iskut jäi pois. Koko homma tuntu kaatuvan omiin käsiinsä vaikka se oli sen virvelin takia.
Hermannin koulun itsenäisyyspäivänjuhlissa kävi samoin. Tosin ite en soittanut.
rintapek
04.01.2010 23:39:19

Antti1:
Jos joku vieläkin rintapekia nakertaa, niin vastaan mielelläni selkeästi esitettyihin kysymyksiin. Selkeitä siksi, että minäkin ymmärtäisin ihmettelyn aiheen. :)

Eipä rintsua mikään kummemmin nakerra. Olen vaan kovasti sitä mieltä, et ihan noi "koulutouhuissa" vedetyt ensimmäiset keikatkin oli aivan oikeita keikkoja. Siel porukka muistaakseni kumminkin tuli kattomaan bändiä. Enempi ne tais olla "oikeita keikkoja" ko mitä on tullu tehtyä neljännesvuosisata. Ei kukaan tu häihin/synttäreille/pikkujouluihin nimenomaan tsekkaamaan bändiä. Enämpi "koulutouhuissa" oli "oikean keikan" makua. Kamat vaan oli köpömmät.

Jos ollaan keikalla, ni sit ollaan keikalla. Keikka on sit "oikea keikka" tai "leikkikeikka", mut en o eläissäni törmänny ainoaankaan "leikkikeikkaan".

Nou hard fiilings, eikä mua mikään nakerra. Keep up the good will.
One kind of music only - the good kind
Antti1
04.01.2010 23:46:12
rintapek: Siel porukka muistaakseni kumminkin tuli kattomaan bändiä.

AHAA!!! Eikä muuten tulleet. Ne tuli ainoastaan sen takia, että opettajien johdolla piti mennä istumaan koulun liikuntasaliin katsomaan jonkun satunnaisen juhlapäivän johdosta järjestettyä ohjelmaa. Monet jopa karkasivat opettajan silmän välttäessä suoraan kotiin. :)
rintapek
05.01.2010 00:18:29

Antti1: AHAA!!! Eikä muuten tulleet. :)

Muistaakseni jokuselle keikkandaalille tuli ihan ulkopuolisia, maikkojen tai reksin tahdosta riippumatta. Halukkaat toki pääsivät karkuun... ;-)
One kind of music only - the good kind
Da Make
05.01.2010 00:30:52
Hämmensi kun kerran keikan jälkeen yleisöstä tuli pari kolme heppua isoon ääneen ihmettelemään kuinka järjettömän pitkät kädet (?) ja ISO tukka mulla oli. Olihan se "Dime"-letti suht stydi, rastat on vähän iisimmät ettei näytä ihan kolmiolta jos sattuu tulemaan valot jossain kohtaa selän takaa.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
Volle
05.01.2010 12:00:19
Antti1: AHAA!!! Eikä muuten tulleet. Ne tuli ainoastaan sen takia, että opettajien johdolla piti mennä istumaan koulun liikuntasaliin katsomaan jonkun satunnaisen juhlapäivän johdosta järjestettyä ohjelmaa. Monet jopa karkasivat opettajan silmän välttäessä suoraan kotiin. :)

Jeps. Nimenomaan näin mullakin pääsääntöisesti. Sinne koulun kevät- tai joulujuhlaan ei kyllä tasan tarkkaan punge kukaan, jonka ei ole pakko. Ehkä rintapek tai hänen koulunsa opet ovat järkänneet kouluaikoinaan myös jotain toisenlaista keikkatoimintaa ja antti1 puhuu näistä pakollisista juhlista, ja siitä tämä pieni näkemysero.

Yhtä kaikki, on noi koulun juhlatkin ihan hyvää harjottelua "oikeille" keikoille, vaikka siinä musanopettaja yleensä huolehtiikin järjestelyistä ja taiteellisesta johtamisesta suurimmalta osin.
Ptlepha
05.01.2010 12:59:58
Volle: Jeps. Nimenomaan näin mullakin pääsääntöisesti. Sinne koulun kevät- tai joulujuhlaan ei kyllä tasan tarkkaan punge kukaan, jonka ei ole pakko. Ehkä rintapek tai hänen koulunsa opet ovat järkänneet kouluaikoinaan myös jotain toisenlaista keikkatoimintaa ja antti1 puhuu näistä pakollisista juhlista, ja siitä tämä pieni näkemysero.

Yhtä kaikki, on noi koulun juhlatkin ihan hyvää harjottelua "oikeille" keikoille, vaikka siinä musanopettaja yleensä huolehtiikin järjestelyistä ja taiteellisesta johtamisesta suurimmalta osin.

Meillä oli ala-asteella tämmöinen koulun bändien esiintyminen johon mentiin puolipakolla (musiikinope lupaa nostaa tuntiaktiivisuusnumeroa jos suostuu) soittamaan paranoid, muutaman harjoituskerran jälkeen. Yllätys yllätys laulaja ei suostu tulemaankaan ja joku tuli sitten paperista lukemaan sanat. Muutenkin koko esiintyminen meni vähän heikosti, oikeastaan vain kosketinsoittaja pysyi jotenkuten taimissa ja minä yritin siinä luntata häneltä missä ollaan menossa ja rumpali kuunteli minua ja yrittin pysyä taimissa ja lopputulos oli aika karmea (videolta itsekin nähnyt kys. esityksen.).
En tietenkään sano, että keskustelun avaajalla olisi jugurttitehtaan tuki takanaan, mutta voisi ihan hyvin olla. -Moderaattori
Lennu
05.01.2010 15:05:55

Kouluaika oli kyllä ihan kivaa leikkiaikaa, eihän se ole edes oikeaa elämää vielä.
[kokarek: En kehtaa tuhlata aikaani niiden kommentointiin kun et sinäkään ollut tuhlannut aikaa niiden säveltämiseen.]
_kuntsi_
07.01.2010 16:17:14
kitaratyyppi96: Meillä oli ala-asteella tämmöinen koulun bändien esiintyminen johon mentiin puolipakolla (musiikinope lupaa nostaa tuntiaktiivisuusnumeroa jos suostuu) soittamaan paranoid, muutaman harjoituskerran jälkeen. Yllätys yllätys laulaja ei suostu tulemaankaan ja joku tuli sitten paperista lukemaan sanat. Muutenkin koko esiintyminen meni vähän heikosti, oikeastaan vain kosketinsoittaja pysyi jotenkuten taimissa ja minä yritin siinä luntata häneltä missä ollaan menossa ja rumpali kuunteli minua ja yrittin pysyä taimissa ja lopputulos oli aika karmea (videolta itsekin nähnyt kys. esityksen.).

Väärin. Paranoidia ei saa harjoitella, muuten se menee huonosti. Spontaanisti vaan!
Google won't search for Chuck Norris because it knows you don't find Chuck Norris, he finds you.
owlie
17.01.2010 17:04:13

fox: ...
Mutta se on sitä "ihanaa" livetoimintaa!

jotenkin ekaksi meinasin antaa plussaa mutta tosiaan eiköhän kaikilla oo oikeus omiin ongelmiinsa? ei tartte yhdistää niitä powerpoint esitykseksi ja dissata niitä.. ei millään pahalla toveri.
henk koht mun mielestä paljon mielenkiintoisempaa on kuinka bändi selviää niistä livetilanteista esim. soad:n live @ lowlands missä skeba kusee kesken keikan..
tai no mainostetaan omaa toimintaa.
kitaristi pomppiessaan onnistui vetämään kiipparistin toisesta synasta sähköpiuhan irti (se ei soittanut sitä synaa siinä biisiosuudessa..) ja itse olin ainoa joka sen huomasi. sitä vähän aikaa yritti vaan huutaa kitaristille ja fonistille että laittaisi sen takaisin (kun kohta vaihtais kiipparisti takasin siihen synaan..) kun kumpikaan ei tajunnut niin sopivassa hetkessä laitoin piuhan kiinni.. jotenkin luulin että kiipparisoundit nollaantuisi siitä on/off jutusta ja soundit olisi sillä päin persettä onneksi sen oppi livetilanteessa että näin ei käynyt... :) tossa klippi keikasta ja kyseisestä tilanteesta
http://www.youtube.com/watch?v=AD8QGaG8dMs
NGR-Maddhu
19.01.2010 22:16:20 (muokattu 19.01.2010 22:22:36)
Ekalla keikalla näytin lievästi sanottuna tyhmältä.
Liian lyhyet farkut ja liian iso t-paita + valkonen pottaletti...

Ja viime keikalla tuli irroitettua basson piuha astumalla sen päälle, kun biisiä oli enää muutama tahti jäljellä.

Niin ja joskus vuonna divaanisohva kun soitin vielä rumpuja niin oli kädet niin hikiset, että kapulat lensi muutamaan kertaan keikan aikana parin metrin päähän setistä.
www.mikseri.net/hion
Jokku
20.01.2010 12:39:27

NGR-Maddhu:
Ja viime keikalla tuli irroitettua basson piuha astumalla sen päälle, kun biisiä oli enää muutama tahti jäljellä.

Tähän auttaa se, että vetäsee sen piuhan olkahihnan ja basson välistä, ennen kuin pistää kiinni bassoon. Jos ymmärrät. Been there done that, tosin lähinnä treeneissä.
ankkiz
21.01.2010 09:25:56

Hyrne: Olin soittamassa rumpuja yhessä biisissä koulun juhlassa. Ennen esitystä oltiin huomattu että rumpujen virveli(rummut oli muuten sähköset) ei soinu välillä kun sitä iski. Sitä ei sitten mitenkään saatu korjattua ja oli aika noloa ku soittaessa komppia virvelin iskut jäi pois. Koko homma tuntu kaatuvan omiin käsiinsä vaikka se oli sen virvelin takia.

Jälkiviisaus, jälkiviisaus:
Miksi ette asettaneet jotain einiinvälttämätöntä tomi/peltipädiä toistamaan virvelisoundia?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)