blithe6x 01.01.2010 23:46:45 | |
---|
M4ss3 m/: Nyt sais taas ehdotella jotain suht helppoja tilujuttuja. Ei mitään skaalasahauksia mielellään. Toivomuksia? Sweeppaust vai jotain shreddiä? Kattelen jos löytäisin jotain mukavaa. |
M4ss3 m/ 01.01.2010 23:51:26 | |
---|
blithe6x: Toivomuksia? Sweeppaust vai jotain shreddiä? Kattelen jos löytäisin jotain mukavaa. Suunnilleen jotain sweeppausta. |
blithe6x 02.01.2010 00:08:47 (muokattu 02.01.2010 00:09:38) | |
---|
M4ss3 m/: Suunnilleen jotain sweeppausta. http://i47.tinypic.com/v3es8h.jpg Siinäpä tollanen mitä ite välil soittelen. Voi melkein millä temmol vaa soittaa, kuulostaa ihan hyvälle. Samoin tota kiipeämistä ei tarvi lopettaa tuohon vaan voi vedellä pitempäänkin ennen tuota loppua. Vai oliks toi just sitä ei toivottua skaalailua? ;D |
M4ss3 m/ 02.01.2010 00:42:15 | |
---|
blithe6x: Vai oliks toi just sitä ei toivottua skaalailua? ;D Ei vaan tarkoitin sillä sellaista, että soitetaan suunnilleen 2-3 säveltä joka kielellä ja siirrytään seuraavalle. Kiitos tuosta, pitää huomenna soitella. |
ann4 02.01.2010 01:21:47 | |
---|
miten oppisi soittamaan biisejä korvakuulolta ? Annan esimerkin : joku kuunnelluttaa sulle kappaleen ja vähän pari kertaa kuunneltuas osaat soittaa sen. Haluaisin oppia sointujen tunnistamisen korvakuulolta!! mitään kikkoja vaiko vain yksinkertaisesti monen vuoden soittamisen tulos ? |
Trendkeel 02.01.2010 02:10:44 | |
---|
Sun pitää osata soinnut, tietää miltä ne kuulostavat ja soveltaa näitä kahta. Biiseissä on usein laulumelodia, joka ei ole G-sointua soitettaessa pelkkää g-säveltä, esimerkiksi, vaan se on nimenomaan melodia. Se saattaa hämätä korvaa. Tossa on vähän perusteita "korvakuulolta" soittamiseen, jos kyseessä on sointumeininki. Sama pätee melodiakulkuihin; onko se molli vai duuri, mistä sävelestä se alkaa.. jne. Kannattaa purkaa soitettavaa juttua osiin, aloittaa vaikka pohjasävelestä sointujen kohdalla. Soita biisejä lapuista tai tabeista niin kauan, kunnes huomaat että biisi x lähteekin korvakuulolta. Kuinka kauan se kestää? En tiedä, riippuu susta. Riippuu myös biisistä, tietyn genren kliseistä ja vähän kaikesta. Soita. Soita enemmän ja sit vähän lisää. Kuuntele biisejä, koita soittaa mukana. Kokeilu on tärkeää, muuten korva ei harjaannu. Siinä jotain pohdintaa. Yksiselitteistä vastausta ei ole, paitsi että soita. :) Look mummy! There's a loud plane up in the sky!
//Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. - Antti1 |
Lisään vielä että sellainen biisi jota olet hyräillyt vaikka puolisen vuotta on helppo plokata alkuun. Sellaisesta kannattaa aloittaa. Jos laittaa soimaan jonkun biisin jota ei ole koskaan kuullutkaan ja yrittää poimia sointuja siitä niin se on huomattavasti vaikeampaa (joskin onnistuu melko helposti kun saa hiukan rutiinia tohon hommaan). |
härskis 02.01.2010 21:21:50 | |
---|
Mikk-O: Mulla on semmonen että kun pickailen useampia nuotteja per kieli, niin se liike ei meinaa tahtoa lähteä ranteesta vaan liike lähtee enempi peukalon ja etusormen liikkeestä. Mitenhän tuon voisi korjata? Mä olen huomannut omassa soitossa saman, mutta nopeammin pikattaessa (miten tuo nyt sanotaan, sahattaessa :P) liike lähtee taas ranteesta.. Ei siitä minulla ainakaan ole ollut ongelmaa |
Zeeboo 02.01.2010 22:28:29 (muokattu 03.01.2010 00:01:53) | |
---|
ann4: miten oppisi soittamaan biisejä korvakuulolta ? Annan esimerkin : joku kuunnelluttaa sulle kappaleen ja vähän pari kertaa kuunneltuas osaat soittaa sen. Haluaisin oppia sointujen tunnistamisen korvakuulolta!! mitään kikkoja vaiko vain yksinkertaisesti monen vuoden soittamisen tulos ? Treenaa. Aloita helpoilla (= yksinkertaisilla) biiseillä. Tähän tarkoitukseen toimivat oikein hyvin vaikka kansanlaulut, lastenlaulut, simppelit suomi-iskelmät jne. Ei niitä kappaleita joilla harjoittelee tarvitse rakastaa, kunhan ne ovat melodialtaan ja soinnutukseltaan yksinkertaisia. Opettele C-duurin soinnut, kolmisoinnut ja nelisoinnut, niistä ei takuulla ole haittaa. (siis jos et jo osaa/ tunne). Opettele "päätehot", eli I, IV ja V asteet. C-duurissa C, F ja G7 (nelisointuina Cmaj7, Fmaj7 ja G7). Moneen, moneen biisiin löytyy soinnut näistä asteista. Opettele loput soinnut C-duurista:
I II III IV V VI VII Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Hm7b5
Kokeile soittaa tuosta edellisestä litanjasta:
II V I IV III VI
Kuuntele tuota sointukiertoa samalla kun soitat ja mieti samalla, mihin kaikkiin tuntemiisi biiseihin se tai osa siitä sopii sointukierroksi. Sama homma:
I VI II V; I VI IV V jne
Opettele tunnistamaan sointujen perusäänet. Kokeile soittaa bassoäänet kuntelemaasi kappaleeseen. Nämä äänet kun sattuu suunnillen kartalle, niin niiden perusteella löydät soinnut. Näppisääntönä voi pitää, että kappaleen viimeinen sointu on sävellajin I asteen sointu (aika usein myös melodian viimeinen ääni on sävellajin perusääni). Tämä kertoo "mistä kappale menee". Esim, jos jostain simppelistä duurikappaleesta löytyy G, C ja D bassoon ja korva kertoisi että biisi loppuu G:hen, niin kokeile silloin soinnuiksi G-duuri, C-duuri ja D7. Nämä ovat nyt G-duuri päätehot. Loput asteet tarttee sitten transopnoida tuolla ylempänä olevasta C-duurin litanjasta. Mollibiiseihin pääsee käsiksi kun ottaa ekaksi asteeksi duurin VI:n. C-duurin parina kulkee A-molli (tämä on harmonisen mollin mukaan):
I II III IV V VI VII Am Hdim C Dm E7 F G#dim
Aikalailla tässä on vedetty mutkia suoriksi. Mutta on tässä on joitain työkaluja, joilla perinteisillä sointukuluilla rakennettuja biisejä voi lähteä tiirikoimaan. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
ann4 03.01.2010 17:26:45 (muokattu 03.01.2010 17:28:53) | |
---|
VOI KIITOS TEILLE =) Vai mitä, että myös sooloilun säännöt pätevät samoin kuin sointujen tunnistaminen? Treenaamista, treenaamista.. ZEEBOO, mä en osaa oikeastaan yhtään teoriaa (soinnut joo iha ok, mutten mitään asteikoita esim.), kitaraa oon soittanu epäsäännöllisesti yksikseni n. vuoden. Olisko sulla suositella jtn kirjasta, mistä voisin teoriaa omatoimisesti opiskella ? Ku en haluais mennä mihinkään musiikkiopistoon, kukkaro ei hirveestä paina mulla, nääs.. Haluaisin oppia kunnolla teorian, ainakin 2/3 tason !! =) Kertokaa toki muutkin vastaus kysymykseeni zeebolle, jos tulee jottai mieleen... Tällä hetkellä treeailen vaan biisejä, joista diggaan mutten osaa soveltaa mitään.. Soinnut katon netistä ja se on siinä. Myös uusia komppeja olis kivaa oppia, mut seki on vaan sitä et pitää kuunnella enemmän ja kopioida sit tai funtsii tarkasti jotai uusii. |
Zeeboo 03.01.2010 17:46:08 | |
---|
ann4: VOI KIITOS TEILLE =) Eipä mittään. Eikös tämä mene suunnilleen mnetin perusidean mukaan... Vai mitä, että myös sooloilun säännöt pätevät samoin kuin sointujen tunnistaminen? Treenaamista, treenaamista.. Samoista tarpeista (siis teoriasta) ne on kotoisin melodiat (soolot) ja soinnut. Että joo, kyllä. ZEEBOO, mä en osaa oikeastaan yhtään teoriaa (soinnut joo iha ok, mutten mitään asteikoita esim.), kitaraa oon soittanu epäsäännöllisesti yksikseni n. vuoden. Olisko sulla suositella jtn kirjasta, mistä voisin teoriaa omatoimisesti opiskella ? Ku en haluais mennä mihinkään musiikkiopistoon, kukkaro ei hirveestä paina mulla, nääs.. Haluaisin oppia kunnolla teorian, ainakin 2/3 tason !! =) Käy tsekkaamassa tämä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=106036Vaikuttaisi varsin hyvältä opukselta. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Vladi 08.01.2010 14:07:36 | |
---|
Tota noin, semmoinen kysymys että mihin moodiin tuo Satrianin Cryin'-biisi perustuu? Joo, siellä välissä vilahtelee ainakin pentatonistakin ym. mutta pääsääntöisesti mennään käsittääkseni ihan luonnollisessa mollia(eng. Aolian), mutta taidan olla väärässä? Olis tarkoitus alkaa moodeja opettelemaan ja pitäis löytää yks tai kaks sellaista, jotka kiinnostais ja opetella ne alkuun. Myöhemmin sitten kaikki muutkin kehiin, luonnollisesti. Tänks! Kyllä se siitä. |
Ianuarius 08.01.2010 18:17:49 | |
---|
http://www.youtube.com/watch?v=YB1QkirsCpA 3:23 Tossa tulee jotain ihme show-täppäystä, jolla ei varmaan oo muuta merkitystä ku että se näyttää siistiltä, mut en vaan tajua, että mitä toi vasen käsi tuolla tekee. Mitä se oikein täppää ja miten? Ite järkeilin kuuntelemalla, että ois menny jotenki näin: e|--11h-12p-11-------11h-12p-11-------11h-12p-11------- B|-------------14-12------------14-12------------14-12- G|----------------------------------------------------- D|----------------------------------------------------- ...mut sit videota katellessa paljastuikin karu totuus. Sehän oliki jotain täppinkiä. :) Eli se ilmeisesti vedetäänki vaan E-kielellä D#-E-C#-B -akselia, mut mikä tossa on sitä täppinkiä ja mikä järki siinä on? Ei se multa oo pois, että joku toinen on taitava kitaristi. Päin vastoin. |
Carlsberg 08.01.2010 19:18:36 | |
---|
Vladi: Tota noin, semmoinen kysymys että mihin moodiin tuo Satrianin Cryin'-biisi perustuu? Joo, siellä välissä vilahtelee ainakin pentatonistakin ym. mutta pääsääntöisesti mennään käsittääkseni ihan luonnollisessa mollia(eng. Aolian), mutta taidan olla väärässä? Olis tarkoitus alkaa moodeja opettelemaan ja pitäis löytää yks tai kaks sellaista, jotka kiinnostais ja opetella ne alkuun. Myöhemmin sitten kaikki muutkin kehiin, luonnollisesti. Tänks! Itse ajattelen sen menevän taas ihan vaan E-duurista. Siinä jossain 2.20 kohdalla tulee se Satrianin (ja varmaan muidenkin) jippo, jossa sävellaji vaihtuu hetkeks E-duurista E-molliin. Sama tapahtuu vaikkapa Always with me always with you -kappaleessa kans. Satrianihan aina välillä hehkuttelee niitä moodeja opetustuokioissaan ja niitä löytynee youtubesta. Lyydistä sillä löytyy vaikkapa flying in a blue dreamissa. Miksolyydista speed of lightissa ja thinking of youssa. Moodeissa kai ihan kätevää olis saada jäämään just se kuulokuva niistä, että osaa sitten tunnistaa tarpeeen vaatiessa. Toki myös se teoria on hyvä tietää. Tosin se on se simppelimpi juttu ainakin mun mielestä. Monethan sitä tunnistamista neuvoo opettelemaan sillai, että soitetaan nauhalle jotain tiettyjä sointua/säveltä ja sitten jamitellaan päälle jotain haluttua sen soinnun moodia. Itse teen aina välillä sitä karvalakkiversiota ja soitan peukalolla paksua e-kieltä ja etusormella näppäilemällä sitten käyn moodeja satunnaisesti läpi ohuelta e-kieleltä ja/tai muilta kieliltä. Tai sit niin, että soitat vaikka ihan jonkun sointukierron taustanauhaks ja jokaikisen soinnun päälle vedät sitä "oikeata" moodia. Jumalautsi!! Jeff Loomishan on melkein uudelleensyntynyt Jason Becker. |
EddieTheHead 09.01.2010 13:10:55 | |
---|
|
Trendkeel 09.01.2010 16:44:44 (muokattu 09.01.2010 16:47:30) | |
---|
Siinähän se näkyy hyvin selkeästi. Itse taisit selittää juuri sopivimmalla tavalla. Olin kuulevinani siellä wahia alla, notta saa yläpäitä kuuluviin paremmin. E: Mikkien päältä ei tarvitse painaa, kunhan sormi osuu kieleen. Look mummy! There's a loud plane up in the sky!
//Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. - Antti1 |
EddieTheHead 09.01.2010 18:37:05 | |
---|
Trendkeel: Siinähän se näkyy hyvin selkeästi. Itse taisit selittää juuri sopivimmalla tavalla. Olin kuulevinani siellä wahia alla, notta saa yläpäitä kuuluviin paremmin. E: Mikkien päältä ei tarvitse painaa, kunhan sormi osuu kieleen. Mä kun kokeilin, niin ei siitä tullut läheskään tollaista. Ehkä se wahi autaisi asiaa, jos vain omistaisin semmosen. |
Karipiirto 11.01.2010 02:42:58 | |
---|
Miten guitarprossa saa liidiraidan alkamaan tahdin loppupäästä? Kulttuurituottajan tunnistaa iloisesta naamasta ja yli 4 promillen lukemista. |
Ianuarius 11.01.2010 07:55:34 | |
---|
Karipiirto: Miten guitarprossa saa liidiraidan alkamaan tahdin loppupäästä? Pistät tahdin alkupäähän taukoja. Ei se multa oo pois, että joku toinen on taitava kitaristi. Päin vastoin. |
Karipiirto 11.01.2010 18:39:39 | |
---|
Joo hoksasin kokeilla tuota miltei heti kysymyksen esittämiseni jälkeen ja kirosin sitä ettei aiemmin hoksannut noin ilmeistä asiaa. Se on kun tekee koneella niin maalaisjärki tuppa olemaan narikassa. :) Kulttuurituottajan tunnistaa iloisesta naamasta ja yli 4 promillen lukemista. |