Aihe: hammond urut
1 2 3 4 5
maza
24.12.2009 16:46:10

Ai niin, ja erinomaisen hyvää joulua ja vuodenvaihdetta kaikille mustien ja valkoisten koskettimien hiplaajille!
tonecab
29.12.2009 15:49:08
Lisättäköön vielä mun mielestä suhteellisen asialliset hinnat yleisimmistä generaattoriurkumalleista Suomessa. Oletuksena on, että urku toimii ja on siistissä kunnossa; urut ilman Leslietä.

T-100/200/500, L-100: 700-900 euroa
M-100: 1000-1200 euroa
M-3: 1200-1400 euroa
E-100: 1500-2000 euroa
A-100/C-3: 4000-6000 euroa
B-3: 5000-7000 euroa

Leslieistä vastaava, jälleen sillä oletuksella, että vehkeet toimii täysin ja ovat asiallisessa kunnossa:

710/722/822: 500-800 euroa
760, keikkamalli: 600-800 euroa
760, puukuoret: 800-1000 euroa
22H/21H/47 tms. 2-nopeusmodatut putkikoneet: 1300-2200 euroa
122/142/145/147/251: 1500-2500 euroa

Yritin olla provosoitumatta tuosta listasta, mutta ehkä pari sanaa on paikallaan. Toivelistahan tuo siis vain on, mutta kyllä B3/Leslie, ja ehkä C3/Leslie paketinkin hinnoissa se viisinumeroinen luku on ohitettu ajat sitten. Yksittäisiä halvempia tapauksia on muutamia, mutta sellaisen kaupan kyttäämiseen voi kyllä mennä koko ikä!

Esimerkin mukaan siis B3/leslie paketti maksaisi halvimmillaan 6500€ ??? Ja kalleimmillaankin 9500€ ?? Ei vaikuta kovin realistiselta...

Ulkomailta itse hankkimalla voi päästä halvemmalla, mutta joku hintahan sille vaivalle, riskinotolle ja tietotaidollekin miten homma hoidetaan täytyy laskea. Kyllä mint + teknisesti täydellinen Bertta-paketti maksaa amerikassakin huomattavasti enemmän kuin halvin mahdollinen.

Tuo L-100n ja konsolien välinen huima hintaero on kyllä joskus ihmetyttänyt. Eihän se nyt uutenakaan ollut yli kymmenkertainen...
jurpontor
29.12.2009 16:18:19 (muokattu 29.12.2009 16:19:01)
tonecab: Yritin olla provosoitumatta tuosta listasta, mutta ehkä pari sanaa on paikallaan. Toivelistahan tuo siis vain on, mutta kyllä B3/Leslie, ja ehkä C3/Leslie paketinkin hinnoissa se viisinumeroinen luku on ohitettu ajat sitten. Yksittäisiä halvempia tapauksia on muutamia, mutta sellaisen kaupan kyttäämiseen voi kyllä mennä koko ikä!

No provosoidutaan nyt sitten. Mielestäni on vaan ihan totaalisen järjetöntä maksaa näitä ilmaa täynnä olevia suomihintoja ihan vaan siks että ihmiset niitä pyytävät kun esim. Saksanmaalta saa C3:n kolmeen tonniin:

http://www.tone-wheelmaker.de/new/view_product.php?ID=1428

Tossa jäis vielä rahtien, taajuusmuuntimen jne sälän jälkeen useampi tuhat euroa käytetäväks siihen Leslieen ja silti jää alle Suomihintojen. No mut , ei se oo tyhmä joka pyytää. Kiinnostais vaan tietää millä tavalla se kymppitonnin suomiyksilö on sen hintaeron arvoinen.

edit: jaa kappas, Trafo mainittu. eli tossa linkin vekottimessa on toi taajuusmuunninkin valmiina.
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
tonecab
29.12.2009 17:24:13
http://www.tone-wheelmaker.de/new/view_product.php?ID=1428

Melkein löisin vetoa että tos on joku juju! Kolmen tonnin C3 menis saksan ebayssäkin hujauksessa...

Joskus aikoinaan toin englannista A100n. Valitsin myyjän vaihtoehdoista halvimman. Kovalla työllä siitä tulikin kelpo peli, mutta suhteessa siihen vaivaan näin jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut ottaa se kalliimpi.

Mikäkö oli vikana? No, ensiksi se tunkkainen soundi, eli loppujen lopuksi ne geniksen ja viivelinjan vahakonkat meni uusiksi, minkä jälkeen genis täytyi kalibroida uusiksi. Sitä ennen meni jo preamp uusiksi... Lisäksi kolisevat koskettimet. Huoparemontin jälkeenkään soittotuntuma ei ollut sitä mitä hain. Ei Suomi-Hammondissa mitään eroa ole, mutta eri Hammondeilla on!
Roki
29.12.2009 22:13:52
Itseäni hämmästytti yleiseksi väitetyn hintatason alhaisuus verrattuna pariin tietämääni jenkkituontiyksilöön. Saattaa se olla tosin kunnostakin kiinni.

Suurin kummastuksen aihe oli kuitenkin se, että L- ja T-sarjat olisivat samanhintaisia. Ei se L-mallien putkivibraatto niin huono ole, että trankkukoneet samaan arvostukseen pääsisivät.
Been there - done that - don't ask.
musamies
30.12.2009 00:31:02
Mun käsittääkseni noiden urkujen markkinat Suomessa ei ole niin laajat, että olisi kovin vakiintunutta hintatasoa. Parhaan hinnan saa tietysti suosituimmista malleista.

Kun pääsin kokeilemaan muuten hienokuntoista B3:sta, taisi siinäkin olla kuitenkin pientä laittoa. Näin on ollut kaikissa vanhoissa Hammondeissa, joita olen kokeillut.
maza
30.12.2009 09:21:10 (muokattu 30.12.2009 09:26:17)

Syntyihän sitä keskustelua...

Alleviivaisin nyt vielä, että nuo ovat meikän _subjektiivisia_ näkemyksiä siitä että mitä noista eri malleista kannattaa pyytää ja mitä maksaa, että kauppa toteutuu kohtuullisessa ajassa. Kyllähän beekolmosia näkee jatkuvasti yli 10 000 euron pyynnöillä, mutta itse en näe mitään järkeä maksaa pelkästä ulkoasusta moninkertaista hintaa.

C-3 / A-100 -settien hinnat perustuivat lähinnä m.netissä tämän vuoden aikana esitettyihin pyynteihin ja siihen, että mitä omasta C-3 + 22H -setistäni olen maksanut rahtien ja (itse tehtyjen) huoltojen jälkeen.

T- ja L-sarjan spinettejä menee siellä Saksassa ihan yleisesti 100-300 eurolla.

Toi kolmen tonnin "C-3" taitaa kyllä olla C-2. Mainitaan ainakin "Neue percussion". Silti: luultavasti erinomainen ostos.

Ja lisätään nyt vielä yksi helvetin tärkeä huomio. Joka ainoa generaattoriurku on yksilö. Soundissa ja tatsissa on eroja. Yksi sopii yhteen ja toinen toiseen hommaan - ja eri soittajille. Mun urku on vm. 1958 ja olen soitellut samanikäisellä B-3:lla jonkin verran. Ne ovat kokeilemistani "kolmossarjan" uruista kokonaisuutena lähimpänä toisiaan. Kumpikin toimii hienosti ja soundi on hyvä. Silti rokkihommiin kaipaan välillä entistä E-100:stani, jossa oli merkittävästi kirkkaampi soundi.

Ja just nää on niitä juttuja, minkä takia tykkään oikeista Hammondeista.
jurpontor
30.12.2009 12:55:28
tonecab: Melkein löisin vetoa että tos on joku juju! Kolmen tonnin C3 menis saksan ebayssäkin hujauksessa...

Itse asiassa oon tehnyt kauppaa ton herra Radmacherin kanssa ennenkin, ja tavara on kyllä ollut just sitä mitä pitääkin. En oikein usko että tossa välttämättä on mitään jujua, ehkä lähinnä ns. roudatun näköinen ulkokuori tms.

Joskus aikoinaan toin englannista A100n. Valitsin myyjän vaihtoehdoista halvimman. Kovalla työllä siitä tulikin kelpo peli, mutta suhteessa siihen vaivaan näin jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut ottaa se kalliimpi.

Mikäkö oli vikana? No, ensiksi se tunkkainen soundi, eli loppujen lopuksi ne geniksen ja viivelinjan vahakonkat meni uusiksi, minkä jälkeen genis täytyi kalibroida uusiksi. Sitä ennen meni jo preamp uusiksi... Lisäksi kolisevat koskettimet. Huoparemontin jälkeenkään soittotuntuma ei ollut sitä mitä hain. Ei Suomi-Hammondissa mitään eroa ole, mutta eri Hammondeilla on!

Juu totta, laittoahan noissa helposti on kun uusimmatkin yksilöt on sen 35 vuotta vanhoja. Mä oon pari kertaa kalibroinut spinetin ja onhan se melkoinen operaatio noin ajankäytön suhteen, mut toisaalta tuokin on osa "neljänkymmenen vuoden määräaikaishuoltoa". Onneksi noi on kuitenkin niinkin yksinkertaisia pelejä, AO-28:ssakaan ei ole mitenkään kamalan paljoa komponentteja kun vertaa esim. saman aikakauden Lowrey-urkuihin joissa koko roska on toteutettu putkilla oskillaattoreita myöten. Siihenhän toi menee että minkälaista hintaa sille omalle työlleen laskee vai suhtautuuko hommaan enemmänkin harrastuksen kannalta.
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
musamies
30.12.2009 13:34:14
Pienin hinta mitä oon soittovehkeestä saanu, on ollut Eko Tigeristä, taisi olla 50 euroa. Maksoin siitä vielä hiukan vähemmän, mutta menin varta vasten hakemaan sitä ja laitoin vehkeen vireeseen, eli otin riskin, että virityksessä voi mennä joku pieleenkin rikkoutumisen johdosta. Tämänkin vehkeen kohdalla oli myymismahdollisuudet kiinni siitä löytyykö sellaista, jolle se juuri sopii.

Minä puolestani harkitsi H-112 urun ostoa koska se vaikutti hienolta ja aika erikoiseltakin. Minulle se ei kuitenkaan sopinut parhaalla mahdollisella tavalla koska en keksinyt miten saan urkua mukaan keikkakäyttöön.

Esimerkiksi nuo L-100 sarjas urut on siitä hyvät, että sellaisen saa keikallekin jos kyseessä on poikkisahattu malli tai tehdastekoinen kaikkamalli. Myös jousikaiku on plussaa ja sille on käyttöä koko ajan kun urkua soittaa. Itse en oikeastaan tykkää jos urussa on jatkuvasti joku vibraatto päällä - B4 ohjelmallahan voi testailla erilaisia vibraattoja. Edes skannerivibraattoa ei jaksa ihan kokoaikaa kuunnella.

Manuaalien pituudesta on hyötyä jos soittaa yksin, harrastaa glissandoja. Siksi WLM Trip ollut mielestäni aika hyvä kun manuaalit on laajat ja hyvän tuntuiset ja urku kuitenkin niin kevyt, että sen saa keikalle.
tonecab
30.12.2009 15:34:16
jurpontor: Itse asiassa oon tehnyt kauppaa ton herra Radmacherin kanssa ennenkin, ja tavara on kyllä ollut just sitä mitä pitääkin. En oikein usko että tossa välttämättä on mitään jujua, ehkä lähinnä ns. roudatun näköinen ulkokuori tms.

Aika monet firmat tuntuvat jättävän vanhaa tietoa ja hintoja noille sivuilleen. Svenska Hammondilla mm. on hieno lista käytetyistä hammondeista kuvineen, mutta ei niitä sitten kysyttäessä kuitenkaan ole. Yks italialainen firma ilmoittaa aika sopivan tuntuisen hintahaarukan, mutta jälleen kysyttäessä ne kuitenkin tuppaavat maksamaan huomattavasti enemmän, ja juuri ne yksilöt jotka niillä sivuilla on ovat menneet, tai niitä ei jostain syystä vain ole. Bisneskikkailua...
valotus
31.12.2009 11:06:41

maza:
Kyllähän beekolmosia näkee jatkuvasti yli 10 000 euron pyynnöillä, mutta itse en näe mitään järkeä maksaa pelkästä ulkoasusta moninkertaista hintaa.

Tuossahan se pointti onkin. Hintoihin tietysti vaikuttaa se, että Suomestakin löytyy ihmisiä, joilla on halu ja kyky maksaa siitä, että olohuoneen nurkassa on nimenomaan täysin originaali mint-kuntoinen B-3 pakasta vedetyllä sävysävyyn lepalla. Nämähän ovat siis siinä Steinwayn tai Bösendorferin vieressä.

Jos taas ei puututa ulkoasuun eikä keräilyarvoon, niin keskustelu B-3:n hinnoittelusta on aikalailla turhaa niin kauan kuin A-100 malleja on tarjolla laajalla kunto- ja hintaskaalalla.
tonecab
31.12.2009 14:10:48

Jos taas ei puututa ulkoasuun eikä keräilyarvoon, niin keskustelu B-3:n hinnoittelusta on aikalailla turhaa niin kauan kuin A-100 malleja on tarjolla laajalla kunto- ja hintaskaalalla.

Hyvin puhuttu! Silloin aikoinaan A-100a englannista ostaessani myyjällä olis ollut yks B3/Leslie paketti, mutta hinta oli yli kaksinkertainen A-100an verrattuna. Tyhmänä kysyin syytä moiseen, johon myyjä totesi tylysti: "You pay for the furniture!".
terni
13.01.2010 12:54:37
Aiheeseen liittyen, osaako joku kertoa suuresta hintaerosta USA-Suomi. Esim. Leslie 3300 maksaa Jenkkilässä liikkeestä ostettaessa 1600e, Suomessa hinta 2780e. (Kyseessä siis Japanissa valmistettu uusi leslie).
Bronks
13.01.2010 15:31:16

terni: Aiheeseen liittyen, osaako joku kertoa suuresta hintaerosta USA-Suomi. Esim. Leslie 3300 maksaa Jenkkilässä liikkeestä ostettaessa 1600e, Suomessa hinta 2780e. (Kyseessä siis Japanissa valmistettu uusi leslie).

Veikkaan, että kyseessä on ollut jokin käytetty tai kolhittu yksilö. Vai olisko veroton hinta?

http://keyboards-midi.musiciansfrie … slie-3300-Rotary-Speaker?sku=700874

Tuo on se tavallisempi hintataso siellä.
Don't take me serious, I'm just playing.
tyyppityyppi
13.01.2010 16:12:28
kiitoskia tiedoista kaikille..! :D
maza
13.01.2010 16:37:21

Bronks: Veikkaan, että kyseessä on ollut jokin käytetty tai kolhittu yksilö. Vai olisko veroton hinta?

Ja tuohan on tällä hetkellä alle 1700 euroa.

Jenkeissähän ei ole ALVia ollenkaan, vaan joku muu vero, joka on suuruudeltaan todella minimaalinen verrattuna meikäläiseen 22% arvonlisäveroon. Siinä varmaan yksi syy. Lisäksi kurssihan on eurooppalaisittain katsottuna poikkeuksellisen edullinen juuri tällä hetkellä.
tarmo
13.01.2010 16:59:41 (muokattu 13.01.2010 17:00:31)
Bronks: Veikkaan, että kyseessä on ollut jokin käytetty tai kolhittu yksilö. Vai olisko veroton hinta?

Eikös tuo euroiksi käännettynä ole vajaat 1700 ?

E: kesti postaaminen, ja tulikin jo sama juttu. Eipä siis mitn.
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
Bronks
13.01.2010 19:14:20

Kyllähän on, olenpa puusilmä.
Don't take me serious, I'm just playing.
baba o riley
13.01.2010 22:46:21
maza: Ja tuohan on tällä hetkellä alle 1700 euroa.

Jenkeissähän ei ole ALVia ollenkaan, vaan joku muu vero, joka on suuruudeltaan todella minimaalinen verrattuna meikäläiseen 22% arvonlisäveroon. Siinä varmaan yksi syy. Lisäksi kurssihan on eurooppalaisittain katsottuna poikkeuksellisen edullinen juuri tällä hetkellä.

Mutta kun tuon hintainen verme tulee sitten hakea suomen tullista sä maksat 22%+2% siit valtiolle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)