Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Luusatula nollabudjettiin
1
taat
28.12.2009 21:25:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaivoin tässä vanhan Epiphonen Strato-kopion laukustaan ja hauras muovista tehty satula halkesi niin ettei E-kieli pysy paikoillaan. Aloin sitten pohtimaan mitä tehdä kun satulan teetättäminen maksaa 60 € musiikkiliikkeessä tai soitinkorjaajalla ja raha oli todella tiukassa.
 
Ensimmäinen idea oli tehdä satula muovista, mutta sitten aloin miettimään että jospa samantien tekisin kunnon luusatulan. Mutta mistä luuta ja mistä työkalut kovan luun veistämiseen? Noh näin joulun alla tuli mieleen kun joulukinkku veteli viimeisiään ja enää jätteet ja luut olivat jäljellä, että jospa joulukinkun luista saisi luusatulaan sopivan palan.
 
Tartuinkin heti toimeen ja otin isoimman palan luuta ja keräsin läjän työkaluja pöydälle ja aloin pohtimaan olisiko mahdollisuuksia saada näistä toimiva satula. Kuitenkin kun olin sahannut luun pienemmäksi palaksi vaivuin epäoivoon kun huomasin miten ohuet seinämät luussa olikin ja kun tuo satula on hyvin paksu. Päätin kuitenkin yrittää tehdä mahdolisimman hyvää satulaa ja jotenkin se kuitenkin onnistui ja satulasta tuli mielestäni hyvin siisti ja toimiva (kielet juuri sopivalla korkeudella ja kolot sopivan paksut uusille paksummille kielille mitä suunnittelin siihen laitettavan). Ja jos joku innostuu tekemään niin varoitan että jos laikalla hioo luuta se haisee melko pahalle ja haju jää vaatteisiin eli remppavaatteet päälle ja suljettuun tilaan jossa ilma kiertää hyvin eikä ole mitään mikä voi mennä pilalle!
 
Tarvikkeet mitä käytin:
 
-rautasaha
-puristimet
-viila
-pieni laikka (ei välttämätön)
-muistiinpano välineet
-viivain
-tongit
-jokin terävä veitsi
-hiekkapaperia
-vajaa kaksi tuntia aikaa
 
+ tietenkin itse luu
 
Otin kuvia projektin varrelta ja ne on nähtävissä linkin takana (meni jostain syystä hieman sekavaan järjestykseen):
 
http://www.flickr.com/photos/45820970@N02/?saved=1
 
Myöhemmin keksin että luun olisi voinut myös ottaa esimerkiksi jostain lapin avaimenperätuliaisesta, joka on tehty poron sarvesta ja on siis täyttä luuta, mutta hieman turhan myöhään kun satula oli jo melkein valmis. Mutta silloinhan se ei olisi nollabudjetin satula, ;)
 
Eli nyt jos jollain on turhaa luppoaikaa joulun ja uudenvuoden välillä ja huomasi juuri tarvitsevansa uutta luusatulaa, vaikkei rahaa olekkaan niin eikun tuumasta toimeen!
 

 
Erittäin hyvää uutta vuotta kaikille!
 
"Ilmainen ei ole minkään arvoista"
steelduck
28.12.2009 22:43:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoh.. isot propsit rakentelusta ja jutun viihdearvosta. :D
 
jyrkalt
28.12.2009 22:45:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hulluuden ja nerouden ero on epäonnistuminen ja onnistuminen.
Vähän toi juttu nauratti mut hitto! Hienoa jos toimii :)
 
Quill
28.12.2009 22:56:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joulukinkulle uusi tarkoitus :)
 
krk
28.12.2009 22:57:44 (muokattu 29.12.2009 09:10:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainiota toimintaa ja mainio tarina. Plussaa.
 
Nurmituomas
28.12.2009 23:04:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itsellä on akustisessa kanssa lohjennut tuo e kielen lovi, mutta pysyy yhä. olen ajatellut tehdä sen uuden messingistä, kun sähkökitaroissa näkyy messinkisiä. epäilys on ollut siinä, että toimiiko messinki akustisessa... kai se toimii.
 
HeavyMachinery
28.12.2009 23:36:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sianluu on aika heikkoa se voi olla lyhyt ikäinen.
Itse olen tehnyt useita satuloita hirvenluusta joka kestää parhaiten. Koiralta on hyvä pölliä kun se putsaa sen kunnolla :P
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
fox
28.12.2009 23:47:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Sianluu on aika heikkoa se voi olla lyhyt ikäinen.
Itse olen tehnyt useita satuloita hirvenluusta joka kestää parhaiten. Koiralta on hyvä pölliä kun se putsaa sen kunnolla :P

 
Hirven reisi- tai sääriluu. leukaluu tms. on tunnetusti olleet hyviä, mikseipä myös naudan tai hevosen.. Tuossa sikupotsin luussa ongelma tulee tuosta ohuudesta, mutta sitä voi kompensoida tekemällä Ibanezin patentin mukaisen "Half & half"-satulan. Siinä luuhun liimataan messinkiliuska toiselle puolelle, jolla saa paksuutta ohuempaankin "aihioon", vaikka juuri sianluuhun.
Ja totta, luu on melkoisen tuoksuvaista työstää, myös aikaavievää, joten eipä siis ole laisinkaan ihme, että teollisissa toimissa on siirrytty noihin keino"luihin", kuten tusQ ja corian..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Ukkovaari
29.12.2009 00:32:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussalla heitin, hyvin ja kuvaavasti kirjoitettu ja vielä kuviakin.
Aihe myös mielenkiintoinen ja johtuen ajankohdasta myös hauskakin ;-)
 
Twinkle
29.12.2009 07:35:37 (muokattu 29.12.2009 07:36:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No voi kääpä, nyt kaduttaa että tuli ostettua HK:n Luuton Juhlakinkku (tm).
 
EDIT: Plussaa lätkäisin, joka tapauksessa.
 
Harris
29.12.2009 08:17:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussaa tuli. Hienoa toimintaa.
 
Tuomoo
29.12.2009 12:25:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtavaa. Ansaitsit plussan.
 
LaXu
29.12.2009 13:42:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, enpä ole itse vielä satulaa alkanut ihan luunpalasta työstämään. Muuten kyllä hyvin samanlaisia menetelmiä käyttänyt. Lopulta kuitenkin päätin sijoittaa ihan oikeisiin satulaviiloihin, kyllä kunnon työkalut helpottavat hommaa kummasti.
 
Victor Helldriver
29.12.2009 13:55:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hautausmaalle venaamaan seuraavaa toimitusta?
jos ei joulukinkusta oo löytyny...
 
aikamoinen tarina tää.
ite tarvis tehä monta satulaa kans mut perkele ku se homma on suht vittumaista ja oon mokannu hyvin usein jo ton muovisenkin hiomisen.ehkä vaan pitäs treenata ja kärsivällisyydellä tehä
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
JOPPA
29.12.2009 18:42:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno idea ja toteutus ja lopputulos! Kuvat vielä kruunasivat kaiken. Semmosesta vähän ristin näkösestä merkistäkin menin klikkaamaan ;-)
 
We got both kinds. Country and Western.
RawknRawl
29.12.2009 20:33:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Twinkle: No voi kääpä, nyt kaduttaa että tuli ostettua HK:n Luuton Juhlakinkku (tm).
 
EDIT: Plussaa lätkäisin, joka tapauksessa.

 
Siitäkin saa kuitenkin ympäriltä hyvän hiusverkon ihan nollabudjetilla. Ei tuu tukka silmille, kun työstää kaupan satula-aihiota. Säästöä ja käytännöllisyyttä.
 
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
taat
29.12.2009 23:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Sianluu on aika heikkoa se voi olla lyhyt ikäinen.
Itse olen tehnyt useita satuloita hirvenluusta joka kestää parhaiten. Koiralta on hyvä pölliä kun se putsaa sen kunnolla :P

 
Tuo on kyllä varmasti hyvin totta. Kävikin tosiaan mielessä tehdä muustakin luusta mutta tällain näin joulun alla. (:
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «