Aihe: straton sähkömodaukset | |
---|
|
Rupesi stratosta (MIJ 1989) mikkivalitsin pätkimään, ja ajattelin korjauksen lisäksi tehdä/teettää sähköpuolelle jotain uutta. Ensimmäisenä tuli mieleen pistää tone-säädin tallamikillekin. Toinen juttu olis rinnan - sarjaan-kytkentä väliasentoihin nostopotikan avulla. Nyt kiinnostais kuulla kokemuksia tuosta "humppari"vaihtoehdosta verrattuna esim. puolitettavaan tallahumbuckeriin. Yksikelaisen rautalankasaundit olis se tärkein juttu, ja humpparisaundeihin riittäis sellainen siedettävä taso, millä nyt yleensä suomalaisten bileitten loppuillassa pärjää.. |
|
Mulla oli aiemmin master tone toinen tone potikka ja toinen oli sellainen että kääntäessä laittoi kaulamikkiä asteittain enemmän päälle, ja nostaessa laittoi sarjaan. Oesch sen värkkäsi. Nyt on vain master tone + toisesta vääntäen tulee kaulamikkiä vähitellen päälle (näin saa siis neck + bridgeä). http://pickingjjcale.blogspot.com/ |
|
Gimba: Rupesi stratosta (MIJ 1989) mikkivalitsin pätkimään, ja ajattelin korjauksen lisäksi tehdä/teettää sähköpuolelle jotain uutta. Ensimmäisenä tuli mieleen pistää tone-säädin tallamikillekin. Toinen juttu olis rinnan - sarjaan-kytkentä väliasentoihin nostopotikan avulla. Nyt kiinnostais kuulla kokemuksia tuosta "humppari"vaihtoehdosta verrattuna esim. puolitettavaan tallahumbuckeriin. Yksikelaisen rautalankasaundit olis se tärkein juttu, ja humpparisaundeihin riittäis sellainen siedettävä taso, millä nyt yleensä suomalaisten bileitten loppuillassa pärjää.. Mikinvalitsin korjaantunee puhdistuksella.En tiedä yhtään Humbucker mikkiä mistä lähtisi puolitettuna "straton vintage" soundit. |
Mase 29.12.2009 15:48:21 (muokattu 29.12.2009 15:50:33) | |
|
weelie: Mulla oli aiemmin master tone toinen tone potikka ja toinen oli sellainen että kääntäessä laittoi kaulamikkiä asteittain enemmän päälle, ja nostaessa laittoi sarjaan. Oesch sen värkkäsi. Nyt on vain master tone + toisesta vääntäen tulee kaulamikkiä vähitellen päälle (näin saa siis neck + bridgeä). eikös tuo ole nimeltään blender-kytkentä. Omassa flaikkarissa on ainakin moinen systeemi toisessa "tonessa". Toimii siis molemmin päin eli kaulamikillä(tai väliasennolla) soitettaessa voi sotkea mukaan tallaa ja sama toisin päin... EDIT: kytkis vaikka tuolta: http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=148831 osta kevyt & hyvä bassokaappi. katso linkki profiilista... |
|
En tiedä yhtään Humbucker mikkiä mistä lähtisi puolitettuna "straton vintage" soundit. Tuollainen mielikuva on ollut itselläkin. Fenderin (uusi?) s-1-switch pisti miettimään, että nostopotikalla vois laajentaa saundipalettia ilman, että joutuu mitään muita osia vaihtamaan. Itse kun yritin osia putsailla, niin tallamikin pätkimisen sijaan keskimikki mykistyi kokonaan. Tuo talla-kaula-yhdistelmä olis kyllä varmaan myös herkullinen.. |
|
Gimba: Toinen juttu olis rinnan - sarjaan-kytkentä väliasentoihin nostopotikan avulla. Nyt kiinnostais kuulla kokemuksia tuosta "humppari"vaihtoehdosta verrattuna esim. puolitettavaan tallahumbuckeriin. Rakensin joskus stratoon push-pull potikalla sarjakytkennän keski- ja tallamikille. Lopputuloksena oli jostain syystä täysin toimimaton soundi. Ei, kyseessä ei ollut vaihevirhe. Se vaan oli sellaista pehmeää muroa. Sen sijaan varsin toimiva kytkentä stratossa on talla- ja kaulamikki rinnan. Tätähän ei ole vakiona. Sen voi toteuttaa esimerkiksi uhraamalla toinen sävynsäätöpotikka portaattomasti tallamikkiä kaulamikkiin lisääväksi säätimeksi. Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia |
Gimba 29.12.2009 16:16:07 (muokattu 29.12.2009 16:39:53) | |
|
uhraamalla toinen sävynsäätöpotikka portaattomasti tallamikkiä kaulamikkiin lisääväksi säätimeksi Eli ilmeisesti just tuo blender-kytkin, mihin oli hyvä linkitys yllä. Itsellä ei ole koskaan ollut teleä, mutta tykkään kyllä kovasti sen tyyppisestä saundista. S-1-stratojen humpparikytkennöistä taas ei ole havaintoja paria youtubepätkää enempää. Mikähän siinä sitten voi olla, että talla+keski ei toimi, mutta talla+kaula pelittää..? |
|
Sitähän on olemassa sellaisia erikoispalikoita että saa vaikka mitä yhdestä tonevääntimestä irti. Maksavat toki turhan paljon. GFS on halpisvaihtoehto: http://store.guitarfetish.com/activepreamps.html Itselläni tuo sarjaan kytkentä jonkin verran ylikäämitetyillä stratomikeillä toimi ihan ok, mutta aikas tunkkainen saundi se oli. Ja nyt itse asiassa muistan että se olikin siis niin päin että blender veti asteittain sarjaan... ja nostaen sai kaulamikin päälle. Äh, vanhuus ei tule yksi, muisti menee... Mutta mikin puolitukset ja stratomikkien sarjaan laitot ei oikein tahdo tyydyttää, loppujen lopuksi. Itse ehdottaisin ehkä mid-boostia mieluummin. http://pickingjjcale.blogspot.com/ |
|
Gimba: Nyt kiinnostais kuulla kokemuksia tuosta "humppari"vaihtoehdosta verrattuna.. No jos kerran humpparia kaipaat, niin pistä tallaan vaikka joku SR minihumbucker. Kytke se niin että saat sitä rinnan ja sarjaan-signaalin. Sarjassa gain nousee ja muuttuu keskiääniseksi, ja rinnan soundi on vaimeampi ja heleämpi. Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia |
|
Aika paljon mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Blenderin ja midboostin yhteisvaikutusta olisi hauska kokeilla. Minihumbuckerissa arveluttaa vintagesaundin mahd. menetys, vaikka kyllähän noitakin taitaa olla joka makuun. Helpointa vissiin kuitenkin raahata lessukopiota mukana, kun tukevampaa menoa tarvitaan ;) |
|
Gimba: Minihumbuckerissa arveluttaa vintagesaundin mahd. menetys, Oikeilla jäljillä olet tuossa. Mulla oli cool rails humbuckeri tallassa, eikä siitä vintagesoundia saanut. Eikä myöskään tasapainoon muiden mikkien kanssa. Mulla oli myöskin joskus stratossa kytkentä, jolla sai (muitten muassa) tallamikin ja keskimikin sarjaan humbuckeriksi. Kyllähän se toimi ja kuulosti humbuckermaiselta, mutta luovuin tuon käytöstä kun kytkin alkoi pätkiä. Turhan monimutkainen käytettäväkin siitä tuli, kun kytkimessä oli neljä asentoa joiden vaikutus riippui 5-asentoisen kytkimen asennosta. Tällä hetkellä käytössä master tone, joka on kytketty volumepotikan keskinastaan, ei kuumaan - tämä vaikuttaa olennaisesti toimivuuteen. Mitään treble-bleedejä ei tämän kytkennän kanssa tarvitse. Toisen tonepotikan paikalla on (ulkonäkösyistä kierto)kytkin jolla saa tallamikin kytkettyä minkä tahansa 5-asentoisen kytkimen avulla valitun yhdistelmän rinnalle. Tuossa kytkennässä ylimääräisen kytkimen pätkimiset eivät juuri vaikuta äänenvoimakkuuteen, eli luotettavuus on hyvä. Helppokäyttöinenkin tuo on. En vaihtaisi enää muuhun kytkentään. Nyt saa kivoja puhtaita kaulamikistä laskemalla volumea ja avaamalla tonea, ja raskaampaa meininkiä tallamikistä päinvastoin tekemällä. Antikitarasankari |
|
Ajattelin, jotta jos yhdessä nostopotikassa olis rinnan - sarjaan vaihto, ja toisessa 250/500 k vaihtoehto. Pysyisi ehkä vielä hallittavissa.. |
|
Gimba: Ajattelin, jotta jos yhdessä nostopotikassa olis rinnan - sarjaan vaihto, ja toisessa 250/500 k vaihtoehto. Pysyisi ehkä vielä hallittavissa.. Oletko kokeillut möyhentää soundia graafisella taajuuskorjaimella humbuckermaisempaan suuntaan? Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia |
|
s151669: Oikeilla jäljillä olet tuossa. Mulla oli cool rails humbuckeri tallassa, eikä siitä vintagesoundia saanut. Eikä myöskään tasapainoon muiden mikkien kanssa. Little 59'n kaulaversio tallassa oli melkein tasapainossa, pikkuisen hotimpi oli se kuin kuin Gallan-straton omat mikit. Vähän tehokkaammilla stratomikeillä olisi tasapaino luultavasti ollut just kohdillaan. Kun nostopotikalla oli tehtynä humbuckerin kelojen sarjaan/rinnankytkentä, niin riittävän yksikelaisen tyyppinen saundi löytyi siitäkin tarvittaessa. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
|
Kaula- tallamikin yhdistelmä on herkullinen. Jos tollasta humpparisoundia hakee on toi midboost verraton. Vaatii sitten vaan se patterikolon, mutta kuullostaa helvetin hyvältä eikä tosiaan vaikuta millään tapaa ollessaan poissa päältä. En sitten tiedä paljon toi hurisee ilman dummy coil mikkiä. Mexicon deluxe powerhouse stratossa ja Claptonin signaturessahan toi systeemi on vakiona. Eli eka tone on master ja toinen on midboost. |
Gimba 30.12.2009 16:33:48 (muokattu 30.12.2009 17:24:59) | |
|
250/500 -vaihto vaatisi ilmeisesti mikrokytkimen, enkä viitsi lähteä sitä tuohon asentamaan, vaikkei kitara varsinaista vintagea olekaan. Taajuuksien kanssa en ole pelannut, vaan ruuvaillut jekyll&hyde -pedaalista parasta mahdollista säröä pro junioriin - ja soolosaundeihin olenkin melko tyytyväinen. Olen kuullut kehuttavan myös SD:n humbuckeria, jossa on kelat päällekkäin, mutta noita voi miettiä sitten, jos sarjaankytkentä ei toimi toivotusti. - Ja samalla täytyy tietty jatkaa säästämistä teleen, koska pakko kai sellainenkin on jossain vaiheessa saada! |
Mase 30.12.2009 18:19:37 | |
|
H-Diddy: Kaula- tallamikin yhdistelmä on herkullinen. Jos tollasta humpparisoundia hakee on toi midboost verraton. Vaatii sitten vaan se patterikolon, mutta kuullostaa helvetin hyvältä eikä tosiaan vaikuta millään tapaa ollessaan poissa päältä. En sitten tiedä paljon toi hurisee ilman dummy coil mikkiä. Mexicon deluxe powerhouse stratossa ja Claptonin signaturessahan toi systeemi on vakiona. Eli eka tone on master ja toinen on midboost. Mid-boostistahan on olemassa myös köyhän miehen passiivinen TBX-tone... http://alexplorer.net/guitar/mods/tbx.html Mulla oli moinen taannoin 40th anniversary fenkussa(ko. kepissä vakiona). osta kevyt & hyvä bassokaappi. katso linkki profiilista... |
|
Joo, keep it passive (ja halpana!), mielellään. Tolla siis periaatteessa vois terävöittää humpparisaundia, jos se jää liian muhjuksi 250-potikoilla..? Mun kitara vaahteraotelautoineen on kyllä sen verran kirpakka perusluonteeltaan, että se vois pelittää ilman korkeampien taajuuksien boostaustakin. Mutta kohtahan tuo selviää, kun saan kolvaukset valmiiksi. |
blues guitar 30.12.2009 22:43:09 (muokattu 30.12.2009 22:53:52) | |
|
Mase: Mid-boostistahan on olemassa myös köyhän miehen passiivinen TBX-tone... http://alexplorer.net/guitar/mods/tbx.html Mulla oli moinen taannoin 40th anniversary fenkussa(ko. kepissä vakiona). Mid-boost ja TBX ei ole sama asia. Buddy Guy mallissa ja Clapton mallissahan ne on molemmat. H-Diddy: Eli eka tone on master ja toinen on midboost. Buddy Guy mallissa eka tone on TBX ja toinen Mid-boost. Mun mielestä Cläpä mallissa on myös näin. The Strat malleissa toinen tone on mikkien vaiheistuksen vaihdin, sillä saa humpparisoundin : ) ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
|
Onkohan tuota blenderiä vakiona missään uudessa kitaramallissa? Vois vähän kitarakaupoissa testailla, ja vertailla vaikka fender DLX:en s-1:seen. No, kauppias varmaan hoitaa homman, kun kysäisee. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|