Aihe: Kontrabasso FAQ
1 2 3 4 5 6 729 30 31 32 33
ewq
28.12.2009 23:08:34
Terveeeeeeeeeeeeehdys bassoveijarit!

Onko tiedossa päteviä soitinkorjaajia (lähinnä E-Savo/E-Karjala alueelta)?

Omassa tsekkosslovakiassa valmistetussa bassossa alkaa olemaan jo sen verran pientä nikkarointia, että olis syytä viedä jollekkin osaajalle hoitoon tuo.

Virityskoneistossa aina silloin tällöin joku osa pitää sietämätöntä sirinää ja en ole vielä ite onnistunut spottamaan sen aiheuttajaa. Tallaa myös pitäisi säätää (/tai vaiht. eht. vaihtaa se toiseen), etteivät kielet rämisisi. Myös kopassa oleva keppi kaipaisi huolellisemman asettelun (D-kieli soi kaikkein voimakkaasti ja esim. E-kielestä jää botne puuttumaan ainakin zormilla soitettaessa, jousella ero ei niin paha). Stakkelikin varmaan menisi vaihtoon.. Ja kyllä siitä varmasti löytyisi vielä jotain korjattavaa, jos sille linjalle lähtee...

Eli tekijöitä ja hintahaarukkaa tuollaiselle säätelylle? Toki jos joutuu tallaa ostamaan tai veistelemään ja uutta stakkelia hommaamaan, siihen menee massia, mutta muuten tuollainen 100 000km-huolto, missä hinnoissa pyörii?
Teijo K.
30.12.2009 22:13:07 (muokattu 30.12.2009 22:14:20)

jooksja: Minuakin kiinnostaa PÄTEVÄ kontrabasson huoltaja/korjaaja tulevaisuutta silmälläpitäen...Mitenkä muuten on, kun kontrassa muut kielet ovat ok, korkeudella, mutta G on just ärsyttävän verran matalemmalla, että sieltä ei saa kunnon otetta släppäilyyn. Pitäisi saada G-kieltä muutama milli ylöspäin. Mites on, jos laittaa jompaan kumpaan päähän pienen paperin palan ? Joskus sähköbassoa "säädin" tuolla tavalla ja se toimi ihan ok, sen jälkeen. Vaikuttaako tuollainen kikka pahastikkin akustiikkaan kontrassa.

Entäs tuo talla, kun irroitin sen ja nyt ihmettelen ; ) että mikä on se oikea paikka sille, kun siinähän on ne 2 lovea siinä nuottiaukkojen keskellä ja siihenhän se sovitellaan, mutta tuleeko se talla keskelle niitä 2 lovea, vai jomman kumman loven kohdalle ? ja pitääkö tallan olla tarkalleen suorassa niiden lovien suuntaisesti ?

Elä nyt paperia sentään... Tallan jalan alle voi hädissään tunkea sopivan palan viilua, mutta sekään ei ole ns. lopullinen ratkaisu. Oikeaoppista on asennuttaa tallaan säätöruuvit, tai teettää uusi talla. Hifisteillä on siis kesätalla ja talvitalla erikseen.

Talla täsmälleen f-aukkojen väkästen (lovien) välissä. Ne on nimenomaan tallan paikkaa markkeeraamassa.
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
slappete
02.01.2010 20:36:48
Terve,oon soitellu omaa kontraa (strunal) reilun 3 vuotta ja kun ostin basson uutena niin ensiasennus kielet kesti melkeen koko kuukauden.Vaihdoin spirocoret ja yritin totutella siihen et sormet on koko ajan riekaleina.Nyt kun toiset kehuu noita weedwackersseja tilasin itsellekin moiset,suuri pettymys oli kuitenkin se ettei ne tunnu jäävän juuri ollenkaan soimaan.Taitaa olla taas vaihto edessä.Minkälaisia kokemuksia muilla on noista labella 7710 kieliseteistä.
Herde
03.01.2010 13:49:02
Ihan aluksi totean että en o släppääjä laisinkaan, soittelen pizzicato-pohjalta jatsia, tosin melko ronskilla otteella:).. Kummiskin: Soitin just eilen bassolla jossa oli E, A ja D-kielet 7710-sarjaa. G oli punomaton suolikieli. LaBelloissa on todella pehmeä tatsi, lähempänä suoli- kuin teräskieltä. Napakasti kun näppää niin äänen alussa on vahva napsahtava atakki. Akustista volyymia lähtee ihan ok, ei kuitenkaan niin paljon kuin esim. Velvet Garbo-setistä tms.. Basson omistaja Wade Mikkola kertoi että kielten sisäänajoaika oli tässä tapauksessa poikkeuksellisen pitkä - kuulemma yks vuosi (!) meni siihen että kielet alkoivat "toimimaan". Tässä on tottakai maku- ja soittotyyliasiat kyseessä. Joskus oon kattonu Youtuben slapbasso-opetusvideopätkiä ja kokeillut lätkyttämistä, tän vähäisen kokemuksen perusteella voin sanoa että nää vois olla hyvät kielet just tohon släppihommaan...
Herde
03.01.2010 13:53:54
Niin joo ja sustain oli musta hyvä, esim.Ron Carter soittaa 7710:lla jazzia ja basso soi ihan liikaa;-)
slappete
03.01.2010 18:07:17
Hitto ku olis niin helppoa ku vois jossain kokeilla ja vertailla mitkä kielet tuntuu ja kuulostaa miellyttävältä,nyt kun valinta menee kuulopuheiden perusteella.EI Viitsisi montaa n.150€ settiä ostaa.Itse soitan psychoa ja rockabilly.Laittakaa ihmeessä omia suosituksia ja kokemuksia tänne muille pohdittavaks.
Henko
07.01.2010 06:26:59

slappete: Hitto ku olis niin helppoa ku vois jossain kokeilla ja vertailla mitkä kielet tuntuu ja kuulostaa miellyttävältä,nyt kun valinta menee kuulopuheiden perusteella.

Jonkunlainen miitti oiskin hyvä siinä mielessä. Multa meni jotku rokkijamit Treen YO-talolla kerran ohi, sitten kuulin jälkikäteen, että siellä oli suunnilleen jokasella oma läskibasso mukana. Ois ollu hyvä tsiikata vähän bassoja.
"Ymmärrät varmaan, että toimintaamme en voi täällä julkaista".
jones88
07.01.2010 10:17:51
slappete: Hitto ku olis niin helppoa ku vois jossain kokeilla ja vertailla mitkä kielet tuntuu ja kuulostaa miellyttävältä,nyt kun valinta menee kuulopuheiden perusteella.EI Viitsisi montaa n.150€ settiä ostaa.Itse soitan psychoa ja rockabilly.Laittakaa ihmeessä omia suosituksia ja kokemuksia tänne muille pohdittavaks.

Ite reilun vuoden veivannu Innovation Silver Slap nylonkielillä. Tuntuu omasta mielestä soivan tarpeeks kauan ainakin rokkihommiin. Kireys on mielestäni just sopiva; ei oo liian löysät muttei myöskään niin tiukat ettei jaksais useempaa tuntia lätkyttää putkeen.
Slappi kuuluu aika selkeesti. Kuuntele linkinn takaa "Innovation Super Silvers", sama kieli kuin silver slap paitsi astetta kireämpi jännitys.
http://www.prauschke.de/deutsch/doublebass.htm
"Jollei mies olis kekseliäämpi ku nainen, niin kyllä maailmassa juotais sitte vähä kaljaa." -U. Turhapuro
Shuffle and Boogie
11.01.2010 10:29:49
slappete: Hitto ku olis niin helppoa ku vois jossain kokeilla ja vertailla mitkä kielet tuntuu ja kuulostaa miellyttävältä,nyt kun valinta menee kuulopuheiden perusteella.EI Viitsisi montaa n.150€ settiä ostaa.Itse soitan psychoa ja rockabilly.Laittakaa ihmeessä omia suosituksia ja kokemuksia tänne muille pohdittavaks.

Itse oon käyttänyt vuoden päivät noita WEEDWACKERS Kevlar-vahvisteinen nylonkieli mut sehän on ihan makua asia millä tykkää soitella http://www.huttulacustoms.fi/?p=6
Old Time Rock'n'Roll
slappete
12.01.2010 21:31:20
kertokaas joku mitä eroa käytännössä on normi weedwackersseillä ja näillä weedwacker pro kielillä, jotka itse tilasin kokeeks.
doghouse
20.01.2010 09:37:56
Itellä ollu jo jokusen vuoden noi weedwackersit ja oon tosi tyytyväinen. Hakkaa edelliset halvat suolikielet mennen tullen. Ite en edes muista miten ne soi alussa, mutta netissä kehuvat että sisäänajoaika olis tosiaan pitkä.
Nykyisellään sustainia piisaa ihan kivasti ja mikä parasta kaikki kielet soivat keskenään tasaiseslla volalla, toisin kuin esim. ne aikaisemmin olleet suolet.
Viimeisen päälle mukavat släpätä ja hyvä släppisoundi. Löysät kun ovat, vaativat vähän opettelua jos meinaa näppäillen soittaa.
Weedwackersit tuntuu olevan semmoiset jokotai- kielet. Niistä joko tykkää pirusti tai sitten ei yhtään.
jooksja
22.01.2010 12:23:16
Tämä laadukas ? kontrabassoni on jälleen musiikkiliikkeessä ja hommaavat paikalle ammattimuusikon (Kontrabasistin) katsomaan tuota Palatinoa, että kannattaako sitä kaulaa lähteä oikomaan, vai laitetaanko kolmas!!! kontrabasso tilaukseen. Tämähän taitaa olla oikein hyvä ja laadukas merkki ; ) minkä olen ostanut. Sanoisin muille kontran ostoa suunnitteleville, että ottakaa selvää eri merkeistä ja nyt jälkeen päin huomasin, että Palatino ei tuolla ulkomaan foorumeilla kovin korkeaa arvostusta saa, vaan tyyliin "Palatino Sucks" tuotteesta kirjoitellaan. No ihan tyytyväinen olin sinällään kontraani ja kevyttä sillä on soittaa, mutta tuo halavatun kaula on ihan pe...stä, kun soundi siis kuolee monessa kohtaa kaulalla, kun se nyt vaan on niin vino/kiero, vai mitä lie ? Musiikkiliikkeelle DLX-music kumminkin annan täydet pisteet hyvästä palvelusta. Siitä homma ei ole kiinni, vaan tästä Palatino tehtaasta ja heidän ammattitaidottomuudesta tehdä kunnossa olevia soittimia. Näkisittepä mm. tämä kontrabasson lakkauksen =) Siihen on lyöty lakan ollessa märkänä joku huopa päälle ja about. 30% alalta kontran etupuolella on nyt sitten huovan kuva jäänyt sitä koristamaan ja takapuolella sama juttu 10% takakannesta. Tuon kyllä osaa itsekkin korjata ja lakata, mutta kertoo paljon tehtaan laadusta, näiden useiden vääntyneiden kaulojen kera. Minkälainen laadunvalvonta tällä tehtaalla oikein on, kun tuollaista epäkuranttia tavaraa päästetään eteenpäin maailmalle ? DLX lupasi antaa släppikielet ilmaiseksi tuosta lakkaushärdellistä, että sikäli ihan hyvä juttu, koska osaan itse tuon lakkauksen korjata. Mutta jos kontra menee taas vaihtoon, niin en saa niitä släppikieliä, mutta otan ennemmin ehjän soittimen, kuin ne släppikielet. Että näin mennään ja toivottavasti tämä päättyy hyvin minun osalta ja saan edes ehjän soittimen kaiken tämän jälkeen.
Jooksja - Musiikintekijä Kuopiosta
Teijo K.
22.01.2010 12:43:31

jooksja: Tämä laadukas ? kontrabassoni on jälleen musiikkiliikkeessä ja hommaavat paikalle ammattimuusikon (Kontrabasistin) katsomaan tuota Palatinoa, että kannattaako sitä kaulaa lähteä oikomaan, vai laitetaanko kolmas!!! kontrabasso tilaukseen.

Ikävää että on ollut noin paljon ongelmia, ja toivottavasti kolmas kerta toden sanoo.

Pakko vain todeta, että vaikka 1400 euroa on paljon rahaa, se on uudesta kontrabassosta aika vähän. Tuohon rahaan taidetaan suositella kuitenkin mieluummin katselemaan käytettyä yksilöä kuin uutta.

Hyväähän tuossa on se, että kaikki nuo viat on humattu ajoissa. On meinaan välillä äkkinäisen vaikea havaita noissa isojakaan vikoja kun aloittelijan on joka tapauksessa niin vaikea soittaa kontraa. Itsekin törmännyt tapaukseen missä omistajan "ihan sikahyväksi" kehuma osoittautuu korkintaan keskinkertaiseksi. Mutta minkäs teet jos vertailukohtaa tai kokemusta edes testata sitä soitinta ei ole.
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Jeiska
01.02.2010 23:07:54
Perhana viikonlopun keikalla vahvistimeni rupes näyttää eläkeiän merkkejä. Nyt pitäis seuraajaa ruveta etsimään. Onko kenelläkään ehdotuksia? Vahvistin sais olla sille monipuolinen että toimii myös sähköbasson kanssa. Oisko markbassissa mitään järkeä? Jazzhommiin tulis, ei niinkää rockabillyyn. Kuha sais mukavan pyöreen walk-soundin pihalle
Where the fuck is my shoelace
Teijo K.
01.02.2010 23:20:06

Jeiska: Perhana viikonlopun keikalla vahvistimeni rupes näyttää eläkeiän merkkejä. Nyt pitäis seuraajaa ruveta etsimään. Onko kenelläkään ehdotuksia? Vahvistin sais olla sille monipuolinen että toimii myös sähköbasson kanssa. Oisko markbassissa mitään järkeä? Jazzhommiin tulis, ei niinkää rockabillyyn. Kuha sais mukavan pyöreen walk-soundin pihalle

Jos siis oikeasti etsit vahvistinta, etkä comboa, ja sulla on siviilirohkeutta niin toi on tosi mielenkiintoinen. http://www.gollihurmusic.com/produc … B_MUSICAL_INSTRUMENT_AMPLIFIER.html

Jos mulla olisi rahhoo niin olisin tilannut kuukausia sitten.
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Jeiska
01.02.2010 23:24:40
Sit viä tohon joku sopiva kaappi. 1x15? Ei sinänsä kuulosta huonolta. Täs o rahat aika finaalissa, mutta ei tuo pahan hintanen ole
Where the fuck is my shoelace
Jorbagha
02.02.2010 13:48:19
Oisko markbassissa mitään järkeä?

On, todellakin. Ainakin tuo 12 tuumaisella varustettu Mini-combo on kokemuksieni mukaan ollut todella hyvä, helppo ja monipuolinen sekä kontralla että sähköbassolla ajettuna. Toimii pienemmillä keikoilla mainiosti mutta tuottaa riittävästi mökää myös lahkeidenlepatustarpeisiin. Jos on ylimääräinen tonni rahaa, niin tällä ei ainakaan kovin pahasti voi mennä vikaan.

Todella monet arvostamani kollegat ovat myös hypänneet Markbass-kelkkaan joten kyse ei taida olla vain omasta hairahduksestani.
Oonpa aika körny.
KMT
05.02.2010 02:52:14 (muokattu 05.02.2010 02:52:22)

Ja onhan niitä 5-kielisiäkin kontria olemassa
doktorkoo
05.02.2010 10:17:26
Jeiska: Vahvistin sais olla sille monipuolinen että toimii myös sähköbasson kanssa. Oisko markbassissa mitään järkeä? Jazzhommiin tulis, ei niinkää rockabillyyn. Kuha sais mukavan pyöreen walk-soundin pihalle

Markbassista en tiedä, mutta Prepulan Jaskan oon nähny/kuullu soittavan ainakin joillain keikoilla Ampeg B100R:llä, ja musta siinä on mukavat soundit. Isoveli B200 antaa vähän enempi tehoa, ja siinä on putkietunen:
http://www.ampeg.com/products/diamondbluebass/b100r/index.html
http://www.ampeg.com/products/diamondbluebass/b200r/index.html

Itse en valitettavsti ole päässyt testaamaan, mutta haaveissa on...

-j
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank http://www.myspace.com/themisbeats
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)