Aihe: James Cameronin Avatar
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Tympee Huttunen
27.12.2009 20:19:26
Swan: Muutama päivä on kulunut leffan näkemisestä, ja ajatukset ovat ehtineet tasaantua. Monesti käy niin, että jälkeenpäin hautoessa leffa tuntuu vähemmän sykähdyttävältä kuin itse katselutilanteessa, mutta Avatarin kanssa fiilikset ovat päinvastoin edelleenkin katossa. Tällä kertaa lippurahat eivät menneet millään muotoa hukkaan.

...

Kävin itse katsomassa ja olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla kanssasi. Hieno elokuva. Sen suurempiin analysointeihin en tältä istumalta pysty.
Kapane
27.12.2009 23:34:53

Ei se mikn loistava ollut mutta.

Kuvallisesti hieno. 3D oli oikeastaan mun mielestä aikalailla vain vittumainen ominaisuus. Olihan kuva hienon näköistä, kun asiat tuntuivat leijuvan, mutta kun ruudun etulaidassa olevat asiat näyttivät todella epäterävältä ja sahalaitaiselta, laseja piti pitää päässä kokoajan ja skarppialue oli todella pieni. Kaikkeen tottui, mutta mieli teki katsoa hommaa ihan eri tavalla.

Planeetta ja scifi vermeet olivat aivan saatanan hienoja. Huhhuh. Ei mitn liituväri puuhastelua.
Myöskin nämä siniset nee... tyypit, näyttivät hyvältä.

Juoni oli ihan ok, mustavalkoinen ja yksiuloitteinen, mutta ok. Siihen asti, kunnes "sarvikuonot loppupuolella". Se oli kornia.

4/5

Parasta oli Michelle Rodriquez
Skenehuora jo 7,5 vuotta.
aalataur
27.12.2009 23:40:44

Juoni oli ihan ok, mustavalkoinen ja yksiuloitteinen, mutta ok. Siihen asti, kunnes "sarvikuonot loppupuolella". Se oli kornia.

Abyssin juonikin on aika mustavalkoinen, melkeinpä naiivi. Mutta hieno pätkä silti. Avatar kyllä pitää katsastaa ensitilassa näiden kommenttien perusteella.
aalataur
28.12.2009 17:25:03 (muokattu 28.12.2009 17:27:52)

Eihän Cameronilla noita neronleimauksia taida muita olla kuin Terminatorin käsikirjoitus. Hyvin tehtyjä elokuvia sen kaikki (vähät) elokuvat, mutta käsikirjoituksellisesti ja juoneltaan Terminatorit on niitä parhaita, ainoa ajatuksia suuremmin herättävä. Cameronilla on ne muutamat visiot mitä se on pyöritellyt varmaan pikkupojasta lähtien, paljon se on silti sekin, kun leffat on niin laadukkaita, mitä ovat. Jopa ehkä heikoimpana pidetty True Lies on minusta hyvä ja ainoa Arskan komediallisempi pätkä, mikä toimii. Enimmäkseen tosin muiden näyttelijöiden ja käsiksen koomikan varassa. Ilman sitä pomppivaa konepistoolia olisi vielä parempi.
Thet
28.12.2009 20:51:13 (muokattu 28.12.2009 22:17:31)
Helvetin hyvä ja hieno.

Täytyy varmaan käydä kattoo vielä uusiks ennen kuin loppuu 3D-esitykset.
"After the break i'm going to soak my hand in kerosene, light it up, and fistfuck a goat!" - Jon Lajoie
elbowski
29.12.2009 01:29:05
Semmonen oli se. Paljon on se sanottu, joten päällipuoliset mietteet elokuvasta:

Ennalta-arvattavuus rasitti tarinaa enemmän kuin kliseisyys. Erityisesti Jaken reissu hakemaan sitä suurta petolintuotusta oli nähty jo niin kaukaa että melkein alkoi vituttamaan. Suurista kulahtaneisuuksista huolimatta leffa oli ehtaa viihdettä. Hieman mykistävää on myös se, että 12 vuoden noin suuri työ osoittautuu noin eheäksi kokonaisuudeksi, eikä irralliseksi taidonnäytekokoelmaksi.
3D taas keksintönä on niin syvältä helvetin syövereistä kuin voi olla. Tekniikka ei tuonut mitään mullistavaa, vaan kolmiulotteisuus on vieläkin aivan yhtä perseestä kuin aiemmissakin kokeiluissa. Äärimmäisyyksiin hiottu CGI-kuva kärsi tuhottomasti tekniikan mukanaan tuomasta epäselvyysongelmasta. Allekirjoittanut ei luultavasti tulevaisuudessa elokuvia tässä formaatissa katso. Tässä se häiritsi jopa aiempia kokemuksia enemmän, sillä 2h44min nuo lasit päässä on aivan liikaa. Nyt annan kolme pongoa viidestä, kun joskus näen elokuvan perinteisessä muodossa, nostan ehkä puolikkaan lisää.
Photography is truth. The cinema is truth twenty-four times per second.
Meadow
29.12.2009 02:19:35 (muokattu 29.12.2009 02:21:17)
Olihan siinä tykitystä kerrakseen. Tuskallisen ennalta-arvattavan, kliseisen ja turhan pitkäksi venähtäneen tarinan pelasti kauttaaltaan komea visuaalinen tykitys. Eli siis ihan hyvä, annetaan kolme tähteä.

Mutta "unobtainium", voi helvetti. Kämmen läsähti naamalle sellaisella voimalla, että ääni kuului varmaan Ruotsiin saakka.
päänahka
29.12.2009 02:43:01
Meadow: Olihan siinä tykitystä kerrakseen. Tuskallisen ennalta-arvattavan, kliseisen ja turhan pitkäksi venähtäneen tarinan pelasti kauttaaltaan komea visuaalinen tykitys. Eli siis ihan hyvä, annetaan kolme tähteä.

Mutta "unobtainium", voi helvetti. Kämmen läsähti naamalle sellaisella voimalla, että ääni kuului varmaan Ruotsiin saakka.

http://en.wikipedia.org/wiki/Unobtainium

Kaikki on mun puolesta jo sanottu. Tosi hienon näköistä CGI:tä, mutta 3D ei tuonut mitään oleellista. Häiritsi vain ne lasit, ja olisi toivonut että ne olisi voinut ottaa pois. Juonellisesti ihan yhdentekevä leffa.
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
Swan
29.12.2009 02:58:29
Meadow: Tiedän tuon, mutten silti käsitä, miten Cameron saattoi käyttää tuota termiä aivan vakavalla naamalla.

Sitä käytti Giovanni Ribisin hahmo. Nuff said.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
Dunga
29.12.2009 11:11:42
Meadow: Tiedän tuon, mutten silti käsitä, miten Cameron saattoi käyttää tuota termiä aivan vakavalla naamalla.

Nyt taisi meikäläisen kämmen läsähtää naamaan, kuuluiko sinne saakka?
War... war never changes.
Meadow
29.12.2009 12:17:20 (muokattu 29.12.2009 12:17:35)
Void: Nyt taisi meikäläisen kämmen läsähtää naamaan, kuuluiko sinne saakka?

Ei kuulunut. Tuo unobtainium-termi esiintyy muuallakin Avatar-mediassa kuin Ribisin hahmon replassa, joten se on elokuvan universumissa ihan virallinen termi, mikä on mielestäni hyvin vammaista, oli se sitten kuinka hauska sisäpiirivitsi tai ei.
Dunga
29.12.2009 12:56:47
Kämmen läsähti lähinnä tosikkomaisuuden ja nipottamisen takia. Hieno analyysi myös tuo "aivan vakavalla naamalla", kiva että sulla on asiasta faktatietoa.
Meadow
29.12.2009 13:02:53 (muokattu 29.12.2009 13:03:16)
Void: Kämmen läsähti lähinnä tosikkomaisuuden ja nipottamisen takia. Hieno analyysi myös tuo "aivan vakavalla naamalla", kiva että sulla on asiasta faktatietoa.

Ei tässä nyt olla niin vakavana. :) Pöljä yksityiskohta, jolla ei ole mitään vaikutusta itse elokuvaan.
Dunga
29.12.2009 13:08:41
Meadow: Ei tässä nyt olla niin vakavana. :) Pöljä yksityiskohta, jolla ei ole mitään vaikutusta itse elokuvaan.

No aattelin kans :) Oishan sen voinut toki nimetä cooliin tyyliin energilibium tms, mutta se taas ois ollut tylsää ja mitäänsanomatonta.
chico_miguel
29.12.2009 17:07:12
Meadow: Ei tässä nyt olla niin vakavana. :) Pöljä yksityiskohta, jolla ei ole mitään vaikutusta itse elokuvaan.

Etu- ja keskisormeni menevät yhteen, käteni alkaa kohoamaan, sormenpäät koskevat rillieni keskisankaa - nostan niitä ja päästä nörttimäisen hymähdyksen.
"Eres tú cabron hijo de puta"
Tande
29.12.2009 19:52:49
Tänään kävin rainan katsomassa. Foorumin arvioiden takia odotukseni erityisesti tätä kohuttua juonta kohtaan eivät olleet korkealla. Elokuvan kokonaisuutena yllätti minut täysin. Ilmeisesti onnistuin "riisumaan" itsestäni kyynikon ja löytämään sisäisen lapseni. Voin sanoa, että en ole koskaan astunut ulos salista yhtä vaikuttuneena ja ajatusten laskeutuminen Pandoralta maan pinnalle vie aikaa. Vuoden paras elokuva. 4,5/5
In Rock.
Thet
29.12.2009 20:30:46
Eilen tosiaan kävin katsomassa ja olin kyllä tyytyväinen filmiin. Hieman ärsytti leffan jälkeen astua loskaiseen Turun keskustaan, koska Pandoran maailma teki sisäiseen lapseeni kovan vaikutuksen. Vaikka juoni olikin vähän liian ennalta-arvattava niin tällä kertaa se ei häirinnyt meikäläistä yhtään, koko vajaa kolmetuntinen vierähti hetkessä ihmetellen visuaalista ilmettä ja vauhdikasta menoa. 3D häiritsi alkuun hieman, mutta kun siihen tottui niin se oli erittäin hyvä lisä. Ei tätä leffaa edes raaski katsoa dvd:ltä. :D En oisi uskonut pitäväni elokuvasta näin paljoa.

4,5/5
"After the break i'm going to soak my hand in kerosene, light it up, and fistfuck a goat!" - Jon Lajoie
Tande
29.12.2009 20:36:41
Thet: Hieman ärsytti leffan jälkeen astua loskaiseen Turun keskustaan, koska Pandoran maailma

Heh! Samoin kävi minulla, tosin Turun keskustan sijaan sain astua Vantaan loskalätäköihin. Varmasti moni muusikko (itseni mukaanlukien) muuttaisi mielellään Pandoralle.

Viimeksi yhtä päräyttävän elokuvakokemuksen koin varmaan kymmenen vuotta sitten, kun näin ekaluokkalaisena skidinä Pokemon-elokuvan, tosin Avatarin vaikutus oli vieläkin suurempi. Pakko tuo on käydä katsomassa uudelleen.
In Rock.
memfis
30.12.2009 10:55:35
Itse meinasin skipata koko leffan trailerin perusteella, mutta onneksi oli jouluna tylsää ja päädyin teatteriin.
En siis odottanut mitään ihmeitä ja sen takia leffa tuntuikin vielä paremmalle. Siinä oli makuuni juuri sopivasti fantasiaa, toimintaa, sci-fiä ja ripaus romantiikkaakin. Tarina ja dialogi ei ollut mitään ennen näkemätöntä ja nerokasta, mutta itse ainakin menen katsomaan "taidehömpän" sitten erikseen. Tällainen elokuva, jossa visuaalisuus on ylitsevuotavaa, ei kaipaa mitään elämää suurempaa ja monimutkaista juonenkulkua.
Navi-heimossa oli paljon yhteneväisyyksiä Amerikan alkuperäiskulttuureihin, vai tuntuiko vain siltä?

Olen tätä ennen käynyt Ice Age 3:n katsomassa 3D:nä, eikä se todellakaan ollut mikään nautinto. Pahiten silmiä rasitti nopea liike loitommas-lähemmäs-akselilla. Pelkäsin, mitä tuleman pitää, mutta Avatariin silmät tottuivat ihan muutamassa minuutissa. Lasit tosin ovat edelleen epämukavat, painavat nenänvarren lommolle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)