Aihe: Perus Rock-rumpalit TOP 5
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12 13 14 15
Cimble
31.07.2009 20:33:52 (muokattu 31.07.2009 23:09:14)
motoman: Olen vuosia seurannut tätä arvostelua,milloin mistäkin rumpalista.Kaikki teknisesti huonoja..väärä kapulaote yms..Miten on mahdollista,että nämä kaverit ovat soittaneet itsensä miljonääreiksi?Miksi arvostelijat eivät tee sitä itse,kun taitoa ja tietoa riittää???

Arvostelijat eivät sitä voi itse tehdä, koska he arvostelevat Larsia vain soitannollisin perustein. Bisnes on asia erikseen ja myöskin kaikki muu, mikä vaikuttaa jonkun tunnetuksi tulemiseen ja rikastumiseen. Siinä on hyvin usein kyse paljolti myös taustavoimista, tuurista, ko. jutun läpimurron ajoittumisesta, vaikutusalueesta yms. asioista, jotka saattavat tehdä bändistä/artistista tähden ja miljonäärin siinä missä lottokin. Sinäkö mittaat soittajan taidot hänen tulojensa mukaan? Enkä nyt puhu pelkästään mistään tekniikasta, vaan myös muiden muusikoiden arvostuksesta ja syvemmästä soveltuvuudesta soittohommiin.

Lars on toimiva persoona megastaraksi julkisuudessa ja noin 99 prosentista tuntemattomien bändien edustajista ei siihen olisi. Mutta se ei poista sitä seikkaa, että soittajan soitannollisen tason arviointiin ei voi käyttää sitä rahavirtaa tai julkisuutta, mitä ko. henkilö nauttii tai on nauttimatta.

Toki suuressa maailmassa varsinkin muiden muusikoiden soitannollisesti arvostamat soittajat pääsevät mukaville tuloille pääosin vain sen taitavuutensa ja oivallisuutensa takia, mutta he eivät useinkaan ole niitä megastara-artisteja, jotka vetävät suurimmat massat ja massit. Metallicallakin on niin massiivinen kannatus, että suurin osa ei ymmärrä soittamisesta mitään perustellakseen näkemyksiään. Olivatpa ne sitten positiivisia tai negatiivia Larsin suhteen.

hollmi-5: Hyvä pointti. Jotakin steve Smithiäkin arvostellaan surutta. Samoin Simon Phillipsia. Vaikka jäbät handlaa ja soittaa aivan unelmasti. Mutta hekin ovat ihmisiä ja inhimillisyyteen kuuluu välillä myös hienoiset epäonnistumiset.

Nii-in, välillä. Anteeksi, mutta Larsilla se ei ole välillä. Miehen taso laske aina pelkästään välillä. Se on toki kiva, että massayleisöllä on kivaa keikalla.

Smithit ja phillipsit soittavat ja handlaavat unelmasti, mutta se heidän arvostelunsa on useinkin heidän soitannollisen tasonsa huomioon ottavaa.

Ja ei, en ole katkera Larsille tai sen rahoille, ihmettelen vaan hyvin usein ihmisten makua. Muistan kyllä toki itsekin kun yritin apinoida joitakin Larsin juttuja jonkun bändiprojektimme soittaessa Metallica-pätkiä. Alitajuisesti takaraivossa oli silloin, että Lars on rumpalillisesti jotakin suurta, koska kuuluu mahtisuureen Metallicaan. Olin silloin 17. Nyt noin 15 vuotta myöhemmin olen onnekseni kehittynyt ainakin maullisesti, vaikka olen paljon raskasta rokkia ja metalliakin soittanut, eikä niissä ole sinänsä mitään mautonta. Vahvoja ja vaikuttavia genrejä.
"Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa.
velipesonen
31.07.2009 20:48:30

Myöntäkää pois, että kunnon musiikkipoliisin mielestä fuusiojazzin formaatti on ainoa oikea ja kaikkea pitää arvioida sen perusteella.

Minun mielestäni fuusio-formaatti on yhtä kuin Kuolema. Olen siis huono tai paremminkin väärä musiikkipoliisi.

DEATH TO FALSE MUSIC POLICE
OPJ1974
01.08.2009 00:53:46

velipesonen: Myöntäkää pois, että kunnon musiikkipoliisin mielestä fuusiojazzin formaatti on ainoa oikea ja kaikkea pitää arvioida sen perusteella.

Minun mielestäni fuusio-formaatti on yhtä kuin Kuolema. Olen siis huono tai paremminkin väärä musiikkipoliisi.

DEATH TO FALSE MUSIC POLICE

En oikein ymmärtänyt pointtiasi, mutta eihän soittajan huonous ole genrestä kiinni? "Huono" rumpali on "huono" rumpali, musiikin tyylistä riippumatta - korvathan sen kertovat, tosin subjektiiviset sellaiset. Eli makuasioita, sanoi musti kun muniaan nuoli. Mulle on aivan sama, onko joku rumpali "huono" vai ei. Jos en tykkää, en kuuntele. As simple as that.

Musapoliisi pyriin olemaan kuitenkin vähemmän.
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Vallu-Veke
07.08.2009 20:52:44
Tämä kun on se aito perusrokkibändien äiti, niin eiköhän se ko. rumpali ole perusrock-rumpalien aatelia.

http://www.youtube.com/watch?v=KK8ifbnMuDc

http://www.youtube.com/watch?v=IKe2OfXLxuc
ferodoz
21.12.2009 01:28:19

Suomiosasto : Ville "welho" "harja" Siuruainen, ehdoton ykkönen. näyttävää ja komiaa
Lacu Lahtinen, Komiaa soitantaa, varsinki Popedan kanssa.
Nykänen: on se kova
Kuoppis: on se kova
Kai Hahto: kovaa räimimistä, kova kaveri!

Ulkomailta : Tommy Lee (!!)
Ian Paice
Bonham
Jordison
Phillips

Mun mielipide, ei muiden :)
Eihän se oo mun vika ettei joillain oo rytmi veres. Näiden körttiläisten kulttuuriinhan kuuluu vain palli, haitari ja äijjä. - Remu
toba
22.12.2009 01:03:34

Rick Allen on ainaki yks aika kova!
Lucky 7
22.12.2009 15:05:22 (muokattu 22.12.2009 17:58:49)
Ingo Switsenberg?? Helloween
Kai Holm Popeda
Lacu Lahtinen Popeda
Juha Takanen Agents
Kuja Salmi Badding Rockers ym.ym.
Se mitä ei muista, ei pidäkään muistaa.
gulfstream650
23.12.2009 19:04:10

Tosi hyvä rockrumpaleita ovat Sami J. (Cowboys, Sleepparit jne), Sampo (Egotrippi), Kuja (Menn. Vangit), Welho (Dingo ja sata muuta pändiä) ja Jami (Melrose). Tuolla klubeilla kuulee joskus tuntemattomien nimien pieksävän sellaista kyytiä että hirvittää. Esim Maya Paakkarin klubilla.
Svengaa kuin saksanhirvi.
ferodoz
26.12.2009 18:55:40

msokero: Tosi hyvä rockrumpaleita ovat Sami J. (Cowboys, Sleepparit jne), Sampo (Egotrippi), Kuja (Menn. Vangit), Welho (Dingo ja sata muuta pändiä) ja Jami (Melrose). Tuolla klubeilla kuulee joskus tuntemattomien nimien pieksävän sellaista kyytiä että hirvittää. Esim Maya Paakkarin klubilla.

Kyllähän Villen (welhon) kumut soi taas jälleen kerran hienosti eilen Seinäjoen Du:nissa. :)
Eihän se oo mun vika ettei joillain oo rytmi veres. Näiden körttiläisten kulttuuriinhan kuuluu vain palli, haitari ja äijjä. - Remu
gulfstream650
28.12.2009 13:54:04

ferodoz: Kyllähän Villen (welhon) kumut soi taas jälleen kerran hienosti eilen Seinäjoen Du:nissa. :)
Sinne se tuuppasi valkoisella Mersullaan luonnonlakeja uhmaten.
Svengaa kuin saksanhirvi.
hollmi-5
28.12.2009 23:33:22
-ja viides on varmasti aika monelle yllättävä, nimittäini kunigasrumpali Buddy Rich. Rumpali, joka oli aikanaan rumpalien huippu, eikä vieläkään ole hänen voittanutta.
Moni voi sanoa, että eikö hän ollut jazz -rumpali, kyllä hän oli, mutta kuunelkaa hänen monipuolista tuotantoaan, kyllä sieltä löytyy aivan selviä rock -aineksia. Ja olihan Buddy Rich, monen muun ohella mm. John Bonhamin ja Bill Brudfordin esikuva.

Ei Buddy mikään perus-rock-rumpali ollut, mutta paras rumpali, joka tällä pallolla on henkeä vetänyt. Tinkimätön sälli ja loppun asti rumpali. Voi oikein yrittää etsiä kaverin, joka on itsensä (ja perheensäkin) elättänyt rumpalina seitsemällä vuosikymmenellä.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Epämuusikko
28.12.2009 23:35:22
hollmi-5: Ei Buddy mikään perus-rock-rumpali ollut, mutta paras rumpali, joka tällä pallolla on henkeä vetänyt. Tinkimätön sälli ja loppun asti rumpali. Voi oikein yrittää etsiä kaverin, joka on itsensä (ja perheensäkin) elättänyt rumpalina seitsemällä vuosikymmenellä.

Paras _tyylissään_ (rudimenttipohjainen swing-pohjainen overplay).
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
hollmi-5
28.12.2009 23:44:30 (muokattu 28.12.2009 23:58:30)
Epämuusikko: Paras _tyylissään_ (rudimenttipohjainen swing-pohjainen overplay).

Tyylissään ja ja tyylissään... Ota kaikki pallon parhaat rumpalit rinkiin ja pidä kädennostoäänestys. Tulos on Buddy Rich, vaikka itse jättäisitkin väliin.

Voit toki laittaa tähän jonkun Buddya paremman, niin väitellään siitä.

Jos sulla ei ole laittaa nimeä, niin olisiko parempi jättää ihan kommentoimatta... tyylissään ja tyylissään...

Minä en pidä musasta, jota Buddy veti. Tai edes hänen persoonastaan, mutta kaikki Buddyn musa (joka tehtiin aikana, jolloin äänitysteknologia oli vaiheessa) puhuu aika raskaasti puolesta.
Paper Sun
29.12.2009 00:02:25
Niin, kyllähän minä tiedän, että Buddy Rich oli jazz rumpali, mutta kyllä musiikki, jota hän soitti (varsinkin nopeat kappaleet), antoi oivan rytmin tanssia rokken rollia (eli sitä aitoa rehellistä rokken rollia, kellohame jne.). Eli kyllä hän hallitsi rokken rollin soitonkin suvereenisesti. Mutta ei hän todellakaan ollut perusrock -rumpali.
Sopii esikuvaksi myös tämän ajan perusrock -rumpaleille.
Niin ja voishan tässä mainita vielä yhden kovan rock -rumpalin, nimittäin Animalin.
moderndrummer88
29.12.2009 00:26:21 (muokattu 29.12.2009 00:31:47)
hollmi-5:
Voit toki laittaa tähän jonkun Buddya paremman, niin väitellään siitä.

Tony Williams
Elvin Jones
Philly Joe Jones

Tuossa nyt muutama alkuun ainakin. Kyllä tän pallon parhaat rumpalit on tutkinut aika paljon muutakin kuin sitä perus big band swingiä johon sinun jazzin kuuntelut taitaa hyvin pitkälti rajoittua ja varmasti sieltä putkahtelee näitä edellämainittuja useammin kuin Buddy Richiä, jos äänestys pidettäisi.
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
hollmi-5
29.12.2009 00:37:46
moderndrummer88: Tony Williams
Elvin Jones
Philly Joe Jones

Tuossa nyt muutama alkuun ainakin. Kyllä tän pallon parhaat rumpalit on tutkinut aika paljon muutakin kuin sitä perus big band swingiä johon sinun jazzin kuuntelut taitaa hyvin pitkälti rajoittua ja varmasti sieltä putkahtelee näitä edellämainittuja useammin kuin Buddy Richiä.

No niin. Entäs kun näiden sun mainitsemien jäbien mielestä Buddy oli paras, mutta Buddyn mielestä kukaan näistä ei ollut häntä itseään parempi?

Jos tarkoitat tulkintaa, niin se on todella pitkälti mielipidekysymys. Jos takoitat teknistä taituruutta, ei kellään mainitsemistasi ollut samoja aseita, joita Buddy käytti.

Pitää nähdä hiukan syvemmälle sen musatyylin ohi. Kyllä sinäkin sen ymmärrät, kun olet jonkun 20 vuotta lisää kannuja leiponut.
Deino
29.12.2009 00:39:50

hollmi-5: No niin. Entäs kun näiden sun mainitsemien jäbien mielestä Buddy oli paras, mutta Buddyn mielestä kukaan näistä ei ollut häntä itseään parempi?

Eli jos vaikka sinä itse olet mielestäsi maailman paras rumpali ja Williamsit + muut on samaa mieltä, olet maailman paras rumpali?

Jos takoitat teknistä taituruutta, ei kellään mainitsemistasi ollut samoja aseita, joita Buddy käytti.

Tekninen taituruus ei ole maailman parhaimman rumpalin tae.
hollmi-5
29.12.2009 00:46:22 (muokattu 29.12.2009 00:58:10)
Deino: Eli jos vaikka sinä itse olet mielestäsi maailman paras rumpali ja Williamsit + muut on samaa mieltä, olet maailman paras rumpali?

No jos näin olisi, että Keith Carlock, Dave Weckl, Phill Collins, Phill Rudd, Steve Smith ja pari muuta sanoisivat, että minä olisin heidän esikuvansa ja maapallon paras rumpali, niin sillä olisi melkoisesti painoarvoa.

Nyt puhtaan Byddy Richista vs. nämä, jota pitivät Buddya esikuvanaan.

Tekninen taituruus ei ole maailman parhaimman rumpalin tae.

Ei tekninen taituruus olekaan, mutta se, kuinka sitä hyödyntää...
moderndrummer88
29.12.2009 00:48:47 (muokattu 29.12.2009 00:51:00)
hollmi-5: No niin. Entäs kun näiden sun mainitsemien jäbien mielestä Buddy oli paras, mutta Buddyn mielestä kukaan näistä ei ollut häntä itseään parempi?

Siitä että nämä jäbät osaa tunnustaa perinteet ja että Buddy Rich on mulkku (joka nyt ei ollut mikään uusi juttu) Missä näin muuten sanotaan, että he pitävät Buddya parhaana eläneenä rumpalina?

Jos tarkoitat tulkintaa, niin se on todella pitkälti mielipidekysymys. Jos takoitat teknistä taituruutta, ei kellään mainitsemistasi ollut samoja aseita, joita Buddy käytti.

Luovuus, tulkinta, tyylitaju, näistä se hyvän rumpalin muotti tulee, tekniikka on ihan sivuseikka mun mielestä.

Pitää nähdä hiukan syvemmälle sen musatyylin ohi. Kyllä sinäkin sen ymmärrät, kun olet jonkun 20 vuotta lisää kannuja leiponut.

Niin no mitä Buddy Richillä löytyy, muuta mitä noilta heeboilta jos tosiaan unohdetaan musiikkityyli, vitusti nopeutta? Jes! Siinä tapauksessa Mike Mangini on vielä parempi. Ja kyllä sekin osaa ihan samanlailla piiskata perus swing -komppia ja poimia ennalta sovitut iskut.
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)