Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuotilleen laulaminen ja äänen vire.
1
Forell
28.12.2009 20:27:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen laulanut elämäni aikana suhteellisen paljon. Olin kouluarvosanoilla 9 laulaja.
Pysyn suurinpiirtein nuotissa, mutta hyvän vireen saaminen on aika vaikeaa. Tunnettuahan on että kaksi "samaa" säveltä esim. C ja c1 olkoonkin vaikka eri oktaavialan säveliä soi hyvässä vireessä kuin yksi sävel. Jos jompi kumpi on epävireinen, alkaa kuulua sävelten välistä huojuntaa. Laulaessa en tahdo harjoituksista huolimatta saada soittimesta soitettua ja laulamalla laulettua ääntä soimaan puhtaasti samassa vireessä. Sitä vaikeammaksi homma menee, mitä korkeammalle äänialassa mennään. Kuinka kauan hyvän vireen saaminen kestää, meneekö siinä koko ihmisikä ja tarviiko sitä edes niin hyvään vireeseen saadakaan jos puhutaan rytmimusiikin esittämisestä. Olen kuitenki melkoinen perfektionisti ja haluaisin lähes 100%:n vireen. Miten ääni hyvään vireeseen?
 
Numb
28.12.2009 21:10:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos itse kerran kuulee, ettei ole vireessä, kyse on sen jälkeen vain treenistä.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Forell
28.12.2009 21:22:50 (muokattu 29.12.2009 00:40:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Jos itse kerran kuulee, ettei ole vireessä, kyse on sen jälkeen vain treenistä.
 
Olen laulanut paljon, joten treenaamisen puutteesta se tuskin johtuu. Olen alkanut ajatella olisiko äänentuotto elimistössä jotain vikaa etten saa hommaa hanskaan. Puskenko ääntä, eli liikaa painetta äänihuuliin, tai onko äänen sijoitus jotenkin pielessä. Kurkunpää jännittynyt tai jotain. Laulutuntejakin olen ottanut jo kohta vuoden verran, muttei ole tapahtunut huomattavaa muutosta.
Tarkka korva kyllä on, koska olisivat joskus ottaneet Hellakselle Rajamäen tehtaalle töihin pianonvirittäjäksi, mutta perhesyistä en voinut silloin ottaa työtä vastaan.
En vain oikein tiedä miten saada tää ongelma ratkaistua.
 
Santerus
30.12.2009 19:38:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CVT:n mukaan epävire johtuu kurkun kuromisesta (tekniikan puutteesta), kun saatavilla on sellainen "kuuntelu" johon luotat. Eli toisin sanoen ei ole kyse siitä että et vaikka kuule itseäsi ja laula päin honkia sen takia.
 
Itse tuen tätä, sillä omalla kohdallani se meni juurikin näin.
 
Forell
31.12.2009 10:46:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Santerus: CVT:n mukaan epävire johtuu kurkun kuromisesta (tekniikan puutteesta), kun saatavilla on sellainen "kuuntelu" johon luotat. Eli toisin sanoen ei ole kyse siitä että et vaikka kuule itseäsi ja laula päin honkia sen takia.
 
Itse tuen tätä, sillä omalla kohdallani se meni juurikin näin.

 
Kurkun kurominen. Mitä se käytännössa tarkottaa? Yritänkö liikaa kurkulla laulaa, eli tuen liian vähän ääntä, vai mitä? Kuulen kyllä miten se laulu menee, koskä äänitän lauluani aika paljon. Oletko itse saanut homman kuntoon ja miten?
 
Santerus
31.12.2009 15:16:01 (muokattu 31.12.2009 15:16:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CVT:ssä on kolme perus periaatetta, joiden mukaan kaiken laulamisen on tapahduttava, jotta se olisi tervettä. (eli jos et noudata näitä, kurkkusi kuroo)
 
1. tarpeellinen tuki
2. riittävä twäng (vaikea selittää, periaatteessa laulusi seassa pitäisi olla ääni joka tulee kun esim. matkit ankkaa)
3. et jännitä huulia etkä leukaa, eikä leukasi pyri eteenpäin laulaessasi.
 
itselleni kävi niin, että äänialani ollessa rajoittuneempi (kuroumia) luulin usein olevani nuotissa, ja minun oli ylipäätään vaikeampi tietää esimerkiksi kappaleesta onko se äänialalleni sopiva. Viime aikoina äänialani on laajentunut f1--> parhaimmillaan c2, ja nykyään tuntuu jotenkin oudolta että olen joskus voinut laulaa niin epävireeseen, siis on kuin tunne, että olisi mahdotonta laulaa epävireeseen. toisin sanoen, ääneni löytää nuotit. tietenkään tätä ei 100% varmuudella voi sanoa, mutta yleisesti "tähtääminen" on parantunut hyvin paljon. Pähkinän kuoressa siis voidaan sanoa että kun äänialani kehittyi, opin laulamaan nuotilleen paljon paremmin.
 
Hyvin usein ongelmat ovat tuesta kiinni, sen olen oppinut tässä viime aikoina.
 
Forell
31.12.2009 16:00:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Santerus: CVT:ssä on kolme perus periaatetta, joiden mukaan kaiken laulamisen on tapahduttava, jotta se olisi tervettä. (eli jos et noudata näitä, kurkkusi kuroo)
 
1. tarpeellinen tuki
2. riittävä twäng (vaikea selittää, periaatteessa laulusi seassa pitäisi olla ääni joka tulee kun esim. matkit ankkaa)
3. et jännitä huulia etkä leukaa, eikä leukasi pyri eteenpäin laulaessasi.
 
tietenkään tätä ei 100% varmuudella voi sanoa, mutta yleisesti "tähtääminen" on parantunut hyvin paljon. Pähkinän kuoressa siis voidaan sanoa että kun äänialani kehittyi, opin laulamaan nuotilleen paljon paremmin.
 
Hyvin usein ongelmat ovat tuesta kiinni, sen olen oppinut tässä viime aikoina.

 
1. kohta on jo kohtalaisen hyvä, mutta vaatii vielä treenaamiste, että tuki olis joustava. Ettei yli/ali-hengittäs, pinnistäs/pönnistäs liikaa. Ymmärrät varmaan.
Sen olen huomannut, että tuelta laulaminen ei rasita äänöelimistöä ja kurkkuun ei satu.
 
3. kohta on jo myös kohtalaisesti hallinnassa.
 
2. kohta, tämä twäng. Monilla hyvillä laulajilla kuuluu lauluäänen seassa tietynlainen "narina". Tämä minua on askarruttanut, että mites tämä löytyy. Ikäänkuin tämä ankkaääni pitäs jotenkin stemmaa kohdallaan. Onko kokemusta/tietoa.
 
Bald Anus
01.01.2010 16:49:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Forell: Olen laulanut paljon, joten treenaamisen puutteesta se tuskin johtuu.
 
En tiedä, mitä nyt lasket laulamiseksi, mutta minun käsitykseni mukaan esimerkiksi pieni mukanalaulanta taustalla soivalle levylle ei ole treenausta. Itse laskisin treenaamiseksi nimenomaan sen, kun ajatellaan juuri, että "minäpä treenaan laulamista" ja pyritään käyttämään oikeaa tekniikkaa.
Kun minä aloitin laulutunnit, opettajani sanoi, että kuulostaa siltä, etten ole laulanut paljoa, vaikka laulankin joka päivä.
 
Santerus
01.01.2010 21:46:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun yritin opetella korkeammalta laulamista, luulin että minulla on riittävä tuki, mutta näin ei vain ollut. Kun aloin laulaa kovempaa, tukeni vahvistui ja pääsin korkeammalle. Toisin sanoen huusin kovaa äänialani ulottumattomissa olevia nuotteja. Ei kuulosta terveeltä, mutta ei siitä minulle mitään haittaa ollut.
 
Forell
02.01.2010 15:46:56 (muokattu 02.01.2010 16:57:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bald Anus: En tiedä, mitä nyt lasket laulamiseksi, mutta minun käsitykseni mukaan esimerkiksi pieni mukanalaulanta taustalla soivalle levylle ei ole treenausta. Itse laskisin treenaamiseksi nimenomaan sen, kun ajatellaan juuri, että "minäpä treenaan laulamista" ja pyritään käyttämään oikeaa tekniikkaa.
Kun minä aloitin laulutunnit, opettajani sanoi, että kuulostaa siltä, etten ole laulanut paljoa, vaikka laulankin joka päivä.

 
Olen aloittanut laulamisen jo 10-12 vuotiaana ja laulanut siitä asti lähes joka päivä.
Nyt ikää on lasissa 50 ja risat, eli ehkä vanhimmasta päästä tällä forkalla.
 
Lähes päivittäistä laulamista on siis kertynyt n. 40 vuotta. Murrosiässä lauloin myös ja mahdollisesti pilasin silloin ääneni.
 
Lauloin bändissä ollessani 20 v. Sen jälkeen erilaisissa lauluryhmissä ja kuoroissa. Kaikesta laulamisesta huolimatta ääneni on ollut kireän kuuloinen ja vire on ollut hukassa.
 
Monet laulua harrastavat laulavat kutakuinkin nuotilleen, mutta vireessä
pysyminen/laulaminen ei ole niin helppo, ja se saattaa kadotakin välissä kokonaan. Siihen vaikuttaa tunnetilat ja muutkin seikat. Luonnollisuus ja vapaus, ettei liikaa keskity laulamiseen auttaa myös vireessä pysymiseen. Itse en ole kuitenkaan saanut ääntäni kunnolla vireeseen kaikesta laulamisesta huolimatta.
 
Morus Bassanus
02.01.2010 16:00:21 (muokattu 02.01.2010 16:05:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos puhutaan äänen vireestä ja nuotilla pysymisestä, puhutaan yleensä mun mielestäni ihan samasta asiasta? Puhutko mahdollisesti äänen soinnista? Sehän on taas sitten kokonaan eri juttu. Olen kuullut monia laulajia, jotka vetävät nuotilleen, mutta sointi on aivan onneton. Tietty täydelliseen (no joo, voiko sellaista edes ihmisäänellä olla) vireeseen tarvitaan se, että ääni myös soi, mutta siitä puhuttaessa pitäisi ehkä puhua jo hienovireestä tms. Nimittäin vaikkei ääni soisikaan, niin kyllä se silti nuotilla voi olla.
 
Ehkä puhumme vain eri termein, mutta musta kuulostaa vähän oudolta sanoa, että laulan nuotilleen mutta en pysy vireessä. Haluatko tarkentaa hieman?
 
Ja vire saattaa kadota joskus kokonaan? Vireen katoaminen = kuulostaa aivan kammottavalta. Aika karua, varsinkin jos on 40 vuotta aktiivista laulamista takana. Siis totta kai on normaalia, että jos ei esim. keikalla kuule itseään bändin takaa ei välttämättä pysy äänessä. Tai se, ettei satu pääsemään johonkin ääneen puhtaasti. Mutta vireen kokonaisvaltainen katoaminen, ei sitä kai pitäisi tapahtua...?
 
Enkä nyt siis vittuile tai viisastele, älä ota tätä sillä. Haluan vain päästä samalle taajuudelle keskustelun kanssa sen jatkuvuuden vuoksi.
 
"It's better to burn out than fade away." -Kurt Cobain
Forell
02.01.2010 16:14:35 (muokattu 02.01.2010 16:40:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morus Bassanus: Jos puhutaan äänen vireestä ja nuotilla pysymisestä, puhutaan yleensä mun mielestäni ihan samasta asiasta? Puhutko mahdollisesti äänen soinnista? Sehän on taas sitten kokonaan eri juttu. Olen kuullut monia laulajia, jotka vetävät nuotilleen, mutta sointi on aivan onneton. Tietty täydelliseen (no joo, voiko sellaista edes ihmisäänellä olla) vireeseen tarvitaan se, että ääni myös soi, mutta siitä puhuttaessa pitäisi ehkä puhua jo hienovireestä tms. Nimittäin vaikkei ääni soisikaan, niin kyllä se silti nuotilla voi olla.
 
Ehkä puhumme vain eri termein, mutta musta kuulostaa vähän oudolta sanoa, että laulan nuotilleen mutta en pysy vireessä. Haluatko tarkentaa hieman?

 
Jos otat esim. pianolla keski C:n ja pyrit toistamaan sen lauluäänelläsi mahdollisimman puhtaasti, montako sekuntia pysyt nuotissa, ettei sinun äänesi suhteessa pianon ääneen ala huojumaan. (Oli vain kysymys, tähän ei tarvi vastata)
 
Itse saan toistettua äänen, eli löydän nuotin, mutta jo parin sekunnin jälkeen äänet riitelee (eri asteista huojuntaa) keskenään. Se nuotti jonka löysin ei ole enää sama vaan pikkaisen ylä- tai alavireinen, eli en pysy vireessä. Toisinaa en taas pääse tähän nuottiin suoraan vaan se jää vähän ylä- tai alavireiseksi. Silloin kun tämä vire muuttuu tai sitä ei saavuta ei ole sointia eikä sävelten välistä harmoniaa.
 
Forell
02.01.2010 16:21:11 (muokattu 02.01.2010 16:42:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Forell: Jos otat esim. pianolla keski C:n ja pyrit toistamaan sen lauluäänelläsi mahdollisimman puhtaasti, montako sekuntia pysyt nuotissa, ettei sinun äänesi suhteessa pianon ääneen ala huojumaan.
 
Itse saan toistettua äänen, eli löydän nuotin, mutta jo parin sekunnin jälkeen äänet riitelee (eri asteista huojuntaa) keskenään, että se nuotti jonka löysin ei ole enää sama vaan pikkaisen ylä- tai alavireinen, eli en pysy vireessä.

 
Saatta olla että tämä on pikkutarkkaa saivartelua, eikä sillä ole suurtakaan merkitystä rytmimusiikin kannalta. Suunnitteilla olis kuitenkin jonkin sortin acapella ryhmä ja silloin vireen säilymisellä on jo suurempi merkitys. Tähän seuraavaan olis pyrkimys.
http://www.youtube.com/watch?v=g55JlxWYo8Q
 
Morus Bassanus
03.01.2010 13:53:16 (muokattu 03.01.2010 13:57:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, nyt ollaan samalla kartalla. Elikä tuollainen huojunta, joka tulee esiin pidemmissä äänissä johtuu yleensä hengityksestä, eli kun päästää liikaa ilmaa ulos ääni alkaa huojua. Hengitystekniikasta on ollut jo täälläkin forkalla niin paljon puhetta, että en siitä nyt ala sen enempää. Voi tietysti johtua myös muista tekniikkaan liittyvistä jutuista, esim. suun asennosta ja äänen sijoittelusta.
 
Onko sulla mitään laulunäyttettä netissä? Olisi ehkä siitä helpompi kuulostella missä vika on. Tai tietty kaikkein parasta olisi kysäistä ihan livenä joltain joka tietää mistä puhuu, kuten lauluopettejalta, kuoron johtajalta tms.
 
Ja mitä tuohon lauluyhtyeasiaan tulee, niin noilla tyypeillä on kyllä ylimaallisesti lahjoja sekä tuhansia tunteja systemaattista reeniä takana. Harvat pääsevät tuolle tasolle vaikka tekisivät mitä. On se niin väärin... ;)
 
Ps. Haapaniemen Tuukka (Club For Fiven basso) on kyllä niin jäätävä kaveri, että alta pois. Hakekaa vaikka youtubesta Cf5:n Mikki merihädässä niin siinä on vähän mallia kuinka ääni soi matalaltakin. Siis toooodella matalalta.
 
EDIT: Tuossa suora linkki: http://www.youtube.com/watch?v=FW4vMsMNvpQ
Kuunnelkaa loppuun asti. Tulee melkein paha mieli, kun on niin uskomatonta...
 
"It's better to burn out than fade away." -Kurt Cobain
Forell
04.01.2010 13:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morus Bassanus: Okei, nyt ollaan samalla kartalla. Elikä tuollainen huojunta, joka tulee esiin pidemmissä äänissä johtuu yleensä hengityksestä, eli kun päästää liikaa ilmaa ulos ääni alkaa huojua. Hengitystekniikasta on ollut jo täälläkin forkalla niin paljon puhetta, että en siitä nyt ala sen enempää. Voi tietysti johtua myös muista tekniikkaan liittyvistä jutuista, esim. suun asennosta ja äänen sijoittelusta.
 
Onko sulla mitään laulunäyttettä netissä? Olisi ehkä siitä helpompi kuulostella missä vika on. Tai tietty kaikkein parasta olisi kysäistä ihan livenä joltain joka tietää mistä puhuu, kuten lauluopettejalta, kuoron johtajalta tms.
 
Ja mitä tuohon lauluyhtyeasiaan tulee, niin noilla tyypeillä on kyllä ylimaallisesti lahjoja sekä tuhansia tunteja systemaattista reeniä takana. Harvat pääsevät tuolle tasolle vaikka tekisivät mitä. On se niin väärin... ;)
 
Ps. Haapaniemen Tuukka (Club For Fiven basso) on kyllä niin jäätävä kaveri, että alta pois. Hakekaa vaikka youtubesta Cf5:n Mikki merihädässä niin siinä on vähän mallia kuinka ääni soi matalaltakin. Siis toooodella matalalta.
 
EDIT: Tuossa suora linkki: http://www.youtube.com/watch?v=FW4vMsMNvpQ
Kuunnelkaa loppuun asti. Tulee melkein paha mieli, kun on niin uskomatonta...

 
Ymmärrän kyllä että taso on kova mihin pyrkii. Laulamisessa on kuitenkin laitettava rima korkealle, mikäli aikoo tulla hyväksi laulajaksi ja treeniähän se vaatii. Noihan tekevät tätä tietääkseni ammatikseen, joten heidän treenimääränsä ovat huikeat taviksiin verrattuna. Olis kuitenkin tarkoitus saada ääni kutakuinkin puhtaaksi ja vapaasti soimaan. Tällä hetkellä treenaan joka päivä n. 2-3 tuntia ja en ole mikään ammatti laulaja, enkä laula nykyään missään bändissä.
 
Elämän tarkoitus n. hieman leikkimielisesti sanottuna oppia laulaan ja kuolla pois. Heh...heh..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «