Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Powder coat
1
Speedy
30.05.2006 12:11:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa olen uutta settiä suunnitellut ja katsellut ja huomannut monella valmistajalla erivärisiä HW vaihtoehtoja.. Käsittääkseni kaikki tehdään tuolla "puhallus" tekniikalla. eli powder coat ulkomaaksi..
 
Miten kestävää tuo on? Joskus kauan sitten muistan kuulleeni, kun tämä aikoi olla uusinta uutta, niin joku sanoi että se häviää ajan myötä pois.. Jos niitä kuljettaa kotelossa, missä on jotain pehmikettä yleensäkkin, niin sehän kuitenkin vähän heiluu siellä ja näin ollen tulee hankausta.. häviääkö se siitä pois.. siis kuluu? Ja miten nopeasti.. Porukoilla kuitenkin näyttäs olevan aika vähän tuollaisia omissa seteissään.. Miksi?
 
Ihan vaan vertailuksi, miten se kromaus tehdään.. sehän ei vissiin kuitenkaan tehdä samalla tavalla.. jos joku tietää?? =I
 
Btw, jos jollakin on hienoja kuvia tällaisista, niin laittakaa linkkiä.. Jos sais vähän vinkkiä minkälaista väriä sitä haluais.. on niin vaikea päättää.. vois laittaa sitten tilaustakin menemään niin sais ehkä ennen joulua..=)
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
hollmi-5
30.05.2006 12:39:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kromaaminen on elektrolyysissa tehtävä pinnoitus, jossa jalompi metalli saadaan tarttumaan pintaan. Teräksen päälle laitetaan ensin kuparikerros ja sitten kromi. Erilaisissa altaissa ja vahvoissa myrkyissä tehdään tämä prosessi. Kiiltävää ja kestävää tulee kromaamalla. Pohjan tulee olla täysin virheetön, koska kromi ei peitä pohjan pienintäkään virhettä.
 
Pulverimaalauksessa staattiseksi tehtyyn pintaan ruiskutetaan maalijauhetta. Tämä jauhe poltetaan uunissa pintaan kiinni. Ei kestä hardwaressa kovinkaan hyvin.
 
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Youni
30.05.2006 15:44:39 (muokattu 30.05.2006 15:45:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan kalliimmissa seteissä sitten erivärisiä kromauksia, ainakin SQ2:sissa. Vai ovatko nuo kullanväriset ja tummat kromauksia, vai onko niillä ihan oma nimi?
 
Tamalla on sitten peruskromi ja nikkeliviimeistelyjä http://www.tamadrum.co.jp/world/pro … /drum_kit/starclassic_m/index.html#
E: vasemmalla Shell Hardware
 
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabr
Brother Michael
30.05.2006 16:55:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuen missä päin Suomea asustelet, mutta itse veisin standit johonkin pajalle anodisoitavaksi. En nyt tähän hätään muista tarkkaan ottaen, miten tuo prosessi tapahtuu, mutta jälki on mielestäni parempaa, kuin maalaamalla, sillä lopputulos on varsin metallinen, ei niinkään maalatun putken näköinen. Ja värivalikoimaa löytyy myös varsin kiitettävästi.
 
Täällä pääkaupunkiseudulla tuollaisia paikkoja on useampia ja näppärä kaveri anodisoi itse myös kotioloissa, pitääpä kaivaa tuo ohje jostain esiin.
 
One more beer and heavy metal and I'm just fine - Manowar
fabarm
30.05.2006 17:27:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen eri mieltä pulverimaalauksen kestävyydestä.Käytetään esim. auton alustan osissa,moottoripyörien rungoissa yms. joissa vaaditaan hyvää kulutuskestävyyttä.Maalaukset eivät ole hinnalla pilattuja,jos vertaa esim. perinteiseen ruiskumaalaukseen.
 
Harva on seppä syntyessään,eikä kovin moni vielä kuollessaankaan.
Paas
30.05.2006 17:29:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen eri mieltä pulverimaalauksen kestävyydestä.Käytetään esim. auton alustan osissa,moottoripyörien rungoissa yms. joissa vaaditaan hyvää kulutuskestävyyttä.Maalaukset eivät ole hinnalla pilattuja,jos vertaa esim. perinteiseen ruiskumaalaukseen.
 
Tässä täytyy muistaa että esim. virvelin vanteet joutuu aika hurjan kulutuksen kohteeksi jos rumpali tykkää soittaa paljon kanttilyöntejä.
 
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
enfermero
30.05.2006 18:56:17 (muokattu 30.05.2006 18:57:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaveri maalaili mun vanhojen exporttien kaikki metaliiosat. Teki juurikin tolla powdercoat/jauhemaalaus menetelmällä ja ne pysy kyllä oikeen hyvin. Soitan kuitenkin jonkun verran kanttiinkin. Lugit se teki jonkilaisella lateksimaalilla joka kyllä kiilsi helkkarin hyvännäköisesti. Melkeen kun mustaa kromia/tms.
 
E: typoja..
 
Jaska
30.05.2006 23:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän kultausta sentään tolla pölysydeemillä tehdä. Tietääkseni useat valmistajat käyttävät ihan kultaa siinä prosessissa
 
Speedy
30.05.2006 23:32:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonni.. Nyt taisi tulla kirjoitettua vähän epäselvästi..=I
 
Tarkoitin hardwarella siis itse rummun osia.. Eli en siis mitään ständejä ole maalamassa miksikään.. Vaan lähinnä sitä ajattelin että jos tilaan Pearlin Master Custom sarjaa, mihin saa joko kultasen, mustan tai satinin (hiottut??) hw:n, eli lugit jne..
 
Mutta siis periaatteessa sama homma.. Miten näissä nämä kestää, kun ne kuitenkin on tehty oikeesti siihen tarkoitetulla aineella ja tutkitusti.. Että onko mulla sitten kolmen vuoden päästä kromiset osat..=)
 
Pääpaino oli kestävyydessä eikä siinä miten ne tehdään.. liikaa vaikeita sanoja muuten..=)
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Paas
30.05.2006 23:40:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonni.. Nyt taisi tulla kirjoitettua vähän epäselvästi..=I
 
Tarkoitin hardwarella siis itse rummun osia.. Eli en siis mitään ständejä ole maalamassa miksikään.. Vaan lähinnä sitä ajattelin että jos tilaan Pearlin Master Custom sarjaa, mihin saa joko kultasen, mustan tai satinin (hiottut??) hw:n, eli lugit jne..
 
Mutta siis periaatteessa sama homma.. Miten näissä nämä kestää, kun ne kuitenkin on tehty oikeesti siihen tarkoitetulla aineella ja tutkitusti.. Että onko mulla sitten kolmen vuoden päästä kromiset osat..=)
 
Pääpaino oli kestävyydessä eikä siinä miten ne tehdään.. liikaa vaikeita sanoja muuten..=)

 
No virvelihän se suurin murheenkryyni on jos tykkäät lyödä ahkerati kanttiin. Mutta luulis että ne on kuitenkin aika pitkäikäisiä viimeistelyjä toimeissa.
 
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Tammiz
28.12.2009 18:05:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatkanpa tähän kun tulee nähtävästi marinaa uusista turhista aiheista.
 
Eli otsikosta huolimatta kysymys koskee hardwaren mustakromausta alan liikkeessä, keksiikö joku käytännön syitä miksei onnistu tai kannata? Aikeina siis roudata läjän diecasteja ja lugeja, okohan ongelmia esim. viritysten suhteen?
 
Kailis
28.12.2009 18:16:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brother Michael: Riippuen missä päin Suomea asustelet, mutta itse veisin standit johonkin pajalle anodisoitavaksi. En nyt tähän hätään muista tarkkaan ottaen, miten tuo prosessi tapahtuu, mutta jälki on mielestäni parempaa, kuin maalaamalla, sillä lopputulos on varsin metallinen, ei niinkään maalatun putken näköinen. Ja värivalikoimaa löytyy myös varsin kiitettävästi.
 
Täällä pääkaupunkiseudulla tuollaisia paikkoja on useampia ja näppärä kaveri anodisoi itse myös kotioloissa, pitääpä kaivaa tuo ohje jostain esiin.

 
Ja vaikka tää on wanha, niin sanon että mikäs siinä jos HW on alumiinia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Anodisointi
 
hollmi-5
28.12.2009 18:17:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tammiz: Jatkanpa tähän kun tulee nähtävästi marinaa uusista turhista aiheista.
 
Eli otsikosta huolimatta kysymys koskee hardwaren mustakromausta alan liikkeessä, keksiikö joku käytännön syitä miksei onnistu tai kannata? Aikeina siis roudata läjän diecasteja ja lugeja, okohan ongelmia esim. viritysten suhteen?

 
Kysy sieltä kromaamosta, onnistuuko? Ne varmaan tietää ja neuvoo. Ilmeiseti kromattuja kromattaisiin uudelleen. Käsittääkseni kromi ei ota kromin päälle, mutta jalompaa tavaraa voi lisätä. Esimerkiksi kultaus onnistuu.
 
Uudelleenkromauksissa pohjatyöt ovat kovat ja pohjan pitää olla aivan virheetön. Entinen ja hilseilevä kromi pitää poistaa täysin. Ei ihan helppoa hommaa.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
poro80
28.12.2009 18:43:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Powdercoat on tosiaan jauhemaalaus-menetelmä jossa hyödynnetään elektronista varausta. Suurin hyöty tavalliseen maalaukseen on tasavahvuinen maalikerroksen paksuus terävissä kulmissa ja koloissa. Lisäksi maalin "hukka" maalaus vaiheessa on lähes olematon, koska jauhemainen maali kierrätetään ja kerätään talteen.
 
Kyllä kromaaminen voidaan suorittaa jo aiemmin kromatuille osille. Alansa osaavat niklaamot ja kromaamot omaavat yleensä "hapotus" laitteiston, jolla vanha kromi saadaan pinnalta pois.
Toki hapotuksen voi suorittaa itsekkin, mutta en suosittele läträämään kotona noilla aineilla.
Alan firmoilla on altaat sitä varten jo valmiina ja he hoitavat vanhan kromin ongelmajätteisiin...tai ainakin sanovat hoitavansa.
 
Vanhoja lommoja ja naarmuja yms. kromaus ei korjaa, eli pinnan oltava siisti.
Mikäli itse lähtisin entisöimään/uusimaan kromausta hiekkapuhalluttaisin pinnat ja ennen kromausta kunnon hionta ja kiilloitus. Käsiteltävät pinnat yleensä kuparoidaan ennen kromausta, jotta kromin tarttuvuus olisi parempi, lisäksi kuparointi antaa paremman korroosio suojan (kansan kielellä; EI ruostu niin helposti).
Kromauksen lisäksi voi valita tietysti muitakin vaihtoehtoja; keltakromatointi, kultaus, kuparointi, niklaus yms...Miten kukin sitten käyttäytyy HW käytössä, niin sitä en tiedä.
 
Kromausta kannattaa kysyä mieluummin pikkuputkista, koska he ehkä taipuvat mieluummin pieniin eriin. Hinnoitelu on usein kilopohjasta ja jokin pienin eräveloitus on myös usein käytössä. Osa pinnoittamoista suorittaa myös tuota em. esikäsittelyä, eli hiekkapuhaltaa/hioo/kiillottaa. Jos listahinnoilla mennään niin ei ole ihan ilmaista puuhaa tämäkään.
 
UGH!
 
Los Stones Relicos
hollmi-5
28.12.2009 20:50:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Poro.
 
Eli vanha kromi on poistettaa. Siksi kirjoitin, että kromin päälle ei kromata.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «