Aihe: Precision vai jazz bass - soundierot? | |
---|
|
Kuulkaas. Olenkos oikeassa? Jos haen bassosta sellaista New Order/CMX -tyyppistä terävää uuden aallon lypsysoundia niin eikös Precision ole sellainen tiukemman yläkerran basso ja Jazz basso miellyttävän pehmeä soundiltaan? |
2541 25.12.2009 14:02:16 | |
|
dust sucker: Kuulkaas. Olenkos oikeassa? Jos haen bassosta sellaista New Order/CMX -tyyppistä terävää uuden aallon lypsysoundia niin eikös Precision ole sellainen tiukemman yläkerran basso ja Jazz basso miellyttävän pehmeä soundiltaan? Sanoisin, että päinvastoin. |
|
Nimenomaan, kandee hakea jatsarista enempi CMX-soundia. Etumikki ja equlla loput. Sillä pitäisi irrota. Presarista ei oikein sellaista kilinäsoundia irtoa, ainakaan sarjaan kytketyllä mikillä. Länkytystä sen sijaan kyllä. "Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia." |
Rämppy 28.12.2009 10:58:17 (muokattu 28.12.2009 11:04:28) | |
|
Molempien bassojen soundissa on sama perusmeininki, mutta erojakin on. Jazzarissa on terävämpi treble ja ylämiddle, mikä kuuluu sellaisena "piikkinä" soundissa. Eli sillä saa sellaiset "modernimmat" metallisenkuuloiset soundit aika helposti. Soundiltaan se on ohuempi ja piikikkäämpi kuin precision, mikä ei todellakaan tarkoita että Jazzari olisi ohutsoundinen basso. Sopii erittäin hyvin myös peukutteluun. Precision puskee tuhdimmin ja väkevämmin "koko kaistan leveydeltä". Sen soundista puuttuu se terävin diskantti. Ominaissoundi on paksu, tuhti, perkussiivinen ja erotteleva. Jytisevämpi. Molempien bassojen soundissa on vahva middle-taajuus, mikä antaa soundiin fendermäisen nasaalin säväyksen ja saa bassot erottumaan hyvin bändin äänimassasta. Kysyjän tarpeisiin suosittelisin ehkä Jazz Bassoa, mutta molemmat kannattaa tsekata. Voisin kuvitella, että kysyjän hakema soundi irtoaisi jazzarista sillai, että molemmat mikit on päällä, annostellaan sopivasti trebleä tone-potikalla ja sitten painetaan plektralla menemään... En sitten malttanut olla sanomatta. |
|
Rämppy: Molempien bassojen soundissa on sama perusmeininki, mutta erojakin on. Jazzarissa on terävämpi treble ja ylämiddle, mikä kuuluu sellaisena "piikkinä" soundissa. Eli sillä saa sellaiset "modernimmat" metallisenkuuloiset soundit aika helposti. Soundiltaan se on ohuempi ja piikikkäämpi kuin precision, mikä ei todellakaan tarkoita että Jazzari olisi ohutsoundinen basso. Sopii erittäin hyvin myös peukutteluun. Precision puskee tuhdimmin ja väkevämmin "koko kaistan leveydeltä". Sen soundista puuttuu se terävin diskantti. Ominaissoundi on paksu, tuhti, perkussiivinen ja erotteleva. Jytisevämpi. Molempien bassojen soundissa on vahva middle-taajuus, mikä antaa soundiin fendermäisen nasaalin säväyksen ja saa bassot erottumaan hyvin bändin äänimassasta. Kysyjän tarpeisiin suosittelisin ehkä Jazz Bassoa, mutta molemmat kannattaa tsekata. Voisin kuvitella, että kysyjän hakema soundi irtoaisi jazzarista sillai, että molemmat mikit on päällä, annostellaan sopivasti trebleä tone-potikalla ja sitten painetaan plektralla menemään... mun mielestäni tässä on aika osuva ja napakka kuvaus jatsbasson ja p-basson ominaisista soundieroista. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
|
Moneskohan ketju tämäkin jo on missä otan esille saman jutun, mutta otsikon alle vaan sopii ;) Kun olen edullista jazzaria hankkimassa ( http://www.thomann.de/fi/fender_squier_vint_mod_jazz_nt.htm ) ja haaveilin tuolla kiskovani jotain Opethia ( Martin Mendezhan jazzeja tuntuu suosivan) ja vanahaa kunnon Maidenia näin päällimmäisenä. Aluksi ajattelin P-bassoa mutta kyllä nuo jazzin mikit yhdessä ja erikseen olis enemmän mieleen. Jazzistakin lähtisi siis sellainen Harris-meininkin pienen säätämisen ja oikeanlaisen soittotatsin jälkeen? Kiits. All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
|
ekikoo: Moneskohan ketju tämäkin jo on missä otan esille saman jutun, mutta otsikon alle vaan sopii ;) Kun olen edullista jazzaria hankkimassa ( http://www.thomann.de/fi/fender_squier_vint_mod_jazz_nt.htm ) ja haaveilin tuolla kiskovani jotain Opethia ( Martin Mendezhan jazzeja tuntuu suosivan) ja vanahaa kunnon Maidenia näin päällimmäisenä. Aluksi ajattelin P-bassoa mutta kyllä nuo jazzin mikit yhdessä ja erikseen olis enemmän mieleen. Jazzistakin lähtisi siis sellainen Harris-meininkin pienen säätämisen ja oikeanlaisen soittotatsin jälkeen? Kiits. Lähtisi kyllä. Ja kun käännät jatsarista pelkän etumikin päälle niin soundi melkolailla p-basson suuntainen. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
|
Rämppy: Molempien bassojen soundissa on sama perusmeininki, mutta erojakin on. Jazzarissa on terävämpi treble ja ylämiddle, mikä kuuluu sellaisena "piikkinä" soundissa. Eli sillä saa sellaiset "modernimmat" metallisenkuuloiset soundit aika helposti. Soundiltaan se on ohuempi ja piikikkäämpi kuin precision, mikä ei todellakaan tarkoita että Jazzari olisi ohutsoundinen basso. Sopii erittäin hyvin myös peukutteluun. Precision puskee tuhdimmin ja väkevämmin "koko kaistan leveydeltä". Sen soundista puuttuu se terävin diskantti. Ominaissoundi on paksu, tuhti, perkussiivinen ja erotteleva. Jytisevämpi. Molempien bassojen soundissa on vahva middle-taajuus, mikä antaa soundiin fendermäisen nasaalin säväyksen ja saa bassot erottumaan hyvin bändin äänimassasta. Kysyjän tarpeisiin suosittelisin ehkä Jazz Bassoa, mutta molemmat kannattaa tsekata. Voisin kuvitella, että kysyjän hakema soundi irtoaisi jazzarista sillai, että molemmat mikit on päällä, annostellaan sopivasti trebleä tone-potikalla ja sitten painetaan plektralla menemään... Olipa sen verran hyvä kuvaus, että plussa tuosta piti pläjäyttää. Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä. |
|
2541: Sanoisin, että päinvastoin. Minäkin sanoisin. Mutta kokeilisin silti sillä presarillakin ja plekulla tietty. Ja samaa mieltä, että ei perus-jazzari botneton ole. Voi olla, että himpunverran voi joutua lisäämään styrkkarista syvintä alapäätä jos vertaa Presariin, mutta ei pitäsi olla basistille liian vaivalloinen tai mahdoton tehtävä :) "The SOUND of VOLUME" |
|
absqua: Lähtisi kyllä. Ja kun käännät jatsarista pelkän etumikin päälle niin soundi melkolailla p-basson suuntainen. Niin. Presullahan se Harrisin olento kolistelee. Let's make this last forever! |
into 01.01.2010 20:56:08 | |
|
Itse en ole ikinä tottunut presarisoittajaksi, se tuntuu vaan jotenkin lapiolta käteen. Ei voi mitään, mutta kyllähän sillekin vannoutuneita käyttäjiä löytyy, jopa oikein tekijämiehiä! Tähän voisin tarjota ratkaisuksi 80-luvun jazz basso specialia: edessä on presarin "palamikit" ja takana jazzarin pitkula. Koneesta löytyy tietty kytkin, millä pääsee soittamaan etumikillä, takamikillä tai molemmilla. Vielä erikseen molemmille volumet. http://www.music-town.de/shop/image … ikel/popup/fender_duffsign_bass.jpg Tuo aikaisempi kuvaus ko. laitosten eroista sopisi vaikka johonkin oppikirjaan! |
Brik 01.01.2010 21:19:12 | |
|
Onko kellään muuten lyödä jonkinlaista taajuuskarttaa jazz - ja precision basson taajuusalueista...? Ihan vain näin mielenkiinnosta kyselen... |
|
into: Itse en ole ikinä tottunut presarisoittajaksi, se tuntuu vaan jotenkin lapiolta käteen. Ei voi mitään, mutta kyllähän sillekin vannoutuneita käyttäjiä löytyy, jopa oikein tekijämiehiä! Tähän voisin tarjota ratkaisuksi 80-luvun jazz basso specialia: edessä on presarin "palamikit" ja takana jazzarin pitkula. Koneesta löytyy tietty kytkin, millä pääsee soittamaan etumikillä, takamikillä tai molemmilla. Vielä erikseen molemmille volumet. http://www.music-town.de/shop/image … ikel/popup/fender_duffsign_bass.jpg Tuo aikaisempi kuvaus ko. laitosten eroista sopisi vaikka johonkin oppikirjaan! Noita P/J-mikitettyjä on saatavilla useita eri versiota. On Jazzin ja Presarin bodya sekä vastaavasti eri kauloilla. "Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead." |
|
Brik: Onko kellään muuten lyödä jonkinlaista taajuuskarttaa jazz - ja precision basson taajuusalueista...? Ihan vain näin mielenkiinnosta kyselen... Ihan samat taajuudet niistä irtoaa. Harmonisten yläsävelsarjojen suhteet hieman poikkeavat toisistaan, ja siitä ne akustisesti kuuluvat erot tulevat. Suurin ero tulee kuitenkin mikin sijoituksesta, eli mistä kohtaa kieltä ääni poimitaan, ja miten perusääni ja yläsävelsarjat ko. kohdassa vahvistuvat. Tuossa kuva joka kertoo miten harmooniset sävelet kielessä syntyvät. Värähtelevässä kielessä nuo (ja vielä 6., 7. jne...) soivat yhtä aikaa eri voimakkuuksilla. http://www.miqel.com/images_1/jazz_music_heart/harmonics.jpg vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
|
Onko Presareissa lyhyempi kaula eli sopiiko ne paremmin kitaraan tottuneille? |
|
dust sucker: Onko Presareissa lyhyempi kaula eli sopiiko ne paremmin kitaraan tottuneille? Ei ole lyhyempi kaula. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Kämis 04.01.2010 10:08:42 (muokattu 04.01.2010 10:09:15) | |
|
dust sucker: Onko Presareissa lyhyempi kaula eli sopiiko ne paremmin kitaraan tottuneille? Sama 34" mesuuri kummassakin. Fender tosin teki presarista Jr mallia jossa on 28.59" mesuuri. Ko mallia ei ole enää valmistettu muutamaan vuoteen. http://www.wholenote.com/item--EM.013-4000-558 |
|
dust sucker: Onko Presareissa lyhyempi kaula eli sopiiko ne paremmin kitaraan tottuneille? Toi lyhyt-kaula-illuusion luo esim. thomannin kuvat bassoista. Warwickin kaulat näyttää aivan järkyttävän pitkiltä ja fendereiden lyhyiltä. Tosiasiassa ne on aivan vastaavalla skaalalla, mutta fenkkujen body on sen verta iso, että se fuskaa silmää. http://www.thomann.de/fi/warwick_corvette4_bk.htm http://www.thomann.de/fi/fender_50s_precision_bass_2tsb.htm "Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia." |
molder 04.01.2010 15:09:12 (muokattu 04.01.2010 15:09:37) | |
|
into: Tähän voisin tarjota ratkaisuksi 80-luvun jazz basso specialia: edessä on presarin "palamikit" ja takana jazzarin pitkula. Koneesta löytyy tietty kytkin, millä pääsee soittamaan etumikillä, takamikillä tai molemmilla. Vielä erikseen molemmille volumet.
Jees! Täältä löytyy juuri tuollainen ja aktiivi-modauksella. Kaulamikissä on "presarimaisempi" saundi. Presarikin on ollut, mutta tykkään tämän kaulasta ja saundista enemmän. Tallamikki on sitten sitä napakampaa "jazzari"-saundia. Soittelen joko kaulamikillä tai molemmilla samaan aikaan. Jazzarin kaula siis. Mustanakin tätä mallia näkee. Tuolla lisää speksejä: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0146500323 "The SOUND of VOLUME" |
2541 04.01.2010 15:15:13 | |
|
molder: Kaulamikissä on "presarimaisempi" saundi. Yllätys, kun sama mikki ja samassa kohdassa kuin Precisionissa. Ylipäätänsä ihmetyttää, miksi basson nimi oli Jazz Bass Special, jos se on enempi vähempi Precision. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|