Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mastervolumillisen putkivahvistimen anatomiaa
1
Ole
28.12.2009 09:07:50 (muokattu 28.12.2009 09:11:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
mieltäni on askarruttanut seuraavanlainen asia, ja haulla en (yllätys yllätys) löytänyt aikaisempaa keskustelua, joten avattakoon uusi. Eli:
 
Jos käytössä on Master- ja gainsäädöillä varusteltu putkivahvistin (esim. Orange AD30) ja otan kuitenkin säröni ns. purkeista, pääsenkö parhaaseen lopputulokseen ajamalla masteria täysillä ja avaamalla etuastetta eli gainia sen verran kuin volyymin kannalta on tarpeen, vai olisiko lopputulos soundillisesti parempi jos avaankin etuastetta säröytymisen rajamaille ja päätettä tarpeen mukaan.
Overdriven luonne tulee siis täysin pedaaleista, eli ei ole ns. tarkoitus buustailla vahvistinta. Pedaalin volyymi on säädetty niin, että se on sama kuin "puhtaalla".
 
Eli siis tavoitteenahan on, että soundissa olisi mahdollisimman paljon headroomia, ja toisaalta, että ääni olisi mahdollisimman auki.
 
Tiedetään, korvillahan sen kuulee, mutta en osaa päättää kumpi parempi, joten jos tähän on olemassa joku teoreettispohjainen fakta niin mielelläni kuulisin :)
 
Sitten haluaisin tiedustella noitten EQ-säätimien toimintaperiaatetta esimerkiksi tuossa Orangen tapauksessa. Kuten tiedätte, niin jos kaikki on ns. nollassa eli kello 7:ssä, ei ääntä kuulu lainkaan. Olenkin päätellyt, että kaikki klo 12 on neutraali asento ja sitten voi tarpeen tullen vähentää hyllymäisesti tiettyjen taajuuksien äänenvoimakkuutta? Vai onko luonnollinen tila pitää kaikki täysillä?
 
Näinköhän kukaan ymmärsi mitään? :D
 
Kaikki tuntee apinan, mutta apinapa ei tunne kettään.
Exhausted
28.12.2009 10:51:19 (muokattu 28.12.2009 10:52:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääteasteen säröytyminen ja/tai muutos saundiin riippuu siitä, miten lujaa ääni tulee pihalle, ei siitä, missä asennossa potikat ovat. Kuitenkin, joissain vahvistimissa etu- ja pääteasteiden volumepotikoiden suhde vaikuttaa saundiin (eli se, onko master täysillä ja etuaste pienemmällä vai toisinpäin vai jotain siltä väliltä). Kokeilemallahan se paras ratkaisu taitaa jälleen löytyä.
 
Varmaan itse ratkaisisin tilanteen pitämällä etuastetta sopivalla särön määrällä ja säätämällä äänenvoimakkuuden määrä masterin avulla.
Numb
28.12.2009 11:57:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Varmaan itse ratkaisisin tilanteen pitämällä etuastetta sopivalla särön määrällä ja säätämällä äänenvoimakkuuden määrä masterin avulla.
 
Ainakin Orangen kohdalla olen todennut päinvastaisen toimivan kivasti: Master klo 14-15, ja sitten gainilla tarpeen mukaan volumea lisää. Soundi vaikuttaisi olevan jotenkin "syvempi".
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
s8na
28.12.2009 12:01:14 (muokattu 28.12.2009 12:03:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Ainakin Orangen kohdalla olen todennut päinvastaisen toimivan kivasti: Master klo 14-15, ja sitten gainilla tarpeen mukaan volumea lisää. Soundi vaikuttaisi olevan jotenkin "syvempi".
 
Marsulla sama homma. Masteria päälle niin paljon kun kärsii, särö säädetää gainista ja sitten kanavavolume mahdollisimman hiljaiselle. Liian hiljaiselle sitä ei voi laittaa, muutoin äänestä tulee outo pieruttelija.
 
En tosin käytä säröpedaaleja enää. Muutamilla vahvistimilla olen huomannut, että liian hiljaisilla etuasteen volume/gain säädöillä, vahvarit ei enää ota mieluusti pedaaleja vastaan.
 
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
Exhausted
28.12.2009 13:23:54 (muokattu 28.12.2009 13:24:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Ainakin Orangen kohdalla olen todennut päinvastaisen toimivan kivasti: Master klo 14-15, ja sitten gainilla tarpeen mukaan volumea lisää. Soundi vaikuttaisi olevan jotenkin "syvempi".
 
Onko gain siis särön määrä vai kanavan volume?
Numb
28.12.2009 20:03:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Onko gain siis särön määrä vai kanavan volume?
 
Gain = särö. Mutta jos master (jos sellainen siis on) on siellä kello kolmen korvilla, ja alkaa pikku hiljaa tuoda sitä gainia ylemmäs, niin se toimii alkupuolellaan kuten volume - ainakin maltillisemman särön vahvistimissa, joihin tuo Orangekin kuuluu.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «