Aihe: Pig squeak
1 2
re infecta
06.03.2004 10:17:22 (muokattu 06.03.2004 10:45:48)
Tai oikeastaan "pig squeel" olisi kuvaavampi. Eli miten tuollainen ujellus saadaan kitarasta aikaiseksi? Käytetään monessa metallibiisissä. Juuri nyt soi DT - As I Am, ja siinä on näitä paljon.

P.S. Perhana kun on muhkee soundi tuossa DT:n biisissä. Menee samalle tasolle Ozzyn Perry Mason -vetäsyn soundien kanssa.
If I begin to feel lighter / Hold me down / And I'll be yours for evermore
drlecter
06.03.2004 10:54:19

Tai oikeastaan "pig squeel" olisi kuvaavampi. Eli miten tuollainen ujellus saadaan kitarasta aikaiseksi? Käytetään monessa metallibiisissä. Juuri nyt soi DT - As I Am, ja siinä on näitä paljon.

P.S. Perhana kun on muhkee soundi tuossa DT:n biisissä. Menee samalle tasolle Ozzyn Perry Mason -vetäsyn soundien kanssa.

Siis meinaakko nyt ihan tavallisia huilunääniä? Pinch Harmonic?

On muuten nopeaa kelausta siinä soolossa..en piä minään. Mr. Crap on nopeampi!
Soitetaan nyt vaan..
re infecta
06.03.2004 11:08:02 (muokattu 06.03.2004 11:09:09)
Siis meinaakko nyt ihan tavallisia huilunääniä? Pinch Harmonic?

On muuten nopeaa kelausta siinä soolossa..en piä minään. Mr. Crap on nopeampi!

Tarkoitan siinä 1:14 alkavan "As I Am" mättökohdan soundia ja siinä esiintyviä ujelluksia. Vai ovatko nuo vain vibratoja hyvällä säröllä?

Ennen tuota mättökohtaa tulee myös jotain vingahduksia, miten ne tehdään?

EDIT: drlecter, millä kepillä olet soittanut tuon profiilis ääninäytteen?
DJ Lattialuukkukoira
06.03.2004 12:39:51
Vaikken heviä soittelekkaan, niin huomasin miten mukava 'teurassika' ääni lähtee. Ota Electro-Harmonixin Bassballs, pistä sensitivity täysille, säröt päälle ja Hirmuiset tremolo pickingit jostain korkealta.
Millon nää treenit loppuu? -Rumpali
Super-Jari
06.03.2004 13:05:27 (muokattu 06.03.2004 13:07:17)
Kuuntelin tuon biisin ja artificial harmony siellä ujelsi.

Äänen saa aikaan pienellä treenillä. Kun pleku osuu kieleen, pysäytät kielen samaan aikana peukalolla. Sitä on todella vaikea selittää mutta kysy joltakin että näyttää sen.

edit. krjtsvihre
"tuu ite soittaan ne vitun nopeat basarit" -PasiFist
re infecta
06.03.2004 13:33:13
Kuuntelin tuon biisin ja artificial harmony siellä ujelsi.

Äänen saa aikaan pienellä treenillä. Kun pleku osuu kieleen, pysäytät kielen samaan aikana peukalolla. Sitä on todella vaikea selittää mutta kysy joltakin että näyttää sen.

edit. krjtsvihre

Linkkiä opetusvideoon/-kuvasarjaan? :) Lääh... kiva kikka olisi oppia.
alphamale
06.03.2004 13:33:36

muistan ku ite opettelin tota ni hakkasin vaa jotain ääntä niin kauan eri pleku-peukku kombinaatioilla että sain sen vinkasun ulos. kesti kyllä turkasen kauan :)
Lahtelaista, totta kai
Erotic Support
Joees
06.03.2004 15:27:44
Eikös näistä ole FAQ:ssa?
Groooove is in heart!
kid ego
06.03.2004 17:32:59
muistan ku ite opettelin tota ni hakkasin vaa jotain ääntä niin kauan eri pleku-peukku kombinaatioilla että sain sen vinkasun ulos. kesti kyllä turkasen kauan :)

Mä en ikinä opetellut pinchejä, vaan opin ne vahingossa. Soittelin silloin vielä pikkaamalla vain alaspäin ja huomasin kitarani vinkuvan kivasti. Jonkun aikaa meni ennen kuin tajusin mitä olin tehnyt.
Kääk!! Olen Ankka!!
Spiridon
06.03.2004 18:05:09
www.cyberfret.com muistaakseni opetetaan nuo pinch/artificial harmonicsit
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
drlecter
06.03.2004 20:38:00 (muokattu 06.03.2004 20:42:19)

EDIT: drlecter, millä kepillä olet soittanut tuon profiilis ääninäytteen?

Se on soiteltu ihan kuule tälläsellä:
http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/lpsh.html

edittiä: pitipä oikein kuunnella ja sielähän vilisi pinch harmonikkejä niin perkleesti. :D
Soitetaan nyt vaan..
Bilharzia
06.03.2004 21:26:57
Entäs jos on läski peukalo? Onkos jotain fyysisiä esteitä joillekin että saa ton pinch harmonikin soimaan?

Mulle ei too pinchille ollu käyttöö pahemmin joten oon ite vääntäny artificialilla jos on pakko.
www.LifeofDebauchery.Com
Da Make
06.03.2004 22:34:29
Entäs jos on läski peukalo? Onkos jotain fyysisiä esteitä joillekin että saa ton pinch harmonikin soimaan?

Mulle ei too pinchille ollu käyttöö pahemmin joten oon ite vääntäny artificialilla jos on pakko.

|pilnus.|
Artificial=keinotekoinen,
pinch harm.=eräs keinotekoinen "harmonikki"
|/pilnus.|

Fyysiset esteet on aika hullunkurinen ilmaisu... Läski peukku ei vaikuta mitenkään, ainoa oikea "fyysinen este" voi olla kaikkien sormien puuttuminen...
Cräx, Change, Ötöm!? IHKK #09
Dreameater
06.03.2004 22:43:49
Ei tuossa mun mielestä käytetä huiluääniää. Pelkkiä vibratoja ne on.

|pilnus.|
Artificial=keinotekoinen,
pinch harm.=eräs keinotekoinen "harmonikki"
|/pilnus.|

Fyysiset esteet on aika hullunkurinen ilmaisu... Läski peukku ei vaikuta mitenkään, ainoa oikea "fyysinen este" voi olla kaikkien sormien puuttuminen...

Mitäs muita keinotekoisia huiluääniä sitten on? Mä oon aina luullut, että pinch harmonic ja artificial harmonic tarkoittaa samaa asiaa.
Like a glove.
Aerodactev
06.03.2004 22:51:13

Mä oon aina luullut, että pinch harmonic ja artificial harmonic tarkoittaa samaa asiaa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 3&o=0&x=0979b98b00&co=0

Brum.
If it's good, it must be progressive!
ANDREY BOLSHAKOV - MACTEP OF CXPED!!!
Dreameater
06.03.2004 23:17:20
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 3&o=0&x=0979b98b00&co=0

Brum.

Ainiin, nuo 'tap harmonicsit' on myös olemassa. Kyllä, kyllä...

Mutta mitäs ihmeitä nämä ovat?

"Random harmonic", ?
"First finger harm", Tavallinen pinchi mutta tehdään ylöspäin. Siis etusormi ajaa peukun tehtävää -kö?
"Pick hand Muting harm.", Tuommosia oon joskus tehnykki.
"Fretting hand mute harm.", Hmm...
"Slide harm.", ?
"Tapped harm.", Juu
"Picksweep harm." ?
"Fretting to pick-up cover". ??

Siinähän oli iso liuta lontoonkielisiä sanoja...
Like a glove.
Da Make
06.03.2004 23:31:28

Siinähän oli iso liuta lontoonkielisiä sanoja...

"Random harmonic"= Saman aikaan heitetään "trilliä" (pull-off/hamer-on nopeasti peräkkäin) ja juoksutetaan sormea/plekua trillaavalla kielellä.

"First finger harm"=Asetaan plekukäden etusormi kielelle (esim. oktaavin kohdalle) nauhan päälle ja näpätään sävel soimaan ja kas kummaa, meillä on etusormi vingaustus, jota yleensä "kikataan", eli muutellaan vibravarustuksella.

"Fretting hand mute harm."= Otelauta käsi "barreaa" kielet hellästi, kielet pyyhkästään-> "*klik,klik,klik*"

"Slide harm."= Puolessa välissä liu`utusta höllätään puristusta ja ankaran treenin jälkeen saatat saada harmonikin "nousemaan". Vaikein.

"Tapped harm."= Plektra käden etu-tai keskisormi/pleku täpää höllästi kielen "kylkeen" nopeasti väistyen. Hyvinkin vaativa liike.

"Picksweep harm."= Rankka demppi päälle ja normaali sweeppiä kehiin. Ääni muistuttaa sekä randomia, että FHMHarmia. Plektran kallistus äärimmilleen helpoitaa asiaa.

"Fretting against the pick-up cover"=Luiskautetaan (ohut "e") kieli otelaudan reunan yli, riippuen tietysti kitarasta, se "nauhoittuu" kaulamikin kylkeen, tulee vinkunaa.

Ja kaikkia kannattaa kokeilla erillaisten vibraattojen kanssa, ja myös dive bombeilla ja scooppauksella.
Cräx, Change, Ötöm!? IHKK #09
Dreameater
07.03.2004 00:10:44
Kiitti tiedoista.
Tuo random-tekniikka oli ainakin ihan uusi juttu. Miten trillistä saa muuten kuulumaan mitään, jos plektralla slaidaa yhtäaikaa? Pitäiskö siitä kuulua jotenkin erilainen ääni, kuin tavalisesti plektralla slidatessa?
Like a glove.
Da Make
07.03.2004 00:15:42
Kiitti tiedoista.
Tuo random-tekniikka oli ainakin ihan uusi juttu. Miten trillistä saa muuten kuulumaan mitään, jos plektralla slaidaa yhtäaikaa? Pitäiskö siitä kuulua jotenkin erilainen ääni, kuin tavalisesti plektralla slidatessa?

Punomattomalla kielellä, G-kielellä parhaiten... Punotulla sen on oltava sitten varmaan:
"Random pick-scraap harm..."
Welcome to the Gates of Castle Shadowgate... IHKK #09
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)