Aihe: Minkä saundin valitsisitte?
1 2 3 4
L4t3
25.12.2009 03:19:36 (muokattu 25.12.2009 03:20:26)
Minä valitisisin Neil Youngin saundin. Tai sitten Nasumin saundin tai oikeastaan minkä tahansa saundin mihin liittyy jotenkin Mieszko Talarczyk.

Ja oikeastaan myös Warren Zevonin Stand in the fire-livelevyllä soi kitarat ihan maukkaasti, eli olisiko valintani sittenkin stand in the fire-saundi? Ei, kyllä NY vie voiton.
Grunge is commercial garbage
Teppo2
25.12.2009 06:09:22
Itse valitsisin Frank Zappan, Neil Youngin tai J Mascisin soundin.

Aloittajalle annoin plussaa pandakarhuista.
"kolmonen on se kutonen justiinsa."
Gubb3
25.12.2009 19:11:05
jpjanhun:
Tää oli mielenkiintoista. Torvensoittajana sä epäilemättä tiedät dynamiikasta paljonkin..voitko antaa jotain esimerkkejä dynaamisesta kitarasoundista..tai mitä vaan..yleensäkin kerro jotain mitä tiedät ja mitä pidät oleellisena tähän dynamiikka-asiaan liittyen koska tuo mitä sanoit jotenkin herätti mielenkiinnon. Tää ei sitten ollut mun osalta minkäänlaista vinoiluyritystä vaan olen aidon kiinnostunut.

Torvistina olen varsin kokenut. Levytetty on ja kierretty Venäjää ja Amerriikkaa =)
Mutta, kitaristina olen kohtalaisen nuori (vajaa 2 vuotta aktiivista soittoa takana).

Dynamiikkaa voi mielestäni verrata hienomotoriikkaan, joka kehittyy ihmisille erilaiseksi, tai sitten toiset ihmiset osaavat sitä jo luonnostaan säädellä paremmin ja huomaavat sen eron jopa kättepuristuksissa jne.

Joka tapauksessa, minun mielestäni, dynamiikka on hienostuneempi kosketus, ja näin ollen voimakkuuden säätelyä suuremmalla skaalalla kuin pp/ff.

Enpä tiedä auttoiko tämä ketään. =)

-G
vänkylä
25.12.2009 19:41:51
Komppisoundi:Tom Morello Soolosoundi:Steve Morse
Ziggy Bubba
25.12.2009 19:51:40

vänkylä: Komppisoundi:Tom Morello Soolosoundi:Steve Morse

Tuohon Morellon komppisoundin kylkeen tarvitaan kyllä myös se Tim C:n basso, yksinään tuo herran ohut tele-komppailu ei paljoa seinää kaada :)
The Crookmachine Project
vänkylä
25.12.2009 19:55:59
sikki-six: Tuohon Morellon komppisoundin kylkeen tarvitaan kyllä myös se Tim C:n basso, yksinään tuo herran ohut tele-komppailu ei paljoa seinää kaada :)
Niin,harva se nyt yksin komppaa..
Ziggy Bubba
25.12.2009 19:57:58

Meinaan, jotta harvinaisen ohut soundi on tuo ite komppikitarasoundi - sopii kyllä tuon massiivisen basson kylkeen mahtavasti.
The Crookmachine Project
vänkylä
25.12.2009 20:22:19
sikki-six: Meinaan, jotta harvinaisen ohut soundi on tuo ite komppikitarasoundi - sopii kyllä tuon massiivisen basson kylkeen mahtavasti.

Eikös se näistä elementeistä se kitarasoundi rupea muodostumaan.
jpjanhun
25.12.2009 20:31:10

Torvistina olen varsin kokenut. Levytetty on ja kierretty Venäjää ja Amerriikkaa =)
Mutta, kitaristina olen kohtalaisen nuori (vajaa 2 vuotta aktiivista soittoa takana).

Dynamiikkaa voi mielestäni verrata hienomotoriikkaan, joka kehittyy ihmisille erilaiseksi, tai sitten toiset ihmiset osaavat sitä jo luonnostaan säädellä paremmin ja huomaavat sen eron jopa kättepuristuksissa jne.

Joka tapauksessa, minun mielestäni, dynamiikka on hienostuneempi kosketus, ja näin ollen voimakkuuden säätelyä suuremmalla skaalalla kuin pp/ff.

Enpä tiedä auttoiko tämä ketään. =)

-G

-Okei no toit tähän määritelmän, kiitos kumminkin.

-Öö..no toinen offtopic heti perään..mulla on tapana pohtia kaikenlaista niin jos jaksat tähän filosofoida jotain niin voisitko sanoa miten vertaisit kitaraa torveen soolosoittimena..tarkoitan jos soitetaan yhtä ääntä kerrallaan..ei sointuja. Pidätkö torvea vai sähkökitaraa ilmaisuvoimaisempana soittimena? Mä itse pidän kitaraa ilmaisuvoimaisempana nimenomaan sen (sormi)vibraton takia..tai siis vibraton moniulotteisuuden. Mielestäni kitaran sormivibratossa on niin monta ääneen vaikuttavaa elementtiä ettei torvista tai monista muistakaan soittimista vastaavaa vibratoa irtoa. Oletko yhtään samaa mieltä? Jos mielestäsi jostain torvista kuitenkin lähtee ilmeikkäämpi vibraatto niin voitko vinkata jonkun levyn tai biisin. Mua vaan kiinnostaa yleisesti kuulla...jos vaikka voisin oppia tuota kautta jotain..
Ziggy Bubba
25.12.2009 20:36:40 (muokattu 25.12.2009 20:36:58)

vänkylä: Eikös se näistä elementeistä se kitarasoundi rupea muodostumaan.

Ei, vaan hyvä bändisoundi :)

Tullaan taas ikuisuuskysymyksen äärelle: Kannattaako kitarasoundia edes irrottaa kokonaisuudesta... Saivarteluksi menee, ollaan varmaan asiasta ihan samaa mieltä kuitenkn :P
The Crookmachine Project
vänkylä
25.12.2009 21:01:57
sikki-six: Ei, vaan hyvä bändisoundi :)

Tullaan taas ikuisuuskysymyksen äärelle: Kannattaako kitarasoundia edes irrottaa kokonaisuudesta... Saivarteluksi menee, ollaan varmaan asiasta ihan samaa mieltä kuitenkn :P

Ja just olin vaihtamassa tota parasta komppisoundia Sepi Kumpulaisen komppisoundiin...
Artist
25.12.2009 21:37:08
Jos pitää jokin muu kuin oma soundi valita niin vetäisin mielelläni sillä soundilla, mikä Steve Albinilla on Shellacissa. Komppisoundi on mukavan metallinen (en viittaa metallimusiikkiin) ja överimmät fuzz-jutut ovat todella hyviä.

Tietty jokaisella soudilla on oma paikkansa, eikä monenlaisessa musassa ole tuollaiselle soundille käyttöä, kuten esim. mulle ei ole käyttöä millään "sustainikkaalla kermaisella soolosoundilla" joita monet tuntuu tavoittelevan.

Oma soundi nyt ei parhaimmillaankaan mikään huppuhyvä ole, mutta onpahan kuitenkin oma. Mistään erillisistä soolo/komppisoundeista en tiedä, vaan soundit mulla on biisin/biisin osan mukaan, ja mahdollisessa soolossa vain nostan volaa/keskiääniä.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Raist
25.12.2009 22:30:21 (muokattu 25.12.2009 22:30:39)
sikki-six: Ei, vaan hyvä bändisoundi :)

http://www.youtube.com/watch?v=0EsXxXY5lkE

Video kattaa keskustelun ;)
HeavyMachinery
25.12.2009 23:44:06

Missäs viipyy jussizcen näppäimistä samplet ?
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
baba o riley
26.12.2009 08:38:17
En kyllä omaa soundia vaihtais pois, jos haluaisin kuullostaa joltain muulta soittaisin varmaan jossain coverbändissä. Ei se soundin löytäminen niin mahdotonta ole että pitäis muiden soundeihin turvautua :)

Mutta viime vuosina helvetin hyväsoundista kitaraa on mielestäni tuottanut Reine Fiske (yks kovimpia mitä olen pitkään aikaan kuullut) ja Jack White.

Miks soundeja tarvitsis 3??? jos soundi on tarpeeks hyvä niin ei muuta kun volabuusteri sooloihin tai kitaran volapotikka käyttöön.
yanera
26.12.2009 10:03:36 (muokattu 26.12.2009 10:04:34)

Näillä irtoaa!

1/ Soolosaundin
2/ Komppisaundin
3/ jonkun muun

1: EVH
2: Tony Iommi
3: Clean: Jimmy Page

Ehkä "Hieman" vanhahtavat saundit.
Jos olisi ylimmääräistä, niin pitäis ostaa varmaankin vahvareiksi EVH 5150III (siihen kuuluisaan brown saundiin Marshall Super Lead?), Laney GH 100 TI ja Vox AC-30 vai millä se Page nyt niitä cleaneja vetikään?!
Toiset menee, toiset tulee, mutta minä tärisen.
Gubb3
26.12.2009 11:08:31
jpjanhun: -Okei no toit tähän määritelmän, kiitos kumminkin.

-Öö..no toinen offtopic heti perään..mulla on tapana pohtia kaikenlaista niin jos jaksat tähän filosofoida jotain niin voisitko sanoa miten vertaisit kitaraa torveen soolosoittimena..tarkoitan jos soitetaan yhtä ääntä kerrallaan..ei sointuja. Pidätkö torvea vai sähkökitaraa ilmaisuvoimaisempana soittimena? Mä itse pidän kitaraa ilmaisuvoimaisempana nimenomaan sen (sormi)vibraton takia..tai siis vibraton moniulotteisuuden. Mielestäni kitaran sormivibratossa on niin monta ääneen vaikuttavaa elementtiä ettei torvista tai monista muistakaan soittimista vastaavaa vibratoa irtoa. Oletko yhtään samaa mieltä? Jos mielestäsi jostain torvista kuitenkin lähtee ilmeikkäämpi vibraatto niin voitko vinkata jonkun levyn tai biisin. Mua vaan kiinnostaa yleisesti kuulla...jos vaikka voisin oppia tuota kautta jotain..

Kitara antaa mielestäni soittajalle enemmän tilaa ja mahdollisuuksia ilmaisuun esim. elein ja liikkein. Trumpetilla liikkuminen ja elehtiminen on paljon rajallisempaa.
Kitaralle on kehitetty niin paljon kaikenlaista efektiä ja muuta ääneen vaikuttavaa että ilmaisuvoima on kasvanut eri ulottuvuuksiin.
Toisaalta trumpetti on kitaraan verrattuna marginaalisoitin, eikä sitä välttämättä kuulla tai kuunnella, ja näin ollen opita, samassa suhteessa. Trumpetilla soittaessa ajatellaan musiikkia musiikkina (siis ylennykset ja alennukset), koska ei ole näppäilypatterneja niinkuin kitarassa voidaan ajatella.

Tässä 3 erilaisesta vibraa trumpetilla:
http://www.youtube.com/watch?v=87W6mq_oi10

Oma suosikkini on:
maynard ferguson (tosin enemmänkin ilmaisun ja osittain fysiikankin takia kuin dynamiikan). Todella tiukkaa tykitystä!

PS: vähän pätkittäistä ajatusta tästä tuli, kun pitää samalla pakata perhettä autoon =)
-G
Valtton
26.12.2009 12:16:07
Chris Holmesin "ulvova" soolo soundi W.A.S.P levyllä.
First Class In The WhiteTrash
Jyrken
26.12.2009 14:11:40
Komppisoundi: Josh Homme
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)