Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kyrväytin kaularaudan
1 2
pehko
23.12.2009 20:21:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tossa ajttelin vähän kiristää kaularautaa jazzarista, oli vähän tiukalla, joten käytin hitusen enemmän voimaa ja kuulu jäätävä naksahdus, nyt säätöruuvi pyörii aikalailla tyhjää. Mimmonen operaatio tuo raudan vaihto on? ei taida kotikonstein vaihtua. ja jos ìhan korjaajalle vie niin hintaa taitaa tulla aika paljon..?
 
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
Antti1
23.12.2009 20:50:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ota mistään vastaan, vaikka kuinka käännät kierroksia lisää kumpaan tahansa suuntaan? Aijaijai... voi tulla kallista. Pari kolme satasta saattaa olla helposti hintalapussa, ellei paljon enemmänkin, luulisin. Siitä vanhasta tarvii kuitenkin vetää otelauta irti ja sitä ei välttämättä ehjänä siitä irti saa. Se tietää uuden tekemistä, sitten mahdolliset muut duunit vielä päälle.
 
Jos ei oo mikään arvosoitin, niin voi olla edullisempaa ostaa tarvikekaula tilalle ja pitää tuota hajonnutta vaikka harjoituskappaleena nauhojen viilaamiselle tai myydä torilla edukkaasti eteenpäin.
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
pekezu
23.12.2009 21:14:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeiles vääntää enemmän sitä kaularautaa. Jumiutunut bulletti (se säätöpää) jummaa usein kiinni ja irrotessaan päästää naksauksen. Näin ainakin mulla. Jos se ei n. 1/4-1/2 kierroksen aikana (etenkin kiristyssuuntaan) anna mitään vastaan, on se rauta sitten varmaan kyrvähtänyt. Jos on mahdollista pitää kielet kiinni niin etenkin tällöin tuota saa helposti testattua.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
pehko
23.12.2009 21:35:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeiles vääntää enemmän sitä kaularautaa. Jumiutunut bulletti (se säätöpää) jummaa usein kiinni ja irrotessaan päästää naksauksen. Näin ainakin mulla. Jos se ei n. 1/4-1/2 kierroksen aikana (etenkin kiristyssuuntaan) anna mitään vastaan, on se rauta sitten varmaan kyrvähtänyt. Jos on mahdollista pitää kielet kiinni niin etenkin tällöin tuota saa helposti testattua.
 
tjooh, oon mä sitä muutaman kerran vääntäny jo mutteria ympäri...välillä ottaa kiinni, sitten taas löystyy...mut se ei liene tärkeä asia. jouskarilla on ja pysyy.
 
hyvää joulua minä
 
ei auta kai muu kun Warmothilta tilailla uutta. ne on käsittääkseni hyviä ainakin.
 
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
mr.bungle
23.12.2009 22:36:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: tjooh, oon mä sitä muutaman kerran vääntäny jo mutteria ympäri...välillä ottaa kiinni, sitten taas löystyy...mut se ei liene tärkeä asia. jouskarilla on ja pysyy.
 
hyvää joulua minä
 
ei auta kai muu kun Warmothilta tilailla uutta. ne on käsittääkseni hyviä ainakin.

 
Tuolta sais tarvikekaulan 169 eurolla: http://www.rockinger.com/index.php? … d3=64af52c900481735cb533a2f2645daf0
 
laadusta en tiä mitään, enkä hinnoista muualla..
 
bassolla hanuriin
pehko
23.12.2009 22:47:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tuolta sais tarvikekaulan 169 eurolla: http://www.rockinger.com/index.php? ... d3=64af52c900481735cb533a2f2645daf0

laadusta en tiä mitään, enkä hinnoista muualla..

 
joskus tilasin jonkun dr-partsin tarvikekaulan...jotenki jääny paha kaiku ko. sanasta takaraivoon. tosin, tuo on vähän hinnakkaampi kun DR....mutta tiedä sitten.
 
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
kojones
23.12.2009 23:36:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.chguitars.co.uk/
 
Tuollakin on kauloja melko edukkaasti. En oo testannut vielä, mutta palautteet on aika hyviä.
 
Tosin kannattanee tsekata onko tuo leveys kaulataskusta sama kuin omassa bassossa.
 
MPU
24.12.2009 09:39:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jospa yrität saada sen mutterin pois ja katsoa, onko kierteet menneet mutterista vai raudasta. Hyvällä lykyllä pelkkä motterin vaihto auttaa.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Tympee Huttunen
24.12.2009 09:50:08 (muokattu 24.12.2009 09:51:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Jospa yrität saada sen mutterin pois ja katsoa, onko kierteet menneet mutterista vai raudasta. Hyvällä lykyllä pelkkä motterin vaihto auttaa.
Marko

 
Itse veikkaan, että se kova naksahdus on tullut jostain muusta kuin siitä mutterista. Eniten ihmetyttää se, että ylipäätään tuo kaularauta kajahtaa kiristäessä rikki, varsinkin jos se kaula on vielä kovera. Se viittaisi pikemminkin siihen, että jokin on alunperinkin ollut vialla. Voisiko jotain otelaudan liimaa ollut kenties liikaa ja se olisi jumittanut kaularaudan?
 
Itse koittaisin ottaa yhteyttä Fenderiin asian tiimoilta ja utelisin onko mikään takuu voimassa. Sitten kun sieltä tulee kieltävä vastaus, ottaisin valokuvia kaulasta ja tämän jälkeen irrottaisin otelaudan selvittääkseni missä vika on (olettaen ettei kaulalla mitään käyttöä ole). Jos siellä näkyisi selvästi joku valmistuksesta johtunut vika, laittaisin uudelleen noottia valmistajan suuntaan kuvien kera. Takuun pitäisi olla voimassa, jos vika on ollut bassossa alusta asti. Tuskin Fender tuossa tapauksessa pakoilisi vastuutaan, koska he tietäisivät kuvien ja tarinan päätyvän nettiin kaikkien tarkasteltavaksi.
 
^Siis olettaen, että siinä on joku valmistusvika. Onko kaularautaa koskaan säädetty?
pehko
24.12.2009 10:13:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basso on siis Tokai. Mutta mutta, kun muttaria yritti kiristää, pienellä liikkeellä, niin se kierähti takasin. Ja tosiaan tuo kaula on ollut koverahko kokoajan. ja pamauksen jälkeen se varsinkin on kovera, jouskari etten sanoisi.
 
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
MPU
24.12.2009 11:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistithan auttaa kädellä painamalla kaulaa oikeaan asentoon kun kiristit mutteria? Edelleen ottaisin mutterin irti ja katsoisin sen. Tuo takaisin päin pomppaaminen kertoo mielestäni siitä että joko mutterista tai raudasta on kierteet sökönä. Fiksusti tehdyssä kaularaudassa mutteri on pehmeämpää materiaalia kuin rauta juuri tästä syystä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Tympee Huttunen
24.12.2009 12:13:35 (muokattu 24.12.2009 12:14:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Muistithan auttaa kädellä painamalla kaulaa oikeaan asentoon kun kiristit mutteria? Edelleen ottaisin mutterin irti ja katsoisin sen. Tuo takaisin päin pomppaaminen kertoo mielestäni siitä että joko mutterista tai raudasta on kierteet sökönä. Fiksusti tehdyssä kaularaudassa mutteri on pehmeämpää materiaalia kuin rauta juuri tästä syystä.
Marko

 
Itse veikkaan tuon takaisinpäin kiertymisen olevan siitä, että metalli taipui kaulan sisällä ja palasi takaisin "alkuasetukseen". Kaularaudan ollessa siis jostain täysin jumissa. En muuten ymmärrä miten se muuten palaisi takaisin, vaikka olisi kierteet menneet. Lopuksi se rauta ei enää kiertynyt enempää vaan napsahti poikki.
pehko
24.12.2009 13:05:45 (muokattu 24.12.2009 13:21:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

täytyy varmaan tsekata tuo mutteri, mutta epäilen kyllä. helpotushan se tosi olisi jos olisi vaan siitä ja rauta vaan pamahtanu auki. mutta kuten sanoin, epäilen sitä vahvasti.
 
EDIT: kierteet näyttää mutterissa oikein hyvältä. kierittelin taas tuota muttoria ja joka toisella kierroksella näyttäis kiristyvän, mutta joka toisella se taas sitten nytkähtää löysäksi. ja tuo "takaisin nytkähtäminenkin"...saatoin sen aiksemmin selittää huonosti. eli kun normaalisti väänsin mutteria niinkun rautaa kiristäessä väännetään, eli sen noin neljäsosa kierroksen, niin vaikka se mutteri kyllä kääntyi, niin se ei pysynyt. sitten vähän kovemmalla volalla väänsin ja paukahti.
 
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
Sidewinder
24.12.2009 17:39:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä uus parempi http://www.status-graphite.com/status/frames/index_home.html
 
MPU
24.12.2009 17:51:34 (muokattu 24.12.2009 17:54:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: täytyy varmaan tsekata tuo mutteri, mutta epäilen kyllä. helpotushan se tosi olisi jos olisi vaan siitä ja rauta vaan pamahtanu auki. mutta kuten sanoin, epäilen sitä vahvasti.
 
EDIT: kierteet näyttää mutterissa oikein hyvältä. kierittelin taas tuota muttoria ja joka toisella kierroksella näyttäis kiristyvän, mutta joka toisella se taas sitten nytkähtää löysäksi. ja tuo "takaisin nytkähtäminenkin"...saatoin sen aiksemmin selittää huonosti. eli kun normaalisti väänsin mutteria niinkun rautaa kiristäessä väännetään, eli sen noin neljäsosa kierroksen, niin vaikka se mutteri kyllä kääntyi, niin se ei pysynyt. sitten vähän kovemmalla volalla väänsin ja paukahti.

 
Miltäs näyttää kierteet siinä kaularaudan päässä? Jos rauta olisi katki, et saisi mutteria irti kun se pätkä pyörisi mutterin mukana.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
pehko
24.12.2009 19:11:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Miltäs näyttää kierteet siinä kaularaudan päässä? Jos rauta olisi katki, et saisi mutteria irti kun se pätkä pyörisi mutterin mukana.
Marko

 
yritin kaularautaa katella taskulampun kanssa, mutta paha siitä on mitään sanoa...ei niitä kierteitä oikein näe.
 
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
jazzbass-74
25.12.2009 22:39:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: Joo, tossa ajttelin vähän kiristää kaularautaa jazzarista, oli vähän tiukalla, joten käytin hitusen enemmän voimaa ja kuulu jäätävä naksahdus, nyt säätöruuvi pyörii aikalailla tyhjää. Mimmonen operaatio tuo raudan vaihto on? ei taida kotikonstein vaihtua. ja jos ìhan korjaajalle vie niin hintaa taitaa tulla aika paljon..?
 
Joo. Pahimmillaan rauta on tullut läpi alumiinikiskostaan ja pyörii tyhjää. Mulla oli harjoittelukappaleena yksi kiinanritsa, jolle kävi juuri noin. Resepti: Otelauta irti kaulasta, uusi kaularauta musiikkikaupasta (n. 10€) mahdollisesti jyrsintää, jotta sopii kaulan sisään. Otelaudan liimaus takaisin kaulaan oikeanlaisella liimalla. Hirveetä nysväystä, mutta antoisaa, jos onnistuu. Jos päädyt helpoinpaan ratkaisuun, eli uuteen tarvikekaulaan, kato jenkkien e-baysta Mighty Mite -kauloja. Hinta/laatu kohdallaan. Niin ja tästä vinkistä kiitollisena lähetä se viallinen kaula mulle rahtikuluilla.
 
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
pehko
25.12.2009 23:44:15 (muokattu 25.12.2009 23:46:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Pahimmillaan rauta on tullut läpi alumiinikiskostaan ja pyörii tyhjää. Mulla oli harjoittelukappaleena yksi kiinanritsa, jolle kävi juuri noin. Resepti: Otelauta irti kaulasta, uusi kaularauta musiikkikaupasta (n. 10€) mahdollisesti jyrsintää, jotta sopii kaulan sisään. Otelaudan liimaus takaisin kaulaan oikeanlaisella liimalla. Hirveetä nysväystä, mutta antoisaa, jos onnistuu. Jos päädyt helpoinpaan ratkaisuun, eli uuteen tarvikekaulaan, kato jenkkien e-baysta Mighty Mite -kauloja. Hinta/laatu kohdallaan. Niin ja tästä vinkistä kiitollisena lähetä se viallinen kaula mulle rahtikuluilla.
 
mitenkäs tuo otelauta olis parasta saada irti ehjänä?...tai irti ylipäätänsä ollenkaan?
 
EDIT: sattuuko kukaan tietämään, kuka vaihto Squjun Vintage Modified jazzariin Warmothin kaulan? ihan vaan, että voisin vaikka sen squjun kaulan ostaa pois, se on tyylikkäin ikinä!
 
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
jazzbass-74
26.12.2009 00:01:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otelauta irtoaa kaulasta Silitysraudalla, Kuumuutta, höyryä ja pitkää pinnaa. Tässä veli Poppamieheltä saatu linkki: http://www.projectguitar.com/tut/removal.html Mutta laita kaula vaan postiin/matkahuoltoon, jos et ole nysvääjä/käsityölainen.
Pikaviesti tai sähköposti, kun kaula on matkalla. HaPa kiittää.
 
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
pehko
26.12.2009 00:07:32 (muokattu 26.12.2009 00:09:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä veli Poppamieheltä saatu linkki: http://www.projectguitar.com/tut/removal.html
 
Error 404
 
Ja en minä ihan vielä tuosta kaulasta luovu. ellet sitten halua korjata sitä mulle. =D Tai ellet peräti sitä tarkottanu, tyhmä kun olen.
 
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «