Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basisteja syrjitään joten..
1 2 3
Jim Control
25.12.2009 05:51:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basisteja syrjitään, morkataan ja boikotoidaan joten se tyhjä raataminen loppuu osaltani nyt. Lopetan siis soittamisen kokonaan, joten etsikööt toisen basistin. Rukoilkoot vaikka polvillaan minua palaamaan, mutta tätä "turhaa" soitinta en enää soita. En ole koskaan ymmärtänyt basisti-vitsejäkään; mielestäni niitä kertoo ne idiootit, jotka eivät ole osanneet koskaan mitään soittaa!! Olen totaalisen väsynyt tähän kaikkeen paskaan.. Kitaristi on jumala ja basisti se paskahuussi johon kaikki oksennetaan. Kitaristia kehutaan vaikka mokailee, mutta basistille vittuillaan vaikka soittaisi kuinka oikein. Ihmetyttää myös jotkut puheet, kun basistin pitäisi soittaa aina taustalla ja basisti ei saisi soittaa sooloja jne. jne. Basso on soolosoitin siinä missä kitarakin!! Noh, samapa tuo.. Minun bassottelut loppuu.
 
JudeJude
25.12.2009 09:35:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mua ole ainakaan koskaan basistin urallani sen vuoksi syrjitty. Sulle on ilmeisesti sattunut sitten iso pino niitä ns. vääriä kommentoijia soittokavereiksi tai yleisöksi. Parempi kuin lopettaa soittaminen on vaihtaa niitä tyyppejä.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
hemmo
25.12.2009 09:37:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kannata lopettaa, vaan vaihtaa soitinta. Esim. rumpalit saa pillua ennen ja jälkeen keikan, joskus aikanakin.
 
Huippulia!
JussiKoo
25.12.2009 11:24:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se on niin, että basistit saa kaikki naiset. Rumpalit ei kerkee, koska joutuvat kasaamaan niitä häkkyröitänsä ja roudaavat basistienkin kamat siinä samalla.
 
Aloittajalle: Vaihda porukkaa, jos soittaminen yleensä edes kiinnostaa.
 
"Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead."
J.Hollström
25.12.2009 11:29:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain syystä kaikissa niissä bändeissä joissa mä oon ollu, niin basisti on ollut aina kunkku.
 
JussiKoo
25.12.2009 11:30:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Jostain syystä kaikissa niissä bändeissä joissa mä oon ollu, niin basisti on ollut aina kunkku.
 
Samiksii
 
.....................
 
"Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead."
pehko
25.12.2009 11:32:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

älä vaihda soitinta saati lopeta koko soittamista. vaihda pändiä.
 
basso on paras.
 
itsekkin tosin lopetin juuri pändissä. en tuosta syystä, mut en vaan jaksanu.
 
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
pekezu
25.12.2009 11:41:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Jostain syystä kaikissa niissä bändeissä joissa mä oon ollu, niin basisti on ollut aina kunkku.
 
Sama. Tai jos ei niin piti vaihtaa bändiä.
 
Ketjun aloittajalle: Sullon paskoja bändikavereita. Suosittelisin sanomaan niille suoraan, miltä susta tuntuu.
 
Kummasti se basso kyllä aina hakeutuu sinne bändin "taustalle". Tarkoitan, että tavallaan sen paikka onkin siinä bändisoitinten "talossa" siellä perustuksissa. Rumpalin kanssa basisti värkkää sellaisen perustuksen (ja meibi kantavat seinät), että siihen on joko helvetin hyvää ja helppoa rakentaa muilla soittimilla seiniä ja kattoja, tai sitten se on lähes mahdotonta. Erään musiikinopettajan kanssa keskustelimme aiheesta ja hän yhtyi kanssani mielipiteeseen, että jos bändin komppipultti (rummut+basso) toimii, saa kitaristit soitella vähän metsäänkin ja silti rullaa.
 
Itse en näkisi bassoa soolosoittimena, koska mun mielestä yletön sooloilu ei tue bändin muita jäseniä. Poislukien sitten Primus-häröilyt yms. Mutta ei se tarkoita, etteikö bassolla voisi soittaa sooloja, mutta siinäkin kannattaa muistaa se hyvä maku. Samoin kannattaisi kyllä kitaristienkin. Mutta että basson pääasiallinen tehtävä bändissä(ainakaan rokkibändissä) ei mun mielestä ole vetää mieletöntä sooloa jatkuvasti.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
PasiB
25.12.2009 11:49:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainoa kerta, kun mulle on basistin asemaa bändissä arvosteltu oli kun eräs kosketinhemmo heitti, että tanssibändissä basisti on tarpeeton ja basso on niin yksinkertainen soitin, että häntä ihmetytti miten jaksan sitä soittaa. No, annoin sitten basson ko. herralle ja pyysin vetämään, arvaatte kai miten siinä kävi.
Kieltämättä tällä herralla on koskettimet aika hyvin hallussa ja hän pystyy vasurilla vaihtobassoa soittamaan, mutta korvaako se sitten oikean basistin, se jääköön jokaisen omaan harkintaan.
Sen jälkeen en ole moiseen törmännyt ja varsinkin nykyisissä bändeissä koen olevani samalla viivalla kaikkien muiden kanssa, bändin kokonaisuuden kannalta tarpeellinen osa.
 
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
Isotalo
25.12.2009 12:27:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kandee myös muistaa, että isot koirat ei hauku. Ei tuollaista paskaa tartte sietää, bändin vaihto ja sillä hyvä. Tai siis, mun mielestä hauskinta on soittaa useassa eri bändissä. Basistivitsit on mun käsittääkseni olleet alunperin rumpalivitsejä, samanlaisia kerrotaan klasaripuolella alttoviulisteista, niistä ei kannata välittää.
 
Kitara ja basso on molemmat samalla lailla komppi- ja soolosoittimia. Molempien pitää hoitaa tarvittava roolinsa. Kitarasoolon aikana basso komppaa, bassosoolon aikana kitara komppaa, tai on kokonaan hiljaa taustalla. Rock-bändissäkin basso voi olla solistisessa roolissa. Billy Sheehan, anyone? Eli älä nyt lopeta sitä bassonsoittoo jos se vielä vähänkään kiinnostaa.
 
sneaky snake
25.12.2009 16:38:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jim Control: Lopetan siis soittamisen kokonaan
 
Onnea valitsemallesi tielle.
 
Ylivalottaja
Siderocks
25.12.2009 17:29:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tyhjä raataminen loppuu osaltani nyt. Lopetan siis soittamisen kokonaan
 
Eipä siinä, antaa mennä, ei tainnut olla soittoharrastus sua varten.
 
"Pullo viinaa päivässä vähentää merkittävästi riskiä kuolla vanhuuteen" -minä itse
Rantsula
25.12.2009 18:18:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edellisessä bändissäni kitaristi oli vähän sitä mieltä että pasistit on vähän semmosia vässyköitä, no hän saa olla sitä mieltä mutta jos oma soittokaan ei välttämäti ole 100% tarkkaa niin herättää vähän hilpeyttä. Nykyisessä poppoossa on mukava soittaa kun otetaan toiset huomioon ja basso täyttää komppikitaran paikan hienosti. Porukka vaihtoon, sen kerroin yhelle tutullekin jossa kitaristi kyykytti basistia kesken keikan...
 
St. Bass
25.12.2009 19:59:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina noissa touhuissa pitää pien pilke silmäkulmassa olla! ;) Mutta tosiaa liika on liikaa. Jos tuntuu että bändikaverit vain vittuilee soittimesta, nii ei sitä mielestäni tarvii kuunnella. Itse oon tottunu aina näihi basistivitseihi ja muihi heittoihin. Nauran mukana ja osallistun itsekin silloin tällöin. Hauskaa pitää olla!
 
Fernandes
jazzitukka
26.12.2009 01:27:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No voi hyvänen aika...mä oon ylpee siitä, että oon just basisti, enkä haluais
ollakaan muuta. Mun mielestä basso on käsittämättömän hieno soitin. Pienen pienistä eroista, miten bassolla jotain biisiä komppaa, voi syntyä mahtavaa groovea. Se ei todellakaan ole ihan sama, miten sitä vetelee. Ja tää ei onnistu
kuin tyylitajuiselta BASISTILTA. Jos sulla on motivaatiota soittimeen, vaihda
porukkaa. Jos ei bassottelu kiinnosta, älä tuhlaa siihen aikaasi.
 
jopasoli
26.12.2009 01:36:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi Basistin ylpeys -jutut voi heittää vittuun. Itse soitan bassoa siksi, että se on kivaa ja ikään kuin mielenkiintoista. On siistiä pompautella bassosta ääniä. Jos soittaa bassoa näyttääkseen muille osaamistaan tai ylipäätään saadakseen suosiota, ollaan heikolla pohjalla.
 
Jos soittaa ammattimeiningillä, muuttuu homma hieman. Silloin sillä homman hauskuudella ei ole niin väliä. Silloin on tärkeintä, että hoitaa homman jottaa saa liksan ja suhteet pysyy kunnossa.
 
Mut siis se, että "vittu basistit on kovempia ku kitaristit" -asenne ei oo mikään hyvä juttu. Ei soittimia - kuten ei musiikkia yleensäkään - tarvitse laittaa mihinkään paremmuusjärjestykseen tai arvioida muutenkaan.
 
Tämä ei ole provoa.
papitsu
26.12.2009 02:56:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jopasoli: Noi Basistin ylpeys -jutut voi heittää vittuun. Itse soitan bassoa siksi, että se on kivaa ja ikään kuin mielenkiintoista. On siistiä pompautella bassosta ääniä. Jos soittaa bassoa näyttääkseen muille osaamistaan tai ylipäätään saadakseen suosiota, ollaan heikolla pohjalla.
 
Jos soittaa ammattimeiningillä, muuttuu homma hieman. Silloin sillä homman hauskuudella ei ole niin väliä. Silloin on tärkeintä, että hoitaa homman jottaa saa liksan ja suhteet pysyy kunnossa.
 
Mut siis se, että "vittu basistit on kovempia ku kitaristit" -asenne ei oo mikään hyvä juttu. Ei soittimia - kuten ei musiikkia yleensäkään - tarvitse laittaa mihinkään paremmuusjärjestykseen tai arvioida muutenkaan.

 
Ylpeys ei ole sama asian kuin ylimielisyys. Omasta soittamisestaan ja soittimestaan voi olla terveen ylpeä ilman tuollaista "olen, vittu, parempi kuin muut" -ajattelua. Jokaisella soittimella on roolinsa kokoonpanossa, ja kun bändiltä yhteissoitto sujuu niin, että kokonaisuus kuulostaa hyvältä, voi jokainen soittaja olla ylpeä panoksestaan.
 
Mielipiteeni on fakta.
jazzitukka
26.12.2009 11:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

papitsu: Ylpeys ei ole sama asian kuin ylimielisyys. Omasta soittamisestaan ja soittimestaan voi olla terveen ylpeä ilman tuollaista "olen, vittu, parempi kuin muut" -ajattelua. Jokaisella soittimella on roolinsa kokoonpanossa, ja kun bändiltä yhteissoitto sujuu niin, että kokonaisuus kuulostaa hyvältä, voi jokainen soittaja olla ylpeä panoksestaan.
 
Juuri näin. Tätä mäkin yritin sanoa, harmi jos annoin ymmärtää muuta. Kyllä tosiaan ollaan epäterveellä pohjalla, jos soittamisella haetaan vain huomiota,
tai jotenkin yritetään taidoilla päteä. Ehkä nuori soittajapolvi on kuitenkin
jossain määrin herkempi reagoimaan tämän tyyppisiin asioihin (yleistys).
kun soittajalla on itsetunto ja motiivit kohdallaan, on elämä harrastuksen parissa helpompaa. Toki on meissä varttuneemmissakin kaiken moista asennetta
välillä liikkeellä. Kyllä se porukan vaihtokin on joskus oikea ratkaisu.
 
Sidewinder
26.12.2009 18:02:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

papitsu: Ylpeys ei ole sama asian kuin ylimielisyys. Omasta soittamisestaan ja soittimestaan voi olla terveen ylpeä ilman tuollaista "olen, vittu, parempi kuin muut" -ajattelua. Jokaisella soittimella on roolinsa kokoonpanossa, ja kun bändiltä yhteissoitto sujuu niin, että kokonaisuus kuulostaa hyvältä, voi jokainen soittaja olla ylpeä panoksestaan.
 
Juuri näin. Ja jos joku vähän sanoo jotain, niin aika varmasti sekin on huumoria. Eli hjuumor on joka asiassa hyvä. Mielummin "Olen vittu, parempi kuin muut" kuin "Olen, vittu, parempi kuin muut"
 
Bassballs
26.12.2009 21:48:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän sitä bassoa ole mikään pakko soittaa.. eikä mitään muutakaan..
kunhan maksaa verot ja kuolee ajallaan.. eikä niitä verojakaan ole pakko maksaa.
 
On se aika tärkeä soitin kuitenkin, ainakin jos ajatellaan länsimaista rytmimusiikkia.
 
Humor belongs in music.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «