Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: MIDI, Mac ??
1 2
Galgal
24.12.2009 23:34:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ihan aloittelija näiden midiasioiden kanssa, mutta se kiinnostaa tapana tehdä esim demoja kirjoittamistani lauluista jne.
Myös livenä voisi olla ihan kätsy tuollainen koneella ohjattava syna+rumpukone ja muut taustaräpellykset.
 
pointtini oli, kun kytken syntikkani MIDI-palikat tietokoneeni USB-reikään, tarvitseeko siihen jotain ajuri-asiaa? Onko muuta jota olisi syy ottaa huomioon? Kyseessä on siis applen macbook+snow leopard, jolla tätä midiasiaa aion työstää.
 
Lennu
25.12.2009 01:17:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Galgal: Olen ihan aloittelija näiden midiasioiden kanssa, mutta se kiinnostaa tapana tehdä esim demoja kirjoittamistani lauluista jne.
Myös livenä voisi olla ihan kätsy tuollainen koneella ohjattava syna+rumpukone ja muut taustaräpellykset.
 
pointtini oli, kun kytken syntikkani MIDI-palikat tietokoneeni USB-reikään, tarvitseeko siihen jotain ajuri-asiaa? Onko muuta jota olisi syy ottaa huomioon? Kyseessä on siis applen macbook+snow leopard, jolla tätä midiasiaa aion työstää.

 
Ei tarvii. Esimerkiksi Livessa tai Logicissa, tai missä vaan ns. stand alone -softassa (mikä vaan kiipparimallintaja) on standardit midikanavat tietyille jutuille. Ei siinä oikeen tarvii mitään ajuria, kun se midihän on pelkkiä ohjauskäskyjä, niin ohjelmat kyllä osaa nappaa ne ilmankin.
 
[kokarek: En kehtaa tuhlata aikaani niiden kommentointiin kun et sinäkään ollut tuhlannut aikaa niiden säveltämiseen.]
Naq
28.12.2009 14:49:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Ei tarvii.
 
Riippuu kyllä vähän vehkeestä. Mäkki ei esim tunnista Rolandin Fantom-X kiippareita (USB-Midi -tilassa) lainkaan ennenkun on asentanut ajurit.
 
kmh
30.12.2009 16:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naq: Riippuu kyllä vähän vehkeestä. Mäkki ei esim tunnista Rolandin Fantom-X kiippareita (USB-Midi -tilassa) lainkaan ennenkun on asentanut ajurit.
 
toisaalta jos on midi-johto ja usb-midipalikka niin sekin toimii ihan ajureitta.
 
Kalmo
30.12.2009 17:33:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuotatuota...tämä on vähän levällään tämä kysymyksenasettelu ja vastaukset.
Jos puhut syntikasta, joka tuottaa siis itse omat äänensä, niin USB-piuha ei välttämättä kaikissa tapauksissa tuota audiota välitä, vaan saatat joutua turvautumaan syntikan audio out-liittimiin.
 
Jos taltioit midiä, tarvitset sitten jonkun softasynan joka tuottaa äänet, tai sinun pitää ohjata sekvensseriohjelmaasi tallennettu midi takaisin syntikkaasi ja sieltä audiona takaisin, mikäli haluat kuulla nimenomaan syntikkasi soundit ja äänittää ne. Logicin ja Liven toimintaa ja standardiäänien laatua en tunne.
 
Macistä kun on puhe, niin oletan sekvensserisi olevan Garage Band, kun et muuta kerro, mutta minulla ei ole hajuakaan, minkälaisia reititys- ja softasynasysteemejä se tukee.
En myöskään tiedä, mihin Macin äänikortti pystyy.
 
Pointtini on lähinnä se, että pelkän USB-piuhan kytkemisellä et vielä välttämättä pääse yhtikäs mihinkään. Niin moni asia riippuu niin monesta asiasta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Velli
31.12.2009 11:36:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on Roland PC300-midikeyboard ja siihen tarvitsi hakea netistä ajurit, ennen kuin softat (Logic ja Garageband) alkoivat tunnistaa laitetta.
 
Grugi
31.12.2009 17:35:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan perus sääntönä kannataa aina ensin tarkistaa valmistajan sivuilta onko kyseiselle käyttikselle olemassa ajureita ja saati tarvitaanko niitä, ei se mitään avaruustiedettä ole kumminkaan.
 
SDMF
Galgal
13.03.2010 14:08:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi unohdin tulla lukemaan viestit kun sain homman toimimaan.
 
Kiitos vastauksista, vaikka niistä ei nyt hyötyä ollutkaan. Hyvä että ihmiset ei pelkästään vittuile toisilleen netissä vaan ihan aidosti keskustelee ja koittaa auttaa!
 
Muille samaa pohtiville:
 
Vedin vain johdon kiipparista (tässä tapauksessa ihan joku perus casio riittää koska se toimii pelkkänä datan syöttö laitteena) mäkkiin, hain googlella jonkun casio pluginin jonka asensin (pieni nopea tiedosto, löyty helposti googlesta) ja avasin ohjelman (tässä tapauksessa garageband), avasin uuden ohjelmistosoittimen, painelin koskettimia ja näin reaaliaikaista dataa ruudulla. jee.
 
Garageband on muuten yllättävän hyvä, kevyt demottamisohjelma. Midi-ympäristössä toimiessa ei rajoituksia tunnu tulevan vastaan... Netistä löytyy lisää äänigeneraattoreita ja muita plug-ineja järjetön määrä. Näin opiskelijabudjetilla vältän piratismia tekemällä biisirungot yms. sillä.
 
Eikä se macin perus äänikortti ole mikään loistava, seuraavana hankintana on varmaan sellaine ulkonen äänikortti-asia. ei tolla macbookilla ainakaan mitään voi nauhottaa sillee line-in.
 
JPQ
13.03.2010 15:07:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Galgal: Anteeksi unohdin tulla lukemaan viestit kun sain homman toimimaan.
 
Kiitos vastauksista, vaikka niistä ei nyt hyötyä ollutkaan. Hyvä että ihmiset ei pelkästään vittuile toisilleen netissä vaan ihan aidosti keskustelee ja koittaa auttaa!
 
Muille samaa pohtiville:
 
Vedin vain johdon kiipparista (tässä tapauksessa ihan joku perus casio riittää koska se toimii pelkkänä datan syöttö laitteena) mäkkiin, hain googlella jonkun casio pluginin jonka asensin (pieni nopea tiedosto, löyty helposti googlesta) ja avasin ohjelman (tässä tapauksessa garageband), avasin uuden ohjelmistosoittimen, painelin koskettimia ja näin reaaliaikaista dataa ruudulla. jee.
 
Garageband on muuten yllättävän hyvä, kevyt demottamisohjelma. Midi-ympäristössä toimiessa ei rajoituksia tunnu tulevan vastaan... Netistä löytyy lisää äänigeneraattoreita ja muita plug-ineja järjetön määrä. Näin opiskelijabudjetilla vältän piratismia tekemällä biisirungot yms. sillä.
 
Eikä se macin perus äänikortti ole mikään loistava, seuraavana hankintana on varmaan sellaine ulkonen äänikortti-asia. ei tolla macbookilla ainakaan mitään voi nauhottaa sillee line-in.

 
parempi toistopuoli ainakin jossain pceiden integroiuduissa siis Mac Ministä puhun.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Aki
16.03.2010 23:56:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Galgal: ei tolla macbookilla ainakaan mitään voi nauhottaa sillee line-in.
 
Hmm. Tällä MacBookilla voi.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
kmh
18.03.2010 16:00:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Hmm. Tällä MacBookilla voi.
 
Uudessa unibody-macbookissa on yhdistetty line-in/line-out/headphone -plugi. Jos haluaa kuunnella kuulokkeilla samalla kun nauhoittaa, täytyy käyttää joko y-splitteriä (trs -> ts-plugit) tai ulkoista äänikorttia. Jälkimmäinen on yleensäkin parempi idea, saa xlr-liittimet samalla käyttöönsä.
 
Aki
19.03.2010 01:58:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: Uudessa unibody-macbookissa on yhdistetty line-in/line-out/headphone -plugi.
 
Tämä oli yllätys. Masentava veto Applelta. Kai ne yrittää 15" MacBook Prota myydä tuolla tempulla, 13" Prossa on nimittäin sama vika!
 
Jos haluaa kuunnella kuulokkeilla samalla kun nauhoittaa, täytyy käyttää joko y-splitteriä (trs -> ts-plugit)
 
Oletko varma? Olen kovin yllättynyt jos liittimen saa mono in + mono out toimintoon. Applen tuotetietojen perusteella se on joko tai.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
kmh
22.03.2010 09:28:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki:Oletko varma? Olen kovin yllättynyt jos liittimen saa mono in + mono out toimintoon. Applen tuotetietojen perusteella se on joko tai.
 
Itse asiassa se on mono-in,stereo/out, samanlaisella 1/8" tuuma TRRS -liittimellä jota monet multimediapuhelimet käyttää. Mikä tahansa nappikuuloke jossa on mikrofoni ja TRRS-liitin toimii, mikki mukaanlukien. Tämä on helppo todeta. Ei siis hätää.
 
Ulkoinen äänikortti on tosin äänityskäytössä hyvä idea ihan muutenkin.
 
Pylkkänen
22.03.2010 12:55:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en kyllä keksi yhtään käyttötarvetta tuolle line-in:lle. Interfacen ostoon vaan.
 
Viikset miehen tekee!
Aki
22.03.2010 22:55:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pylkkänen: Mä en kyllä keksi yhtään käyttötarvetta tuolle line-in:lle. Interfacen ostoon vaan.
 
Mä äänitän line-innillä pikademot kotona (kitara, basso tai mikki mikserin kautta) ja livekeikat. Mutta jos ei äänitä mitään niin eipä sitä silloin tartte.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
JR
02.04.2010 01:34:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pylkkänen: Mä en kyllä keksi yhtään käyttötarvetta tuolle line-in:lle. Interfacen ostoon vaan.
 
Mulla on interface bändikäyttöön ja normisoittoon, mutta line in on poikaa ja myös line out. Macbook pro 17" tässä käytössä. Voi line in:iä käyttää vaikka mökillä ja kuulokkeet line outissa. Esim. esimiksaus johonkin biisiin tai sävellystyökaluna. Ei jaksa aina raahata interfacea kaikkien juttujen tekoon. (varsinkaan ku se interface on 2 räkkiunitin kokoinen).
 
Jos on vaikka sävellyshommissa kesäyönä mökillä niin piuha+ kitara+ adapteri from 1/4 to miniplug ja logic ja macbook pro riittää. Logicista saa myös midit soitettuu keyboardilla sisään, hauskaa puuhaa.
Jos ei oo piuhaa niin voi huudella ja soittaa läppärin mikkiin, kyllä silläkin voi biisin aihion tehdä.
 
"Milk can hurt you"
Johnny Buzz
02.04.2010 10:49:32 (muokattu 02.04.2010 10:50:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: Itse asiassa se on mono-in,stereo/out, samanlaisella 1/8" tuuma TRRS -liittimellä jota monet multimediapuhelimet käyttää. Mikä tahansa nappikuuloke jossa on mikrofoni ja TRRS-liitin toimii, mikki mukaanlukien. Tämä on helppo todeta. Ei siis hätää.
 
Ulkoinen äänikortti on tosin äänityskäytössä hyvä idea ihan muutenkin.

 
Onko varma, että toimii noin? Oman käsityksen mukaan se on joko tai eli yhtä aikaa eivät toimi. Jos tosiaan toimii, niin mistähän moisen piuhan löytäisi? Itsellä on siis 13" MacBook Pro ja pienoisena pettymyksenä tuli tuo homma, vaikkei se pahemmin haittaa, kun on kuitenkin audio interface käytössä.
Galgal
04.04.2010 17:01:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tosiaan itse paketista koneen otettuani olin itkemässä, että vittu tähän paskaanko sijoitin yli tonnin. En usko että millään piuhalla saa tota yhtä reikää muutettua kummaksikin. Se in/out-muutos hoidetaan koneen asetuksista, ainoa tapa (käsittääkseni) kiertää se on hankkia vaikka edes joku pieni USB-äänitikku kylkeen. Tässä tulee vastaan myös USB-reikien vähäinen määrä, joka saattaa muodostua ongelmaksi (2kpl)
 
jos 13" macilla haluaa demottaa, on hankittava lisää usb-paikkoja ja ulkoinen äänivipuke.
 
Tietty, itse työskentelen tällä hetkellä MainStagen ja midisynan kanssa, joten riittää mainiosti vaan toi yks palikka.
 
!!!!!!!!!!!!!!
kmh
04.04.2010 18:41:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johnny Buzz: Onko varma, että toimii noin? Oman käsityksen mukaan se on joko tai eli yhtä aikaa eivät toimi. Jos tosiaan toimii, niin mistähän moisen piuhan löytäisi? Itsellä on siis 13" MacBook Pro ja pienoisena pettymyksenä tuli tuo homma, vaikkei se pahemmin haittaa, kun on kuitenkin audio interface käytössä.
 
Olen. Helppo todeta: kaikki TRRS-kuulokkeet, eli ne joissa on mikki ja kuuloke samassa, sekä 1/8" kuuloke, toimivat macbookin kanssa. Oikealla liittimellä voi siis nauhoittaa ja kuunella kuulokkeista samaan aikaan.
 
USB-interface on lähes aina parempi ratkaisu.
 
Johnny Buzz
04.04.2010 20:26:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: Olen. Helppo todeta: kaikki TRRS-kuulokkeet, eli ne joissa on mikki ja kuuloke samassa, sekä 1/8" kuuloke, toimivat macbookin kanssa. Oikealla liittimellä voi siis nauhoittaa ja kuunella kuulokkeista samaan aikaan.
 
USB-interface on lähes aina parempi ratkaisu.

 
Mistäs moinen liitin löytyisi? Mulla löytyy kyllä ihan Motun audio interface ja sellanen halpis usb-liitin, mutta ihan pelkkä piuha olis jees esim. kun ottaa koneen mökille matkaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «