Aihe: Passiivimikkien järkevät outputit?
1 2 3 4 5 6 7
kimurantti1
21.12.2009 01:58:17
Ottamatta muuten asiaan kantaa, niin gainin lisääminen vahvistimesta ei todellakaan aja samaa asiaa kuin tehokkaampien mikkien vaihto kitaraan. Kuten myöskään vahvistimen boostaaminen jollain overdrivella ei tee samaa juttua. Kyllähän niissä joo tapahtuu pääpiirteittäin samaa asiaa, särön määrä kasvaa, mutta samalla myös soundi ja etenkin soittotuntuma muuttuu. Tehokkaammat mikit vaikuttavat soundiin ja soittotuntumaan aivan eri tavalla kuin vaihvistimen gain-potikan ruuvaaminen. Kuka tahansa näitä juttuja käytännössä kokeillut varmasti tietää tän, ja uskoisin jussi1976:n tarkoittaneen aiempana ketjussa tätä.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
s8na
21.12.2009 01:58:22 (muokattu 21.12.2009 01:59:17)

trih: Meitä on tässä ketjussa jo kolme jotka tietää paikan mutta ei ole siellä vuosiin käyny :D.

Combo breaker!!! Kävin eilen. Rullakebbe ja kalja tuli vetästyä.
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
trih
21.12.2009 02:11:25 (muokattu 21.12.2009 02:11:52)
s8na: Combo breaker!!! Kävin eilen. Rullakebbe ja kalja tuli vetästyä.

No mites kalliossa muuten?

Brian may taikoi 80-luvulla maukasta särökitaraa. Ihan vaan vox ac30 ja ykskelanen? Suuri hevisäröhän vaatii mulla aina demppitestin. Se miten se demppi soi kertoo setin kireydestä, löysyydestä, säröstä jne...
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
s8na
21.12.2009 02:44:05 (muokattu 21.12.2009 02:46:24)

trih: No mites kalliossa muuten?

Brian may taikoi 80-luvulla maukasta särökitaraa. Ihan vaan vox ac30 ja ykskelanen? Suuri hevisäröhän vaatii mulla aina demppitestin. Se miten se demppi soi kertoo setin kireydestä, löysyydestä, säröstä jne...

Lunta oli ja vähän spugeja ehkä siitä johtuen. Anteeksi rölötys.

Juuri noita muhevia demppisoundeja itekki olen hakenu tehokkaammilla mikeillä. Ainakun on vielä joutunu pelaamaan tollasilla hieman lussuilla vahvareilla, joista ei taho jytkettä irrota miten toivois. Nykyään on tosin soundi makukin kehittyny vähän "sivistyneempään" suuntaan. :)
Frankster
21.12.2009 10:59:04
trih:

Maylla on myös treble booster tuomassa muutaman kymmenen desibeliä lisää ennen vahvistinta. Ei olis ihan sama soundi ilman sitä purkkia.

Mikkien suhteen ei kannata tuijottaa totaalisesti siihen DC-lukemaan. Käytetty käämilanka ja muut seikat vaikuttavat siihen lopulliseen ulostuloon. Pienemmällä DC-lukemalla varustettu mikki voi olla helposti ulostuloltaan suurempi kuin suuremmalla DC-lukemalla varustettu mikki. Noh, tämä taidettiin sanoaki jo..

Mulla on sekä keraamista että alnico-mikkiä. Keraaminen on tiukempi ja yleensä hieman kompressoituneempi. Yleinen mielipide on että Alnico-mikeissä on puhdas soundi parempi. Näin myös mun mielestä, keskimäärin. Makuasiat+musti+pallit.

Keraaminen ei kuitenkaan tarkoita että mikki olis pelkkä hevisirkkeli. PRS McCartyn tallassa on mulla BKP:n Cold Sweat, joka on keraaminen mutta kuitenkin sävykäs eikä steriili. Se on myös kirkas, mutta sopii kyseiseen lämminsoundiseen ja paljon keskialuetta puskevaan kitaraan. Kaulassa on sitten kalibroidun setin Cold Sweat -kaulamikki, joka on alnico-magneetilla.

Paistoi silmään tuo kommentti "Kitaran soinnin ja herkkyyden pitäisi olla kärjistetysti sanottuna sellainen, että kun sen kieleen pudottaa hiekanjyvän, se soi - kauan." Pitkän soinnin saa myös riittävällä volumella, mutta tuollaiseen tarvitaan riittävä määrä kompressiota. Kantsii muistaa että kun tuo tilanne on saavutettu, on soitosta melkoinen määrä dynamiikkaa kadonnut. Eli ihan sama hipaisetko kieltä vai näpäytätkö kovempaa -> tulos ja soundi on sama.

Ei enää pysy topicissa..mutta noista mikkivalinnoista vielä. Jos on jo sanottu niin sori, en hirveän tarkkaan kahlannut koko 6 sivua läpi. Monesti kun mikkiehdotuksia kysytään, porukka ehdottaa lempimikkiään. Kyselemättä sen kummemmin mikä kitara on kyseessä. Se kitaran akustinen lähtösoundi kun vaikuttaa hirveästi. Pelkkien puulajien listauskaan ei oikein riitä kun kitarat ovat niin yksilöitä. Noh, lähtösoundi puista + mikki X -> tavoitesoundi (kitaran puolesta), mikä se tavoite kullakin on. Tuo Cold Sweat toimii mulla McCartyssa aivan loistavasti, mutta en mä sitä mihinkään kirkassoundiseen keppiin laittais.

-Frankster
jussi1976
21.12.2009 12:03:28 (muokattu 21.12.2009 12:08:49)
kimurantti1: Ottamatta muuten asiaan kantaa, niin gainin lisääminen vahvistimesta ei todellakaan aja samaa asiaa kuin tehokkaampien mikkien vaihto kitaraan. Kuten myöskään vahvistimen boostaaminen jollain overdrivella ei tee samaa juttua. Kyllähän niissä joo tapahtuu pääpiirteittäin samaa asiaa, särön määrä kasvaa, mutta samalla myös soundi ja etenkin soittotuntuma muuttuu. Tehokkaammat mikit vaikuttavat soundiin ja soittotuntumaan aivan eri tavalla kuin vaihvistimen gain-potikan ruuvaaminen. Kuka tahansa näitä juttuja käytännössä kokeillut varmasti tietää tän, ja uskoisin jussi1976:n tarkoittaneen aiempana ketjussa tätä.

KYLLÄ, JUURI TÄTÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Frankster; Huomaa, että sanoin "kärjistetysti". Ilman muuta se dynamiikka ja se mahdollisuus vaihdella äänenvoimakkuuttaa plektran/sormen/kynnen iskutta TÄYTYY pysyä mahdollisena ja mahdollisimman laajana, mutta just tota gainia sais painaa vielä sen verran ylöspäin, että ne mikit herkistyy soitolle jonkun verran vielä.
duc
21.12.2009 12:31:03
jussi1976: KYLLÄ, JUURI TÄTÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Frankster; Huomaa, että sanoin "kärjistetysti". Ilman muuta se dynamiikka ja se mahdollisuus vaihdella äänenvoimakkuuttaa plektran/sormen/kynnen iskutta TÄYTYY pysyä mahdollisena ja mahdollisimman laajana, mutta just tota gainia sais painaa vielä sen verran ylöspäin, että ne mikit herkistyy soitolle jonkun verran vielä.

No hanki kompurapedaali, sillä on helppo säätää soundiin sopivan verran kompressiota.
s8na
21.12.2009 12:44:51

Heh, monesti kannatetaan mies-kitara-vahvari kokoonpanoa, mutta tehokkaat mikit on niin paha juttu, että niiden sijaan pitäisi sitten rakentaa kompressori-overdrive-noisegate härdelli. Muissa yhteyksissä tollanen pedaalihässäkkä on sitten kuin suoraan belsebupin lelulaatikosta.
jussi1976
21.12.2009 12:53:02
Ööh... ei oikein käy. Haluan näet pitää ton Marshallin JVM:n saundin ja ton EVH:n vastaavan mahd. lähellä alkuperäistä. Pro-Co Rat välissä on, mutta se sopii tohon tosi hyvin. Mielummin tästäs syystä otan enempi tehoa mikkeihin.
duc
21.12.2009 13:02:34
jussi1976: Ööh... ei oikein käy. Haluan näet pitää ton Marshallin JVM:n saundin ja ton EVH:n vastaavan mahd. lähellä alkuperäistä. Pro-Co Rat välissä on, mutta se sopii tohon tosi hyvin. Mielummin tästäs syystä otan enempi tehoa mikkeihin.

Käsittääkseni mikkien tehon noustessa (lisää käämilankaa magneettien ympärille lisättäessä siis) myös soundi muuttuu aika paljon. Ellei tätä sitten kompensoida jotenkin, mutta jos alunperinki noli jo keraamiset magneetit ja kirkkaat mikit niin miten lie onnistuu.
Shredator
21.12.2009 13:27:36

jussi1976: Mielummin tästäs syystä otan enempi tehoa mikkeihin.

Minua edelleen vain ihmetyttää se, että jos alkuperäiset mikit ovat teholtaan mm. Tone Zonen tasoa, niin mihin nää oikein tarvihet sitä lisäpotkua? Tuo ulostulo riittää vallan hyvin jo death metallin vääntämiseen. Kuten on tullut jo ilmi, lisätehoiset mikit itse asiassa huonontavat sitä soundia ja vähentävät dynamiikkaa.

Kyllä se munakas mättösoundi lähtee loppujen lopuksi ranteesta. Hevissä kitara on lyömäsoitin...
"Tärkeintä on se, ettei tee musiikissa lainkaan virheitä."
Fantasmic
21.12.2009 17:15:47 (muokattu 21.12.2009 17:16:02)
Sorry.Luin kyllä viimeiset sivut mutten vieläkään tajua mitä tässä ajetaan takaa, valaiseeko joku?Ensin piti saada semikuumat mikit joilla lähtee paremmin täppäykset?
Sitten niin kuumat mikit kuin vain voi tehdä ilman että soundi alkaa jo kärsiä siitä.
Sitten niin paljon gainia että tatsi keventyy ja nyt viimeisenä vielä pitäisi pystyä säilyttämään vahvistimen ja kitaran alkuperäinen soundi niin hyvin kuin mahdollista?Jos tuosta pervosta sekametelistä vedetään ristisiitos niin varmasti löytyy niitä mikkejä ihan tehdasvalmisteisina.Ei ummarra...
jussi1976
21.12.2009 20:26:11
Shredator: Minua edelleen vain ihmetyttää se, että jos alkuperäiset mikit ovat teholtaan mm. Tone Zonen tasoa, niin mihin nää oikein tarvihet sitä lisäpotkua? Tuo ulostulo riittää vallan hyvin jo death metallin vääntämiseen. Kuten on tullut jo ilmi, lisätehoiset mikit itse asiassa huonontavat sitä soundia ja vähentävät dynamiikkaa.

Kyllä se munakas mättösoundi lähtee loppujen lopuksi ranteesta. Hevissä kitara on lyömäsoitin...

Kuule, ei riitä mulle vaikka olisi miten Tone Zone. Ei riitä edes Evolution, koska jos saan nyt valita, otan sitten outputtia takamikistä sen 20-24k, eli arviolta luokka sit on 510-550mv, vaikea sanoa tarkasti. Jos siis Evossa on 404mv, niin eroa löytyy.

Shep takasi minulle, että soundi pysyy tasan balanssissa aiempiin mikkeihin verrattuina bassoltaan, middleltään ja trembleltään, mutta saundi on hotimpi, ja tehoa on enemmän. Katotaan miten käy.
Fantasmic
21.12.2009 20:32:19 (muokattu 21.12.2009 20:33:40)
jussi1976: Shep takasi minulle, että soundi pysyy tasan balanssissa aiempiin mikkeihin verrattuina bassoltaan, middleltään ja trembleltään, mutta saundi on hotimpi, ja tehoa on enemmän. Katotaan miten käy.

Takasiko Sheep samalla että ne täppingit ja hammerit(mc) onnistuu paremmin?
Ei millään pahalla mutta kun näitä siun ketjuja on nyt yhtään seurannut niin ongelma tuntuisi, niinkuin itsekin hieman myönsit, olevan tekniikassa.
Sen treenaaminen on ilmaista.Vaikka ehkä kuumemmat mikit voikin hieman auttaa siinä hommassa niin ei ne kyllä mitään autuutta tule siihen tuomaan.
Väsykäsi
21.12.2009 20:37:40
Fantasmic: Takasiko Sheep samalla että ne täppingit ja hammerit(mc) onnistuu paremmin?
Ei millään pahalla mutta kun näitä siun ketjuja on nyt yhtään seurannut niin ongelma tuntuisi, niinkuin itsekin hieman myönsit, olevan tekniikassa.
Sen treenaaminen on ilmaista.Vaikka ehkä kuumemmat mikit voikin hieman auttaa siinä hommassa niin ei ne kyllä mitään autuutta tule siihen tuomaan.

Totta, jos on oikeasti hyvä soittaja ne täpit ja hammerit lähtee vaikka klassisella kitaralla.
Hiukan enemmän toivoisi nyrkkiä naamaan saavansa. -Räbbänä
Snapo
21.12.2009 22:16:17
No helvata, jos ei yty riitä niin pyydät BKP:ltä, että tekevät sulle humppariversion tuosta http://www.youtube.com/watch?v=yCK7oHgmv7M
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
jussi1976
23.12.2009 21:23:02 (muokattu 23.12.2009 21:24:28)
Ei ole tekniikassa. Täppääminen jne. sujuu tosi hyvin ja hammer on/pull off, mut sitä tehoa silti lisää, kiitos. Totuin tohon erittäin suureen herkkyyteen aikoinaan Voodu Valven kanssa, ja sitä sitten haluaa lisää, vaikka nyt saundi on tosiaan todella hyvä. Mun visioni ja tottumukseni soittamiseen vaan poikkeaa tavanomaisesta.

Nyt joudun vielä kysymään suoraa tästä, koska aiemmin uuden topiikin uudelleen avaamisesta tuli huomautus, että miten on;

Paukutin tolla JVM 410 Marsulla aika helevatan kovaa äskettäin, ja tietysti taas se saundi iskevöityy kun volaa pannaan lisää. Erottelukyky nousee, mutta tätsi muuttuu toisenlaiseksi. Saundi on toki parempi etenkin komppaamiseen, mutta myös soolossa se muuttaa muotoaan. Sitä on vaikea kuvata tarkasti, miten. Koska pidän aina kaikkialla kaikkia vahvistimen potikoita kybällä, niin mitenkähän tuota pystyisi hallitsemaan paremmin tuota saundin iskevöitymistä mikkien EQ-skaalaa muuttamalla? Pitääkö tässä tosiaan vielä nostaa Middleä ja Bassia noissa mittatilausmikeissä vähän matalammalle tehon noustessa vai mitä?
Snapo
23.12.2009 21:29:04
jussi1976: Koska pidän aina kaikkialla kaikkia vahvistimen potikoita kybällä, niin mitenkähän tuota pystyisi hallitsemaan paremmin tuota saundin iskevöitymistä mikkien EQ-skaalaa muuttamalla? Pitääkö tässä tosiaan vielä nostaa Middleä ja Bassia noissa mittatilausmikeissä vähän matalammalle tehon noustessa vai mitä?

Saanks minä ihmetellä, että mitähä helvettiä? :D Nostaa matalammalle ja sitä rataa..
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Trendkeel
23.12.2009 21:35:08
Onks tää se Marshall jossa nupit menee yhteentoista? Kato jos sä tarviit sen vikan potkun vahvarista eikä normaali toimi niin..

=)
Look mummy! There's a loud plane up in the sky!
//Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. - Antti1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)