Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran kielet!
1 2
julmunen
22.12.2009 13:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkä paksuisia kieliä akustisissa teräskielisissä käytätte?
Onko 9-sarja liian ohut siihen? Haluaisin mahdollisimman kevyesti soitettavat. Mulla on Martinin 000-16gt kitara ja siinä alkuperäiset kielet. Minkähän pakuiset ne ovat?
 
Olen vaan pannut merkille, että esimerkiksi Takaminen saman hintaluokan kitarat MArtiniin nähden ovat kevempiä soitettavia siis vasemman käden keveyttä tarkoitan.
 
Onko vinkkejä?? Vai pitääkö sitä vain totuttautua? Vai voisiko olla, että Takaminen kitaroissa olisi ohuemman kielet?
 
Zeeboo
22.12.2009 13:55:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaa ysi-setti olla vähän ohkainen soundiltaan, muutenhan niiden käyttämiselle ei ole mitään estettä.
Omissa sähkiksissä on .010-.046:t ja jazz-lootassa .011-.052:set. Samoin teräskielisessä akkarissa on .011-.052. Viime kesänä kokeilin ekan kerran Elixirin Nanoweb:ejä, ja itse olen ollut kovasti tyytyväinen. Soundi on mun mielestä avoin ja bassokielien soittotatsi on todella hyvä (aikaisemmin olen vierastanut fosforipronssikieliä niiden "nahkean" tatsin takia). Nanowebiä on myös .010-.047:na. Uskallan suositella.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Cujo
22.12.2009 15:06:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martinin sivuilla näkyisi olevan suositeltuna kielisettinä .012 ja melkein luulisin, että tehdaskieletkin sen paksuiset ovat. Ysisetti kuulostaa tosiaan aika turhan ohkaiselta. .011-setti voisi olla kokeilemisen arvoinen. Huomaa, että jos kovin paljon ohkaisempiin vaihdat, niin varmaan joutunee säätöhommiin etteivät rämise.
 
KenParker
22.12.2009 15:10:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä luulen että Martinin 000-sarjassa on 12-54-kielet tehdasasetuksena.
 
Se, mitä kielisettiä soittaja käyttää, riippuu mielestäni monesta eri tekijästä. Soittajan fysiikka on kohta A, eli käytä sellaista settiä, jolla pystyt vaivattomasti soittamaan. Jos pystyisin niin soittaisin pelkästään 13-medium setillä, koska mitä paksummat kielet kitaraan laittaa, sitä paremmin ne kokemukseni mukaan soi. Tämä kielten soivuus on samalla kohta B, jonka takia akustisissa kitaroissa ei suosita käytettävän 9-settiä, koska ne eivät yksinkertaisesti pienemmän massansa ja vetovoimansa takia soi hyvin. Kohta C voisi olla sitten kitaran säädöt, sillä varmasti hyvin säädetty kitara 12-setillä on helpompi soittaa kuin huonosti säädetty kitara 11-setillä.
 
Ikäänkuin yhteenvetona edellisistä kannattaa valita sellaiset kielet, joilla pystyy suhteellisen vaivattomasti soittamaan, mutta mahdollisimman paksut sellaiset.
 
Itse käytän joko John Pearsen 12-53-settiä, jossa on markkinoiden pienimpiä jännityksiä vastaten esim. D'addarion n. 11,5-settiä, jos sellainen olisi olemassa, tai Elixirin PB 11-52-settiä.
 
padaa@dadaa!
23.12.2009 10:32:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän 12-54 -settiä, joka on yleensä akustisissa tehdassetti. Olen myös käyttänyt 13-56 -settiä, mutta en kokenut siitä olevan niin paljon hyötyä, koska soitto vaatii silloin enemmän voimaa ja on pois sellaisesta rentoudesta.
 
julmunen
23.12.2009 11:22:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset kovasti vastauksistanne!
 
Minua ihmetyttääö hieman se, kun olen juuri ostanut kyseisen Martinin 000-sarjalaisen ja mielestäni se on kuten mainitsin saman hintaluokan Takamineen verrattuna raskas soittaa vasemman käden osalta.
 
Siihen vaikuttaa kitaran säädöt ja kielet, sen ymmärrän, mutta mikä muu siihen vaikuttaa?
 
Mieitin, että kuvittelenko Martinin olevan raskaampi vai onko se sitä oikeasti. Siltä se ainakin tuntuu. Jollain tavalla olen siinä suhteessa kitaraani pettynyt, mutta soundimaailmaltaan se on aivan fantastinen kapistus!
 
Kai se on tottumiskysymyskin mutta jotenkin sitä ajatteli saavan sellaisen kitaraluokan aatelin, ettei siihen joudu millään lailla pettymään.
 
mhs
23.12.2009 11:49:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

julmunen: Kiitokset kovasti vastauksistanne!
 
Minua ihmetyttääö hieman se, kun olen juuri ostanut kyseisen Martinin 000-sarjalaisen ja mielestäni se on kuten mainitsin saman hintaluokan Takamineen verrattuna raskas soittaa vasemman käden osalta.
 
Siihen vaikuttaa kitaran säädöt ja kielet, sen ymmärrän, mutta mikä muu siihen vaikuttaa?

Säädöt ovat tärkein, ja kielet vaikuttavat --- sekä paksuus että merkki. Martinin omat eivät ole niitä notkeimpia käteen; kokeile vaikka Elixiriä tai ihan perus D'Addarioa.
 
Lisäksi skaalan pituus vaikuttaa; mulla on toisessa kitarassa skaala 25 1/2 ja toisessa 24 3/4, ja jälkimmäinen on kevyempi ja leppoisampi soittaa.
 
Nauhojen korkeus ja muotoilu vaikuttavat myös tuntumaan. Tuossa Martinissa on ainakin minun käteeni kivan tuntuiset nauhat; ei liian korkeat, sopivan pyöreät.
 
Oletko jo säädättänyt kitaran soittotapaasi sopivaksi?

Mieitin, että kuvittelenko Martinin olevan raskaampi vai onko se sitä oikeasti. Siltä se ainakin tuntuu. Jollain tavalla olen siinä suhteessa kitaraani pettynyt, mutta soundimaailmaltaan se on aivan fantastinen kapistus!
 
Kai se on tottumiskysymyskin mutta jotenkin sitä ajatteli saavan sellaisen kitaraluokan aatelin, ettei siihen joudu millään lailla pettymään.

 
Yksi juttu voisi olla, että tuossa Martinissa ääni syttyy nopeasti ja kirkkaasti, ja äänet erottuvat hyvin toisistaan. Jos toinen kitara on soinniltaan pehmeämpi ja löysempi, se saattaa aluksi tuntua "kevyemmältä" --- kun kaikkia soiton epäpuhtauksia ja mokia ei kuule, luulee soittavansa paremmin :).
 
Mulla tuo lyhytskaalaisempi kitara on tuollaista pehmeäsointista sorttia ja pitkäskaalainen vielä tuota Martiniasikin erottelevampi ja äkäisempi; molemmilla on paikkansa.
 
...niin, kyllä tuo sun kitarasi on hintaluokassaan "kitaraluokan aatelia". Soittoa, vähän säätöä, soittoa!
 
Ukkovaari
23.12.2009 16:12:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän teräskielisessä akkarissa 011 Elixir Phosphor Bronze kielisettiä.
 
Hyvinkin on sitten jokaisen makuasia mistä tykkää, mutta yleisesti ottaen tuo 011 taitaa olla aika monella tai jopa tuosta paksumpi 012 tai 013,010 on varmaan osalla.
 
Mutta sitten tuohon omille käsille olevaan soitettavuuteen ja mitä aina ei tule ajatelleeksi on se asia, että esim. 011 jos tuntuu sormille tiukalta soittaa voi vireen vaikka pudottaa E:stä D:ksi, jolloin vähän on ehkä kivempi soittaa kun kielet ova ns. "löysemmällä".
 
Kitaroissakin on eroja ja myös sen suhteen mikä tuntuu soundaavan korviin parhaimmalta (tämä siis vain mun mielipide). Itellä tuo 011 setti toimii soundillisesti parhaiten E ja D vireessä ja varmaan noiden välinen vire myös menisi.
 
Kait tästä mun höpötyksestä sai jotain selvääkin ;-)
 
jpiir
23.12.2009 18:14:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielen korkeus satulasta vaikuttaa minusta aika paljon barre-sointuihin. Jos on korkealla, niin jotain F-barretakin saa painaa aika tavalla, vaikka olisi muuten kevyet kielet.
 
Viimeksi kun 6-kielistä soitin, nin laitoin aina D'addario .013 settejä. Vähemmän jännitystä kuin Martineissa muistaakseni. John Pearset pitäis tosiaan olla myös hyviä. 12-kielisessä on myös .013-setti, mutta vire onkin C# ja suht kevyt soittaa.
 
MoreK
23.12.2009 22:40:01 (muokattu 24.12.2009 10:52:43)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

julmunen:Minua ihmetyttääö hieman se, kun olen juuri ostanut kyseisen Martinin 000-sarjalaisen ja mielestäni se on kuten mainitsin saman hintaluokan Takamineen verrattuna raskas soittaa vasemman käden osalta.
 
Martinin tehtaalta kitarat tulevat standardisäädöissä, ja kielillä on melkoisesti korkeutta. Eli se on raskas soittaa, kuten itsekin havaitsit. Sain oman 000-16GT:n puolisen vuotta sitten ja tein tämän havainnon. Viilasin ihan ensimmäisenä tallapalaa ja nyt on kitara aivan julmetun hyvässä tikissä.
 
Martinit ovat sen verran laadukkaita pelejä, että kieliä on varaa laskea ilman särinöitä. Suosittelen hoitamaan homman ammattilaisella, jos ei itsellä ole kokemusta. Noooo, saahan noita tallapaloja kaupasta lisää, jos menee munille.
 
Edit: Niin, soittelen itse .12 kielillä.
 
julmunen
24.12.2009 01:02:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyypä ottaa yhteyttä kitaran myyjään, joka on ammattilainen tekemään tarvittavia säätöjä. Kiitoksia vielä hyvästä keskustelusta kaikille!
 
P-Nut
24.12.2009 16:28:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.012 setti mullakin käytössä ja ainakin Yamahalla L-sarjassa myös tehtaalta lähtiessä kitarassa on .012 setti valmiina. Däddäriön kieliä on tullut tähän asti käytettyä eikä pahemmin ole moitittavaa. Elixirejä pitää kokeilla kunhan seuraavan kerran menee kielet vaihtoon.
 
planet Bullshit on a galaxy of this sucks cameldicks.
Zeeboo
24.12.2009 18:18:05 (muokattu 24.12.2009 18:18:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P-Nut: ....Elixirejä pitää kokeilla kunhan seuraavan kerran menee kielet vaihtoon.
 
Ei ihan pelkkää myyntipuhetta ole noiden pitkäikäisyys. Akustisessa olleet nyt kiinni syyskuun puolesta välistä, ja vielä on soundi kuin uusissa. Ja on soitettu. Niinkuin sanoin, uskallan suositella.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
mll
27.12.2009 09:14:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Ei ihan pelkkää myyntipuhetta ole noiden pitkäikäisyys. Akustisessa olleet nyt kiinni syyskuun puolesta välistä, ja vielä on soundi kuin uusissa. Ja on soitettu. Niinkuin sanoin, uskallan suositella.
 
Elixiirit kyllä kestävät pitkään, mutta niiden soundi on kolkko ja kuollut. Niissä ei ole lainkaan sitä samaa lämpöä, mitä on esim. John Pearseissa tai D'addarioissa. Mutta makuasioita sanoi koira, kun muniansa nuoli.
 
Zeeboo
27.12.2009 09:51:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Elixiirit kyllä kestävät pitkään, mutta niiden soundi on kolkko ja kuollut. Niissä ei ole lainkaan sitä samaa lämpöä, mitä on esim. John Pearseissa tai D'addarioissa. Mutta makuasioita sanoi koira, kun muniansa nuoli.
 
Olin kyllä aikalailla varautunut ennenkuin laitoin Elixirit soittimeen kinni just tuon kolkko&kuollut ominaisuuden takia. Tai oikeastaan sen perusteella mitä olin kuullut ja lukenut tästä. Yllätys oli kyllä sitten plus-merkkinen. Ei ollenkaan paha, sanoisin. Fingerstylehommiin toimii ihan täyttä päätä.
 
Mutta, niinkuin sanoit, jokainen tykkää nuoleskella vähän eri makuisia munia. Mulla ei toimi FP-kielet, siis sellaiset joiden punotut ovat ylen karkeat. Soundista tykkään, mutta näpit ei oikeen niistä välitä. SIT:llä on setti, jossa punottujen pintaa on hintsusti hiottu. Tämä pelaa hyvin, soundiltaan on OK, ei pahasti "nihise" aseman vaihdossa, eikä ole pahan hintainen. Saatavuus vaan kotikylällä on huono.
 
Pearseja en ole kokeillut, mutta varmaan tarttee koska moni tuntuu kehuvan.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
KenParker
27.12.2009 10:40:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pearseja en ole kokeillut, mutta varmaan tarttee koska moni tuntuu kehuvan.
 
Pearset ovat uusina parhaat kielet, mutta koska ne eivät minulla kestä kuin vähän aikaa, käytän kompromissina Elixirejä.
 
mll
27.12.2009 13:38:57 (muokattu 27.12.2009 13:40:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KenParker: Pearset ovat uusina parhaat kielet, mutta koska ne eivät minulla kestä kuin vähän aikaa, käytän kompromissina Elixirejä.
 
Jos on ns. "tahmanäppi", niin nuo päällystetyt kielet ovat kyllä ehdottomasti paras vaihtoehto. Mulla ei ole onneksi sitä ongelmaa, kielet säilyttävät hyvän sointinsa pitkään. Ja olen todennut, että Pearset säilyttävät sointinsa pidempään mielestäni pidempään kuin esim. D'addariot.
 
nimimerkki flattopguitar on muistaakseni kehunnut D'addarion päällystettyjä kieliä. Kannattaa varmaan testata niitäkin, jos käyttää päällystettyjä kieliä.
 
Zeeboo
27.12.2009 13:45:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: ...nimimerkki flattopguitar on muistaakseni kehunnut D'addarion päällystettyjä kieliä. Kannattaa varmaan testata niitäkin, jos käyttää päällystettyjä kieliä.
 
Tarttee joskus kokeilla noita D'addarioita. Nylonkielisessä olen pitänyt Pro Arteja niin kauan kuin muisti kantaa, mutta eipä ole teräskieliseen tullut kokeiltua. Mahtaisko olla kokemuksia Elixir vs D'addario?
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
mll
27.12.2009 13:46:32 (muokattu 27.12.2009 13:48:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Olin kyllä aikalailla varautunut ennenkuin laitoin Elixirit soittimeen kinni just tuon kolkko&kuollut ominaisuuden takia. Tai oikeastaan sen perusteella mitä olin kuullut ja lukenut tästä. Yllätys oli kyllä sitten plus-merkkinen. Ei ollenkaan paha, sanoisin. Fingerstylehommiin toimii ihan täyttä päätä.
 
Tää on varmaan myös kitarakohtainen juttu. Mulla ei toiminut nuo elixiirit yhtään.
 
Fingerstylessä on varmaankin vähän eri ihanteet kuin omassa plektrasoitossani, joten sekin varmasti vaikuttaa asiaan. Lähiaikoina olen kylläkin ihastunut ragtime-kitarointiin. Mutta siinä lienee taasen vähän eri ihanteet kuin nykufingerstylessä...
 
Mutta, niinkuin sanoit, jokainen tykkää nuoleskella vähän eri makuisia munia. Mulla ei toimi FP-kielet, siis sellaiset joiden punotut ovat ylen karkeat. Soundista tykkään, mutta näpit ei oikeen niistä välitä. SIT:llä on setti, jossa punottujen pintaa on hintsusti hiottu. Tämä pelaa hyvin, soundiltaan on OK, ei pahasti "nihise" aseman vaihdossa, eikä ole pahan hintainen. Saatavuus vaan kotikylällä on huono.
 
Mä en ole enää pitkään aikaan ostanut kitaran kieliä Suomesta. Ihan sen takia, ettei Pearseja oikein saa mistään. Wegenin plekujakaan ei Suomesta löydy, joten niitä olen tilannut samaan satsiin. Lottonen vissiin tuo/on tuonut pearseja maahan, mutta Herttoniemeen ei ole kovin usein asiaa. Olen tilannut Elderlyltä kielet. Tulevat vielä kaiken lisäksi halvemmaksi kuin kotimaasta ostettuna.
 
Ukkovaari
27.12.2009 15:21:29 (muokattu 27.12.2009 15:24:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Tarttee joskus kokeilla noita D'addarioita. Nylonkielisessä olen pitänyt Pro Arteja niin kauan kuin muisti kantaa, mutta eipä ole teräskieliseen tullut kokeiltua. Mahtaisko olla kokemuksia Elixir vs D'addario?
 
On kokemuksia Elixir vs D'addario.
 
Tuossa AW800 ECENT kun ostin vaihdatutin uudet D'addarion jotkut 80/20 Bronze setti, kyllä noilla soitteli ja niin edelleen mutta sitten jonkun ajan kuluuttua kokeilin Elixir 011 Bronze settiä, tästä Elixiristä tykkäsin enempi kuin noista ekoista kielistä, pitivät pintansa pidempään, soundissa ei mun korviini mitään isompia eroja ollut.
 
Soittelin noilla Elixirin Bronze seteillä vähän reilumman ajan (useampi setti) ja halusin sitten kokeilun vuoksi vaihtaa D'addarion Phosphor Bronzeen ja katsoa miltä se soundaa ja tuntuu.
 
Jonkin ajan kuluttua sitten ostin D'addarion Phosphor Bronze Round Wound EJ26 011-052 setin ja nämä olivat soundiltaan mun korviini paremmat, jotenkin lämpöisemmät ja mukava soundiset ja kivan tuntuiset eli näistä ainakin itse tykkäsin, ainoa tietysti oli se, että ne ei ns. kestä iskussaan niin pitkään kuin Elixir ja pidä soundiaan niin pitkään kuin Elixir (tämä siis mun kokemus asiasta).
 
Sitten huomasin että Elixir merkistä on tullut markkinoille nuo Phosphor Bronze setit ja totta kait olin innostunut kun niitä ei aikaisemmin Elixiristä ollut saatavilla joten ostin nuo ja täytyy sanoa, että kestävyys on hyvä ja pitävät soundinsa ja kun tykkään noista Phosphor Bronze seteistä soundillisesti niin tämä on miellyttänyt meikän näppejä ja korvaa eli tälläkin hetkellä on nuo Elixir Phosphor Bronze 011 setti kiinni ja tykkään kovasti, soveltuu ihan hyvin niin pleku kuin sorminäppäilyyn.
 
Vireet mitä käytän on joko E tai D, tällä hetkellä D-vire.
 
En tiedä onko joillain mua paremmat korvat noissa soundiasioissa mutta itse en ole huomannut että Elixirit olisivat mitenkään tuhnut tai elottomat soundiltaan, ainakin itseäni kovasti miellyttää noiden soundi, varsinkin Phosphor Bronze on omille korville se mitä olen hakenut.
 
(muita testattuja mitä olen käytelly on mm. Martinin Silky and Steel muistaakseni, ihan jees mutta eivät pitäneet soundiaan kovin pitkään ja sitten toinen Martinin setti joka aika nopeasti myös lähti kitarasta pois.
 
En nyt mene vannomaan etten koskaan vaihda kielisettiä toiseen merkkiin mutta tällä hetkellä siis Elixir Phosphor Bronze on ainakin mun juttu. (kaippa sitä joskus ihan varmuuden vuoksi voin kokeilla vielä jotain muutakin).
 
Lopuksi oma näkemys asiasta Bronze ja Phosphor Bronze, Bronze on soundiltaan jotenkin kylmempi ja Phosphor Bronze lämpimämpi, täyteläisempi ja siksi siis myös Elixir Phosphor Bronzena.
 
Soundikin on niin makuasia, että ei ole yhtä oikeaa tai väärää kielimerkkiä vaan on todella hyvä, että meillä on valinnan varaa mistä poimia ja kokeilla itselle sopiva kielisetti, myöskin kitarat tuntuvat olevan erillaisia ja siten vielä, että on jokin tietty vire millä soundi on parhaimmillaan tietyllä kielisetillä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «