Aihe: Ensimmäinen strato, 1000e budjetti
1 2 3
MuzaK
21.12.2009 15:35:56
Void: Mitä järkeä tässä nyt on?

Jos kirjoittaja on soitellut _vain_ yhden tyyppisellä kitaralla, niin mielestäni todellakin kannattaisi tutustua muihinkin kaulamalleihin, eikä tottumuksen takia jumittua sokeasti samaan tyyliin.

Ainakin omalla kohdalla samanlainen kaula eri kitaroissa tuntuu hyvältä ja sellaiselta ettei tarvitse ajatella että vaihdoinpa nyt kitaraa. Erilaisiin kauloihin pitää jotenkin adaptoitua aina uudestaan. Kukin tyylillään.
Snapo
21.12.2009 15:48:08
Void: Mitä järkeä tässä nyt on?

Jos kirjoittaja on soitellut _vain_ yhden tyyppisellä kitaralla, niin mielestäni todellakin kannattaisi tutustua muihinkin kaulamalleihin, eikä tottumuksen takia jumittua sokeasti samaan tyyliin.

Näinpä, kaikkeahan kannattaa kokeilla paitsi mummun lettua. Onko uusi kaulaprofiili välttämättä huonompi vaihtoehto? Ei mun mielestä tottuminen yhteen profiiliin rajoita sitä, etteikö voisi tykätä useammasta eri profiilista. En kuitenkaan lähtis siihen että "kyllä tähän tottuu sitten joskus.."
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
B-tone-flat
21.12.2009 16:05:05
Mun kirjoituksen ideana on se ettei ainaskaan puolen tunnin kaupassa soittelun perusteella kannata ostaa puolentoista tonnin stratoa ja sitten parin viikon kotisoittelun jälkeen huomata ettei tää olekaan mun juttu. Mutta jos kummiskin tähän päätyy niin ostaa suht samanlaisen kuin mihin käsi on tottunut.

Oman kokemuksen perusteella puhun. Mullakin on ollut jos jonkinlaista keppiä, teleä, paulia ym. Kyllähän niillä kaikilla soittaa mutta aina palaan stratoon. Tämä johtuu ehkä siitä että ekat 5-10 vuotta soittoharrastuksesta soitin vain stratolla.
This is what you want, This is what you get!
Teppo2
21.12.2009 19:29:32
B-tone-flat: Mun kirjoituksen ideana on se ettei ainaskaan puolen tunnin kaupassa soittelun perusteella kannata ostaa puolentoista tonnin stratoa ja sitten parin viikon kotisoittelun jälkeen huomata ettei tää olekaan mun juttu. Mutta jos kummiskin tähän päätyy niin ostaa suht samanlaisen kuin mihin käsi on tottunut.
...

Squier Classic Vibe!
"I fought the GAS and the GAS won."
jyrkalt
21.12.2009 19:52:03
Jucciz: Mun neuvo on vaikka lehtiä jakamalla venyttää budjettia vielä pari-kolme sataa ja ostaa American Vintage -sarjan Stratocaster. Ne ovat parasta, mitä Fender tekee Custom Shop:in ulkopuolella - erittäin hyviä kitaroita.

Komppia tälle.
Erittäin hyviä kitaroita ovat
Kalm
21.12.2009 21:05:33
Teppo2: Squier Classic Vibe!

Tässä kohtaa miettisin jo F standard (MIM) stratoa. Hintaero käytännössä se viitisenkymmentä eypoa ja Fendän mukana tulee myös jonkunmoinen topattu keikkapussi/reppu.
darkus
21.12.2009 23:44:34 (muokattu 21.12.2009 23:49:22)
Tosta kaulaprofiilin valinnan vaikeudesta, miksi hankkia kaksi kaulan tuntumaltaan samanlaista kitaraa? =)

-darkus
Im the future breed, evil and mean, a fucking killing machine.
Jucciz
21.12.2009 23:52:10
darkus: Tosta kaulaprofiilin valinnan vaikeudesta, miksi hankkia kaksi kaulan tuntumaltaan samanlaista kitaraa? =)

Ai miksikö hankkia vain kitaroita, joiden kaula sopii hyvin käteen?

No siks, että ne, jotka ei sovi hyvin käteen, ei oo kivoja soittaa. Ikänsä 50-luvun halkokaulaisella kitaralla soitellut ei ehkä haluakaan tottua mihinkään Ibanez Wizardiin - ja päinvastoin. Eikä ole pakkokaan.
Trendkeel
22.12.2009 00:03:33 (muokattu 22.12.2009 00:05:31)
Höh, saman viestin pistin toisen kerran. Ei ole järkeä. Pitää kuitenkin sanoa, että tämä ns. "ongelma" on keksitty ketjun sisällä, ei aloittaja ole mistään kaulaprofiilionglemasta ole maininnut.
Look mummy! There's a loud plane up in the sky!
//Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. - Antti1
Teppo2
22.12.2009 09:00:24
Kalm: Tässä kohtaa miettisin jo F standard (MIM) stratoa. Hintaero käytännössä se viitisenkymmentä eypoa ja Fendän mukana tulee myös jonkunmoinen topattu keikkapussi/reppu.

Joo. Sellainen meksikolainen '70s strato isolla lavalla ja olympic white värityksellä kelpaisi kyllä. Tiedä sitten kaulaprofiilista, taitaa olla jokin "U".

Hiljattain ostamani Squierin CV Tele teki vain niin suuren vaikutuksen, että huutelen Classic Vibea joka väliin. Ja miksei Classic Vibe strato olisi hyvä tapa tutustua stratomalliin, jos ei niistä kauheasti kokemusta ole?
Väsykäsi
22.12.2009 10:22:38
Teppo2: Joo. Sellainen meksikolainen '70s strato isolla lavalla ja olympic white värityksellä kelpaisi kyllä. Tiedä sitten kaulaprofiilista, taitaa olla jokin "U".

Hiljattain ostamani Squierin CV Tele teki vain niin suuren vaikutuksen, että huutelen Classic Vibea joka väliin. Ja miksei Classic Vibe strato olisi hyvä tapa tutustua stratomalliin, jos ei niistä kauheasti kokemusta ole?

Tuo 70's Classic sarja on muuten lopetettu joten, jos sellaisen haluat toimi nopeasti. Mun '79 Tokai Silver starissa ('72 Strato) on U-profiilin kaula. Itse tykkään siitä se ei ole mikään järjetön halko, vaan lihaisa ja tukeva käteen. Me likes. =)
Hiukan enemmän toivoisi nyrkkiä naamaan saavansa. -Räbbänä
Teppo2
22.12.2009 12:15:29
Väsykäsi95: Tuo 70's Classic sarja on muuten lopetettu joten, jos sellaisen haluat toimi nopeasti. Mun '79 Tokai Silver starissa ('72 Strato) on U-profiilin kaula. Itse tykkään siitä se ei ole mikään järjetön halko, vaan lihaisa ja tukeva käteen. Me likes. =)

Mitenniinmuka lopetettu? Hitto, pitäisiköhän tilata sokkona briteistä?
Väsykäsi
22.12.2009 12:17:59
Teppo2: Mitenniinmuka lopetettu? Hitto, pitäisiköhän tilata sokkona briteistä?

Ainakaan Fenderin sivuilla sitä ei kuulemma enää löydy. Joten tilaat sokkona, ja jos ei miellytä pistät torille.
Hiukan enemmän toivoisi nyrkkiä naamaan saavansa. -Räbbänä
Teppo2
22.12.2009 12:27:03
Väsykäsi95: Ainakaan Fenderin sivuilla sitä ei kuulemma enää löydy. Joten tilaat sokkona, ja jos ei miellytä pistät torille.

Olisiko se voittoa? No jos myisin vaikka jonkin kitaran ja tilaisin semmoisen straton sitten...
sickboy
23.12.2009 10:16:44 (muokattu 23.12.2009 10:18:41)

Itse päädyin hankkimaan Fender Mexico Custom Shop 50s Classic Straton. Siinä on mun kouraan sopiva lähskimpi kaula ja muutenkin olen ollut kitaraan tyytyväinen. Vibrakoneistokin pitää tosi hyvin vireen. Ostin omani Kitarapajalta hintaan 580€. Tätä on (edellinen omistaja) kyllä modannut jonkin verran: mikit on kai American Standardista ja virityskoneisto on vaihdettu. Itse vaihdoin vielä Seamour Duncanin Hot Railsin tallamikiksi saaden tästä vielä pykälän monipuolisemman kitaran omiin tarpeisiini.

Mielestäni tämä pieksee kyllä edullisimmat jenkkistratot. Toisaalta, kokeilin aikoinaan kitarapajalla Eric Johnsson stratoa ja oli kyllä niin namu soittaa, että jos ei olisi rahasta ollut kiinni niin jonkun vastaavan olisin ostanut (olisiko uutena jossain 1700€+)

Ja mitä tulee tohon moneen kertaan huudeltuun Squierin Classicciin, kyllä se tuntui tähän Mexicostratoon verrattuna ihan lelulta... testasin niitä liikkeessä vuorotellen.

Käytettynä on kuitenkin aina paras ostaa jos siihen on mahdollisuus. Sitten sillä sun 1000€ budjetilla saakin jo helposti 1500€ kitaran.

Edit: Ja toisaalta jos päädyt vaikka Mexicostratoon niin jää vielä rahaa esim. vaikka pariin tosi laadukkaaseen pedaaliin.
Jii-Gee
23.12.2009 10:47:21

sickboy: Fender Mexico Custom Shop

Hmm...mehicon puolelle perustettu CS,vai ??
"Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta." -poppamies-
sickboy
23.12.2009 10:58:17

Custom Shop Designed tossa seisoo... Noi on kyllä oikeasti tosi laadukkaita tohon hintaluokkaan.
Broadcaster
23.12.2009 11:58:51
Tää on tätä samaa kun Nokia on "designed in Finland", mutta made in "Whocares". Se ei tietenkään vaikuta siihen onko soitin omaan käpälään sopiva, mutta vähän harhaanjohtavaa.
Kalm
23.12.2009 12:01:10
sickboy: Custom Shop Designed tossa seisoo... Noi on kyllä oikeasti tosi laadukkaita tohon hintaluokkaan.

Ilmeisesti tuollainen:
http://www.dv247.fi/invt/41612/

Ihan käypä peli.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)