kulmahiomakone 06.10.2004 10:29:55 | |
---|
Pitkän päälle soittamattoman (huom!) kitaran otelauta saattaa kuivua ja halkeilla tai muuttua "laikukkaaksi" sen kuivumisen yhteydessä - en tässä tarkoita ruusupuun ja Macassar-eebenin luontaisia värivaihteluita. Esimerkiks aikoinaan joutui joillekin kauppojen ikkunoissa pitkään kuivaneille otelaudoille pistämään tosi rotevasti öljyä, että sai jonkunmoiseen myyntikuosiin ne.. ;) Ootko varma, ettei tuo kuivuminen ja värivaihtelu johdu esim. uv-säteilystä? Meinaan, että tuon vanhimman kitarani eebenpuinen otelauta on ihan timmissä kunnossa, vaikka kitara oli yhteen otteeseen reilut kymmenisen vuotta varastoituna ja soittamattomana... Eikä otelauta varastoinnin jälkeen tarvinnut mitään erityiskohtelua. |
fox 06.10.2004 10:40:17 | |
---|
Ootko varma, ettei tuo kuivuminen ja värivaihtelu johdu esim. uv-säteilystä? Meinaan, että tuon vanhimman kitarani eebenpuinen otelauta on ihan timmissä kunnossa, vaikka kitara oli yhteen otteeseen reilut kymmenisen vuotta varastoituna ja soittamattomana... Eikä otelauta varastoinnin jälkeen tarvinnut mitään erityiskohtelua. Ehdottomasti uv-säteilystä ja myös tuosta kuivasta/kuumasta ympäristöstä se johtuu. Ja hieman huonosti ja epätarkasti tosiaan kirjoitin, harvemmin tuollasissa asiallisesti varastoiduissa kitaroissa mitään ongelmia on saati tulee, jos ei tule suoraa auringonvaloa eikä ylenmäärin kuivuutta. (No ei se kosteuskaan ole tavoiteltavaa, kitaransäilytysympäristössä tietenkään... ;) ) |
Herra A 11.10.2004 20:26:53 | |
---|
Vaahteraotelaudoissa on lakka päällä. eikä niihin mitään öljyä siksi laiteta. Lakka kun kuluu pois, niin alkaa tummua puu. En tiedä mitä niihin kohtiin laittais. Ehkä uus lakka? :) Mulla on ainakin tosta lakatusta vaahterasta lähteny ihan kangaspalalla noi liat. Kaikissa vaahteraotelaudoissa ei ole lakkaa. Minulla on semmoinen, voiko siihen käyttää sitruunaöljyä, vai jotain muuta? Mist ripples round your thin white neck
And draws me a line
Cold fingers mark this dying wreck
This moment is mine |
Somppari 15.12.2008 13:15:31 (muokattu 15.12.2008 13:16:10) | |
---|
no siis ei se sitruunaöljy nyt oo pelkkään lian poistamiseen tarkotettu, vaan siihen että se estää otelaudan kuivumisen ja lisää sen ikää. (vaikkakin näemmä vanha thread) |
jaspetrucci 22.12.2009 20:07:23 | |
---|
ainaki oman kitaran ruusupuuotelaudasta muuttuu ihan vitun tahmanen ton Dunlop65 takia. EN SUOSITTELE !!!! "Small mammals are good for the hands." |
Trendkeel 22.12.2009 20:22:12 | |
---|
Ottaa sen öljyn pois muutaman minuutin imeytymisen jälkeen, toki riippuen siitä kuinka paljon litkua on ja kuinka usein öljyää. Toki se jää tahmaiseksi, jos sitä ei ota pois, sehän on ihan selvä. Look mummy! There's a loud plane up in the sky!
//Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. - Antti1 |
Itse olen tyytyväinen Dunlop65 lemon oiliin - ja ylimääräset pyyhitään pois hetken kulttua esim. puuvillakankaalla. Toisaalta Dunlop 65:sta on myös puhdistusvaha - ettei sitä vain olisi tullut käytettyä? |
ravensoul 23.12.2009 18:51:52 | |
---|
Putsauksella ja kevyellä sipauksella kiinan puuöljyä on tullu helvetin hyvännäköstä ja -tuntuista jälkeä. Reilusti paskaisen/pahannäköisen laudan oon tavannu hinkata hienolla teräsvillalla, tulee samalla nauhatkin kiillotettua. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein |