Aihe: Keskustelua seitsemänkielisistä kitaroista.
1 2 3 4 545 46 47 48 4962 63 64 65 66
Mr. Speed
23.12.2009 00:53:08
Jucciz: Ai se olikin Mustainen keksintö. No, eipä haittaa yhtään - Mustaine on aina, paitsi ymmärtänyt vireiden päälle, ollut käsittääkseni muutenkin suht fiksu tyyppi ja lisäksi aika paljon merkittävämpi hahmo metallimusiikille kuin nämä nykyiset drop-Ö-viredemppailijat.

En miehen älykkyysosamäärästä tiedä, mutta mulle on miehestä sellanen käsitys tullut, että mies olisi todella röyhkeä ja rahan perään. Tokihan hän on ollut ihan merkittävä varsinkin metallimusiikissa, mutta aika kova se on polttamaan siltoja takanaan lausunnoillaan.

Tälleen ihan aiheen vierestä. Itse olen ymmärtänyt että ainakin osa porukasta, jotka 8-kielisiä käyttää, ei käytä juuri sitä matalinta rekisteriä. Ennemmin käyttävät hassuja vireitä erikoisempien sointujen muodostamiseen, minkä tekemiseen kuusikielisillä asennot olisivat välillä "peukku perseessä" tai "kantapää olan yli".
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
HeavyMachinery
23.12.2009 01:16:41

Jucciz: Kovinkaan monen tämmöisen esimerkin kohdalla itse asiassa ei ole tullut semmoinen olo, että olisi kiinnostanut selvittää, mikä esittäjä (saati biisi) on kyseessä, koska en mä näissä tilanteissa ole itse ollut se, joka kyseisen taustamelun on valinnut. Mut kyllä esim. joku Meshuggah menee noilla kahdeksankielisillään (ja jo seiskoillaan) jonnekin niin kauas säälittävän ja naurettavan väliseen maastoon, että on hankala edes keksiä kuvaavia sanoja. Teknistä, taitavaa, kenties jopa uutta luovaa, mutta ihan järkyttävän kuuloista kielisoittimien väärinkäyttöä.

Kummasti sinulla riittää kummiskin intoa painaa sitä omaa mielipidettäsi, tyylisi muistuttaa kummasti jehovien metodia kiertaa ovelta ovelle , vai onko se seuraava pykälä kun netti ei enää riitä.

Minusta nämä sinun kommenttisi asioihin jotka ei edes sinua kiinnosta on ihan järkyttävää inetnetin väärin käyttöä.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Jucciz
23.12.2009 01:36:55
HeavyMachinery: Minusta nämä sinun kommenttisi asioihin jotka ei edes sinua kiinnosta on ihan järkyttävää inetnetin väärin käyttöä.

Luuletko, että mä kirjoittaisin mitään aiheesta, joka ei kiinnosta tai vähintäänkin ihmetytä mua pätkääkään?
Raist
23.12.2009 02:28:50
Jucciz: Luuletko, että mä kirjoittaisin mitään aiheesta, joka ei kiinnosta tai vähintäänkin ihmetytä mua pätkääkään?

No emt miks sitä negaa pitää mennä julistamaan. Kyllä kaikki tietää että ennen oli kaikki paremmin, kun vielä osattiin soittaakin kitaraa oikeasta kristillisestä vireestä pelkän Twinin läpi. Nykyään ollaan niin hakoteillä kun viritetään kitaraa alas tai kaikki on teknistä kikkailua niinkun Satrianilla.

Eikös se niin mennyt. Vai miten se meni.

Itse pidän alavireisistä kitaroista. Ja teknisestä kikkailusta. Se pitää ideat virkeinä. Eiköhän sitä E-virettä ole ehditty tässä sataan vuoteen tarpeeks sahaamaan.
Kivijalka
23.12.2009 02:31:43
Raist: No emt miks sitä negaa pitää mennä julistamaan. Kyllä kaikki tietää että ennen oli kaikki paremmin, kun vielä osattiin soittaakin kitaraa oikeasta kristillisestä vireestä pelkän Twinin läpi. Nykyään ollaan niin hakoteillä kun viritetään kitaraa alas tai kaikki on teknistä kikkailua niinkun Satrianilla.

Eikös se niin mennyt. Vai miten se meni.

Itse pidän alavireisistä kitaroista. Ja teknisestä kikkailusta. Se pitää ideat virkeinä. Eiköhän sitä E-virettä ole ehditty tässä sataan vuoteen tarpeeks sahaamaan.

"Ennen oli miehet rautaa
Ja laivat oli laivantekoaineesta tehty
Nyt on puuta miehet, kaikki laivat ovat merenpohjassa
Merenpohjassa!"
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
Lärvätsalo
05.01.2010 10:50:28
Jucciz: Kovinkaan monen tämmöisen esimerkin kohdalla itse asiassa ei ole tullut semmoinen olo, että olisi kiinnostanut selvittää, mikä esittäjä (saati biisi) on kyseessä, koska en mä näissä tilanteissa ole itse ollut se, joka kyseisen taustamelun on valinnut. Mut kyllä esim. joku Meshuggah menee noilla kahdeksankielisillään (ja jo seiskoillaan) jonnekin niin kauas säälittävän ja naurettavan väliseen maastoon, että on hankala edes keksiä kuvaavia sanoja.

Tiesitkö että Meshuggah pitää nykyään 8-kielisiä kitaroita F-vireessä, ja basso on kitaroiden kanssa unisonossa? Voisi ajatella että siinä bändissä on kolme alavireistä kitaraa, tai kolme ylävireistä bassoa! Minun korviini saundi on mielettömän hyvä ja raskas. Meshuggahin 2003 Nosturissa nähneenä voin sanoa että livesaundi oli kaukana puurosta. Joku mainitsi Diablon, ja olen samaa mieltä että livenä se on aika puuroa, A-vire alkaa olla jo niin matala ettei ole mielekästä pitää yllä perinteistä basson roolia.

Teknistä, taitavaa, kenties jopa uutta luovaa, mutta ihan järkyttävän kuuloista kielisoittimien väärinkäyttöä.

Tismalleen sama kuvaus sopi aikanaan Jimi Hendrixiin. Nykyään fuzzit ja wahit ovat aika peruskamaa. Pelkään pahoin että matalat vireet ovat tulleet jäädäkseen. Basson ja kitaran raja hämärtyy.
naavanka_
05.01.2010 17:20:45 (muokattu 05.01.2010 17:22:28)
Lärvätsalo: Tiesitkö että Meshuggah pitää nykyään 8-kielisiä kitaroita F-vireessä, ja basso on kitaroiden kanssa unisonossa? Voisi ajatella että siinä bändissä on kolme alavireistä kitaraa, tai kolme ylävireistä bassoa! Minun korviini saundi on mielettömän hyvä ja raskas. Meshuggahin 2003 Nosturissa nähneenä voin sanoa että livesaundi oli kaukana puurosta. Joku mainitsi Diablon, ja olen samaa mieltä että livenä se on aika puuroa, A-vire alkaa olla jo niin matala ettei ole mielekästä pitää yllä perinteistä basson roolia.

Tismalleen sama kuvaus sopi aikanaan Jimi Hendrixiin. Nykyään fuzzit ja wahit ovat aika peruskamaa. Pelkään pahoin että matalat vireet ovat tulleet jäädäkseen. Basson ja kitaran raja hämärtyy.

Meshuggah on kyllä varsin mielekästä musiikkia.
Munsta diablon livesaundi ainakin viime keikalla (kesä-09) oli varsin kohtuullinen, joskaan ei turhan "selkeä".
taisivat sillon soittaa räkkipodeilla ja marsun päättäreillä jos en nyt väärin muista katselleeni.
Itseasiassa A-vireenkin saa pienellä ruuvauksella selkeältä (Stam1na ja Mokoma Drop-A), ei se nyt niin matala ole.
Sunn O))) G jotain taasen on, mutta siitä nyt ei ole tarkoituskaan saada selvää
Juicy
05.01.2010 17:36:10

Munsta diablon livesaundi ainakin viime keikalla (kesä-09) oli varsin kohtuullinen, joskaan ei turhan "selkeä".

Olihan ne vähän muhjuiset, mutta eniten häiritsi ne Eternium-levyn biisit jotka vedettiin jostain A-vireestä. Nehän oli taustanauhojakin transponoineet alemmas, se söi hiukan fiiliksiä niistä biiseistä.
"Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies."
Midrange
05.01.2010 18:34:13 (muokattu 05.01.2010 18:36:44)
Hauska lukea näitä Jukkiksen Beatles-piilopirtistä kirjoitettua kommentteja 7 kielisten soittajista :D

En varsinaisesti itekkään tykkää 7 kielisestä kitarasta enkä siitä musasta. Mut oikeesti, ne tekee rahaa sillä ja on menestyneitä bändejä jä tämä meidän aikuinen soittaja senkun jaksaa kohkata sieltä piilopirtistään kun ei ymmärrä sellaisen musan päälle. hahah :D

Lisää popkorneja ja olutta. Jatkakaa
Ps. Elä välitä kirjoitusvirheistä. En oo korjaamassa
naavanka_
05.01.2010 19:31:10
Midrange: Hauska lukea näitä Jukkiksen Beatles-piilopirtistä kirjoitettua kommentteja 7 kielisten soittajista :D

En varsinaisesti itekkään tykkää 7 kielisestä kitarasta enkä siitä musasta. Mut oikeesti, ne tekee rahaa sillä ja on menestyneitä bändejä jä tämä meidän aikuinen soittaja senkun jaksaa kohkata sieltä piilopirtistään kun ei ymmärrä sellaisen musan päälle. hahah :D

Hehe:D Beatles piilopirtti
naavanka_
05.01.2010 19:32:23
Juicy: Olihan ne vähän muhjuiset, mutta eniten häiritsi ne Eternium-levyn biisit jotka vedettiin jostain A-vireestä. Nehän oli taustanauhojakin transponoineet alemmas, se söi hiukan fiiliksiä niistä biiseistä.

Juu, tämän huomasin kanssa.
Ihme kun ei raineri voi kahta eri vireistä kitaraa kulettaa mukana, panis vaihtaen piisien välissä.
novo
05.01.2010 19:36:01
Midrange: Hauska lukea näitä Jukkiksen Beatles-piilopirtistä kirjoitettua kommentteja 7 kielisten soittajista :D

Miusta huvittavinta on seurata sitä, kun yksi toisensa jälkeen nokkelana poikana vääntää samoista asioista saman henkilön kohdalla. Miusta on yhtä todennäköistä, että Jucciz muuttaa tapojaan kuin se, että HeviMasiina tuottais helposti luettavaa tekstiä.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
MasterRuben
05.01.2010 21:00:29
naavanka_: Juu, tämän huomasin kanssa.
Ihme kun ei raineri voi kahta eri vireistä kitaraa kulettaa mukana, panis vaihtaen piisien välissä.

Muistaaksein jossain haastattelussa Rainier mainitsi että vireen laskeminen matalaan A:han Icaros levylle johtui siitä että passaa paremmin miehen äänialalle, siinäpä se vanhojenki biisien vireen laskeminen selittynee.

Niin mielenkiintoista kuin se onkin seurata tätä ah-niin-ajankohtaista keskustelua kitaran kielien määrästä ja vireen korkeudesta, toivoisin kaikilta osapuolilta pientä pilkettä silmäkulmaan.. tämä nyt kuitenkaan niin vakavaa ole.

Täh?
mll
05.01.2010 21:07:45
Jucciz: Kerronpa esimerikin elävästä elämästä: juttelin reilu viikko sitten erään suomalaisen suht tunnetun raskaan osaston laulajattaren kanssa tästä asiasta pitäessäni studiotekniikan tuntia ja hän kertoi kokevansa ongelmalliseksi sen, että bändinsä kitaristit soittavat niin matalasta vireestä. Keikkatilanteessa on kuulemma vaikeaa lähteä laulamaan tarkasti oikeasta sävelestä kun kitaroiden soundi on yhtä puuroa, vaikka monitorointikalustossa vikaa ei ole. Kuulemma vielä enemmän nyppii se, että kitaristit aikovat laskea virettä jatkossa entisestään. Ei tää ole pelkästään blues-pierujen (jollaiseksi itseäni en huononakaan päivänä laske) kiukuttelua, vaan näille näkemyksille ja mielipiteille on löydettävissä ihan hyviä käytännön syitä ja havaintoja.

Tää nyt on hirveät off-topikkia:

Tämän hetkisessä pääprojektissani olen päätynyt käyttämään todella paljon capoa sähkökitarassa. Väännämme vanhoja kansanballadeja heavyrockiksi. Sävellajit valitsemme aina, niin että ne sopivat laulajalle ja laulun luonteeseen. Ja capon avulla pystyn soittamaan luontevampia juttuja (=liian laiska ja vanha opettelemaan uusia temppuja). Usein sovitukset kuulostavat paremmilta, kun kitara jättää basistin alueen rauhaan.

Makuasioitahan nämä tietysti ovat, mutta niin kuin olen monesti sanonut, niin kannattaa kuunnella muutakin musaa kuin kitaramusaa, niin voipi saadi muitakin ideoita biisien tekoon, kuin junttariffitt...taivaat aukenevat ja maailma räjähtää.
Midrange
05.01.2010 21:58:51 (muokattu 05.01.2010 22:00:39)
novo: Miusta huvittavinta on seurata sitä, kun yksi toisensa jälkeen nokkelana poikana vääntää samoista asioista saman henkilön kohdalla. Miusta on yhtä todennäköistä, että Jucciz muuttaa tapojaan kuin se, että HeviMasiina tuottais helposti luettavaa tekstiä.

Jep, pitää ottaa Jukkiksen jutut huumorialla ja naurulla :) Sehän olikin juuri pointtini aiemmassa kommentissani mikäli et tajunnut ;)
Ps. Elä välitä kirjoitusvirheistä. En oo korjaamassa
novo
05.01.2010 22:03:13
Midrange: Jep, pitää ottaa Jukkiksen jutut huumorialla ja naurulla :) Sehän olikin juuri pointtini aiemmassa kommentissani mikäli et tajunnut ;)

No en mie nyt jokaista postausta koskien Juzzizzia jaksa lukea naama irvessä, puhumattakaan että kokonaan ;D Tuntuu muutama ketju olevan täynnä melekosta itkua. Mut se siitä, ite en omista seiskakielistä, mutta alavirejunttaa ptäis joku kerta päästä bändin kanssa kokkeilemmaan C:stä tahi droppiassista.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
balzary
08.01.2010 12:33:18

Kielimäärä ei ihan täsmää ketjun aiheeseen, mutta menköön... Tämmöisen roudasin joululomilta Suomeen. Sovittiin rakentajan kanssa, että pidän tätä esittelykappaleena Helsingissä. Eli jos tuollainen viuhkanauhasysteemi kiinnostaa niin eikun testaamaan. http://avbasses.com/8GAVFF.html
call_of_c
08.01.2010 12:45:25

balzary: Eli jos tuollainen viuhkanauhasysteemi kiinnostaa niin eikun testaamaan. http://avbasses.com/8GAVFF.html

Tulee jotenkin merisairas olo tuota kaulaa katsoessa.
Guitar Zero
Vladi
08.01.2010 12:51:08
Ai täälläkö ne ny tappelee? Onneks on kahvia ja tuore keksipaketti ni johan kelpaa lueskella. :D

Mun mielestä Jucciz:ksen kommentteja on hauska lukea, äijä on ihailtavasti mielipiteensä takana ja osaa kyllä myös perustella tarvittaessa. Onneks herralta löytyy myös soittotaitoa, joten mun mielestä hänet voi kuitenkin ottaa vakavasti.

Musta tuntuu että tämä: (http://www.youtube.com/watch?v=3BicJJR6ahA) on semmosita kamaa, mikä Jucczta ärsyttää. Kuulostaa paskalta jo noin, puhumattakaan siitä miltä kuulostaa livenä. Ja täytyy myöntää etten itee oo kuullu toistaseks yhtään hyvää livevetoa alavirebändeiltä, kitarat puuroutuu aina. Taitolaji tuokin, sanon minä.

Ite tykkään seiskakielisestä, se h-kieli on jotenkin niin eksoottinen. On ihan eri asia jos sitä alhaisempaa virettä osaa käytää hyvin ja hyvällä soundilla, kuin vänkätä sitä samalla lailla kuin nuo heebot tuossa laittamassani videossa. Ja hitto, soitetaanhan seiskoilla jazziakin. Nykyään tuntuu olevan vaan trendinä, että mitä matalampi vire = rankempi musa. Todellisuudessahan se ei todellakaan mene niin, hyvänä esimerkkinä vaikkapa tuo mainittu Megadeth.

Pakko vielä kommentoida kasikielisten kitaroiden suhteen: Onko jollain laittaa äänipätkää tai vaikkapa youtube-videota hyvästä 8-kielisellä saadusta soundista, joka ei mene sillä alimmalla kielellä muhjuks? Kitaravahvareita tai kaappeja ei oo suunniteltu toistamaan semmosia taajuuksia ja tähän mennessä kaikki kuulemani pätkät on olleet karseita. Ihan mielenkiinnostakin haluaisin kuulla, onko noissa kitaroissa enää mitään järkeä.
Kyllä se siitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)