Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Twist Twist Erkinharju
1 2 3 4 5 6
Krisse82
21.12.2009 23:21:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Päätäs nyt jo kummin se on. ;)
Ja siis mun mielestä kaikki about Tavastiaa pienemmät on sellaisia koppeja jossa pitää ottaa huoneen koko soittovoluumissa huomioon.
 

 
-Jos tarkoitit sitä, että kontrastit vahvistavat ääripäiden synnyttämää kokemusta, niin se on 100% oikein. :) Hauska rinnastus, btw. Kuvittele jos Souvareiden rumpali soittaisi isolla tuplasetillä, sis.12 kpl. Paisteen mahdollisimman paksuja Rude-symbaaleja (korvien onneksi puolet jo halki) , koko ajan täysillä lyöden. Eihän silloin kukaan voisi diggailla raskaskätisiä heavyrumpaleita. Niiltähän katoais "se" juttu aivan täysin. "Toi vetää ihan niinkuin joku humpparumpali. Hyi hitto!"
 
-Jos tarkoitit myös minua, niin tiedoksi, saat puhua tuohon sävyyn sitten kun olet käynyt keikalla mua katsomassa. Sit ennen ZIP IT! :D
Mun tyyli on se, että soitan huoneen mukaan. Kopissa hiljempaa, ulkona voi vetää täysillä. Sitä mä en halua, että yleisön eturivissä silmät räpsähtävät kiinni jokaisella virvelin iskulla. Mä en halua että kukaan tulee mulle koskaan sanomaan, että "olin sun keikalla toissa vuonna ja seuraavana päivänä korvat soi. Ja soi edelleen." En kestäis sellaista.
 
Olen opetellut saamaan mahd.ison soundin myös hiljaa soitettaessa. Mä nimittäin en ole treenannut peilin edessä, vaan korvia käyttäen. Mulle on ihan sama miltä mun soitto näyttää vaikka joidenkin skidien silmissä. Se miltä kuulostaa on mulle tärkeintä. :)
 
-Jos tarkoitit, että koulutus kitkee persoonallisuuden, niin puolustelet ehkä oikeasti vain sitä, että et ole ottanut rumputunteja. Jos nimittäin et ole ottanut tunteja, niin et tiedä mistä puhut ja tuokin kommentti ole ihan liian höttöistä mutua mun makuun.
 
Edit: Millainen olisi näyttelijä joka huutaisi kaikki vuorosanansa? Tai maalari joka käyttäisi pelkkiä suoria viivoja? TAI KIRJAILIJA JOKA KIRJOITTAA KOKO AJAN ISOLLA?! Jne jne...

 
Plussaa myös täältä!
 
Jos vaikka opettelis soittamaan... mutta olisko se sitten enää kivaa?
jazzmies
21.12.2009 23:25:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cimble: Yleensä se rock on vapautuneisuutta, sekä voimakasta ja estotonta tulkintaa.
 
Rock olisi voitu valita vihdoin vuoden turhakkeeksi, mutta ilotulitteet veivät voiton. Rock and roll oli turha jo syntyessään ja onneksi katosi nopeasti, mutta eiköhän ne brittiurpot "löytäneet" sen ja urbaanin bluesin uudelleen kun R&B oli jo kehittynyt valovuosien päähän rockista. Rock on omiaan ruokkimaan suomalais-ugrilais-arjalaista kansaa, kuten myös englantilaista työväenluokkaa. Rockin vapautuneisuus, sekä voimakas ja estoton tulkinta on pikemminkin äärikonservatiivista, alaluokkaista ja alkeellista toimintaa. Huomaa sarkastinen sävyni ;)
 
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
hollmi-5
22.12.2009 00:41:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin olen ihmetellyt kovaa lyövän rumpalin hehkuttamista. Soundi on kuitenkin paljon huonompi ja miksaajalle tulee ongelmaa. Samoin kamojen särkyminen on kallista.
 
Nyt tarkoitan niitä "loud and too loud"-dynamiikan ukkoja.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Niq
22.12.2009 07:18:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä väitän että oikealla tekniikalla ja sopivalla rentoudella voi soitto olla näyttävän näköistä ja volat silti aisoissa. Siis voidaan yleisölle luoda illuusio kovaa soittamisesta soittamatta liian kovaa.
 
"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
Vallu-Veke
22.12.2009 07:52:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Soundi on kuitenkin paljon huonompi...
 
Uskoisin noin. Kevyehköt kepit, nopea ruoskamainen lyönti saa ainakin mun rummut soimaan aikalailla paremmin. Ääntäkin lähtee tarvittaessa. No tällaiset halvemmat rummut kuulostaa melko paskoilta, kun aletaan oikein urakalla haloilla hakkaamaan. En tiedä, onko kallimmat rummut parempia tuohon kovan menoon, mutta nämä ei ole.
Miten se meni. Rentous tuo nopeuttaa ...... (F=mg... tai jotain sinne päin)
Saattaa olla, että sormitekniikalla saa kovemmat metelit, jos homman hallitsee, kuin jollain penkkipunnerrustekniikalla. Saundi ainakin on musikaalisempi ja ääni ei tule rummun kitisevistä liitoksista pelkästään ;)
 
Cimble
22.12.2009 08:57:41 (muokattu 22.12.2009 08:59:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Päätäs nyt jo kummin se on. ;)
 
Se on kumminkin, ei ole vain yhtä totuutta.
 
-Jos tarkoitit myös minua, niin tiedoksi, saat puhua tuohon sävyyn sitten kun olet käynyt keikalla mua katsomassa. Sit ennen ZIP IT! :D
 
En toki tarkoittanut, kun en ole koskaan nähnyt. Veikkaan kyllä hyvin ammattimaiseksi... Vai oliko tuo arvio ihan liian höttöistä mutua makuusi..? ;)
 
-Jos tarkoitit, että koulutus kitkee persoonallisuuden, niin puolustelet ehkä oikeasti vain sitä, että et ole ottanut rumputunteja. Jos nimittäin et ole ottanut tunteja, niin et tiedä mistä puhut ja tuokin kommentti ole ihan liian höttöistä mutua mun makuun.
 
Joo en ole juuri ottanut ja provohuumoria se pääosin oli. Mutta onhan itselläsikin vähän yleistävä asenne keskivertoa kovempaa lyöviä rockrumpaleita kohtaan muka ainaisine saundiongelmineen, kun eivät muka osaa soittaa kuin vain aina ylikovasti lyömällä.
 
Edit: Millainen olisi näyttelijä joka huutaisi kaikki vuorosanansa? Tai maalari joka käyttäisi pelkkiä suoria viivoja? TAI KIRJAILIJA JOKA KIRJOITTAA KOKO AJAN ISOLLA?! Jne jne...
 
Juuri näin. Ei kai se noin mustavalkoista ole. :)
 
Cimble
22.12.2009 09:00:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Noni, joku hakee taas kahinaa illan ratoksi. Ajattelin katsoa Sopranosia, mutta tämä vaikuttaakin paljon jännemältä...
 
Vai vielä kahinaa... Hoho! :)
 
markkuliini: :D
Mulla on ainakin ihan rento meno. Just saunoin ja ehkä pientä iltapalaa nytten. Eli älä mun varaan liikaa laske.

 
Sama täällä. Olen kyllä laskenut itse sen varaan, että markkuliini ymmärtää provosoivaakin huumoria, eikä ole mikään neuroottinen rakkikoira, niinkuin jotkut saattaa joskus muusikoiden netissä olla. :)
 
jazzmies
22.12.2009 09:13:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Kyllä mä väitän että oikealla tekniikalla ja sopivalla rentoudella voi soitto olla näyttävän näköistä ja volat silti aisoissa. Siis voidaan yleisölle luoda illuusio kovaa soittamisesta soittamatta liian kovaa.
 
Tässä on tämän asian ydin. Jos kitaristi oikeasti soittaisi kovaa, esim. Pete Townsend, olisi aina ensimmäinen helikopterikiskaisu viimeinen sillä kitaralla.
 
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
Niq
22.12.2009 09:33:48 (muokattu 22.12.2009 09:35:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Tässä on tämän asian ydin. Jos kitaristi oikeasti soittaisi kovaa, esim. Pete Townsend, olisi aina ensimmäinen helikopterikiskaisu viimeinen sillä kitaralla.
 
Se on muuten helkutin vaikea liike. Veikkaan että Pete on sitä peilin edessä treenaillut melko kauan ennenkuin lähtee. Itse joskus muutaman kerran koittanut ja teki kipeää sekä miehelle että kitaralle.
 
Täällä taas vaihteeks jauhetaan siitä että treenaamattomuus&osaamattomuus on hienoa ja rock ja toisaalta että nää rokkimiehet on jotenkin ali-rumpaleita verrattuna muusikoihin. Kun Jussi69 tai Twisttwist soittaa, ne luo illuusion yleisölle (ja kapeakatseisille rumpaleille) siitä että ikänä ei oo treenattu vaan paiskotaan TÄYSIÄ!!!11!!
 
Vaan kyl mä luulen et molemmilla on muutkin jutut hallussa, ainakin Jussi69:n livetyöskentely tuntui melko harkitulta ja treenatulta kun sitä pidempään katseli livenä, liekö valmiina niitä melkein katkottuja kapuloitakin että voi tosi tyylikkäästi sit vaihtaa ehjään kesken kompin. Minun mielestä se soitti kuitenkin ihan tavallisesti mutta isolla liikkeellä.
 
Jäsen Welho ois kyl mukava saada tähän keskusteluun mukaan, siinäpä yks esimerkki että taitoa ja osaamista löytyy mut voidaan silti vetää sitä simppeliä rokkikomppia isoilla liikkeellä ja hyvännäkösellä meiningillä.
 
"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
hollmi-5
22.12.2009 09:36:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Tässä on tämän asian ydin. Jos kitaristi oikeasti soittaisi kovaa, esim. Pete Townsend, olisi aina ensimmäinen helikopterikiskaisu viimeinen sillä kitaralla.
 
Jotku osaa näyttävästikin vetää. Esim Abe Laboriel Junior. Suurimmalla osalla se on rumpujarikkovaa kohkaamista.
 
John Bonham näkyi nuorena hakanneen melko raivokkaasti. Loppuajasta tekniikka oli rennompi ja lyönnit "puhtaampia". Intensiteetti soitossa oli jopa parempi ja soundikin parani.
 
Olen kokeillut mikitettyä settiä nauhalle eri voimakkuuksin. Setti soi parhaiten ja soundaa parhaalle, kun sitä ei hakkaa tukkoon.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Cimble
22.12.2009 09:50:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke: Kevyehköt kepit, nopea ruoskamainen lyönti saa ainakin mun rummut soimaan aikalailla paremmin.
 
Joo-o, eiköhän ole aina kyse rumpujen mallista, koosta, kalvoituksesta, kapulasta ja ennen kaikkea soittajasta ja sen hetken soittotilasta akustiikkoineen. Esimerkki: Jos sulla on vaikka 18" lattiatomi Pinstripellä ja 2B-tai jopa 2S-kapula, niin arveletko että se soisi paremmin kevyehköllä kepillä ja hillityllä lyönnillä?
 
Äläkä kysy miksi pitäisi olla noin iso tomi paksulla kalvolla... Joillakin on ja siitä saadaan parempi jytky tietynlaiseen musiikkiin.
 
Saattaa olla, että sormitekniikalla saa kovemmat metelit, jos homman hallitsee, kuin jollain penkkipunnerrustekniikalla.
 
Toki, mutta hyvin harva hyvä raskaamman musiikinkaan rumpali soittaa penkkipunnerrustekniikalla.
 
Cimble
22.12.2009 10:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Olen kokeillut mikitettyä settiä nauhalle eri voimakkuuksin. Setti soi parhaiten ja soundaa parhaalle, kun sitä ei hakkaa tukkoon.
 
Tokihan näin on. Mutta edelleenkin, jos sulla on paksut kalvot ja isot pöntöt, on aika vaikea soittaa niin kovaa että ne menis tukkoon. Päinvastoin, lyönnin on oltava napakka, että saadaan optimaalisin soundi. Tämä on Erkinharju-ketju ja täällä alkaa kevyen musiikin soittajat julistamaan, miten kaikkein paras tulos saadaan ohuilla kapuloilla ja hillitysti lyömällä. :)
 
Cimble
22.12.2009 10:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Täällä taas vaihteeks jauhetaan siitä että treenaamattomuus&osaamattomuus on hienoa
 
No eihän kukaan niin ole julistanut.
 
ja rokkimiehet on jotenkin ali-rumpaleita verrattuna muusikoihin.
 
Tämähän on aina totta niin kauan, kuin on kunnolla koulutettuja ja muutenkin parempia kevyen musiikin rumpaleita, jotka ei voi sietää rokin holtittomuutta ja ilmaisun liian voimakkaita otteita. ;)
 
Kun Jussi69 tai Twisttwist soittaa, ne luo illuusion yleisölle (ja kapeakatseisille rumpaleille) siitä että ikänä ei oo treenattu vaan paiskotaan TÄYSIÄ!!!11!!
 
Noh, en ole samaa mieltä. Selvästi on treenattu. Ja mitä paiskomiseen tulee, Jussi paiskoo eikä ihan ole rockrumpalina taitavan Erkinharjun veroinen.
 
Vaan kyl mä luulen et molemmilla on muutkin jutut hallussa, ainakin Jussi69:n livetyöskentely tuntui melko harkitulta ja treenatulta kun sitä pidempään katseli livenä
 
On se varmaan treenannu esiintymistä, mutta soittamistakin vois treenata.
 
liekö valmiina niitä melkein katkottuja kapuloitakin että voi tosi tyylikkäästi sit vaihtaa ehjään kesken kompin.
 
Jos tämä on totta, niin oh vau! ;)
 
Cimble
22.12.2009 10:33:21 (muokattu 22.12.2009 10:41:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Rock olisi voitu valita vihdoin vuoden turhakkeeksi, mutta ilotulitteet veivät voiton. Rock and roll oli turha jo syntyessään ja onneksi katosi nopeasti, mutta eiköhän ne brittiurpot "löytäneet" sen ja urbaanin bluesin uudelleen kun R&B oli jo kehittynyt valovuosien päähän rockista. Rock on omiaan ruokkimaan suomalais-ugrilais-arjalaista kansaa, kuten myös englantilaista työväenluokkaa. Rockin vapautuneisuus, sekä voimakas ja estoton tulkinta on pikemminkin äärikonservatiivista, alaluokkaista ja alkeellista toimintaa.
 
Tähän ei ole mitään lisättävää. :)
 
Onneksi ilotulitesesonki lähestyy, joten rokki saa olla vähän aikaa hieman hyödyllisempi turhake.
 
Tässä brutaalit terveiset kaikille voimakkaasta, kouluttamattomasta ja rumasta rockrumpaloinnista oksentaville ja sivistyneemmille kevyen musiikin hipsuttelijoille! Ah, miten Ruden kappaleet lentelevät kuin kranaatinsirpaleet Kannaksella ja ainoastaan rumpujen liitokset kitisevät, kun niitä hajotetaan tahallaan! :)
http://www.youtube.com/watch?v=8EsHGBW_uU8&feature=related
 
Voi kun tuohonkin olis saanu rumpuihin huippuunsa koulutetun humppaveikon, niin jopas olis ollut kanssabändiläisillä ja yleisöllä hieman siedettävämpää tuon päättömän kohkaamisen ja ylimelun sijaan...
 
Niq
22.12.2009 10:40:34 (muokattu 22.12.2009 10:42:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä kyl Jussi69 on tosi mukiinmenevä rokkirumpali, ei ainakaan mikään huono missään nimessä. Sillä komppi kulkee ja vielä soittavat taustanauhojen kanssa, joka sekään ei ihan tuosta vaan taivu joka kapulaniekalta noin hyvin. Kun kattoo livepätkiä niin melko hyvä soittotekniikka sillä tuntuu olevan (eihän tuota muuten jaksais kymmentä minuuttia kauempaa ja menis paikatkin rikki pidemmän päälle) ja muutenkin tuntuu soitto olevan aika normaalia, kunhan vaan vetää ihan ylidramaattisesti nuo liikkeensä. Sopii tuohon menoon kuin nenä päähän.
 
"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
Cimble
22.12.2009 10:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Mun mielestä kyl Jussi69 on tosi mukiinmenevä, ei ainakaan mikään huono missään nimessä. Sopii tuohon menoon kuin nenä päähän.
 
En minä sillä, nimenomaan sopii Siksareiden menoon ja toimii. Mutta ero on selkeä vaikkapa Erkinharjun etevyyteen.
 
Niq
22.12.2009 10:45:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cimble: En minä sillä, nimenomaan sopii Siksareiden menoon ja toimii. Mutta ero on selkeä vaikkapa Erkinharjun etevyyteen.
 
Jep, sain vähän ehkä vaan semmosen kuvan tuosta sun aiemmasta "esiintymistä treenattu, vielä kun treenais soittoakin" ettet oo hirveesti tutustunut asiaan. Että kyl sitä varmasti on treenattu, ei kukaan kapulat kädessä synny. :)
 
"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
hollmi-5
22.12.2009 11:27:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cimble: Tokihan näin on. Mutta edelleenkin, jos sulla on paksut kalvot ja isot pöntöt, on aika vaikea soittaa niin kovaa että ne menis tukkoon. Päinvastoin, lyönnin on oltava napakka, että saadaan optimaalisin soundi. Tämä on Erkinharju-ketju ja täällä alkaa kevyen musiikin soittajat julistamaan, miten kaikkein paras tulos saadaan ohuilla kapuloilla ja hillitysti lyömällä. :)
 
Jos mulla on 26" bd, 14"tt ja 16 sekä 18" ft ja niissä kaksikerroskalvot, niin mitenkä paljon isommat rummut ja paksummat kalvot sinun mielestä pitää olla, ennen kuin ne rummut soi optimaalisti?
 
Erkinharjulla on sama kalvotus, mutta pienemmät rummut. Oli viimeiksi, kun kävin setin ääressä.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Cimble
22.12.2009 11:46:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Jos mulla on 26" bd, 14"tt ja 16 sekä 18" ft ja niissä kaksikerroskalvot, niin mitenkä paljon isommat rummut ja paksummat kalvot sinun mielestä pitää olla, ennen kuin ne rummut soi optimaalisti?
 
No meneekö ne helposti sitten tukkoon sellaisesta kunnon lyönnistä?
 
markkuliini
22.12.2009 12:45:18 (muokattu 22.12.2009 13:11:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Kyllä mä väitän että oikealla tekniikalla ja sopivalla rentoudella voi soitto olla näyttävän näköistä ja volat silti aisoissa. Siis voidaan yleisölle luoda illuusio kovaa soittamisesta soittamatta liian kovaa.
 
Juuri näin. Itsekin soitan, etenkin hitaita tempoja, aika isoilla käden liikkeillä. En käytä silloin välttämättä juurikaan sormia (enkä aina rannettakaan), enkä välttämättä reboundiakaan, ja soitan koko käsivarren liikettä ja painoa käyttäen. Liike on koko ajan jatkuvaa, ikään kuin pyöreämpää, eikä se töksähtele äärikohdissaan (eli ylhäällä ja osuessaan).
Mulla se on enemmänkin soundi- ja tempofiilis-asia, musta tuntuu että saan isomman soundin rummuista/symbaaleista kun käsivarren painoa on lyönnin takana, ja tempo on ikään kuin varastoituneena tuohon heilurimaiseen liikkeeseen. Itseasiassa juurikin samalla lailla kuin vaikka sellaiseen kaappikellon hitaaseen heiluriin. Musta tuntuu että sitä liikettä on vaikeampi minkään häriötekijän häiritä, eli tempo pysyy silloin mulla helpommin, kuin vain esim. sormitekniikalla matalalla soitettaessa.
 
Mutta huom. mä pystyn soittamaan tuolla tekniikalla myös ihan hiljaa. Silloin otan kapulasta hieman ylempää kiinni ja myös jarrutan kapulan nopeutta ennen osumaa. Silloin liikkeessä on hieman sellainen tuntu että löisin ylöspäin/vetäisin soundin ulospäin rummusta/symbaalista. Mitä olen tuota videolta nähnyt, niin ihan näyttävän näköistä se on. Mutta se on tosiaan ihan sivuseikka.
 
Abe Labourel Jr. on loistava esimerkki tuon tekniikan taitamisesta. Tapasin kaverin rumpukaupassa heinäkuussa. Kyllä se osasi soittaa tosi hiljaakin, ja aika pienellä liikkeelläkin. :)
 
Täällä taas vaihteeks jauhetaan siitä että treenaamattomuus&osaamattomuus on hienoa ja rock ja toisaalta että nää rokkimiehet on jotenkin ali-rumpaleita verrattuna muusikoihin.
 
Mä en ole ainakaan tuota alempaa mieltä. Ehkä tässä nyt halutaa romantisoida tilannetta, "me vastaan muu maailma" tai "kukaan ei ymmärrä meitä rokkareita." :)
Mä olen enemmänkin kritisoinut liian lujaa soittamista. Kyllä niitä (liian) kovaa lyöviä rumpaleita tulee vastaan melkeinpä kaikista genreistä. Monet kritisoivat Tony Williamsia, monen mielestä suurinta jazz-rumpalia, liian kovasta soittovolyymista. Toisaalta hän osasi kyllä soittaa tosi hiljaakin, joten kova volume ei ollut osaamattomuutta vaan tarkoituksellinen valinta.
 
Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «